Hond eet slecht/kieskeurig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Hond eet slecht/kieskeurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 04:22

Hallo iedereen,
Ik ben een beetje 'out of options' dus ik hoop dat jullie een gouden tip hebben.
Het zit zo. Onze witte herder (nu ruim 1jr) is sinds juli ineens erg kieskeurig. Ze was mooi op gewicht, maar viel af tot 24kg. (een mooi gewicht voor haar is 32 tot 35kg).
Van alles geprobeerd, van goedkoop voer tot duur voer (€1/kg tot €6/kg), ruim 10 verschillende soorten en merken.
Nu zit ze op pedigree puppy vermengd met blikvoer, hier doet ze het redelijk op. Ze is aangekomen naar 28kg. Maar nu hangt ze al een tijd op dat gewicht, en je ziet gewoon aan haar dat ze te dun is. Ingevallen buikje, ingevallen ogen en duidelijk voelbare ribben. Eerlijk gezegd is het ook gewoon niet mooi. Hoe krijg ik haar dik...? Ze doet er alles aan om uit haar bak niet de brokjes te eten, maar wel het blikvoer. En soms heeft ze ook goede dagen dat ze een hoop eet. Maar zodra ze 1 dag niet goed eet, is het gelijk te zien.
Ze krijgt rond 11u 's ochtends een blik voer (400gr) met zo'n 600gr brokken. Dit is rond 8/9u 's avonds op. Dan gooi ik gewoon brokken in haar bak, waar ze dan nog een paar happen van neemt.
Oja, ze is erg actief trouwens, dus dit is gewoon te weinig. Toen ze goed at kreeg ze 1000 tot 1200gr eten per dag, daar deed ze het goed op (maar ze was toen ook nog in de groei).
Wie, o wie heeft DE tip?
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 06-12-11 04:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 04:24

Vers vlees zoals Smuldier of Duck.

xSCWx

Re: Hond eet slecht/kieskeurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 04:26

Heeft ze een tijd op gezeten, maar hier viel ze van af terwijl ze 3 pakjes per dag kreeg (1200gr). En ze eet het tegenwoordig ook niet meer.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 04:37

Dan zou ik maar even de DA een bezoekje brengen.

Trouwens bij een slechte eter nooit het eten laten staan. Twee keer per dag aanbieden en zo niet, jammer dan. Volgende keer nieuwe kans.
Geen andere lekkere dingen mengen, dan krijg je dus dat ze het helemaal niet meer eten.

Maar eerst medische zaken uitsluiten.

Trouwens, als je 10 soorten en merken hebt uitgeprobeerd binnen een jaar , dan ben je niet goed bezig. Zzo kan je nooit de effecten zien en bepalen waar je hond het goed op doet. Even wat strenger zijn en bij 1 soort brok blijven voor langer dan een maand.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 04:58

Nou geloof me, als je je hond zodanig af ziet vallen tot het zowat een skelet is, ga je echt wel op zoek naar iets wat ze wel eet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 05:05

Naar de DA dus. Snap niet dat je dat nog afwacht. Helemaal niet gezien je opleiding in je profiel.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 05:24

Indien het echt niks medisch is, zou je lotgering (kvv) kunnen proberen. Mijn hond at geen brokken, vandaar overgestapt op kvv. Met lotgering was ze binnen no time (te) dik. Nu overgestapt op darf(kvv) en blijft netjes op gewicht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:11

Ze eet in mijn optiek gewoon veel te veel. Mijn hond kreeg op wedstrijdconditie maar 300 gram per dag. Dat ze blijkbaar zoveel nodig heeft en nog niet aankomt baart me wel zorgen. Ik zou hier zeker mee naar de da gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:35

heb je alleen smuldier geprobeerd van kvv??

lotgering is een vette kvv daar komen honden makkelijk mee aan...dat zou je nog eens kunnen proberen,de meeste honden zijn daar ook gek op :j

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:52

wij hebben ook zo een wit gevaarte van ruim 8 jaar inmiddels
een reu
ook zo kieskeurig en hij kan geen vlees verdragen dus krijgt hij alleen droog voer
sinds hij nu 4 maanden op cavom staat heeft hij niet meer gespuurgd of aan de diaree
ook zijn gele kleur(komt door teveel koper in voer) is bijna helemaal weg
hij was geel over zijn rug en zijn hele nek
begint nu weer echt wit te worden
hij eet het als een gek
we hebben de voorraadbak helemaal afgesloten want hij maakte hem zelf open
en at dan veel brokken wat niet de bedoeling was
ook onze mops van 1,5 eet het zelfde en doet het er goed op

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:57

Lotgering vind mijn kieskeurige hondje ook lekker en word hier lekker vol van,als ik andere KVV geef zie je meteen dat hij afvalt..Je zou er dan evt nog wat rijst,groeten en Griekse yoghurt(vinden ze super lekker en geeft wat extra calorieen,je hebt grote emmers bij de lidl)in kunnen doen..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:31

Thirty... Ja wat denk je, daar ben ik allang geweest en die zei hetzelfde; kieskeurig. Staat het niet naar haar bekkie dan eet ze het niet op. Waarschijnlijk een snelle spijsvertering + actief. Maargoed, ik blijf dan maar geven wat ik nu geef, maar dan 3x verdeeld over de dag.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:38

Had hetzelfde probleem met mijn grote loebas (een tsw). Die eet nog geen biefsteak als die niet gebakken is.
Ben toen ook noodgedwongen op zoek moeten gaan naar iets dat hij wel lust. Ik heb degomeat (is in belgie), maar je hebt in nl smuldier, kivo, duck,...
Het is wel zo dat je tamelijk veel moet geven van vers. Ik geef zo een 1kg5 voor 43kg hond.

Probeer eens Duck, dit is de eerste die ik heb gevoerd en daar deed hij het heel erg goed op, ben wel verandert erna naar iets geodkoper vers.

Blik is echt niet gezond op lange termijn, ze krijgen er platte ontlasting van en het bevat te veel vetten.

Succ6 in je zoektocht

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:52

je studeert dierenarts assistente dan weet je toch dat blikvoer het slechtste is dat je maar kunt geven veel water geen voedingsstoffen.ik zou kijken naar een goede brok als je brok wilt voeren.bv orijen,is dat te duur dan taste of the wild of acana.of een goede kvv zoeken die ook wat vet is.ik zou gewoon 2x per dag het voer aanbieden en na 15min weg pakken,op een gegeven moment moet hij wel gaan eten,maar dan moet je ook echt niks van snoepjes of lekkers voeren.ook kun je afwisselen met brok en kvv dagen.ik weet dat je bv bij carnibest de aktief hebt deze is ook vetter
xSCWx schreef:
Thirty... Ja wat denk je, daar ben ik allang geweest en die zei hetzelfde; kieskeurig. Staat het niet naar haar bekkie dan eet ze het niet op. Waarschijnlijk een snelle spijsvertering + actief. Maargoed, ik blijf dan maar geven wat ik nu geef, maar dan 3x verdeeld over de dag.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:07

Dit antwoord ga je waarschijnlijk niet waarderen maar je hebt zelf van je hond een slechte eter gemaakt, in 1 jaar tijd 10 verschillende soorten voer geprobeerd? :? Als je bedenkt dat een hond 6 weken nodig heeft voordat hij de nieuwe voeding optimaal gaat benutten heeft jou hond gewoon nooit de kans gehad om aan de nieuwe voeding te wennen, dan werd er alweer een nieuwe brok voor zijn neus gezet, ik vind het niet raar dat je het dier niet op gewicht krijgt/houdt. Blikvoer is ronduit slecht, bestaat uit 80% vocht dus eigenlijk eet het dier een bak water. In mijn ogen heeft jou hond last van diva gedrag, ik zou zeggen...kiezen op elkaar, twee maal daags een bak brokken aanbieden, 10 minuten laten staan en dan weghalen, even voor lief nemen dat ze gaat vermageren want ze zal rustig een aantal dagen niet eten maar als de honger groot genoeg wordt gaat ze uiteindelijk haar droge brokjes pakken en is het probleem meestal opgelost. En geloof me, ik spreek uit ervaring, slechte eters worden ( mits de hond gezond is ) door de eigenaars zelf gecreeerd. Ik heb er alle begrip voor hoor begrijp me niet verkeerd,het is vreselijk als je hond zo slecht eet maar er moet een knop om in jou hoofd, je wordt gigantisch in de maling genomen door je eigen hond. Zolang de hond slecht eet ook geen snoepgoed aanbieden waar ze de ergste honger mee stilt, alleen brokjes. Ik heb vaak voor dit probleem gestaan bij herplaatsers die bij ons als tussen station zaten en loop er in pension ook nog weleens tegen aan. Niet fijn maar redelijk simpel op te lossen mits jij zelf sterk in je schoenen staat. Succes er mee. ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:56

Bassenqua schreef:
Dit antwoord ga je waarschijnlijk niet waarderen maar je hebt zelf van je hond een slechte eter gemaakt

Jij velt heel snel een oordeel hoor. Mijn hond kreeg enkel brok en at het minimum om te overleven. Dan verander je wel eens van merk ja om te zien of het niet aan de brok ligt. Soms begint hij dan van de nieuwe brok te eten en na 3 dagen ook niet meer. Wens het jou niet toe om het op een dag met een van je dieren voor te hebben, want het is echt niet leuk om een anorexia-patientje in huis te hebben en boze blikken te krijgen van mensen omdat je hond er ondervoed uitziet.

Ik begrijp TS wel ook al is blikvoer echt wel rommel, maar dat weet ze zelf wel anders zou ze hier niet posten om er iets op te vinden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:57

Kan je dierenarts geen tabletten meegeven om de eetlust wat op te krikken? En idd opzoek naar een brok die smakelijk is.
En medische oorzaken uitsluiten!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:40

er is ook blikvoer te koop wat uit 100% vlees bestaat bij zooplus van Rocco(de classic versie),deze is ook nog eens erg betaalbaar!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:10

Haha, bedankt voor de reacties. Ik snap jullie, ik weet ook dat blikvoer slecht is. Ik geef sowieso al de pate achtigen, dus niet de brokken in saus of gelei. Hier ben ik mee begonnen omdat ze blikvoer wel eet, en de brokken die er tussendoor zitten dan ook redelijk. Ze moet binnenkort weer voor haar prik, dan kan de da haar nog een keer onderzoeken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:13

je hebt ook blikvoer wat uit 100% vlees bestaat,animonda bv ,of zoals hierboven rocco..

als hij dat wel eet zou je dat kunnen proberen,ook pedigree pal brokken zijn nu niet echt heel goed voor je hond,zou zelf brokken voeren waar meer voedingswaarde inzit als in PP ,cavom brokken staan bekend erom dat een hond daar sneller dik van wordt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:53

ja zoek een goede brok,orijen 80% vleesen als dat te duur word de taste of the wild of de acana waar ook heel veel in zit.zijn via zooplus te verkrijgen.pedigree is echt geen goed voer.en bij jou hond is goede voeding erg belangrijk omdat hij niet veel wilt eten.van goede voeding voer je minder en je hond heeft veel minder ontlasting omdat er minder/geen troep in zit die hij uit moet poepen.succes ts

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:08

Wat moeilijk ts
Heb je al is vis gevoerd aan haar en hoe reageerde ze erop?
Mijn hond doet het goed op de sensitive skin vis brokjes van eukanuba en het is best betaalbaar :)
En daarnaast kan je ook nog een merk county proberen dat zijn vegetarische brokjes en die kan je mengen met wat vers vis of vlees.. De blikvoertjes ben ik niet zo voor maar kan me voorstellen dat je al blij ben als ze gewoon iets eet ookal sta je er niet voor 100% achter.

Ik volg dit topic nog even :)
Laatst bijgewerkt door shilady op 06-12-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:14

Hond na laten kijken door DA.
Ook urine en bloed onderzoek.

Hoe is doorgaans de ontlasting van je hond?
Normaal?
Is je hond winderig?
Borrelt ie veel?
Dan zou je ook nog aan voedselintolerantie kunnen denken.
(wederom vraag je DA)

Als dat allemaal oke is, dan voerregime aanpakken.
Dus maaltijden gaan voeren, niet hele dag laten staan.
Werkt je hond graag voor eten? ('t Is een herder, zou dus graag voor je moeten werken.)
Dan desnoods deel van het voer als beloning geven tijdens het werken.

Dan kan je nog kiezen voor voer met hogere calorische waarde.
Heb ik mijn hond ook een tijd op gehad, die was gewoon TE actief, dus kon dat met gewoon voer niet bij eten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:19

Mijn hond at ook heel slecht z'n brokken.
Hij heeft wel eens gehad dat hij zo 2 dagen niet ging eten.
Ik heb toen geprobeerd wat jus (van ons eten) over z'n brokken te doen.
En dat gaat heel goed, hij eet nu altijd z'n brokken met een lepeltje jus erdoor heen.

Misschien wel niet een ideale oplossing, maar mijn hond doet het er prima op :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

Ik lees even mee, heb namelijk precies hetzelfde.
Heb een hond van 10 maanden en is altijd al een moeilijke eter geweest.
Beweegt veel en eet weinig, waardoor hij echt ondergewicht kreeg.

Onderzoek bij de DA gedaan, waar verder niks uitkwam.

Ik voer nu pedigree pup gemengt met pate, in het begin at hij het goed, en kwam ook weer goed aan, maar eet hij weer steeds minder,
wel wissel ik af kwa smaken (Gevogelte/rund/groenten) maar eet het nou ook niet meer goed.