Nieuwe cavia erbij of een nieuw huisje zoeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LouLouB

Nieuwe cavia erbij of een nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:21

Hoi,

Een van mijn cavia's is vandaag overleden, ze is 7 jaar geworden. Mijn andere cavia is nu dus alleen.
Probleem is dat ik nu ontzettend twijfel over wat ik moet doen.
Ik wil haar absoluut niet alleen houden en ik merk nu al dat ze haar vriendinnetje mist.
Schaf een nieuwe aan, zou je denken.. Punt is dat ik binnen nu en 2 jaar uit huis wil met mijn vriend die allergisch is voor cavia's. Ik heb al gekeken naar verschillende cavia opvangen, maar om de een of andere reden vind ik dat ook zo cru! Je dier wegdoen! Ik ben dan ook heel bang dat ze het niet naar haar zin krijgt op een nieuw plekje etc.

Wat zouden jullie doen in mijn geval en zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten of die ervaring hebben met een goede opvang omgeving Amsterdam/ Utrecht?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:28

Een leen cavia halen bij een opvang ? :D
Die terug kan als je cavia overlijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:07

Wat WinSel zegt :)

En heb je niet een kennis die bijv. kleine kinderen heeft waar de 'm aan kunt geven? :)) Wel met maatje uiteraard.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:09

Ik vind cavia's niet echt dieren voor kleine kinderen, maar ik snap wat je bedoelt, leuk voor kinderen maar niet voor de volledige verzorging (merk vaak dat dat wel zo word gedaan, helaas)
Je kan inderdaad kijken voor zo'n leencavia! En ik weet niet hoe je over cavia's zonder haar denkt?
Baldwins of Skinnycavia's? Ziet er vreemd uit maar ze zijn suuuuperzacht en lief! Ze moeten alleen een paar keer peer week ''ingevet'' worden met vaseline! :)

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:10

Een cavia erbij zou ik niet meer doen.Cavia's worden over het algemeen niet erg oud,7 jaar is al erg oud.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:12

Ik HAD een opvang in amsterdam een aantal jaren terug ;-).
Ken wel een opvang in Haarlem en in Hilversum.
Probeer anders eens via stichting cavia?
Je kunt eventueel ook om een oudere cavia vragen?
Heel goed dat je sowieso de cavia niet alleen wilt houden.
Zou snel handelen.. of deze weg (hoe erg het ook klinkt) naar iemand waar ie bij een vriendje gaat of snel 1 erbij. Echt nog liever naar een opvang dan alleen laten. Dat is inderdaad echt zielig.. t zijn echt groepsdieren.
Hoe oud is de caaf die je nu nog hebt?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:17

miga schreef:
Een cavia erbij zou ik niet meer doen.Cavia's worden over het algemeen niet erg oud,7 jaar is al erg oud.

EN juist daarom moet er 1 bij, anders sterft ie straks van eenzaamheid en geloof me, dat wil je niet mee maken

Macs

Re: Nieuwe cavia erbij of een nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:18

Ach, hoe oud ze worden weet je nooit, de een wordt 7 en de ander red zn eerste jaar niet eens ;(
Elke dag een maatje erbij is er één toch? :)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:27

Dalfsen heeft ook een knaagdierenopvang, ik weet niet waar je woont?
Wij begonnen ook met 1 cavia, een beertje, we brachten een pony naar Amsterdam en kwamen met cavia,kooi en toebehoren weer thuis... :D
Op de basisschool van die kinderen gebracht door een wanhopige moeder , dochter was door vader mee naar Iran genomen :n
Dus cavia mee naar huis, 1 cavia is maar alleen dus nu heeft íe een fantastisch buitenverblijf met 4 (!) vriendjes uit de opvang.
We gingen er voor 1 erbij kijken,maar de opvang haalt nooit cavia's uit elkaar die samen gekomen zijn!
Dus toen kwam er een setje van twee en een setje van 3 bij. 1 was al wat ouder en die is na een half jaartje overleden, de anderen zijn met hun vijven super bevriend.
Haal er dus in ieder geval 1 bij, mocht je gaan samen wonen moet er toch een oplossing gezocht worden voor die ene , dus dan gewoon voor twee :D

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:54

Bedankt voor jullie reacties! Het staat in ieder geval vast dat ze niet alleen blijft. Ze is 3.5, dus met een beetje geluk kan ze nog heel wat jaartjes met een vriendje van haar leventje genieten. Leencavia klinkt ook interressant, hoewel ik me dan ook afvraag of je je ook niet aan zo'n diertje gaat hechten en het alsnog vervelend is om deze na een bepaalde tijd dan alsnog weg te doen. Ik woon in mijdrecht, in ter aar zit een caviaopvang, dat is redelijk in de buurt. Ga er even een nachtje over slapen.. Te lang wachten is er niet bij, want mn cavia is echt een beetje van slag merk ik...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:57

Heel goed.. succes!
Ter Aar is een goede opvang, gaat vast lukken om daar een maatje te vinden als je dat uiteindelijk besluit :-).

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:58

Heyzz,

Ik heb zelf ook een Cavia, alleen. Ik snap dat dat niet zo hoort, maar mijn andere Cavia is overleden. Ze kan er prima mee omgaan. Ze was al niet zo Close met die andere, 2 zeugjes trouwens. Maar nu ze alleen is rent en speelt ze door de hele kooi, niet altijd. 1 x per week verschoon en verander ik haar kooi. Nu ze alleen is vindt ik het belangrijk dat ze afwisseling in haar kooi heeft. Ik heb pas nog een huisje voor in de kooi besteld bij Agradi.nl. Daar hebben ze leuke dingen voor een goede prijs.
Ik heb nu 5 verschillende huisjes waarmee ik elke week afwissel. Mijn cavia is nu alleen en hardstikke gezond & Happy!

Groetjes!

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:23

Hoi Kamal_Nadiah,

Fijn dat jou cavia er goed mee om kan gaan. Ik merk dat mijn cavia haar vriendinnetje erg mist. Misschien is dat per cavia verschillend, maar ik weet zeker dat de mijne binnen een week weggekwijnd is als ik haar alleen laat. Ik heb contact gehad met een caviaopvang in de buurt, die haar op kunnen nemen. Daar ben ik nu over na aan het denken, maar ik vind het lastig om haar weg te doen en dan niet te weten waar ze terecht komt.
Via via heb ik een mevrouw in de buurt die meerdere caviaatjes heeft in een grote ren in de tuin, er wordt nu gevraagd of ze daar eventueel terecht kan. Ik duim heel hard!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:38

LouLouB schreef:
Hoi Kamal_Nadiah,

Fijn dat jou cavia er goed mee om kan gaan. Ik merk dat mijn cavia haar vriendinnetje erg mist. Misschien is dat per cavia verschillend, maar ik weet zeker dat de mijne binnen een week weggekwijnd is als ik haar alleen laat. Ik heb contact gehad met een caviaopvang in de buurt, die haar op kunnen nemen. Daar ben ik nu over na aan het denken, maar ik vind het lastig om haar weg te doen en dan niet te weten waar ze terecht komt.
Via via heb ik een mevrouw in de buurt die meerdere caviaatjes heeft in een grote ren in de tuin, er wordt nu gevraagd of ze daar eventueel terecht kan. Ik duim heel hard!

Heyzz,

Ik ben blij dat ik een positief iemand over mijn cavia hoor praten! Daar bedoel ik mee dat iemand niet direct gaat zeggen dat dat niet kan, erg fijn! Maar ik duim voor je dat het goed komt! Trouwens, ga de kooi heel vaak veranderen, daar vrolijken ze echt van op! En zet dingetjes neer die kapot kunnen en mogen! Ik heb zelf: Een voerbal met een belletje onderaan (ik heb er nu sla in, daar is ze gek op!), 2 groentestenen om aan te knagen, huisje waar ze op en in kan, knaagdierbrood om aan te knagen, knaagstokken om aan te knagen en lekker op te eten, laat haar loslopen in mijn kamer (elke dag!). Ik nodig haar met al die lekkernijen en spulletjes uit om naar buiten te komen en zich niet te gaan vervelen, als ik merk dat mijn cavia alleen maar in haar hokje zit, dan verander ik de kooi.Blijkbaar is het dan te saai ingericht. Koop gewoon dingetjes waar ze mee kan spelen en die kapot kunnen! Ook vinden cavia's het leuk om in een kartonnen doos zich uit te leven doormiddel van knagen, kapotmaken, er in zitten als je moe bent enzv enzv. Zo gaat ze het kartonnen doosje verschuiven als het volgens haar niet goed staat! Mijn cavia is haar kamergenootje die pas is overleden, helemaal vergeten! Hier eventjes wat opsommingen:
Wat te kopen voor een Happy cavia:
* Een huisje waar je meerdere dingen mee kan, zoals op en in.
* Lekker veel speeltjes doormiddel van:
-Knaagstenen
-Knaagstokken
- Appels, gewoon heel in de kooi, kunnen ze aan eten en duwen.
- Ouwe kartonnen dozen, laat ze maar kapotmaken.
- Voerbal (eventueel met belletje eraan)
- Speeltje met belletje
* Warme bodembedekking voor in het huisje, daar slapen ze dus is warmte wel fijn.
----------
En verder zou ik zeggen: Probeer eerst dat, en als dat niet helpt kun je alsnog nadenken om haar tóch weg te doen. Ik zou het echt niet kunnen!

Groetjes en eventueel veel sterkte!
*

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:54

Ik zou hem echt niet weg willen doen!!!!! Hoop voor jou dat jij dat niet hoeft!!!!!
Greetzz!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:07

Ik snap je dillema heel goed. Ik heb 2 chinchilla's gehad waarvan er één stierf toen ze 13 jaar was... Ik kon zelf niet goed tegen het stof wat Chins veroorzaken (o.a. door het speciale zand wat ze moeten hebben) en vooral bij het verschonen had ik er erg veel last van. Een nieuwe Chin erbij zetten was dus geen optie, en alleen houden ook niet. Ik heb 3 maanden lang intensief gezocht op internet (ik wilde niet dat ze naar een opvang ging, een Chin van 13) en uiteindelijk vond ik iemand met een Chin van 12 jaar die een oud vriendinnetje zocht, omdat ook haar andere Chin overleden was. Ze is daar in de hemel gekomen, veel aandacht, in de huiskamer (bij mij zaten ze in een aparte dierenkamer) en heeft er nog een lang en gelukkig leven gehad. Zover ik weet leeft ze nog steeds :j :j :j

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:37

@Kamal_Nadiah : Sorry.. je cavia kan niet praten en het zijn echt groepsdieren. Zelfs als een cavia niet heel erg toe trekt naar een soortgenoot, kunnen speeltjes en aandacht een andere cavia niet vervangen.
In mijn ogen is het dus altijd behoorlijk zielig om een cavia alleen te houden.
Begrijp dan ook niet dat mensen zeggen: de cavia is happy.
Omdat ie niet stil in een hoekje zit is ie happy? Daar geloof ik niet in.
Cavia's zijn niet geboren om alleen te zijn.
Hoop echt dat je snel een diertje erbij neemt...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:50

amsterdam_30 schreef:
@Kamal_Nadiah : Sorry.. je cavia kan niet praten en het zijn echt groepsdieren. Zelfs als een cavia niet heel erg toe trekt naar een soortgenoot, kunnen speeltjes en aandacht een andere cavia niet vervangen.
In mijn ogen is het dus altijd behoorlijk zielig om een cavia alleen te houden.
Begrijp dan ook niet dat mensen zeggen: de cavia is happy.
Omdat ie niet stil in een hoekje zit is ie happy? Daar geloof ik niet in.
Cavia's zijn niet geboren om alleen te zijn.
Hoop echt dat je snel een diertje erbij neemt...

Ik snap dat je het niet "gebruikelijk" vindt, om het maar eventjes een naam te geven :) Maar mijn cavia was het al gewend om alleen te zijn, dat heb ik nog niet gezegd. Maar ze was eerst alleen, wij hebben haar toen meegenomen samen met een andere Cavia!
Ze was eigenlijk niets anders gewend............
2 jaar alleen, toen kwam de nieuwe erbij, 1 jaar samen, andere nu een half jaar dood, half jaar alleen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:04

Ik heb hier 1 zeugje die ook al 1,5 jaar alleen zat omdat ze elke caaf aanviel.
Ze is nu al ruim 2 jaar en heb haar nu toch gekoppeld met mijn andere 2 zeugen, en ze lijkt zoveel gelukkiger!! Ookal rende ze eerst ook in het rond in haar kooitje, ze heeft het wel gemist. Alleen had ik eerst gewoon de verkeerde tijd (puberteit) uitgekozen om ze te koppelen.. Nu is het dus wel gelukt :))

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:54

Mijn caafje blijft niet alleen!
Ik heb een huisje gevonden hier in de buurt wat echt in mijn ogen een caviaparadijs is!
Een groot hok met ren naar buiten toe, waar in de zomer nog een groot stuk ren aan vastgezet wordt.
1 groot warm konijn en 6 andere caavjes in verschillende leeftijden! Via een collega ben ik bij het adres gekomen en gelukkig vinden ze het geen enkel probleem om haar erbij te nemen! Morgen verhuist ze :)
Ze is nu gelukkig al wel wat levendiger geworden, ze eet en drinkt in ieder geval weer, maar morgen zal ze weer helemaal heppie de peppie zijn met allemaal nieuwe vriendjes! Ben zo blij dat ik weet dat ze het goed (beter zelfs dan nu) krijgt en dat ik weet waar ze terechtkomt.

Bedankt voor al jullie adviezen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:01

Wat fijn zeg!!
Ik hoop dat het goed gaat met het konijn samen (1 trap en je caaf is dood), maar het kan goed gaan. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:04

LouLouB schreef:
Mijn caafje blijft niet alleen!
Ik heb een huisje gevonden hier in de buurt wat echt in mijn ogen een caviaparadijs is!
Een groot hok met ren naar buiten toe, waar in de zomer nog een groot stuk ren aan vastgezet wordt.
1 groot warm konijn en 6 andere caavjes in verschillende leeftijden! Via een collega ben ik bij het adres gekomen en gelukkig vinden ze het geen enkel probleem om haar erbij te nemen! Morgen verhuist ze :)
Ze is nu gelukkig al wel wat levendiger geworden, ze eet en drinkt in ieder geval weer, maar morgen zal ze weer helemaal heppie de peppie zijn met allemaal nieuwe vriendjes! Ben zo blij dat ik weet dat ze het goed (beter zelfs dan nu) krijgt en dat ik weet waar ze terechtkomt.

Bedankt voor al jullie adviezen.

Oei Oei Oei, waarom nou weer een konijn er bij...
Op mijn site staat waarom dat geen goeie combi is

Wel heel fijn dat er meerdere caafjes zijn en dat je een goed tehuis hebt gevonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:07

Kamal_Nadiah schreef:
Heyzz,

Ik ben blij dat ik een positief iemand over mijn cavia hoor praten! Daar bedoel ik mee dat iemand niet direct gaat zeggen dat dat niet kan, erg fijn! Maar ik duim voor je dat het goed komt! Trouwens, ga de kooi heel vaak veranderen, daar vrolijken ze echt van op! En zet dingetjes neer die kapot kunnen en mogen! Ik heb zelf: Een voerbal met een belletje onderaan (ik heb er nu sla in, daar is ze gek op!), 2 groentestenen om aan te knagen, huisje waar ze op en in kan, knaagdierbrood om aan te knagen, knaagstokken om aan te knagen en lekker op te eten, laat haar loslopen in mijn kamer (elke dag!). Ik nodig haar met al die lekkernijen en spulletjes uit om naar buiten te komen en zich niet te gaan vervelen, als ik merk dat mijn cavia alleen maar in haar hokje zit, dan verander ik de kooi.Blijkbaar is het dan te saai ingericht. Koop gewoon dingetjes waar ze mee kan spelen en die kapot kunnen! Ook vinden cavia's het leuk om in een kartonnen doos zich uit te leven doormiddel van knagen, kapotmaken, er in zitten als je moe bent enzv enzv. Zo gaat ze het kartonnen doosje verschuiven als het volgens haar niet goed staat! Mijn cavia is haar kamergenootje die pas is overleden, helemaal vergeten! Hier eventjes wat opsommingen:
Wat te kopen voor een Happy cavia:
* Een huisje waar je meerdere dingen mee kan, zoals op en in.
* Lekker veel speeltjes doormiddel van:
-Knaagstenen
-Knaagstokken
- Appels, gewoon heel in de kooi, kunnen ze aan eten en duwen.
- Ouwe kartonnen dozen, laat ze maar kapotmaken.
- Voerbal (eventueel met belletje eraan)
- Speeltje met belletje
* Warme bodembedekking voor in het huisje, daar slapen ze dus is warmte wel fijn.
----------
En verder zou ik zeggen: Probeer eerst dat, en als dat niet helpt kun je alsnog nadenken om haar tóch weg te doen. Ik zou het echt niet kunnen!

Groetjes en eventueel veel sterkte!
*

Hier wil ik graag op aanvullen dat knaagstenen NIET goed zijn voor cavia's!!! Niet geven dus!!!! Ze kunnen eraan dood gaan omdat hun nieren niet tegen de stoffen kunnen die er in zitten, en dierenwinkels die ze nog verkopen zouden bestraft moeten worden.

TS, fijn dat je een goed tehuis hebt gevonden voor je cavia!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:09

Ook is dit voor konijnen ZEER SLECHT
Ze kunnen er blaasgruis/blaasstenen van krijgen
NIET GEVEN DUS

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:14

Knaagstenen, knaagstokken, allemaal troep!
Elke dag (of 2x) een berg groenten, onbeperkt hooi en een goede brok en schoon water is voldoende! De rest moet niet voor verkoop beschikbaar zijn..
Een voorbeeld: ik had van de buurvrouw Yoghurt drops gekregen. Had ze er toch maar ieder 1 gegeven en een uur later waren ze allemaal zo sloom als wat..
Tja dom van mij.. Knaagdieren mogen geen melkproducten (behalve moedermelk natuurlijk)

Maargoed, we gaan offtopic.. maar ik vind het toch het noemen waard omdat zoveel caafjes volgepropt worden met deze zooi!