Wat is een leuk knaagdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Wat is een leuk knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:46

Heyzz,

Ik heb nu een Cavia, Puck. Alleen ik vind het jammer dat ze weinig actief is, ze loopt dan wel een beetje rond. Maar na deze cavia wil ik graag of een cavia, of een hamster.
Nou heb ik geen hamsters gehad, dus weet ik ook niet wat ze doen, waar ik op moet letten etc. Natuurlijk weet ik dan ook niet of een hamster wel bij mijn levensstijl past.
Ik heb: Nu 1 Cavia 2 Teckels en 2 Pony's , 1 pony intensief onder het zadel.
Tijd: Van s' ochtends tot s' avonds: S' ochtends half negen op school, tussen de middag ongv. uurtje pauze en ben ik thuis, S' middags om kwart over 3 vrij, Weekeinde vaak ook niks bijzonders.
----------
Nou vraag ik me af of een hamster veel\weinig tijd vergt, en of ze echt zo veel slapen overdag en s' nachts actief zijn. Het lijkt me leuk als je ook een paar Links naar handige site's stuurt, misschien staat daar nog wel wat info op.
Ik verwacht niet dat mijn cavia nu zal sterven hoor ;) Hopelijk heeft ze nog een mooie tijd te gaan!
Groetjes!

Ps. Alles is welkom!!!! :o :D

Klis

Re: Wat is een leuk knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:47

Ik heb zelf gerbils. Hele leuke beestjes, actief, nieuwsgierig! Je kan ze niet alleen houden.
Het leuke is dat ze dus niet, zoals hamsters, de hele dag slapen en 's nachts actief zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:48

Een cavia alleen is niet zo fijn voor de cavia. Het zijn groepsdiertjes die de hele dag met elkaar aan het klessebessen zijn, ik vind ze juist ontzettend gezellig!

Kortom, neem er een caaf bij! Daar maak je je huidige huisgenootje enorm blij mee.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:48

Ik heb 3 hamsters, 2 rusjes en 1 syr
Harstikke leuk en actief :D

Rusjes hebben een kooi van minimaal 50x30 cm nodig en syren 60x40
Mijne zijn erg actief en ook wakker overdag, als ik op mn kamer ben zijn de hamsters ook wakker

forum.dehamster.nl :D

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:49

Ik zou ratjes kiezen, alleen moet je deze nooit alleen nemen want zijn gezelschapsdieren, vinden het niet leuk als ze alleen in een hokje zitten.
Ze zijn zoveel leuker dan een hamster, deze slapen op de dag en zijn in de nacht actief.
Een ratje kun je dingen leren.
Alleen worden ze niet zo heel oud.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:50

Ik snap idd wel waarom ze zo ''saai'' is in jou ogen en maar wat rondloopt..
Ze mist een maatje!
Cavia's hoor je NOOIT alleen te zetten!

En nog iets..:o vind het beetje raar wat betreft je toppic ..het zijn dieren , levende wezens , en nu is het niet goed genoeg en wil je maar iets nieuws?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:54

Elin, ze wil pas iets nieuws als de caaf dood is he ;)
Ze kijkt gewoon rond, niks mis mee

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:55

irmalouise schreef:
Ik zou ratjes kiezen, alleen moet je deze nooit alleen nemen want zijn gezelschapsdieren, vinden het niet leuk als ze alleen in een hokje zitten.
Ze zijn zoveel leuker dan een hamster, deze slapen op de dag en zijn in de nacht actief.

Hamsters zijn overdag ook actief !!!!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:56

Je cavia zal veel leuker en actiever zijn als ie een vriendje of vriendinnetje zou hebben, het zijn sociale dieren. Je kan ook aan kooiverrijking doen, geef hem een speeltje, voldoende hooi om in rond te woelen, een huisje om in of op te zitten, en met genoeg ruimte kunnen ze echt opleven :)
Wat ik ontzettend leuke knaagdieren vind zijn degoes. ze zijn snel tam, zijn heel speels, en ook overdag actief :) maar ze hebben wel een ruime en vooral hoge kooi nodig met klimmateriaal, een zandbakje, een huisje om zich in te verstoppen etc etc :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:00

Wij hebben 2 hamsters, een syr en een dwerg, zijn beide regelmatig even overdag wakker. Dropje (dwerg) is wel veeeeeel actiever dan Gijs (syr) maar Gijs is inmiddels al ruim 2 (bij ons sinds dat hij 1,5 was) en Dropje is nu ruim een half jaar. 's Avonds zijn ze allebei vaak wel wakker, Dropje is 's morgens ook vaak wakker als ik aan het studeren/leren ben.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:23

irmalouise schreef:

Helaas is mijn moeder het niet met mij eens dat ratten leuk zijn............. een vriendin heeft ze ook. Vind het wel jammer dat ze niet zo oud worden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:23

WinSel schreef:
Elin, ze wil pas iets nieuws als de caaf dood is he ;)
Ze kijkt gewoon rond, niks mis mee

:j

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:26

Alvast bedankt voor de reacties!
Maar mijn Cavia was eigenlijk minder actief toen de andere zeug er nog bij was.............. En ik vind het ook een leuk idee om eens te kijken wat Degoes zijn, zelf ken ik ze niet! Gerbils lijken mij ook wel leuk!
Ik denk trouwens dat mijn Cavia nog wel een tijdje zal leven, ze is nu ongv. 3,5 jaar.
Allemaal alvast bedankt!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:28

Elin_ schreef:
Ik snap idd wel waarom ze zo ''saai'' is in jou ogen en maar wat rondloopt..
Ze mist een maatje!
Cavia's hoor je NOOIT alleen te zetten!

En nog iets..:o vind het beetje raar wat betreft je toppic ..het zijn dieren , levende wezens , en nu is het niet goed genoeg en wil je maar iets nieuws?

Zoals WinSel al heeft geschreven, ik wil pas een nieuw diertje als deze cavia dood is en mijn cavia is nu wel iets actiever dan met het andere zeugje. Trouwens, ik ben er heel blij mee, maar ik zou het leuk vinden als er wat meer actie in zat ;)
Bedankt voor je reactie!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:52

Ikzelf heb gerbils op het moment, de vetstaart gerbil en de reuzengerbil. Beide hele vriendelijke gerbilsoorten. Met name de vetstaarten zijn erg rustig en bijten niet. De reuzengerbils zijn iets drukker, maar bijten ook niet. Het voordeel van de gerbil is dat ze niet gaan stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:51

Een maatje erbij en je hebt een levendig beest :))

Ik denk dat ze best actief is als je bijvoorbeeld: een hooiballetje hoog ophangt, dan heeft ze 'wat te doen' en met zijn tweeen zullen ze 't nog leuker vinden *D

Hmm.. ik denk dan geen rusje; die slapen toch ook veel? Verder geen verstand van hamsters ;)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:18

passieAppel schreef:
Een maatje erbij en je hebt een levendig beest :))

Ik denk dat ze best actief is als je bijvoorbeeld: een hooiballetje hoog ophangt, dan heeft ze 'wat te doen' en met zijn tweeen zullen ze 't nog leuker vinden *D

Hmm.. ik denk dan geen rusje; die slapen toch ook veel? Verder geen verstand van hamsters ;)

Ik heb allemaal dingetjes gekocht om haar Happy te maken! Zoals: Een voerbal met een luikje en een belletje onderaan waar je voer in kunt doen: http://www.google.nl/imgres?q=voerbak+c ... 9,r:1,s:17
En een huisje met dubbele oploop, nu ongv. een week in gebruik:
http://www.google.nl/imgres?q=caviahuis ... 29,r:0,s:0
En ook 2 mineraal likstenen:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037389/487
En allemaal knaagstokken in de kooi met lekkers, was na 1 week een verpakking opgemaakt:
http://www.google.nl/imgres?q=stok+voor ... 29,r:0,s:0
Ook heb ik weleens een kleine hooi pluk aan een touwtje aan de zijkant van de kooi hangen (geen foto:))
Ik heb ook weleens een doodgewone appel in de kooi, dan gaat ze er tegen duwen en natuurlijk ook eten. Ik geef haar vers gras als dat kan, nat gras geef ik niet, dor gras ook niet. Ik verstop soms stukken wortel onder het zaagsel. Ik heb op dat huisje weleens eten liggen, natuurlijk voer en water, soms verknip ik een doos waar ze in kan spelen en hem kapot kan knagen. Ik laat haar 1x per dag in mijn kamer loslopen, met goed weer en boven de 18 graden mag ze eventjes naar buiten om wat te eten, met tuigje om. Ik rijg soms slierten wortel aan de tralies, en soms doe ik stukjes eten tussen de raampjes van het huisje. Ik doe ook weleens een plank in de kooi (schuin) met stokken maak ik dan een klein gangetje naar de plek onder de plank toe en onder de plank ligt allemaal hooi. Ik kam haar 1x per dag en echt heel soms (2x in het jaar?) wordt ze eens gewassen. ZONDER ZEEP. Ze wordt vaak geaaid en altijd als ik tv kijk dan mag ze los lopen, soms wel heel vaak als het slecht weer is. Ik maak weleens een klein takje wat ze mag hebben, aan de kooi vast en dan knaagt ze eraan.
Kortom, ik denk dat ze genoeg te doen heeft!
Nu ook, nu loopt ze in de kamer waar ik achter de pc zit met een doos te spelen (erin zitten, knagen enzv enzv)
Daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:12

Zo die heeft 't wel naar zijn zin denk ik zo :))

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:19

Jammer dat je nu al aan het ''zoeken'' bent voor als je caaf dood is... ik heb er 2 gehad en zijn beide 11 geworden dus waarschijnlijk als je er een beetje goed voor zorgt heb m nog wel even :')

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:24

Die mineralenstenen zijn helemaal niet gezond... Ze bevatten erg veel zout en dat veroorzaakt blaasstenen. Die kan je beter niet geven dus.

Ik heb zelf 4 hamsters en 4 caafs (2 koppeltjes van 2)
Als je vragen hebt, fire away :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:29

Ja caaf kan nog zeker 3 jaar mee, met een beetje geluk dan.. Koppel haar aan een leuk ander caafje en ze leefden nog lang en gelukkig! Cavias horen niet alleen te zitten!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:39

mijn 3 konijnen zijn ook best actief met het speelgoed wat ze hebben

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:41

Chinchilla's zijn ook erg leuk,vooral om naar te kijken.
Je moet je wel goed inlezen over de verzorging,maar ze zijn echt leuk!
Heel veel verschillende kleurtjes en als ze lekker gaan badderen in het zand,ziet er geweldig uit.
Je moet wel wat moeite doen om ze tam te krijgen,maar als ze dat zijn,heb je er geweldige huisdieren aan!

Wij hebben hier ook cavia's,1 beertje en twee zeugjes(op dit moment allebei drachtig)en ze zijn echt actief hoor!
Ik denk dat het per cavia verschilt,en hoe groter de groep,hoe actiever ze zijn :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:55

Chinchilla's zijn ook vooral 's nachts actief.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:56

Muizen! Hele actieve beestjes, ook overdag. Bijten nooit (heel zelden) en je kan ze heel tam krijgen.