Kosten castratie cavia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Kosten castratie cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:51

Ik heb van de zomer een zwanger vrouwtje gekocht en zij heeft een zoontje gekregen, maar hij is zo leuk! Ik kan hem echt niet weg doen, dus wil ik hem graag laten castreren, omdat ik hem niet alleen wil hebben zitten.
Weet iemand wat de kosten hiervan zijn en wat het beste is om te laten doen met narcose?
Alvast bedankt!

Samiyah

Re: Kosten castratie cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:42

Dat verschilt per dierenarts. Het heeft mij rond de 50 euro gekost. Gewoon even bellen en informeren.
Gasnarcose schijnt het best te zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:12

Dat verschilt inderdaad heel erg. Bij mijn konijn (het is wel een ander beest, maar ik denk dat de prijs niet zo belachelijk veel zal schelen) was het bij één dierenarts 100 euro; bij de andere 35 :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:16

50euro denk ik ongeveer :) was toch bij mijn konijnen .

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:40

Bij mijn dierenarts kost een konijnencastratie 30 euro. En dat zijn flinke konijnen die ik heb. Een cavia is veel lichter, minder narcose voor nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:52

Bij ons 3x 45 euro.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:50

Hier kost het ook zo'n 45 euro..

Zorg wel dat je de beer pas na 6 weken erbij zet.. de meeste zeggen na 3/4 week alleen heb ik er helaas slechte ervaringen mee..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:13

salsaentango schreef:
Hier kost het ook zo'n 45 euro..

Zorg wel dat je de beer pas na 6 weken erbij zet.. de meeste zeggen na 3/4 week alleen heb ik er helaas slechte ervaringen mee..

Sommige doen het zelfs al na 10 dagen..
Ik heb ook 6 weken gewacht, vond het wel een beetje sneu voor m'n ventje, zo alleen in de kooi, maar hij is nu heel gelukkig met z'n 2 dames. :D

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:31

ja klopt.. vertrouw het zelf niet (ieder zijn eigen natuurlijk).
Maar bij de rest heb ik ook 6 weken gewacht..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:33

Hier is het 35 euro ;)

Ik heb zelf alleen slechte ervaring met castreren, dus ik vermijd het :o

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:56

Bij een vriendin van mij kostte het 75 euro.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:59

Ik vind het toch een beetje eng, straks gaat het mis :\
Maar is het risico het waard, of altijd alleen zitten of gecastreerd bij zijn moeder en "tante" zitten met de kans om tijdens de castratie dood te gaan... vind het lastig, maar alleen is ook zo sneu...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:03

ik moet zeggen dat de kans dat ze overlijden tijdens de operatie erg klein is...
En ook complicaties na de castratie is er niet snel.. (al kan het altijd natuurlijk)

Nee de keus was hier niet zo moeilijk.. maar goed, ik snap het wel..

Is er geen optie dan dat je een jong beertje erbij neemt (als vriendje).? :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:36

Er zit altijd een risico aan.. Maar het gaat heel vaak goed hoor. Hier iig een succesverhaal, hij at na een uurtje gewoon weer lekker groente en de volgende dag was hij weer zichzelf. Ook geen enkele complicaties achteraf. :) Je kan idd ook voor een klein beertje gaan, maar ik zelf vind een combinatie catraat + zeug(en) veel leuker.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:53

Sophie_midas schreef:
Er zit altijd een risico aan.. Maar het gaat heel vaak goed hoor. Hier iig een succesverhaal, hij at na een uurtje gewoon weer lekker groente en de volgende dag was hij weer zichzelf. Ook geen enkele complicaties achteraf. :) Je kan idd ook voor een klein beertje gaan, maar ik zelf vind een combinatie catraat + zeug(en) veel leuker.

haha vind die combinatie ook veel leuker.. :)
maar mocht ze het niet an durven wat een klein beertje een optie (misschien) ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:24

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen over mijn slechte ervaring. Dan kun je het eerlijk afwegen. Wil je absoluut niet ompraten o.i.d ;)

Nu denk ik ruim 2 jaar geleden hebben we een mannetje gehaald bij een fokker. Het was een ontzettend lief, stevig, gezond mannetje, maar het was wel echt te merken dat hij 'man' was. Uiteindelijk een tijd bij een konijn in gehad en daarna toch besloten om hem te laten castreren. Lees: Dit was een vrolijke, gezonde, stevige cavia van nog geen 2 jaar oud.

Na de operatie wilde hij amper eten of drinken, hij lag daar maar slapjes in de kooi. We hebben hem nog proberen bij te voeren, maar het mocht niet baten en een week later is hij overleden. Waarschijnlijk is de narcose hem fataal geworden.

Ik vond het echt verschrikkelijk dat het misgegaan is, het was namelijk echt een geweldige cavia.

---

Anders haal je een beertje uit een opvang bij jou uit de buurt? Is dat geen optie?

En als je dringend eentje zoekt, ik heb nog een hele leuke beer hier in de opvang zitten. Je mag pb'en, dan kan ik je meer informatie geven over hem.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:26

Nouja, ik heb al 3 caafjes en thuis zitten ze niet echt te wachten op nog een dier erbij (caafjes zijn niet de enige dieren...).
Ik ga er even goed over nadenken ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:30

Natuurlijk zijn er risico's, maar heb zelf veel cavia's gehoord en gezien en die zijn er allemaal goed doorheen gekomen.
Wat mij betreft zeg ik dus: doen!
Hoeveel komen er dan bij elkaar? Hoe groot is je kooi ongeveer?
Succes!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:52

Het zijn dan twee vrouwtjes en het mannetje. In de winter zitten ze in een kleiner hok, maten weet ik niet (gok 1m bij 0,5?) en 's zomers zomers in een grote ren van 2m bij 1,5m ofzo? Nu zitten ze apart in twee hokken van 1X0,5. Maar we gaan verhuizen naar een huis met een grote schuur waar ze gewoon in het buitenhok kunnen het wat schuilhokjes ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:08

1m x 50 cm is op zich prima hoor en zeker als ze in de zomer groter hebben.
Eventueel kun je ook heel simpel de twee hokken straks aan elkaar maken (wordt dan wel flinke sta-in-de-weg, dus moet je net plek voor hebben..
Klinkt goed, de caafjes hebben zeker een geweldig leven bij jou :-).
Verder vind ik wat jij wil doen de beste combi: een gecastreerd mannetje met wat vrouwtjes.
(jaren opvang gehad v cavia's, dus vandaar de interesse haha).

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 00:10

Oke leuk om te horen :)
Ik hoop dat mn beestjes het goed hebben, denk het wel, als ik de huisdeur open doe horen ze me al en dan roepen ze me met zn drieen (schuur is naast het huis) :P
Zal van de week wel even de dierenarts hier in de buurt bellen, de schuur bij het nieuwe huis is verwarmt, dus dan kan hij daar rustig bijkomen zonder koud te worden (heb ook nog een warmte matje uit mn terrarium die ik evt erin kan leggen :) )

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:12

Klinkt helemaal leuk :-).
Misschien niet eens zo'n slecht plan dat warmte-matje, maar dat kan de DA vast beter vertellen :P .

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:11

Ik heb een dierenarts gevonden waarbij ik een goed gevoel kreeg! Ze vroeg als enige hoe oud mijn beertje was en ze legde uit wat ze deden (warmte matje tijdens operatie, na operatie in een hokje met kruik en warmte lamp) en het kost €55. Alleen wel met injectie, had trouwens 5 dierenartsen gebeld en geen enkele deed het met gas? Maar deze vertelde ook dat ze al jaren zo werken en dat het eigenlijk altijd goed gaat, denk dat ik maar een afspraak ga maken!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:20

Wat goed zeg!
Hmm.. dacht ook altijd dat ze het met gas deden.. maar als het al jaren goed gaat zo klinkt het wel prima.
Je beertje echt lang genoeg alleen laten na de operatie he? Sommige DA zeggen dat het beertje al vrij snel weer bij de dames kan, maar dat gaat niet altijd goed.
Mocht je ooit weer een nieuwe caaf zoeken: bij stichting cavia (zit door het hele land), hebben ze bijna altijd wel iets wat je zoekt. Ze hebben ook regelmatig jonge dieren, aangezien er nogal vaak een dier zwanger binnen komt.
Laat je nog even weten hoe de operatie is gegaan straks???
Succes!!!

Edit: vreemd dat die andere DA-en allemaal niet vroegen hoe oud het beertje is.
Een te oud beertje zou ik toch niet zomaar durven laten castreren altijd.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:34

Ben blij dat het een klik heeft bij de dierenarts.!

Raar inderdaad van de andere dat ze niet hebben gevraagd hoe oud hij was..
Een warmte mat is wel lekker, vooral na zo'n operatie :)
Ben benieuwd hoe het gaat!!