Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:41

Hallo!

Ik heb een poes van nu ruim 6 jaar. Vanaf het begin heb ik haar elk jaar braaf meegenomen naar de DA voor de jaarlijkse inenting, maar de afgelopen twee jaar is dat niet meer gebeurd. Ik ben in die periode 2 x verhuisd en door alle drukte is het wat vergeten. Natuurlijk is het altijd in mijn achterhoofd gebleven, maar stelde ik het steeds uit. Maar nu zit ik te twijfelen of het wel zo noodzakelijk is... Lotje is super gezond en is nog nooit ziek geweest. Ik ontworm/ontvlooi haar wel altijd op tijd. Ze kan altijd buiten komen via een kattenluik, maar volgens mij gaat ze alleen maar naar buiten om haar behoefte te doen en af en toe een rondje om de tuin. Ze is meer een binnenkat. Hier in de buurt zijn niet extreem veel katten en de katten die ik zie, zien er allemaal goed uit.

Ook denk ik dat als ik nu naar een DA ga, Lotje weer haar basis-inenting moet krijgen en dat me dat weer een smak geld gaat kosten. Natuurlijk heb ik dat voor Lotje over, maar als het allemaal niet zo nodig is...

Ben benieuwd hoe andere kattenliefhebber dit doen!!

Groetjes, Lotje & Saskia
Afbeelding

wendy1987

Re: Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:45

Ik denk dat als je wel gewoon netjes ontvlooid en ontwormd het wel mee zal vallen. Maar houd in je achterhoofd, het is makkelijker om de ziektes te voorkomen dan weer te genezen. Ook omdat ze buiten komt en dus in aanraking met andere katten.
Als ze weer wat ouder wordt, dan zou ik zeker wel weer gaan enten. Net als mensen die oud zijn, die krijgen ook griepprik, omdat ze vatbaarder zijn.

Maar het is denk ik echt aan jezelf wat je wilt :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:45

tja in principe wel maar ergens ook weer niet, tis voornamelijk spekken van de DA

Ik heb 4 binnenkatten en toch werd mijn Lotje doodziek van niesziekte ze heeft 6 weken gevochten voor haar leven. Ze was toen geent.
Ze heeft het geredt en sindsdien ent ik gewoon niet meer.. 4 katten dat is kassa en vroeger deed men het nooit.

Tis een gok, ik doe het niet..nu niet nooit niet want ookal zijn je katten geent tis geen garantie en niesziekte is zo besmettelijk dat zelfs de mens het virus kan meenemen.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:47

Wij hebben het aleen gedaan toen hij nog jong was. Tot een jaar of 2. Hij is inmiddels bijna 19, en nog nooit wat gehad :)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:49

ik heb raskatten en voor show moeten deze geënt worden.
Als ik niet na show zou gaan zou ik alleen de eerste 2 jaar enten.
Bij mij komen ze verder ook niet buiten.
maar daar moet je ook wel wat geluk mee hebben denk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:49

Wij doen het wel, we hebben twee binnenkatten en komen dus nooit buiten. Hier doen ze dus geen afweersysteem op. Bovendien kom ik wel veel in aanraking met de stalkatten, die niet allemaal even gezond zijn (chronisch traanoogje etc) en als ik daar iets van meeneem naar binnen wil ik niet dat die van mij daar ziek van kunnen worden.
Al twijfel ik wel altijd hoe goed ik er aan doe, aangezien ik niet zo pro inenten ben.
Laatst bijgewerkt door Britt op 02-01-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:50

Het is misschien wat anders, maar toen wij onze kater kochten was deze als halfjarige nog niet geënt. Wij dachten ook, van prima dan doen we dat wel als we thuis zijn. We hebben hem opgehaald en het was drie kwartier met de trein en meneer was hartstikke ziek. Niesziekte. Het had voorkomen kunnen worden als hij als kitten ingeent was geweest. Hij had het flink te pakken en we moesten meerdere keren naar de DA. Ik sla de enting iig niet over. :S

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:51

Ik ben er zelf ook tegen, maar heb van het najaar mijn 3 katten wel geënt aangezien hier heel veel katten rondliepen die er niet bepaald gezond uitzagen. een aangezien ze nog maar een half jaar zijn en ze zelf met de fles op heb gevoed wou ik het risico niet nemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:52

Mijn kat is nu 7 en alleen als kitten geent, kat is kern gezond

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:52

tita schreef:
tja in principe wel maar ergens ook weer niet, tis voornamelijk spekken van de DA

Ik heb 4 binnenkatten en toch werd mijn Lotje doodziek van niesziekte ze heeft 6 weken gevochten voor haar leven. Ze was toen geent.
Ze heeft het geredt en sindsdien ent ik gewoon niet meer.. 4 katten dat is kassa en vroeger deed men het nooit.

Tis een gok, ik doe het niet..nu niet nooit niet want ookal zijn je katten geent tis geen garantie en niesziekte is zo besmettelijk dat zelfs de mens het virus kan meenemen.

Oeh bah, want sneu... Zo zie je idd maar dat zo'n inenting geen garantie is... En ook is het belachelijk duur; ik was 1 x 3 maanden 'te laat' met inenten en toen heeft de DA haar een extra inenting gegeven (weet niet meer precies wat het nou was) en ik was weer bijna 100 euro lichter...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:53

Ik denk ook dat zo'n basis-inenting wel belangrijk is dat ze die krijgen als ze kitten zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:53

zuske schreef:
Het is misschien wat anders, maar toen wij onze kater kochten was deze als halfjarige nog niet geënt. Wij dachten ook, van prima dan doen we dat wel als we thuis zijn. We hebben hem opgehaald en het was drie kwartier met de trein en meneer was hartstikke ziek. Niesziekte. Het had voorkomen kunnen worden als hij als kitten ingeent was geweest. Hij had het flink te pakken en we moesten meerdere keren naar de DA. Ik sla de enting iig niet over. :S

Nee hoor mijn Lotje had de 1e enting gehad en toch kreeg ze 2 dagen later de ergste soort niesziekte die er is.. later weer geent en kort daarna weer niesziekte.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:54

Heb zelf twee katten die zijn komen aanlopen toen ze jong waren. Lopen hier al 15 jaar rond.
Zijn nog nooit ingeënt.
Wel krijgen ze elk jaar een ontworming en iets tegen de vlooien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:54

Er zijn 2 soorten enting voor niesziekte eentje kost iets van 40-55 euro en de ander is 95 euro tja komt consult nog ff bovenop

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:56

Mijn katten zijn binnenkatten en dat was mijn oude kat ook.
Tot hun 6e jaar ent ik jaarlijks en dan om het jaar.
Die ouwe is er 21.5 mee geworden ;-)

wendy1987

Het is met entingen altijd risico. Ze zijn nooit 100%waterdicht. Maar ze bieden betere bescherming dan helemaal niet. De ene kat kan ook gewoon meer hebben dan de andere.
Wel raar dat je na maar 3 maanden gelijk weer helemaal opnieuw moest met enting.. Dat doen wij nooit iig! :n

tita, 95 euro? en 2 entingen?

Noisy

Ik heb mjn katten ook alleen de eerste 2 jaar geent en daarna niet meer. Ze hebben nergens last van, alleen de poes begnt wat ouderdoms mankementen te vertonen. Mjn katten komen wel in de tuin maar verder niet buiten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:59

wendy1987 schreef:
Het is met entingen altijd risico. Ze zijn nooit 100%waterdicht. Maar ze bieden betere bescherming dan helemaal niet. De ene kat kan ook gewoon meer hebben dan de andere.
Wel raar dat je na maar 3 maanden gelijk weer helemaal opnieuw moest met enting.. Dat doen wij nooit iig! :n

tita, 95 euro? en 2 entingen?

:j verschillende merken eentje is iets beter en die kostte 95 euro weet niet meer hoe die heette dus koos ik voor de goedkopere versie ik dacht zelfs dat die 35 euro was maar met consult erbij was het toch weer 70 euro

iig ik doe het niet meer ent mijn paarden terwijl ik daar ook op tegen ben maar dat moet

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:00

Onze katten zijn 16 jaar en echte buiten-boerderij-katten. De eerste jaren steeds keurig geënt, daarna is het er bij gebleven. Ze zijn wel een enkele keer ziek geweest, maar nooit last gehad van niesziekte of iets anders dat met enten voorkomen had kunnen worden. Ontwormen/ontvlooien wel goed.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:00

Ok, idd rg duur := Zo duur zijn wij iig niet. en merken, ja dat zou kunnen natuurlijk. Maar volgens mij is het wel altijd zelfde, alleen kan je 2 entingen geven. Tegen niesziekte en tegen bordetella.. Maargoed, daar gaat het hier niet om :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:01

Mijn 3 katten hebben de nodige entingen gehad als kitten en daarna nooit meer. Ze komen alle 3 niet buiten. Jongste is 2,5 en de oudste 7.5 en ze hebben nooit iets. Maar daar moet je misschien geluk mee hebben.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:03

Ik heb twee binnenkatten. Eentje is nu 11 jaar en de andere is een half jaar oud. De oudste kat heb ik de eerste jaren netjes laten enten, en sinds een jaar of 7 niet meer. De jongste heeft haar kittenentingen gehad, en ik wil haar met 1 jaar nog laten enten. Deze entingen zijn het belangrijkst had ik gelezen/gehoord, daarna vind ik het gewoon onnodig.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:06

Die van mij krijgen enkel een inenting als ze kitten zijn, daarna niet meer.
Ze zijn nog nooit echt ziek geweest, en ik zie het niet echt zitten om met 11 katten naar de DA te gaan. :=
Ontvlooien en ontwormen doen we wel regelmatig.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:09

Ik heb 2 katten. De oudste is 12 en heeft de afgelopen jaren geen inentingen meer gehad en dat gaat prime. Frummel, de jongste heeft nog nooit een enting of dierenarts gezien. Beide doen het prima en zijn nooit ziek en komen niet buiten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:12

Mijn beide katten zijn alleen als kitten geënt, zijn nu 11 en 12 jaar en nooit ziek geweest. Ze komen alleen in eigen tuin en hebben geen contact met andere katten. Vorige katten ook nooit geënt en die zijn een jaar of 16 geworden. Als ze wel met andere katten contact zouden hebben dan zou ik ze wel enten.