Wat is er met mijn kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Wat is er met mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:49

Ik heb een super lieve maar pittige kat.
Soms komt ze bij je liggen op de bank, en dan kan je haar rustig aaien.
Alleen ze heeft van die momenten dat ze ineens uit het niets gaat uithalen.
Verder kan je haar gewoon oppakken eens in de zoveel tijd, en lekker met haar kroelen.
Dat was vroeger wel anders.
Ze ongeveer een maand geleden gesteriliseerd.
Het is allemaal goed gelopen en daardoor is ook wel liever geworden want voorheen kon je haar bijna niet aaien/oppakken.

Alleen nu loopt ze echt constant aan 1 stuk door te miauwen.
En we hebben echt geen idee waarom. soms wilt ze dat je met haar meeloopt naar boven.
Nou wij meelopen, gaat ze op mijn bed liggen en dat wilt ze geaaid worden. Natuurlijk krijgt ze dan aandacht, maar soms valt ze je dan uit het niets aan.
Nu loopt ze weer constant te miauwen, en ze heeft gewoon eten, drinken, aandacht maar ze blijft maar door gaan.

Heeft iemand enig idee wat er kan zijn? Of is ze gewoon een aandacht vrager? :')

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:56

Oei, wat vervelend.
Misschien geef jij haar te snel aandacht.
Ze is misschien te dominant.
Als ze miauwt zou ik haar niet gelijk aandacht geven.

Er is op animal planet een pogramma: "my catt from hell"
Misschien zit jouw probleem er tussen.
http://animal.discovery.com/tv/my-cat-from-hell/

Bij de homepage staat een filmpje van een kat die plotseling aanvalt.
Laatst bijgewerkt door loisbr96 op 18-12-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:57

wat doet ze precies als ze "aanvalt"? want het klinkt een beetje als zo'n liefdesbeet? Mijn dat doet dat soms ook, het liefste pakt hij dan je arm met z'n voorpoten, met z'n achterpootjes gaat hij tegen je arm trappelen en hij bijt (wel zacht, het doet wel zeer die scherpe hoektanden maar er vloeit geen bloed zegmaar ;) )

Fijn dat ze nu in ieder geval aanhankelijker wordt, misschien aai je haar op een plekje wat ze vervelend vind? Mijn kat vind bij z'n achterpoten bv niet fijn (dan haalt hij ook alleen uit met z'n poot, heel anders dan zo'n liefdesbeetje dus).
Is het mauwen meer aandacht/praten of heb je het idee dat ze ergens pijn heeft? ivm de sterilisatie, misschien toch iets met de wond ofzo? Heeft de dierenarts er daarna nog naar gekeken? ivm herstel enzo? Wat zegt de DA hiervan?

Is lastig in te schatten vanachter de computer. Ik zou iig uitsluiten dat er iets met de wond/operatie is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:59

Hoiii

Is het altijd als je aait op een bepaalde plek? Misschien zit er iets gevoeligs?
Dat eens in de gaten houden. of ze heeft er gewoon genoeg van en loopt niet weg maar haalt dan uit naar je....

Mijn kat miauwt ook veel begint al om half7. Dat is de tijd dat ik altijd op sta. Ik heb nu vakantie maar me kat staat bij de slaapkamer deur en houd niet op. Ik raak dan soms wel geirriteerd maar ja die kat weet ook niet dat ik vakantie heb haha.
Deur open kan niet loopt ze snachts over me heen.

Als me kat het geaai zat is zie ik dat aan haar reactie je liet gewoon dat ze het wel goed vind vaak draait ze zich dan om en loopt weg.

Grappig dat je kat miauwt en dan wilt dat je meeloopt naar boven haha.
Ik heb dat met de buitendeur maar nu kijk ze vaak heel even en loopt zo weer naar binnen.
Het is geen buitenkat. Soms loop ik met me gekkenhoofd wel 3x in paar minuten naar de achterdeur.
Daarna negeer ik haar gewoon.

Je kan je kat altijd even laten onderzoeken door de dierenarts als je twijfeld.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:10

@loisbr96 Ik heb dat filmpje bekeken, mijn kat valt ook net zo onverwachts aan als die kat.
alleen die van mij blaast verder niet, maar qua karakter lijkt ze er heel erg op!

@ilsemarie de ene keer begint ze echt heel snel achter elkaar te slaan met haar pootje. en de andere keer pakt ze je vast met der poten en begint ze je gewoon te bijten. Maar het is ook heel raar, want soms wilt ze juist dat je haar op haar buikje aait, en een andere keer begint ze gewoon echt te meppen. Ik aai haar nu meestal alleen op haar hoofd, dat vind ik het veiligste.
Als ze zo door blijft gaan, wil ik toch wel even langs de dierenarts gaan.

@Linnie050 eerst aaide ik haar eigenlijk overal (hoofd,rug,buikje) en soms vind ze dat goed, en vind ze het ook lekker. maar de volgende moment kan ze zo weer omslaan.
Dat met de buitendeur komt me ook bekent voor maar dan met de andere kat haha!

Langcara

Re: Wat is er met mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:42

Wat raar, dat mensen dat pikken van hun huisdier dat die hun zomaar aanvalt. Daar snap ik niets van. Dat zou ik nooit accepteren.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:14

Langcara schreef:
Wat raar, dat mensen dat pikken van hun huisdier dat die hun zomaar aanvalt. Daar snap ik niets van. Dat zou ik nooit accepteren.

Heb je het over het filmpje of over mij?
Want ik heb nergens gezegd dat ik haar zomaar der gang laat gaan :n

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:23

Filmpje.
Maar wat doe jij eigenlijk als er zoiets gebeurt?
En hoe lossen katten dat onderling op?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:30

Langcara schreef:
Filmpje.
Maar wat doe jij eigenlijk als er zoiets gebeurt?
En hoe lossen katten dat onderling op?

Ik geef haar een tik als ze me aanvalt. en als ze me echt helemaal vast heeft dan pak ik haar bij der nekvel,
bevrijd ik m'n hand :P en dan krijgt ze alsnog een tik.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:47

En is ze daar dan ook van onder de indruk?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:32

Langcara schreef:

Ze deinst wel achteruit maar zeg zich ook bijna meteen weer schrap voor de volgende aanval.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:33

Johnie schreef:
Langcara schreef:

Ze deinst wel achteruit maar zeg zich ook bijna meteen weer schrap voor de volgende aanval.

Dan is ze nog niet genoeg onder de indruk want anders zou ze dat wel laten.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:41

Langcara schreef:

Nou het is echt een pittige tante, die door gaat tot ze gewonnen heeft.
Af en toe rent ze weg nadat ik haar dan een tik heb gegeven, maar het komt vaker voor dat ze gewoon weer klaar
gaat zitten voor de volgende aanval. Als ik haar dan negeer dan gaat ze meestal zelf ook weer rustig liggen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:24

Langcara schreef:
Johnie schreef:

Hier gaan mijn haren echt van overeind, je weet nog geeneens waarom de kat zo reageert!
Dat zou ik eerst eens even onderzoeken.
Stel je voor dat jij niet kan zeggen wat je mankeert en iemand geeft je ineens een mep :\

Neem eens contact op met mijn zus, die is kattengedragdeskundige
en kan je misschien uitleg geven hierin.

http://www.kattengedragsdeskundige.nl

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:58

klomp schreef:
Hier gaan mijn haren echt van overeind, je weet nog geeneens waarom de kat zo reageert!
Stel je voor dat jij niet kan zeggen wat je mankeert en iemand geeft je ineens een mep :\

Het kan me niet schelen waarom iemand mij mept. Maar ze hebben mij gewoon niet te meppen want dan mep ik terug. Die kat hoeft niet agressief te doen, wat er ook aan de hand mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:18

Langcara schreef:
klomp schreef:

Het kan me niet schelen waarom iemand mij mept. Maar ze hebben mij gewoon niet te meppen want dan mep ik terug. Die kat hoeft niet agressief te doen, wat er ook aan de hand mag zijn.

Succes met mijn kat dan :')

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:27

Katten slaan heeft zowieso geen zin, ze begrijpen totaal niet wat je bedoelt en ze zien het al helemaal neit als straf! Negeren werkt dan 100x beter dan slaan!
Maar wij hebben ook een kat gehad die dit deed, maar ik denk dat ze het kriebelen ook als spelen zien en daarom misschien ''aanvallen''. Want ik denk dat het gewoon spel is toch? Dit is echt heel erg moeilijk, misschien toch een idee om contact op te nemen met de kattengedragskundige die hierboven genoemd wordt.
Je wordt er nooit niet dommer van en ik denk dat dit geen zeldzaam probleem is!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:51

Als je niet weet hoe ermee om te gaan, moet je niet beginnen aan katten ;)
Stoer hoor een dier meppen, jij als mens moet beter weten en een oplossing zoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:53

Heb je al Feliway geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:14

Ik heb mijn hond weleens een waarschuwingstik gegeven. Die was niet meer met de stem bereikbaar. Zo gefixeerd op mijn buurmijn en zijn poedel. En dan heb je 60 kilo strak aan touw staan omdat ie hoe dan ook die vent wou grijpen.

Ligt niet aan mijn hond. Maar aan de buurman. Dit zijn mijn hond en de hond van de buurvrouw altijd uit te dagen. Dus hebben al gewaarschuwd (ook aan wijkagent) dat wij dan niet verantwoordelijk zijn voor onze honden.

Maar als ik mijn kat terugmep. Dan mept die kat alleen maar harden terug. Maar this puur speelgedrag. En daarbij doet hij het alleen bij mij. Aangezien ik altijd met hem zit te spelen. En als kitten de eerste paar dagen alleen bij mij op schoot heb gehad, omdat die anders alleen maar zat te trillen. Dus hij is ook veel meer op mij gericht dan de rest van het gezin.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:52

caat_eve schreef:
Katten slaan heeft zowieso geen zin, ze begrijpen totaal niet wat je bedoelt en ze zien het al helemaal neit als straf! Negeren werkt dan 100x beter dan slaan!
Maar wij hebben ook een kat gehad die dit deed, maar ik denk dat ze het kriebelen ook als spelen zien en daarom misschien ''aanvallen''. Want ik denk dat het gewoon spel is toch? Dit is echt heel erg moeilijk, misschien toch een idee om contact op te nemen met de kattengedragskundige die hierboven genoemd wordt.
Je wordt er nooit niet dommer van en ik denk dat dit geen zeldzaam probleem is!

En hoe doen katten dat onderling dan? Die meppen ook terug. En dat snappen ze toch ook?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:43

Langcara schreef:
En hoe doen katten dat onderling dan? Die meppen ook terug. En dat snappen ze toch ook?

Jouw klap correspondeerd totaal niet met die van een kat, daarnaast heb jij een andere lichaamstaal

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:52

Ik lees in de beginpost allemaal tekenen van dat poezel nooit echt sociaal is opgevoed: kan (kon) niet oppakken, soms wel soms niet aaien, meppen en bijten naar je.... klinkt alsof gebrek aan opvoeding en waarschijnlijk te vroeg bij mamma en nestgenootjes vandaan gehaald.
Om dat (goed) op te lossen moet je wel weten waar je mee bezig bent en een gedragstherapeut kan je daar wel bij helpen.

Het constant mauwen kan ook een hang naar aandacht zijn, heeft ze wel genoeg speeltjes, heeft ze genoeg beweging en speelmomenten met jullie? Misschien verveelt ze zich te pletter en gaat daarom lopen roepen naar aandacht. Ik heb er vier maar er wordt hier nooit gejankt om niks en zeker niet gemept of aangevallen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:03

cissy schreef:
Ik lees in de beginpost allemaal tekenen van dat poezel nooit echt sociaal is opgevoed: kan (kon) niet oppakken, soms wel soms niet aaien, meppen en bijten naar je.... klinkt alsof gebrek aan opvoeding en waarschijnlijk te vroeg bij mamma en nestgenootjes vandaan gehaald.
Om dat (goed) op te lossen moet je wel weten waar je mee bezig bent en een gedragstherapeut kan je daar wel bij helpen.

Het constant mauwen kan ook een hang naar aandacht zijn, heeft ze wel genoeg speeltjes, heeft ze genoeg beweging en speelmomenten met jullie? Misschien verveelt ze zich te pletter en gaat daarom lopen roepen naar aandacht. Ik heb er vier maar er wordt hier nooit gejankt om niks en zeker niet gemept of aangevallen!

*\o/* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:18

Gedragstherapeut voor een kat :') Sommige katten houden gewoon niet van om telkens geaaid te worden.
Met mijn kat precies zelfde. Komt wel naar mij toe als hij aandacht wil. En miauwen moet je gewoon negeren. Mijn kat wou alleen persee via de voordeur naar binnen. Terwijl we achter een kattenluik hebben. Soms zat hij gewoon uren te miauwen.