Ervaringen medische klachten Berner sennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Ervaringen medische klachten Berner sennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 01:18

Hoi allemaal,

Wij als gezin hebben altijd duitse herders in huis gehad, maar na het overlijden van onze laatste hond zijn we voornemend een berner sennen aan te schaffen.
Na veel onderzoek gedaan te hebben ben ik toch wel redelijk gaan twijfelen over dit ras..agressieve kanker, nierfalen, meningitis, HD, ED zijn zeker niet onbekend bij dit ras en de levensverwachting is niet hoog (8 jaar)
Ik sta nu in contact met een fokster die pups heeft, de teefjes krijgen naar haar zeggen niet meer dan twee nestjes in hun leven, pups hebben een stamboom en ouders zijn HD-A en ED-O vrij, dit geeft natuurlijk niet de garantie op een gezonde pup, ik ga haar op zeker vragen hoe het met bovenstaande ziektes zit in de bloedlijn van de pups.
Toch zou ik graag de ervaringen van jullie berner houders/kenners willen horen, sinds ik bekend heb gemaakt eventueel een berner aan te willen schaffen hoor ik namelijk alleen maar negatieve ervaringen van mensen..honden die vroegtijdig zijn komen te overlijden aan nierfalen en kanker...komt dit voornamelijk voor bij pups die niet volgens de eisen van de rasvereniging gefokt zijn of ook veel bij honden die bij erkende fokkers vandaan komen?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:23

Ik heb zelf nooit geen Berners gehad maar ken veel Berners vanuit ons pension en uitlaatservice en het is geen ras wat ik wat gezondheid aan zou raden, schatten van honden maar inderdaad erg veel gezondheidsproblemen, erg jammer. Mocht je er wel voor gaan dan zou ik de pup zeker verzekeren maar een groot gedeelte van de problemen van de Berner zijn uitgesloten. ;) Ik zou er goed over nadenken, als een hond van dit kaliber wat gaat mankeren zijn de kosten altijd hoog. Succes met de beslissing nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:26

Heb zelf een berner :D En word in januari alweer 5.
en wij hebben zelf ook gekeken naar hou oud zijn voorouders zijn geworden. Allemaal een leeftijd van rond de 10 jaar bereikt. Enigste wat onze hond heeft gehad is ontstoken ballen :+ hoektand verloren, maar dat was zijn eigen schuld. En 2 jaar geleden wou hij met alle geweld onder een klein tafeltje door. Waardoor er 2 ruggenwerfels zijn scheef gaan staan. En hierdoor tijdelijk verlamd is geraakt.

En mensen schatten hem allemaal rond de 2 a 3 jaar. En er karakter is super. En ook in mijn bernerkennisen kring lopen er veel oude berners rond, wel allemaal met stamboom. En denk eerlijk gezegd dat deze mensen meer negatieve ervaringen hebben met broodfok berners.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-11 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:27

Bassenqua schreef:
Ik heb zelf nooit geen Berners gehad maar ken veel Berners vanuit ons pension en uitlaatservice en het is geen ras wat ik wat gezondheid aan zou raden, schatten van honden maar inderdaad erg veel gezondheidsproblemen, erg jammer. Mocht je er wel voor gaan dan zou ik de pup zeker verzekeren maar een groot gedeelte van de problemen van de Berner zijn uitgesloten. ;) Ik zou er goed over nadenken, als een hond van dit kaliber wat gaat mankeren zijn de kosten altijd hoog. Succes met de beslissing nemen.

Weetje het zeker dat het geen broodfok berners waren?

Meeste fokkers zoeken echt zorgvuldig uit wat de beste lijnen zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:40

100% zeker, dit waren/zijn honden bij fokkers vandaan die clubfokkers zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet verkeerd praten over de Berner, ik vind het zalig honden maar dit is mijn ervaring. De problemen waar ik over praat zijn OCD ( in verschillende gewrichten ) en de agressieve vorm van kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:45

Bassenqua schreef:
100% zeker, dit waren/zijn honden bij fokkers vandaan die clubfokkers zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet verkeerd praten over de Berner, ik vind het zalig honden maar dit is mijn ervaring. De problemen waar ik over praat zijn OCD ( in verschillende gewrichten ) en de agressieve vorm van kanker.

Nee snap ik, maar hoor zelf ook wel negatieve ervaringen. En als ik dan vraag hebben ze ook een stamboom. Nee dat hadden ze niet. En de meeste broodfokkers kijken echt niet naar hd/ed enzo.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:48

mijn oom heeft een berner sennen gehad, die is 20 geworden

dierenfan

Re: Ervaringen medische klachten Berner sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:06

Hier enorm veel berners in de buurt en zelden zie ik er heel slecht lopen.
Ook in pension/asiel vind ik het enorm mee vallen.

Je moet natuurlijk wel bedenken: de berner LIJKT vaak al ongezond door alle testen die ze laten doen en helaas komt daar ook regelmatig gezondheidsproblemen mee naar boven. Echter die zijn dus bekend en daar kan wat mee gedaan worden.
De schotse collie korthaar (staat niet op rashondenwijzer bijv.) worden 0,0 testen mee gedaan en dus lijken ze enorm gezond want het is niet bekend dat ze wat onder de leden hebben als ze het al hebben.
Ken 1 fokker van dat ras die alles laat testen aan ED, HD, ogen enz. en er zullen ervast meer zijn maar het is niet noodzakelijk.

Net als de bullmastiff bijv. volgens rashondenwijzer heel gezond en waarom? Omdat ze niet veel testen...

Verder moet je altijd geluk hebben of niet. Heb nu 3 en 4 stamboomloze honden uit het asiel en alle 4 tot nu toe hebben ernstige gezondheidsproblemen/klachten. Dus zonder stamboom ben je echt niet beter af en dan al zeker niet bij een ras als de berner sennen hond.

En besef wel dat een hoop mensen een berner hebben zonder stamboom en dat rashondenwijzer bijv. opgebouwd is uit 20% stamboom en 80% look a like honden. Oftewel: totaal niet betrouwbaar als je het mij vraagt.

Maar het is iets dus om rekening mee te houden. Er zitten veel slechte berners in de wereld en zoek dus heel goed uit wat je waar vandaan neemt en let daarnaast zelf in het eerst jaar of de eerste 2 jaar (groeien lang toch?) goed op wat je de hond laat doen. Wat er niet in zit, komt er niet uit klopt namelijk ook niet.
HD bijv. kan erfelijk zijn maar in zeer veel gevallen ontstaat het door rare dingen die in de groei gebueren (overbelasting, verkeerde voeding, veel uitglijden, trekken aan de lijn kan ook al enz.)

Succes met zoeken!!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:13

De gemiddelde leeftijd van berner senners ligt momenteel op (net als duitse doggen :') ) slechts vier(!) jaar.
Veel ontwikkelen HD, ED, OCD en de daarbijhorende artrose, en de gehele populatie worstelt met erfelijke kanker waardoor ze op hele jonge leeftijd al overlijden....
Ik zou er nog een keer goed over na denken. Adhv mijn eigen topic over een hondenverzekering heb ik even snel uitgerekend wat wij nu in acht jaar kwijt zijn geweest aan onze dog (met soortgelijke problemen) en ik kom toch wel tot een 5000 euro. Buiten dat het best een hoop geld is, is het verschrikkelijk om een hond te hebben waar bij voorbaat al een dergelijk doodvonnis boven hangt waar je op kan gaan zitten wachten tot het zich openbaart.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 09:09

Bedankt voor de reacties.
Moeilijk hoor, we willen als we een berner nemen er zo wie zo èèn aanschaffen bij een erkende fokker die af en toe een nestje fokt en aangesloten is bij de rasvereniging. Neemt niet weg dat ik huiverig ben voor het feit een "kneusje" aan te kopen, vandaar ook mijn vraag of al die aandoeningen voornamelijk bij stamboomloze honden en niet doordachte combinaties voorkomt en dus bij mensen die met papierloze en ongeteste honden fokken.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:55

Ik heb zelf geen Berner Sennen, maar ik werk bij een dierenarts en helaas.... Berners krijgen de raarste dingen, en meestal meteen fataal. Kanker wat je niet vaak ziet bij de hond... ja hoor, weer een Berner Sennen. We hebben al van alles voorbij zien komen, lymfeklierkanker, leukemie, slokdarmkanker.... Mijn oom was ook altijd gek op Berners, eindelijk zijn droom uit laten komen. Beestje is 2 1/2 geworden, kanker. Er is een onderzoek gedaan in Utrecht naar de gezondheid van Berners, daar kwam een gemiddelde leeftijd uit die dramatisch laag was. De oudste in onze praktijk is 13 geworden, maar dat ik echt een uitzondering helaas... Val je op deze grote, dan zou je ook aan een New Foundlander kunnen denken. Wel gevoelig voor HD, ED enz., maar welk groot ras is da niet?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:59

Ik zou er nooit maar dan ook nooit aan beginnen. Hobbyfokker, broodfokker of proffesionele fokker, maakt niet uit.

Imo is dit een ras waarvan je weet dat ze na 6 jaar praktisch omvallen van ellende. Er zitten zoveel problemen in dat ras dat ik iemand gek verklaar om de gok te nemen. Je moet maar zin hebben om na een paar jaar vroegtijdig afscheid te nemen van je hond.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:02

Ik ken twee mensen met een BS.
Een kennis van ons had er ééntje, helaas kreeg hij een hartaandoening en hebben ze hem moeten laten inslapen.
Een vriendin van me heeft er ook ééntje. Heeft al vanaf dat ze een pup was last van haar bekken. Heeft nu ook HD en is pas 2 jaar oud. Loopt heel moeilijk en waggelt zoals een eend.
Is ook gekocht bij een erkende fokker die de hond eigenlijk wilde laten afmaken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:05

Heb als DA assistente er ook geen goede ervarringen mee. Maar kan niet zeggen of het ging om berners uit broodfok of niet. Wat me nog meer zorgen maakt is het karakter. Snel nerveus, angstbijters enz.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:09

Mijn ouders hebben 3 berners gehad. De eerste werd 12 jaar, was een ontzettend lieve hond. Deze liep soms wel moeilijk, maar niet ernstig. Deze kwam van particulieren die een nestje hadden, maar wel met stamboom. De tweede kwam van een erkende fokker, maar die de teven niet in huis hield. Deze hond was erg groot, angstig en agressief naar vreemden. Naar de baasjes en mij wel heel lief. Ze is niet oud geworden, maar lag ineens dood in haar ren toen ze 6 was. Verder had ze soms last van haar schouder maar daarnaast nooit ziek geweest. Zij heeft een nestje gehad en haar dochter was de derde hond, die was heel lief, wel wat druk, maar totaal niet agressief. Heeft ook nooit wat gehad tot ze overleed en die was bijna 8 jaar geloof ik.

Ik schrik van de verhalen hierboven, ik wist niet dat het gemiddeld zo erg was. Ik vond 6 jaar al erg jong. Ik vind het een erg leuk ras!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:14

een kennis van me had er ook 1. moest op vrij jonge leeftijd plots ingeslapen worden, vanwege een agressieve kanker...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:14

Wat mij het meeste tegen de borst zou stoten is het feit dat als je het geluk hebt géén kneusje te kopen, ze nog maar met moeite 8 jaar worden. En dan heb je al een hele 'goeie' te pakken.

Waarom zou je (bewust) dat risico nemen?

Anoniem

Re: Ervaringen medische klachten Berner sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:35

De lijn van onze hond heeft wel allemaal een leeftrijd van rond de 10 jaar gehaald. En de fokker zelf heeft ook een paar oudjes rondlopen van 8+ En zien er kerngezond uit. En de rest allemaal overleden aan ouderdom

Dus er zullen idd wel slechte berners bijzitten. Maar met goed zoeken en kijken naar de juiste lijnen kom je denk ik al een stuk verder. En ken eigelijk geen enkele berner in mijn berner vrienden kring die is overleden aan kanker. Wel een aan HD. Maar deze lieten ze continue rennen/traplopen etc.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:43

Alleen dat al zou een gigantisch alarm moeten laten afgaan. Wie wil nu een hond waarvan je hem moet laten inslapen omdat ie veel gerend en op de trap heeft gelopen. Kortom, geleefd heeft.

Schande dat mensen zo'n uitleg acceptabel vinden voor een probleem die gewoon diep in het ras zit verankerd.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:46

Bij onze d.a vertelde hij dat hij dikwijls jonge b.s in laat slapen met ernstige hd en ed vaak ook honden van de rasvereniging. Hij raadde ons ook zeker af zon hond te nemen,ze zijn enorm overfokt en veel te grof en groot geworden°c

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:48

BraveSpots schreef:
Alleen dat al zou een gigantisch alarm moeten laten afgaan. Wie wil nu een hond waarvan je hem moet laten inslapen omdat ie veel gerend en op de trap heeft gelopen. Kortom, geleefd heeft.

Schande dat mensen zo'n uitleg acceptabel vinden voor een probleem die gewoon diep in het ras zit verankerd.

Mij is geleerd dat het voor elke pup slecht is. Te veel traplopen en het te veel laten rennen.
En ze zijn bezig met ras te verbeteren. Eind 18e of 19e eeuw was dit ras bijna uitgestorven, omdat hun toendertijd maar wat raak fokte.
10 jaar geleden hadden wij idd geen berner gekocht, maar ze zijn in die 10 jaar al enorm verbeterd.
Fokker vind jammer dat hij onze reu niet heeft gehouden als dekreu. Aangezien deze harstikke gezond is, behalve dat hij een hoektand mist. En dat meneer dus met volle geweld onder een tafeltje was gekropen en ook weer met volle geweld eronder vandaan is gekomen. Hierdoor is er dus 2 ruggenwerfels verkeerd gaan staan. En is tijdelijk verlamd geweest. En owjah ontstoken ballen :+

Voor de rest is hd/ ed vrij etc. Dit hebben wij allemaal laten testen. En bereikt hij in januari de leeftijd 5 alweer. En je ziet niet aan hem dat hij al 5 word/

mika11

Ik ken een Berner Senner van vrienden.
De hond loopt altijd mank maar ze weten niet waardoor.
Bij de dierenarts zijn ze er ook niet achtergekomen.
Soms gaat het wat beter, soms wat slechter met de mankheid.
Verder is het trouwens wel een hele vriendelijke hond, maar ze kunnen er niet zoveel mee doen vanwege de mankheid.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-12-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

NienkeNiels schreef:
Bij onze d.a vertelde hij dat hij dikwijls jonge b.s in laat slapen met ernstige hd en ed vaak ook honden van de rasvereniging. Hij raadde ons ook zeker af zon hond te nemen,ze zijn enorm overfokt en veel te grof en groot geworden°c

Dan zoeken de fokkers niet de juiste honden uit. En laten de mensen de pups te veel doen (dit is bij elke pup zo)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:02

5 vind ik eerlijk gezegd nog een jonkie. Als ie een keer zonder problemen de 12 haalt, dan heb je een leuke gezonde hond imo.

Ik vind het echt een leuk ras hoor, maar ik ben gewoon niet zo fan van fokken en aanschaffen van honden terwijl die stijf van de problemen lopen. Als je op een eind (bijna) geen honden meer hebt die probleemloos oud kunnen worden, dan sla je beter af. Genoeg andere, leuke, lieve, vrolijke rassen of kruising die wel gezond oud kunnen worden.

Ik vind het dan ook echt schandalig dat mensen word geleerd om hun pup opzettelijk in te houden kwa beweging omdat dat ziektes zou veroorzaken. Hoe krom kan iets zijn?
En dan spreken we over normale (spel)beweging en uitlaten, geen marathon uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:08

BraveSpots schreef:
5 vind ik eerlijk gezegd nog een jonkie. Als ie een keer zonder problemen de 12 haalt, dan heb je een leuke gezonde hond imo.

Ik vind het echt een leuk ras hoor, maar ik ben gewoon niet zo fan van fokken en aanschaffen van honden terwijl die stijf van de problemen lopen. Als je op een eind (bijna) geen honden meer hebt die probleemloos oud kunnen worden, dan sla je beter af. Genoeg andere, leuke, lieve, vrolijke rassen of kruising die wel gezond oud kunnen worden.

Ik vind het dan ook echt schandalig dat mensen word geleerd om hun pup opzettelijk in te houden kwa beweging omdat dat ziektes zou veroorzaken. Hoe krom kan iets zijn?
En dan spreken we over normale (spel)beweging en uitlaten, geen marathon uiteraard.

Onze hond werd normaal uitgelaten en mocht ook spelen. Maar nee niet traplopen en te veel spelen met andere volwasse honden.
En kleine hondjes worden eenmaal ouder als grote honden. Zelfde als met pony's en paarden. En dat is hetzelde als met konijnen.