Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:07

Het is weer bijna Oud en Nieuw..
Heel leuk maar mijn hond denkt daar heel anders over :+ .

Ik heb een 8 jaar oude kruising herder reu.
Hij is ontzettend waaks en bij iedere knal vindt meneer het nodig om blaffend en brommend door het huis te rennen met zijn haren van kop tot kont rechtop. Ik heb niet het idee dat het angst is maar meer het verdedigen van zijn territorium tegen 'het lawaai'.
Nu is een knal op z'n tijd niet zo erg maar als het straks dan echt 31 december is en het wordt 00.00 uur is gaat het buiten weer los natuurlijk.

Ik laat mijn hond met oud en nieuw zeker niet alleen, ik blijf binnen bij hem maar negeer zijn gedrag wel (boos worden en hem op z'n plaats leggen werkt echt niet als het zo enorm knalt buiten).

Nu vraag ik me af of het voor hem (en dus ook voor mij en de buren) misschien wat prettiger is iets kalmerends te krijgen in de vorm van een tabletje oid.

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen daarover!

Bedankt!

Iris82

Re: Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:10

Ik ga dit jaar voor Alprazolam. Ik heb genoeg besteld om op 28 december te kunnen beginnen. Dus nog voordat het vuurwerk in de verkoop is. Verder wil ik doorgaan tot 1 januari.
Een andere optie is eventueel nog Diazepam.

Laat je niet verleiden tot het geven van alcohol of Vetranquil.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:11

En je hebt dat gewoon bij de DA besteld neem ik aan?
Alcohol? Geven mensen dat echt aan hun hond?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:12

De pilletjes van de DA werken spierverslappend, angst en de drang om te rennen blijft maar dat lukt dan gewoon niet, met gevolg: (meer) paniek.
De hond van mn ma rende er doorheen, maar doordat ze door de pil slecht op haar poten kon blijven staan heeft ze haar kop kapot gelopen tegen een tafelpunt.
We gaven daarvoor altijd gewoon een bakje advocaat, en dan sliep ze er doorheen, maar hadden toen een pilletje van de DA genomen met het idee: dat zal wel wat gezonder zijn dan een bak alcohol.

Sindsdien gewoon weer bakkie advocaat en is er niks aan de hand, dan slaapt ze er heerlijk doorheen. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:15

Ja zeker. Bier of advocaat.
Het is zeer lastig te doseren en daarnaast ook helemaal niet geschikt, wat de voorstanders je ook vertellen.

Vetranquil is wat de dierenartsen van de oude stempel gebruiken, maar men is er achter gekomen dat dit juist een effect kan hebben waarbij de spieren verslapt worden maar het geluid versterkt. Dus de hond krijgt meer stress maar kan dit niet uiten.

Mijn DA werkt niet met Alprazolam maar wilde het graag voor mij bestellen.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere opties in de zin van: druppels, Thundershirt, DAP-halsband of verdamper, maar dan moet je daar eigenlijk al mee begonnen zijn. Op het thundershirt na dan, maar dat zul je via internet moeten bestellen...

Citaat:
De pilletjes van de DA werken spierverslappend, angst en de drang om te rennen blijft maar dat lukt dan gewoon niet, met gevolg: (meer) paniek.

De dierenarts heeft meer pilletjes dan enkel Vetranquil.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:16

Relax van het merk sanal. dit gebruiken wij voor de hond. is kalmerend en niet versuffend o.i.d.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:17

Is overigens zo bij dierenspeciaalzaak te krijgen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:18

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:19

Morgen is bellen met de DA voor Alprozolam of Diazepam dan. Als dat niet meer te regelen valt kan ik dat wel via mijn eigen werk regelen. Moet alleen wel uitzoeken hoeveel ik geven mag.
Wil hem in geen geval iets geven waardoor de angst versterkt maar hij niet weg kan.
Als hij onder narcose is geweest haal ik hem ook veel eerder op omdat meneer de boel bij elkaar blaft, eenmaal thuis valt hij dan weer in diepe rust dus vrees dat hij met Vetranquil een soort gelijk effect vertoont (soort pre-narcose-middel toch?).

edit: zal zo ook Relax bekijken!

Bedankt voor de tips en het meedenken! :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:21

Iris82 schreef:
Ja zeker. Bier of advocaat.
*knip*
Citaat:

De dierenarts heeft meer pilletjes dan enkel Vetranquil.

Het is niet mijn hond niet en niet mijn beslissing. :)
Mn ma wil nu gewoon het risico niet meer lopen, want de hond heeft nu meer angst voor vuurwerk door die ene pil dan dat ze in jaren had gehad.

Mn eigen hond heb ik vannaf pup af aan een lawaaicd opgezet, volume steeds harder en dan lekker spelen. Die kwam met oud en nieuw meteen met de flostouw aanzetten want knallen is leuk want dan betekend spelen *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:22

Graag gedaan. Eventuele doseringen kun je hier lezen: Graag gedaan. Eventuele doseringen kun je hier lezen:
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 2010-4.pdf

@Kiwi: snap ik wel. Maar ik vind het geen aanrader.
Fijn dat jouw pup het wel goed doet! Mijne ook totdat we een logeetje kregen met vuurwerkangst. Maar de laatste jaren gaat het wel ietsje beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:22

Wij gaan morgen ook iets halen voor nu 2 of 3 dagen en dan rond oud en nieuw. Ook hier een doorgedraaide linke herder die in huis erg boos is op de knallen maar niet meer naar buiten wil. Ze zijn hier al weken aan het kloten metvzwaar vuurwerk pal achter de tuin. En de politie kan ze niet te pakken krijgen. Ben de naam alweer kwijt volgens mij idd iets met alco nog iets. Is redelijk nieuw haalt alleen angst weg en mag ivm onbekende bijwerkingen niet lang gebruikt worden en werkt binnen het uur. Kijken of we hem daarmee door zijn angst kunnen krijgen. Voor clomikalm waren we alweer te laat. Scheelt dat een van de assistentes honden gedrags therapeut is en ze de problemen van onze witte ook kent.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-12-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:23

*grin* Ik denk het zelfde als ik. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:28

Ja joh, had al overwogen om een nachtje in de polder door te brengen met mijn hond! := Daar is het rustig maar ja, ik vind dat ook weer zo wat..
Hij wil juist wel naar buiten want de knallen moeten 'weggejaagd'. Welja.. Mr Macho! :+

Ik vind het voor hem gewoon ook zo vervelend al die onrust. Wat mij betreft schaffen ze vuurwek af! :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:29

Ik geef onze kleine hond diazepam. Zonder middeltje is hij vreselijk van streek, blijft keihard rond rennen in huis en blaft en gilt aan een stuk door. We hebben eerder een ander middel gehad, ik geloof dat dat Vetranquil was, toen maakte hij geen geluiden en bleef rustig naast me liggen, maar trilde verschrikkelijk. Ik had toen de indruk dat hij wel echt doodsbang was, maar er niks mee kon. Dat vond ik echt zo sneu.
Met de diazepam is hij rustig en ligt hij ook niet te trillen, maar gewoon lekker naast me of in zijn hangmatje aan de kachel letterlijk te snurken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:35

Dat klinkt goed YSR, liggen snurken: Dat wil ik voor hem! :j

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:42

Het was een beetje puzzelen met dit hondje, maar op de diazepam doet ie het gelukkig prima.
Ik blijf het een vreselijk iets vinden, dat vuurwerk, ik vind het zo vreselijk sneu voor de dieren.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:49

Vorig jaar zijn we erachter gekomen dat onze hond ook bang is voor vuurwerk. Daarvoor hebben we al veel geoefend met de lawaai-cd. Steeds harder en lekker spelen, geen enkel probleem. Maar hoort ze 1 echte knal, dan is het mis. Mevrouw weet precies het verschil tussen cd en echt... Helaas..

Ik heb voor dit jaar de D.A.P. halsband. Ik ben benieuwd..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:05

Ik heb ook een hond die erg bang voor vuurwerk is. Ik geef altijd Puur Nervositeit zodra ze beginnen te knallen en rond de jaarwisseling heb ik altijd een flesje Bach Rescue Remedy op zak. En dit jaar heb ik een Thundershirt erbij gekocht, en dat werkt echt heel goed!! Er wordt nu al veel afgestoken, en ik trek de shirt als we naar buiten gaan en ik merk veel verschil. Ze loopt nu gewoon kwispelend mee ipv met de staart tussen de benen *\o/* Als het geknal heel erg gaat worden doe ik hem ook in huis aan. Ik werk bij een dierenarts en we hebben ook jaren die vetranquil verkocht (calmivet in ons geval, maar is hetzelfde, alleen een andere dosering), maar we zijn daar een aantal jaar geleden mee gestopt door de huidige inzichten. Honden worden er alleen maar angstiger van.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:05

Ik ben idd wel benieuwd naar het thundershirt. Ik zag de reclame ervan bij mijn dierenarts, maar ze hadden m nog niet. Als dat werkt zou dat een uitkomst zijn! In principe een 1 malige uitgave en je kunt m altijd om doen wanneer er stress is. Dus ook als het begint te onweren enz. Graag hoor ik de ervaring na oud en nieuw ervan!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:35

DA gebeld, ass. wilde me toch Vetranquil geven.
Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil met de redenen die jullie me gaven erbij. En de ass zei idd dat dat klopte dus dan moest ik hem in een kamer leggen waar ie dan zo min mogelijk hoort of ziet van het vuurwerk, maw: dan moet ik hem naar de kelder verplaatsen? Daar waar hij echt nooit ligt? Want mijn huiskamer en slaapkamer zijn absoluut gehorig!
Nee, daar begin ik niet aan. haal hem niet uit z'n vertrouwde plekje weg.. en dan het idee dat hij alles hoort en ziet maar niet kan reageren, dat wil ik absoluut niet! (Begreep ze toch wel).

Na lang doorzeuren mag ik dan toch de Diazepam halen.. :D
Eerst maar is een avondje proefdraaien hiermee!

KimbeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:38

Wat wij ieder jaar doen, honden gewoon lekker binnenhouden en de muziek hard aan. Ook doen we dan de gordijnen dicht. Dit gaat ieder jaar goed.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:40

Diazepam is toch ook een spierverslapper?
edit: spierontspannend dus...mmm

Ik ga met de honden de polder in,vorig jaar voor het eerst vuurwerk meegemaakt was niet zo'n succes.
Dit jaar lekker rust,geen geknal.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:42

Ken je niet iemand met een hond die niet bang is voor vuurwerk en die goed overweg kan met jouw hond?

Mijn hond was ook altijd als de dood voor vuurwerk. Bij het minste geringste geluidje kroop ze zowat ondere de bank of echt in me. We hebben een aantal jaar geleden oud & nieuw gevierd bij vrienden die een hond hebben die juist gek is op vuurwerk (die wil het zelfs gaan apporteren :') ). We hebben om 12 uur beide honden aan de lijn meegenomen naar buiten. Mijn hond stond te beven met de staart tussen de poten, maar de hond van onze vrienden was heel relaxed en wou al het vuurwerk pakken waar hij dus niet bij kon. Mijn hond begon daardoor op een gegeven moment rustiger van te worden, en begon zelfs de stoep te snuffelen. Later was ze helemaal ontspannen en was het goed. Sindsdien is ze zo relaxed met vuurwerk. Ze weet dat het niets ernstigs is. Kan haar gewoon zelfs uitlaten als ze knallen (kon eerder echt niet!). Ze kijkt een keer op en loopt daarna gewoon verder.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:43

Doe ik ook maar hij is zo vreselijk waaks, hij hoort alles er bovenuit komen, bovendien is dat anders dan anders en dat geeft hem ook onrust. Fijn dat het voor jullie wel werkt!

Wil hem rust bieden.. hopelijk lukt dat op deze manier.

Angeliekje,
als je bovenstaande postst leest zie je dat mijn hond niet bang is. Hij is waaks naar het vuurwerk toe. het moet weg, het liefst gaat hij erheen! :D
Dat zal hij zeker ook doen met andere honden erbij (dit is wat jaren terug al is geprobeerd).. helaas!