Kat is zoek.. Wat nu? Kan het kwaad, buiten met oud&nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Kat is zoek.. Wat nu? Kan het kwaad, buiten met oud&nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:50

Ik ben zo bang en gestrest nu.. Mijn lieve katje is buiten.. We hebben hem sinds gistermiddag niet meer gezien.. Ik wil hem echt binnen hebben als vanacht alles de lucht in gaat..Daarnet ben ik nogmaals naar buiten geweest, verder dan enkele meters vanaf de deur kom ik niet vanwege mijn eigen vuurwerksangst. Heb hem al zo vaak en zo hard geroepen, maar hij komt maar niet. Ik wordt ondertussen helemaal gek hier ;( |( Mijn vader zegt dat de kat vast wel een veilig plekje heeft gevonden, waar hij voorlopig niet meer van plan is vandaan te komen.. Maar toch, ik wil hem gewoon binnen hebben! Hij is als de dood voor vuurwerk, hij werd vorig jaar helemaal gek van angst. Helemaal in paniek rende hij de kamer door, verschool zich in verschillende hoekjes die hij vervolgens weer onderpiste om dan weer een nieuw verstopplekje te zoeken... Iemand nog tips misschien? Het ziet er nu niet naar uit dat het nog lukt hem te vinden en binnen te halen... Kan het veel kwaad, red hij zich wel buiten? Iemand die ook zijn katten buiten heeft, misschien bewust? Ik wil me niet zo'n zorgen maken... Het is pas de tweede keer dat hij het meemaakt, vorig jaar was hij wel fijn binnen.. Omdat hij toen ook nog niet bang was voor de knallen s'middags, durfde hij nog naar huis, denk ik. Eerder binnenhouden was alleen geen optie, omdat we bezoek kregen (en mijn kat kan niet tegen die drukte dus wil dan weg, naar buiten)..

Amado7

Re: Kat is zoek.. Wat nu? Kan het kwaad, buiten met oud&nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:51

Hij red zich wel buiten echt waar! Je hoort vaker dat ze buiten blijven, hun eigen plekje zoeken, ik heb al meer berichten op bokt gelezen die dit hebben,, maak je maar geen zorgen, hij komt wel terug! :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:52

Tuurlijk kan dat kwaad. Ik snap dit soort topics echt niet.

CM_

Ik zou toch je angst overwinnen en met bakje eten op zoek gaan.
Als kat echt zo bang is, heb je kans dat ie zichzelf in probremen brengt.
Om deze reden hielden wij vroeger altijd de katten paar dagen tevoren al binnen.

Niemand kan je dus helaas gerust stellen, dat ie weer terug komt.

Amado7

denk ik nou echt zo anders :')

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:54

Een van mijn ouders katten vindt binnen zitten vreselijk is soms dagen van huis en is ook meerdere nieuwjaarsnachten buiten geweest zonder enige problemen.
Mijn eigen katten heb ik sinds gisteravond binnen gehouden. Maar meer voor mijn eigen rust..
Meestal zoeken ze zich een veilig plekje op en komen er pas weer uit als de knallen weg zijn..
Ik hoop dat de kat snel terug is!! Ik zou me ook ongerust maken..

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:55

Het kwaad is nu toch al geschied. Ik denk dat hij ergens een veilig plekje heeft gezocht. Ik zou nog even proberen te roepen rond 11 uur, dan is er altijd een vuurwerk stop voor het echte werk begint. Waarschijnlijk red hij zich wel en komt hij morgen thuis.

Langcara

Ik denk wel dat hij weer terugkomt, maar dan zullen de knallen toch echt flink geluwd moeten zijn en dat is morgen nog niet het geval vrees ik. Het is misschien ook niet handig om je kat nu buiten te laten, omdat je weet dat ze nu knallen om deze tijd. Dat is elk jaar weer opnieuw dus een bekend feit. Had de kat dan in een vertrek gedaan waar hij alleen zit i.p.v. beneden.
Je kat zit waarschijnlijk ergens verstopt op een plek waar hij zich veilig voelt.

Gowlan

Een zeer bange kat van ons is ook sinds vanmorgen buiten (naar buiten geglipt, we wilden hem al binnenhouden omdat het van zichzelf al meer een buitenkat is).
Maar over het algemeen komen ze altijd gauw terug, als het vanmorgen niet was komt hij waarschijnlijk vanavond wel.
Hoe dan ook geen paniek zaaien, gewoon de deur even openen en met een zak kattenvoer schudden oid, wilt nog wel eens helpen.
Wij verwachten onze kat ook nog vanavond terug te zien, en anders houd die zich vast schuil in 1 van de achtertuinen..
Ik maak meer daarom niet heel druk om omdat we dit van onze kat gewend zijn, maar ik snap natuurlijk je angst..
Hoe dan ook komt het vast goed, die kat van ons die dus nu buiten is lijkt wel mensschuw en alles, maar hij komt werkelijk altijd terug (al 2/3 jaar!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:56

Nee Jolandee,maar dat hangt er vanaf wat voor een kat het is. Of het een binnen of buitenkat is. Onze katten houd je echt niet een paar dagen lang binnen,die breken de tent af. Die gaan gewoon de stal in,in de hoop dat ze daar blijven vannacht. Onze huispoes blijft wel gewoon binnen :)

@TS: Ik denk dat hij zich heeft verstopt,succes met zoeken,en sterkte :(:)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:57

Yep,
Je kat is waarschijnlijk aan het vluchten voor het vuurwerk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:57

Als de kat echt zo bang is, heeft zoeken weinig zin. Die heeft zich ergens verstopt en komt echt niet meer tevoorschijn. En dat is misschien wel zijn geluk: Waarschijnlijk heeft hij inmiddels een goede verstopplek gevonden waardoor hij weinig risico loopt.

Volgend jaar inderdaad eerder binnen houden, dat is gewoon veiliger, maar qua angst zou ik me nu niet al te druk maken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:58

Met bakje voer rammelen en roepen?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:58

Overigens, als je alleen blikvoer zou hebben zou je ook met een mes op het dekseltje kunnen tikken, is ook een zeer bekend geluid voor ze waar ze wel eens op af willen komen. :=

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:59

Gister hebben we ook al gezocht, met bakje eten door de straat lopen en zijn naam roepen.. Maar hij kwam niet.. Ik vind het idee dat hij helemaal alleen buiten is zo eng... Straks raakt hij in blinde paniek in de problemen ofzo.. Maar ik kan hem nu echt niet vinden.. Verder dan een paar meter buiten de deur durf ik niet nu, ik kan echt helemaal in paniek raken als er overal geknald wordt..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:00

Denk dat nu in het donker en met al behoorlijk wat knallen dat zoeken niet zinvol is. Dan kan de kat beter op z'n verstopplek blijven zitten ipv misschien op een baasje reageren door uit de plek te komen en dan misschien halverwege zo erg schrikken dat ze de weg kwijt raakt.

Ben blij dat die van mij gewoon binnen liggen te pitten.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:01

Grote kans dat je met een rammelend bakje 5x langs je eigen verstopte kat loopt en dat ie geen kik geeft..
Ik denk dat de meeste katten verstarren op de plek die ze hebben gevonden en echt niet zomaar een weg opschieten of wat dan ook tenzij er iets direct hun kant op komt.
Maar dat neem niet weg dat je het moet proberen natuurlijk.. Indien mogelijk zou ik gewoon je eigen schuur of keukendeur open laten staan dat ie iig altijd naar binnen kan schieten.. Weet je zeker dat ie niet stiekem al ergens verstopt zit in huis?

Ik kan mijn katten ook niet binnenhouden maar woon gelukkig niet in een drukke woonwijk. Die zie ik vannacht of morgen weer.. Net kwam er een voor voertijd, maar voor de bak stond was ze al weer weg..

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:02

Onze (buiten)kat is ookal een paar dagen niet bij huis geweest. Maak me geen zorgen om hem, hij zit vast ergens bij de buren in de stal op een veilig plekje. Was vorig jaar ook zo met het vuurwerk. Ze lopen niet in 7 sloten tegelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:03

Als hij echt bang is zal hij vermoedelijk niet te voorschijn komen voor alle vuurwerk weer echt weg is.
Want bang is bang, dan kom je echt niet voor paar rotbrokken of blikje voer.
Je kan het vanavond laat nog even proberen als iedereen binnen glaasje zit te drinken, dan is het vaak rustig.

Als hij niet komt, hoop ik dat hij veilig plekje gevonden heeft om vannacht het vuurwerk uit te zitten.
En inderdaad volgend jaar al eerder binnen houden.
Hopelijk duikt hij snel weer op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:03

Je vergeeft het jezelf nooit als je niets gedaan hebt en ej kat komt niet meer terug.

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:09

xJitskee schreef:
Nee Jolandee,maar dat hangt er vanaf wat voor een kat het is. Of het een binnen of buitenkat is. Onze katten houd je echt niet een paar dagen lang binnen,die breken de tent af. Die gaan gewoon de stal in,in de hoop dat ze daar blijven vannacht. Onze huispoes blijft wel gewoon binnen :)

Onze kat is een echte buitenkat.. Hij breekt inderdaad de boel af als we hem een paar dagen zouden proberen binnen te houden, het was vorig jaar dan ook een hele opgave om hem met oudejaarsdag binnen te houden(toen was hij nog stoer, niet bang voor de knallen, totdat alles de lucht in ging).. We konden hem gister ook niet in de schuur opsluiten, aangezien we daar dan weer steeds biertjes moesten halen, dan zou hij dus zodra de deur openging wel weggeglipt zijn..

Toch doet het me wel goed, jullie berichtjes.. Ik ben al wat kalmer nu.. Ik kan niets anders doen dan hopen vrees is. En om een uur of 11 nogmaals roepen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:10

Je hoeft echt niet de straat op met voer, doe gewoon de voor/achterdeur open en ga vanaf daar roepen en rammelen, als die niet komt kun je bedenken dat hij waarschijnlijk echt goed verstopt zit en anders wel langzaam onderweg is..
En de dingen hierboven over schuldgevoel als er wel iets gebeurd is etc.. Het kan allemaal gebeuren maar daar moet men gewoon niet van uitgaan..
Geeft je een lekker gevoel tijdens een jaarwisseling, uiteindelijk ben je uiteraard zelf wel degene die de kat eerder binnen moest houden maar voor hetzelfde geldt zit hij bij iemand anders binnen of ligt hij buiten veel rustiger ergens op een plekje dan dat hij de knallen van binnen hoort.
Alle situaties zijn op dit moment mogelijk en je hebt wrede mensen op de wereld, maar als je kat al zo bang is voor drukte en mensen zal hij hoe dan ook sneller zijn en dit kunnen ontlopen. :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:04

Hoe je ook gaat roepen of rammelen met voer, die kat komt nu echt niet te voorschijn.
Onze kat is ook vanaf vanochtend al 'zoek', maar die zal morgen of met een paar dagen wel weer te voorschijn komen. Die komt nu echt niet, want ze is als de dood voor vuurwerk.
Twee jaar geleden was ze ook weg, toen heeft ze gewoon een lekker veilig plekje gezocht en ik denk dat ze dat nu ook doet.

Probeer je niet te druk te maken, het komt vast goed :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:05

Het gaat niet alleen om dat hij zich red, denk aan al die jongeren die het leuk vinden rotjes aan de staart van een kat te binden.

Eigen angst overwinnen en gauw gaan zoeken dus!!!

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:09

Als hij bang is voor vuurwerk heeft hij inderdaad een plekje gezocht en zal je hem waarschijnlijk toch niet kunnen vinden!En laat hij zich zeker neit zomaar door vreemden pakken die met vuurwerk bezig zijn. Hij red zich heus wel!

@CM_ Dat vind ik onterecht, ze doet dit toch verder niet met opzet?
Laatst bijgewerkt door elena00 op 31-12-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt