hond verhaard veel wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

hond verhaard veel wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 20:51

Onze boerenfox verhaard echt heel veel en vroeg me af wat je daar aan kan doen.
Een speciale shampoo...
Scheren (behalve de poten en kop) en dan een jasje aan doen? net als bij een paard :+
Ergens met insmeren...

Weet iemand iets?

dressagelady

Re: hond verhaard veel wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:52

Vaak stofzuigen ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:52

Dat :j

En borstelen :)

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:54

vaker borstelen,, onze golden verhaart ook super,, maar borstelen doet wonder

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:58

Keertje naar de trimmer om de "oude" vacht eruit te halen?

Wij hebben een Duitse Herder, die verhaart momenteel ook heel erg, is wisselen van vacht. Ze gaat 2x per jaar naar de trimmer, rond deze tijd en rond juni. Daarna heb ik weer een redelijk haarvrij huis.

Geen idee overigens of de vacht van een DH is te vergelijken met de vacht van een BF

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:53

Een keer naar een goede trimsalon en je bent er vanaf, ik zweer je. Ruikt je hond ook meteen superlekker!

Daar kun je hem trouwens ook laten scheren. ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:55

Furminator!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:56

KirstenVosje schreef:
Daar kun je hem trouwens ook laten scheren. ;)

Neee, niet laten scheren! Waarom zou je in hemelsnaam een boerenfox laten scheren :? Je hond moet gewoon van de onderwol ontdaan worden, kan je zelf of door de trimmer laten doen.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:59

Ik ga mee met Tooske: Furminator!
Prijsig maar is het geld waard!
Wij hebben twee engelse springer spaniels met zo'n heerlijke ondervacht en merk echt het verschil.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:59

Nou inderdaad als je hem wil scheren kan je beter geen hond nemen, dan is haren logisch. Inderdaad laat hem eens naar de trimmer gaan dan komen na het wassen bij het föhnen ook heel veel haren los.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:14

Scheren komt de vachtstructuur ook niet ten goede, dus doe dat idd vooral niet :n

Nee het beste wat je kunt doen is extra stofzuigen en flink borstelen.. Een furminator zijn de meningen over verdeeld, ik heb 'm zelf nog nooit gebruikt dus ik kan er niks over zeggen maar ik kom goed weg met een gewone slicker en gewoon extra borstelen :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:21

De hond in bad doen en goed insoppen met honden shampoo, dan met een kong super groom of een andere rubberen borstel met ronddraaiende bewegingen over de hond gaan, dan uitspoelen. Na het uitspoelen hond weer in de sop en weer met de borstel eroverheen, dan weer uitspoelen en dit nog een keer herhalen.
tussendoor niet borstelen, deze behandeling 2 tot 4x per jaar herhalen.
Ik heb dit zo op school geleerd en heb het zelf al uitgeprobeerd bij de fox van mijn moeder, die was altijd in de rui, nu niet meer, het werkt supergoed!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:40

van borstelen gaan ze alleen maar meer verharen, niet doen dus.
Zoals hierboven al gezegd wordt, in bad! even 3 weken achter elkaar 1x in de week om de dode haren te verwijderen. Bij een kortharige hond tijdens het bad met een borstel kan goed werken. In principe alleen in het najaar en voorjaar (de natuurlijke rui momenten).

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:23

wat is dat furminator?

princesmax@ denk at ik dat maar eens ga proberen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:28

Heb ik ook met m'n fox, hij krijgt nu druppels door z'n eten, werkt echt perfect! Vrijwel nergens meer last van! Kan bij intresse ff kijken hoe het precies heet

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:35

Eehhhh?? Je laten informeren voordat je aan een hond begint? Honden verharen nu eenmaal, en daarbij zijn de haren van kortharige honden ( itt wat veel mensen denken) in de praktijk veel lastiger dan de haren van langharige honden. ( gaan overal in zitten, niet weg te krijgen, hondje is lastig haarvrij te borstelen.. is met langharen toch makkelijker: haren blijven minder in je kleren vastgeprikt zitten, zijn makkelijker weg te halen, zowel van je hond als van je kleren/interieur...)

Als je hondje een niet gesteriliseerd teefje is gaat ze een paar weken na de loopsheid aan het verharen. Je hebt dan even extra overlast, maar daarna is het weer over tot weer een paar weken na de volgende loopsheid. Verharen bij honden is nl nogal hormoom gestuurd ( ipv seizoensgestuurd..).

Scheren vind ik écht een No-go... Foxjes zijn toch al koukleumen en dan wil je het beetje bescherming wat je hond heeft nog wegnemen ook... En dan?? Met jasjes/dekentjes gaan werken? Pfff.....

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:38

Sommige honden haren extremer hoor, ik ben met de druppels begonnen iom dieren arts. En vinnie was verder kern gezond en had nergens last van

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:41

Voor het behoud van je afvoer zou ik wel een zeefje in je putje stoppen van het bad.
En als ze uit bad komt, lekker fohnen dan haal je ook nog een boel haren eruit.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:47

riagr schreef:
Eehhhh?? Je laten informeren voordat je aan een hond begint? Honden verharen nu eenmaal, en daarbij zijn de haren van kortharige honden ( itt wat veel mensen denken) in de praktijk veel lastiger dan de haren van langharige honden. ( gaan overal in zitten, niet weg te krijgen, hondje is lastig haarvrij te borstelen.. is met langharen toch makkelijker: haren blijven minder in je kleren vastgeprikt zitten, zijn makkelijker weg te halen, zowel van je hond als van je kleren/interieur...)

Als je hondje een niet gesteriliseerd teefje is gaat ze een paar weken na de loopsheid aan het verharen. Je hebt dan even extra overlast, maar daarna is het weer over tot weer een paar weken na de volgende loopsheid. Verharen bij honden is nl nogal hormoom gestuurd ( ipv seizoensgestuurd..).

Scheren vind ik écht een No-go... Foxjes zijn toch al koukleumen en dan wil je het beetje bescherming wat je hond heeft nog wegnemen ook... En dan?? Met jasjes/dekentjes gaan werken? Pfff.....

Bij ons ik het gezin hebben we al ons hele leven honden en we weten dat ze verharen.

Ik wou alleen wat oplossingen weten van de mede bokkers omdat het borstelen bij ons niet helpt ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:57

Ik vind het overbodig dat er zo verontwaardig gereageerd wordt.
Ik merk nergens uit de OP dat TS ook feitelijk van plan was om het diertje te gaan scheren.
En bovendien wellicht is er toch wat aan te doen? Als ze het niet vraagt zal ze het ook niet weten. ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:18

Stoppen met borstelen! Daar stimuleer je het verharen mee.
Enneeuhhhh, niet vervelend bedoeld hoor , maar als je hier de optie "scheren" noemt voor een kortharige hond omdat ze zo verhaard. Dan komt dat op mij nu niet direct over alsof je al je hele leven honden hebt/ verstand van zaken hebt, dus dan kun je dergelijke reacties misschien verwachten.
Gewoon oplossingen/tips vragen bij verharen was dan achteraf gezien misschien handiger geweest. Maar goed, dat is achteraf gezegd..

Mijn tip: minder borstelen dus...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:30

Ik borstel onze honden nooit :o
De kleine kortharige kliko verhaard bijna niet en de Duitse Herder gaat 2x per jaar naar de trimmer.
Mij is inderdaad altijd geleerd dat borstelen het verharen verergert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:06

Ik denk wat vaker borstelen en een trimmer kan ook helpen :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:10

Velcote is een voedingssupplement wat je kan geven voor een betere vacht.
De meeste boerenfoxen hebben niet echt onderwol, waardoor naar de trimmer gaan niet veel voordeel oplevert, behalve dat ie er gewassen kan worden en eventueel drooggeblazen (waterblazers blazen nog extra dode haren weg).
Zoals ik al eerder aangaf, niet borstelen, maar even een paar keer in bad.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:52

riagr schreef:
Stoppen met borstelen! Daar stimuleer je het verharen mee.
Enneeuhhhh, niet vervelend bedoeld hoor , maar als je hier de optie "scheren" noemt voor een kortharige hond omdat ze zo verhaard. Dan komt dat op mij nu niet direct over alsof je al je hele leven honden hebt/ verstand van zaken hebt, dus dan kun je dergelijke reacties misschien verwachten.
Gewoon oplossingen/tips vragen bij verharen was dan achteraf gezien misschien handiger geweest. Maar goed, dat is achteraf gezegd..

Mijn tip: minder borstelen dus...

Dat over dat scheren was gewoon als grappig voorbeeld bedoelt ik ga haar echt niet scheren hoor.

bedankt voor de tip