Hond graatmager, advies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cientje4

Hond graatmager, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:09

Hallo,
Vanavond hebben mijn moeder en ik een hond opgehaalt bij mijn schoonfamilie.
Ik kom daar bijna nooit, maar ik kwam daar zaterdag en ben mij dood geschrokken,

Zoey, een Old Englisch Bulldog van 7 jaar, echt graatmager, eng om te zien.

Ik wist al even dat de honden niet top verzorgd werden, maar dit? geen woorden voor.

Heb zaterdag ook subtiel proberen uit te leggen dat ze echt te mager zijn, nodig ontwormd en ontvlooit moeten worden.

Mensen zitten in de schulden, hebben geen geld, en hun gaan voor de honden, tja neem ze dan niet.

Maargoed,
Zoey is dus echt graatmager, het is een stukje vel met skelet.
Morgen staat een bezoekje dierenarts op het programma :Y)

Maar nou wil ik eigenlijk weten hoe we het beste kunnen voeren, Zaten zelf te denken aan kleine dosering puppybrokjes, daar zit meer energie in en dat kan ze wel gebruiken.

Andwoorden als aangeven bij de Dierenbescherming ed hebben we niks aan(reden via pb).

Wie heeft de gouden tip? dan kunnen wij dat uiterraard met de dierenbescherming overleggen.

bosefoso

Re: Hond graatmager, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:13

De high energy brok van de kivo. Dit is een 'puppy-brok' voor volwassen honden. Gezien de klans klein is dat je in de buurt van Veldhoven woont, raad ik echt de Carocroq 28/20 aan! Te verkrijgen bij dierenspeciaalzaken en bij dierenartsen. Onze Fien komt flink, wel op goede manier, aan. Verder is het erg belangrijk om meerdere malen per dag te voeren. 3 keer is echt niet veel!
Wel even in de gaten houden! Je hebt het over een dog-achtige, die mogen niet alles hebben ivm maagdraaiing.

Wij hebben een bordeaux dog die helaas een jojo-effect heeft. Zij is niet mager door slechte verzorging, zij heeft een rasafwijking meegekregen van de bordeaux.

Je kunt je eigenlijk het beste laten adviseren door dierenarts. Wel ff duur, maar wel werkend. Overigens even goed kijken of ze het voer van de dierenarts ook elders verkopen, bij de dierenarts betaal je snel 20 euro per zak extra.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:16

Niet in een keer volle bakken voer gaan geven. Daar is haar systeem nu niet meer op berekend. (ik weet dat als mensen bijvoorbeeld uit hongerstaking komen ze beginnen met lichte dingen en dat het niet goed gaat als ze in ene een zware maaltijd eten).

Geleidelijk meer gaan geven dus.
Uitrekenen wat haar streefgewicht zou zijn (kun je goed aan de dierenarts vragen), achterop het pak kijken hoeveel ze dan moet hebben voor haar streefgewicht. En beginnen met 1/3e deel daarvan op dag 1 en 2, dan een paar dagen 2/3 daarvan geven en dan na nog een paar dagen alles daarvan geven.
Zou voor een kwalitatief goed voer gaan, wat bedoeld is voor volwassen honden. Er is zeker meer dan 1 merk wat prima is! Zou dus echt niet naar de andere kant van Nederland rijden voor een bepaald merk. Wat die carocroq betreft, heb nog nooit een dierenarts gezien die dat merk heeft (maar kan het mis hebben natuurlijk).
Maar ik denk dat de dierenarts je daar ook goed mee kan helpen.

Puppy voer is iets anders wat betreft calcium/fosfor en eiwitten in verband met groeien (ook voor de botten). En zit in verhouding dacht ik ook meer energie in. Ik denk dat kwa verhoudingen voedingsstoffen een voer voor volwassen honden toch beter is, ondanks dat ze spieren moet opbouwen.
Laatst bijgewerkt door NiG op 19-12-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:17

bosefoso schreef:
De high energy brok van de kivo. Dit is een 'puppy-brok' voor volwassen honden. Gezien de klans klein is dat je in de buurt van Veldhoven woont, raad ik echt de Carocroq 28/20 aan! Te verkrijgen bij dierenspeciaalzaken en bij dierenartsen. Onze Fien komt flink, wel op goede manier, aan. Verder is het erg belangrijk om meerdere malen per dag te voeren. 3 keer is echt niet veel!
Wel even in de gaten houden! Je hebt het over een dog-achtige, die mogen niet alles hebben ivm maagdraaiing.

Wij hebben een bordeaux dog die helaas een jojo-effect heeft. Zij is niet mager door slechte verzorging, zij heeft een rasafwijking meegekregen van de bordeaux.

Je kunt je eigenlijk het beste laten adviseren door dierenarts. Wel ff duur, maar wel werkend. Overigens even goed kijken of ze het voer van de dierenarts ook elders verkopen, bij de dierenarts betaal je snel 20 euro per zak extra.

Bedankt, ik schrijf het even op, wij hebben al telefonisch contact gehad met de dierenarts, en ik heb puppybrokken voor mijn verwende volwassen mopshond die wij( in zeer lage dosering) mogen aanbieden vanacht.
Ik geef ook zeker niks zomaar, alles gaat in overleg, en de tips schrijf ik op en vraag mijn dierenarts of die meer informatie kan geven, ed.
Maar hoe meer tips, hoe meer opties, want dit is wel een geval wat snel op wat beter gewicht moet komen anders haalt ze het niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:18

Let ook op dat je niet lekker lange stukken gaat lopen met haar. Natuurlijk mag je lekker een rondje, maar ik kende een ex zwerfhondje die elke dag nog een paar kilometer over het terrein liep (die hond deden ze niet binnen, kon ze niet) en die was ook mager, terwijl ze elke dag gewoon genoeg te eten kreeg.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:19

NiG schreef:
Niet in een keer volle bakken voer gaan geven. Daar is haar systeem nu niet meer op berekend. (ik weet dat als mensen bijvoorbeeld uit hongerstaking komen ze beginnen met lichte dingen en dat het niet goed gaat als ze in ene een zware maaltijd eten).

Geleidelijk meer gaan geven dus.
Uitrekenen wat haar streefgewicht zou zijn (kun je goed aan de dierenarts vragen), achterop het pak kijken hoeveel ze dan moet hebben voor haar streefgewicht. En beginnen met 1/3e deel daarvan op dag 1 en 2, dan een paar dagen 2/3 daarvan geven en dan na nog een paar dagen alles daarvan geven.
Zou voor een kwalitatief goed voer gaan, wat bedoeld is voor volwassen honden. Er is zeker meer dan 1 merk wat prima is! Zou dus echt niet naar de andere kant van Nederland rijden voor een bepaald merk.
Maar ik denk dat de dierenarts je daar ook goed mee kan helpen.

Puppy voer is iets anders wat betreft calcium/fosfor en eiwitten in verband met groeien (ook voor de botten). En zit in verhouding dacht ik ook meer energie in. Ik denk dat kwa verhoudingen voedingsstoffen een voer voor volwassen honden toch beter is, ondanks dat ze spieren moet opbouwen.

Klopt, ze mag tot morgen vroeg met een pauze van 1,5 uur een kwart koffiekopje puppybrokjes, die raade mijn dierenarts aan omdat ze echt futloos is en de energiewaardes hoger liggen, dit is dus maar voor een nachtje om die een beetje goed door te komen.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:20

Magrathea schreef:
Let ook op dat je niet lekker lange stukken gaat lopen met haar. Natuurlijk mag je lekker een rondje, maar ik kende een ex zwerfhondje die elke dag nog een paar kilometer over het terrein liep (die hond deden ze niet binnen, kon ze niet) en die was ook mager, terwijl ze elke dag gewoon genoeg te eten kreeg.

Lopen staat op prioriteit 0 op dit moment, daar werd ze helemaal niet uitgelaten, dus die paar daagjes erbij kan geen kwaad, ze heeft nu al haar energie nodig om warm te blijven.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:20

Inderdaad, verstandig. Als de sitiuatie van de hond is zoals je m omschrijft, is het wel tijd dat je goed oplet.
Kan zijn dat je niet direct op TE energy-rijke brokken over mag gaan (blijvend) omdat dit zo'n aanslag is op het lijf. Succes ermee!

Nig, onze dierenarts verkoopt het. Overigens haast alle dierenartsen hier.

Heb je overigens een foto?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:21

En nog iets misschien zou de dierenarts haar wel een multi-vitamine injectie kunnen geven morgen, ze zeer waarschijnlijk ook een vitaminegebrek.

succes in ieder geval, en heel goed dat je dit dier wilt helpen!

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:22

bosefoso schreef:
Inderdaad, verstandig. Als de sitiuatie van de hond is zoals je m omschrijft, is het wel tijd dat je goed oplet.
Kan zijn dat je niet direct op TE energy-rijke brokken over mag gaan (blijvend) omdat dit zo'n aanslag is op het lijf. Succes ermee!

Nig, onze dierenarts verkoopt het. Overigens haast alle dierenartsen hier.

Heb je overigens een foto?

Nee hellaas geen foto, die zal ik morgen maken maar het is echt schokkend.
Ik ben heel wat gewend, maar dit is echt erg terwijl het zo lieve hond is..

Klopt, daar kreeg ik ook de waarschuwing voor, dat als ze er niet goed op reageerd ik direct weer moet bellen, eventueel gelijk langskomen, daarom mogen wij heel minimaal voeren, over langere tijd( dus in totaal ongeveer 1 klein koffiekopje over de hele nacht)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:24

cientje4 schreef:
Magrathea schreef:

Lopen staat op prioriteit 0 op dit moment, daar werd ze helemaal niet uitgelaten, dus die paar daagjes erbij kan geen kwaad, ze heeft nu al haar energie nodig om warm te blijven.

? Werd ze helemaal niet uitgelaten? Hoe slecht je ook voor je hond zorgt, al die drollen in de kamer zou toch ook vervelend zijn..
Maar, okee, daarna dus :j je snapt het wel denk ik.

Succes ermee in elk geval!

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:24

NiG schreef:
En nog iets misschien zou de dierenarts haar wel een multi-vitamine injectie kunnen geven morgen, ze zeer waarschijnlijk ook een vitaminegebrek.

succes in ieder geval, en heel goed dat je dit dier wilt helpen!

Dat vind ik een hele goeie! schrijf het meteen op.

Denk dat je geen dierenvriend hoeft te zijn om haar opgehaalt te hebben hoor, denk dat niemand haar had laten zitten.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:25

Citaat:
? Werd ze helemaal niet uitgelaten? Hoe slecht je ook voor je hond zorgt, al die drollen in de kamer zou toch ook vervelend zijn..
Maar, okee, daarna dus :j je snapt het wel denk ik.

Succes ermee in elk geval!

Met niet uitgelaten bedoel ik, ze werd naar buiten in de tuin( 2x3 betegeld) gedaan voor haar behoefte's

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:41

ik zou goed opletten hoe ze reageerd op eten.
Bedenk je goed dat de darmen ook non actief zijn geweest.

Ik heb zelf 1 weekje niet kunnen eten en moest in het begin echt opletten met wat ik er in stak.

Tevens ben en blijf ik fan van royal canin, ook als blijvend voer.
Je kan nu wel een dikmaker gaan geven maar dat is voor het lijf niet goed.
Tevens is er ook duck te koop (bij de dierenwinkel,niet uit de supermarkt) dit zijn plakken vlees waar alle benodigheden in zit.
Ook hiermee heel rustig opbouwen.
10 plakken kost tussen de 5 en 6 euro.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:50

Donder, wat een situatie...
Arme hond.
Ik denk dat je goed op weg bent met vaak kleine porties voeren.
Zelf zou ik er ook vers vlees of pens bijgeven om de darmflora wat op te krikken.
Kan gewoon met smuldier uit de supermarkt..
Hebben die lui nog meer honden?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:57

jeetje mag toch hopen dat er niet meer dieren in huis zijn ?

sterkte met de hond ik blijf je even volgen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 02:02

Op het hondenforum heb ik een aantal keer gelezen dat mensen hun honden wat sneller lieten aankomen met satin balls.
Je kan zoeken via google naar het recept (of op dat forum kijken).

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 02:08

Billy schreef:
Donder, wat een situatie...
Arme hond.
Ik denk dat je goed op weg bent met vaak kleine porties voeren.
Zelf zou ik er ook vers vlees of pens bijgeven om de darmflora wat op te krikken.
Kan gewoon met smuldier uit de supermarkt..
Hebben die lui nog meer honden?

Jep, 2 honden, 3 katten en nog meer.
Zijn er mee bezig om een oplossing te zoeken, Dierenbescherming is op dit moment geen optie.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 02:09

moyra schreef:
ik zou goed opletten hoe ze reageerd op eten.
Bedenk je goed dat de darmen ook non actief zijn geweest.

Ik heb zelf 1 weekje niet kunnen eten en moest in het begin echt opletten met wat ik er in stak.

Tevens ben en blijf ik fan van royal canin, ook als blijvend voer.
Je kan nu wel een dikmaker gaan geven maar dat is voor het lijf niet goed.
Tevens is er ook duck te koop (bij de dierenwinkel,niet uit de supermarkt) dit zijn plakken vlees waar alle benodigheden in zit.
Ook hiermee heel rustig opbouwen.
10 plakken kost tussen de 5 en 6 euro.

Het is niet dat ze geen eten kregen, maar dat ze kregen wat er was, dus was er geld voor voer kon er voer gekocht worden, en wat normaal een hond in 1 dag krijgt van deze leeftijd, groote, ras kreeg ze over een week verspreid, dus nogal drastisch.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:47

Wat zijn die andere voor honden?
Als je ze daar weg kunt krijgen, zijn er misschien wel bokkers die ze op willen vangen...
En andere dieren misschien ook wel.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:12

Hoe is het bij de DA gegaan?

Om ook namens de visie van de DB te praten; weghalen is niet altijd de beste optie. Misschien weten ze gewoonweg niet beter. Goede begeleiding is vaak 100 keer beter.
Al durf ik niet te zeggen of dat bij dit geval ook zo is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:16

Nou, ik weet niet hoe iemand 'niet beter weet' als zijn hond er graatmager vandaan komt. Lijkt me toch niet zo moeilijk te begrijpen dat zo'n beestje te weinig eet..

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:23

Nou, zoals eerder aangegeven, onze hond is met tijden ook graatmager. dat is helaas een rasafwijking.
De gemiddelde voorbijganger ziet mij aan voor een waardeloze baas.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:23

Lotgering vers vlees schijnen honden erg van aan te komen en word vaak beter verdragen dan brokken..Ik zou zowiezo een vitamine/mineralen supplement bij geven voorlopig..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:25

Ik heb mijn hond ook graatmager bij iemand thuis weggehaald. Was toen echt een skelet met een velletje. Ik ben haar kleine porties brokken gaan voeren met af en toe wat vlees. Daarna ben ik de brokken hoeveelheid langzaam gaan opbouwen. Ze is langzamerhand weer goed op gewicht gekomen, en heeft er gelukkig lichamelijk niets aan over gehouden. Nu ziet ze er zo uit. Ik heb helaas geen foto van hoe ze eruit zag, maar het was erg....
Afbeelding

Erg naar om een hond zo te zien.... Vooral met uitlaten kreeg ik vaak reacties van buurtbewoners dat de hond vééls te mager was en dan moet je keer op keer uitleggen dat je de hond juist sinds kort in huis hebt gehaald en het beestje nu goed te eten krijgt.....

Succes! Komt vast helemaal goed met de hond!