Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik zou er goed over nadenken, als een hond van dit kaliber wat gaat mankeren zijn de kosten altijd hoog. Succes met de beslissing nemen.
En word in januari alweer 5.
hoektand verloren, maar dat was zijn eigen schuld. En 2 jaar geleden wou hij met alle geweld onder een klein tafeltje door. Waardoor er 2 ruggenwerfels zijn scheef gaan staan. En hierdoor tijdelijk verlamd is geraakt.Bassenqua schreef:Ik heb zelf nooit geen Berners gehad maar ken veel Berners vanuit ons pension en uitlaatservice en het is geen ras wat ik wat gezondheid aan zou raden, schatten van honden maar inderdaad erg veel gezondheidsproblemen, erg jammer. Mocht je er wel voor gaan dan zou ik de pup zeker verzekeren maar een groot gedeelte van de problemen van de Berner zijn uitgesloten.Ik zou er goed over nadenken, als een hond van dit kaliber wat gaat mankeren zijn de kosten altijd hoog. Succes met de beslissing nemen.
Bassenqua schreef:100% zeker, dit waren/zijn honden bij fokkers vandaan die clubfokkers zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet verkeerd praten over de Berner, ik vind het zalig honden maar dit is mijn ervaring. De problemen waar ik over praat zijn OCD ( in verschillende gewrichten ) en de agressieve vorm van kanker.
) slechts vier(!) jaar.BraveSpots schreef:Alleen dat al zou een gigantisch alarm moeten laten afgaan. Wie wil nu een hond waarvan je hem moet laten inslapen omdat ie veel gerend en op de trap heeft gelopen. Kortom, geleefd heeft.
Schande dat mensen zo'n uitleg acceptabel vinden voor een probleem die gewoon diep in het ras zit verankerd.

NienkeNiels schreef:Bij onze d.a vertelde hij dat hij dikwijls jonge b.s in laat slapen met ernstige hd en ed vaak ook honden van de rasvereniging. Hij raadde ons ook zeker af zon hond te nemen,ze zijn enorm overfokt en veel te grof en groot geworden°c
BraveSpots schreef:5 vind ik eerlijk gezegd nog een jonkie. Als ie een keer zonder problemen de 12 haalt, dan heb je een leuke gezonde hond imo.
Ik vind het echt een leuk ras hoor, maar ik ben gewoon niet zo fan van fokken en aanschaffen van honden terwijl die stijf van de problemen lopen. Als je op een eind (bijna) geen honden meer hebt die probleemloos oud kunnen worden, dan sla je beter af. Genoeg andere, leuke, lieve, vrolijke rassen of kruising die wel gezond oud kunnen worden.
Ik vind het dan ook echt schandalig dat mensen word geleerd om hun pup opzettelijk in te houden kwa beweging omdat dat ziektes zou veroorzaken. Hoe krom kan iets zijn?
En dan spreken we over normale (spel)beweging en uitlaten, geen marathon uiteraard.