Wat een kat met voedselallergie voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Wat een kat met voedselallergie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:13

Het is weer dik deut... Pumbaa is weer aan het overgeven en afvallen.
Pumbaa heeft een voedselallergie, waardoor hij het max 6-12 maanden houdt op een bepaald voer, de afgelopen ronde was het Royal Canin Sensible.
Hij kan ook geen voer meer krijgen waar tegen hij in het verleden een allergie tegen heeft ontwikkeld, want dan gaat ook alles weer van voren af aan.

Hiervoor heeft hij Carocat, Royal Canin Urinary, Bonzita, Greenheart en Pet's Place eigen merk gehad. Op Carnibest reageert hij ook niet goed en veel dingen van het BARF (heet dat zo?) blieft meneertje niet. Hij vindt kippenhartjes, kippenmaagjes en kippenpoten wel lekker, maar is dat na 3x ook zat. Kippenlevertjes en alles wat hij nog kan herkennen als iets (eendagskuikens), eet hij niet.

Weet iemand het volgende voer dat ik kan gaan halen? Heeft Hill's bijvoorbeeld iets voor katten met een gevoelig spijsverteringskanaal?

Hij loopt nu heel de dag hongerig rond, staat als een cavia te piepen als de koelkast open gaat en ik probeer er vanalles in te krijgen nu (t/m slagroom aan toe). Ik hoop dat ik weer een voer kan vinden waarop hij een tijdje vooruit kan en dat hij nog niet aan de Prednison hoeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:19

Misschien nu eerst een paar dagen alleen gekokte kipfilet en/of koolvis geven om de oel weer tot rust te brengen.

Heb je Orijen en Applaws brokjes als een geprobeerd?

Hills heeft vast wel een sensitive versie.

Stel je vraag anders even op ee kattenforum zoals bijv. kattenplaza.nl daar heb je waarschijnlijk meer mensen met kattenkennis.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:29

Royal canin heeft ook Sensible, speciaal voor katten met een gevoelig spijsverteringskanaal.

Van Cat Chow en Pro Plan heb je ook sensitive voer :)

Bij Hill's en Royal Canin kun je bij de dierenarts wel geschikt voer halen, bij Royal Canin heb je Sensitivity Control Diet (voedselovergevoeligheid) en Intestinal Diet (spijsverteringstoornissen).

Bij Hill's heb je de z/d (voedselovergevoeligheid) http://www.hillspet.nl/Products/Product ... ckType=Bag en de d/d (voedselovergevoeligheid) http://www.hillspet.nl/Products/Product ... ckType=Bag

tamary

Re: Wat een kat met voedselallergie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:38

Kijk eens bij zooplus, die hebben veel a merken voer.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:46

Ik zou inderdaad is een voeding kopen bij de dierenarts, speciaal voor voedingsallergieën..
Royal canin is voor een gevoelig maagdarmkanaal, een voedings allergie is iets heel anders.

Het probleem met goedkope brokken is dat er van alles in wordt gegooit, wat op dat moment de goedkoopste vleesbron is. Je zou moeten proberen een eiwitbron te voeren die de kat nog nooit gegeten heeft, om er zeker van te zijn dat de kat een voedsel allergie heeft.

In de voeding van hills zijn de eiwitten zo bewerkt dat het immuunsysteem ze niet herkent als een eiwitbron die in de andere voedingen zit. En dan heb ik het over de voeding die je krijgt op advies van de dierenarts, niet dat wat je bij de dierenwinkel koopt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:49

Royal canin heeft een nieuwe lijn voor voedselallergie. Tenminste voor honden maar neem aan dan ook voor katten. Sensitivity van RC is voor een gevoelig maag/darmstelsel.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:49

Ik geef mijn kat met voedselallergie sinds een paar weken prota 21. Sinds ik dat geef is het een hele andere kat (krijgt zelfs na jaren haar op kale plekken), en het is ook nog betaalbaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:51

Heeft je kat een allergie (voor welk ingrediënt dan?) of een "mechanische" overgevoeligheid?

Hier een poezel die geen brokjes of vlees uit van die zakjes meer kon binnenhouden. Dit doordat er "gaatjes" zaten in het maagwandslijmvlies, vermoedelijk door de hoge frequentie van haarballen icm nogal stugge haren. Het voer van de DA en de supermarkt is te fijn van structuur, niet de grootte van de brokjes maar de gemalen deeltjes waaruit de brokjes zijn opgebouwd, en dat veroorzaakte irritatie. Iets met het maagzuur dat de niet goed genoeg beschermde maagwand aantastte. Heb nu een voer gevonden waar ze niet overgevoelig voor is en het gaat zo goed dat ze er zelfs weer een klein beetje brokjes doorheen kan eten zonder dat 't er meteen weer uit komt.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:39

Weet je ook waar je kat precies allergisch voor is? Ik voer mijn kat sinds een jaar porta 21 feline finest sensible grainfree (zie link: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/172965 ). Dit voer is speciaal voor overgevoelige katten. Ik had niet echt heel veel problemen met mijn kat maar hij had wel twee onverklaarbare kale plekjes en die zijn compleet verdwenen sinds ik dit voer. Afgelopen maand bij de dierenarts geweest voor de jaarlijkse checkup en die vond hem er perfect uitzien en zei dat ik niets meer moest veranderen aan het voer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:27

Ik weet niet waar hij precies overgevoelig voor is, maar ik heb zojuist mijn dierenarts gesproken.
Ze zegt dat hij -tijdelijk- op de Hill's Z/D moet, dus dat ga ik vandaag halen (even kijken of ik het dichterbij kan krijgen). Ze had het over verknipte eiwitten, dus ik denk dat het in de eiwitten zit?
Vannacht werd ik wakker omdat hij aan het overgeven was, vanmorgen lagen er 7 plakaten en stond ik er in (lekker hoor, met blote voeten...).
Het gaat nu echt enorm rap, want van 1x per dag overgeven is het nu al naar de hele nacht!
Enne... tonijn op de terugweg is geen aanrader :r Zéker niet tussen je tenen.

Iedereen bedankt voor het mee denken :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:46

Doet je kat het op kipproducten wel goed? Je kunt namelijk ook kipmixen krijgen, waar kuikens en andere kipdelen inzitten maar niet herkenbaar ;)
Mijn kat is ook zwaar allergisch, maar die krabt zich helemaal open. Enige wat ze goed verdraagt is kip producten. Kuikens en alles meer gaat in een keer naar binnen. Gelukkig is ze geen moeilijke eter wat dat betreft...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 11:51

Pumbaa is een zeikstengel... die trekt makkelijk zijn neus op voor iets en weigert sommige dingen te eten, principe kwestie :+
Waar haal je die kipmixen? Want ik denk wel dat dat erin gaat en ik denk dat kip de maag ook wel rust geeft (of heb ik dat mis?). De afgelopen week heeft hij veel orgaanvlees op (kippenhartjes en kippenmaagjes, want dat was het enige dat erin bleef), maar ik ben bang dat hij straks teveel orgaanvlees binnen krijgt en dat zal ook z'n consequenties wel hebben denk ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:53

ik zou eerst eens kijken of jou dierenarts verdeler van de hills brokken is,want dan is het nog al logische dat z4e jou deze voor schrijven,wil je brok blijven geven zou ik zeker kijken naar orijen is deze te prijzig,dan taste of the wild of acana.
ook zou je eens kunnen kijken naar kvv kip compleet/of vis compleet(dit zijn de meeste die het goed doen bij allergien,ook als je voor brok kijkt zou je het beste vis/of kip kunnen gaan proberen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:55

Ik koop mijn voer bij Caroba. Daar hebben ze heel veel en er zijn meer van dat soort groothandels. Inderdaad niet teveel orgaanvlees, dat is geloof ik niet goed. Ik geef mijn kat een of twee kippenlevertjes of niertjes per dag erbij, zodat het niet alleen maar kuikenvlees is. Een ei krijgt ze ook wel eens. Het eigeel rauw en het eiwit een beetje opbakken ( zonder boter).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:57

kipgehakt bij de poelier haal ik het,maar zal niet compleet zijn,onze maakt deze speciaal voor honden/katten.ook heeft smuldier kip maar deze is ook niet kompleet(deze koop je bij jumbo).kijk voor een kvv die kompleet is en kip/vis bij natudog die heeft makreel en kip in assortiment,van andere kvv's weet ik het niet
Laatst bijgewerkt door keona op 06-12-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:58

keona schreef:
ik zou eerst eens kijken of jou dierenarts verdeler van de hills brokken is,want dan is het nog al logische dat z4e jou deze voor schrijven,wil je brok blijven geven zou ik zeker kijken naar orijen is deze te prijzig,dan taste of the wild of acana.
ook zou je eens kunnen kijken naar kvv kip compleet/of vis compleet(dit zijn de meeste die het goed doen bij allergien,ook als je voor brok kijkt zou je het beste vis/of kip kunnen gaan proberen

Wat een kul, een dierenarts heeft geen belangen in een fabriek ofzo. Een dierenarts zet producten neer waarvan hij in de werking en samenstelling gelooft. Hills wordt ook ontwikkeld in samenwerking met veel dierenartsen.
ZD is inderdaad het Hills product dat wordt gegeven aan dieren met een voedselallergie. Mijn buurvrouw op stal is het juist vorige week gaan geven aan haar poes die helemaal gek wordt van jeuk en stress door ander voer. Bij haar poes gaat het aanslaan, ze geeft niet over, is veel rustiger en de irritatieplekken die zij op haar huid/vacht had worden minder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:01

als jij dat vind dan is dat zo,ik vind dat dierenartsen je altijd proberen te verkopen wat hun in hun assortiment hebben,en ja daar verdienen ze aan.en of jij het kul vind of niet ik schrijf wat ik vind en wat ik ervaar,dat jij zweert bij hills las ik net al in een ander topic,ik zweer nergens bij want geef verschillende tips en merken die deze kat misschien kunnen helpen,ik vind dat ieder mens moet doen wat goed is voor haar beestje,en daar baseer ik mijn tips op
fargo schreef:
keona schreef:

Wat een kul, een dierenarts heeft geen belangen in een fabriek ofzo. Een dierenarts zet producten neer waarvan hij in de werking en samenstelling gelooft. Hills wordt ook ontwikkeld in samenwerking met veel dierenartsen.
ZD is inderdaad het Hills product dat wordt gegeven aan dieren met een voedselallergie. Mijn buurvrouw op stal is het juist vorige week gaan geven aan haar poes die helemaal gek wordt van jeuk en stress door ander voer. Bij haar poes gaat het aanslaan, ze geeft niet over, is veel rustiger en de irritatieplekken die zij op haar huid/vacht had worden minder.
Laatst bijgewerkt door keona op 06-12-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:01

Keona, mijn dierenarts had het niet op vooraad, maar kon het wel bestellen voor me (zij zal me qua dat geen poot uitdraaien hoor, ken haar te goed :D ).
Orijen en alle andere brokken (evenals KVV) kan ik proberen, maar na max. 12 maanden loop je weer tegen die allergie op, hij bouwt het op.
In de Hill's Z/D schijnen 'verknipte' eiwitten te zitten, die kunnen geen allergie meer veroorzaken zei ze.
Dus er waren 2 mogelijkheden:
1. tijdelijk Z/D voeren tot de boel weer rustig is, andere brokken gaan voeren tot hij weer tegen de allergie aan loopt en dan wéér tijdelijk Z/D gaan voeren
2. definitief op Z/D
De brokken kosten een kleine 30 euro per 2kg, maar dat geeft niet.

Als tussendoortje krijgen onze katten altijd iets van kippeningewanden (maag/hart/lever), eendagskuikentjes, kippennekken, koolvis, kippenpoten, etc., maar eigenlijk ook geen blikvoer, omdat ik er niet van overtuigd ben dat het goed is voor mijn katjes. Pumbaa eet alleen niet alles, die blijft altijd wat babbels houden.

Zit net te denken, is Smuldier ook goed als tussendoortje?

6 van onze katten eten Carocat (kip/rijst) en 3 eten nu Royal Canin Sensible (de twee oudjes eten altijd wat Pumbaa eet, want die gaan niet naar zolder voor de nacht). Het is onmogelijk om Pumba apart te voeren, dus dat worden dan 3 katten op de Hills. Duur grapje weer :+
Ik kán Pumbaa wel apart voeren (in de woonkamer), maar de twee oudjes eten gedurende de nacht en als er brokken staan, dan gaat Pumbaa er ook van eten en is hij direct weer terug bij af.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:05

als hij het altijd 1mnd goed doet op 1 vor kun je dan niet verschillende merken kopen en hem bv iedere dag een ander merk geven of om de week een ander merk,ja smuldier kun je tussen door geven,of je doet om en om een dag kvv smuldier en de andere dag brokken.dit is beter dan kvv en brok op een dag omdat beide anders verteren,anders moet je er ongeveer 8uur tussen laten.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:06

Kip is inderdaad een goed voedingsmiddel om de maag rust te geven.
Voedsel allergieën worden eigenlijk altijd veroorzaakt door eiwitten. Bij het dieet voer van de dierenarts hebben ze de eiwitten die in het voer zitten (want elk dier heeft eiwitten nodig) in stukjes geknipt waardoor deze zo klein zijn dat ze geen allergische reactie meer kan opwekken.
Ik heb geen ervaring met het voer dat hierboven al is besproken dus ik kan niet zeggen of dit werkt of niet.
Wat ik wel weet is dat het voer van de dierenarts behoorlijk prijzig is, maar 9 van de 10 keer wel zeer goed aanslaat, mits je je natuurlijk strikt aan het dieet houdt (dus geen snoepjes o.i.d. alleen dat voer, of hypoallergene snoepjes).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:14

feliciaa, Pumbaa krijgt in de regel enkel zijn eigen voer en wat rauw vlees ernaast voor het lekkere.
Dat gaat dan goed tot zijn allergie zich ontwikkelt. Maar wat jij zegt, zei de dierenarts dus ook, over de verknipte eiwitten die geen allergie meer kunnen veroorzaken. Dus het proberen waard. Ik heb vriendlief op pad gestuurd :) (vriend van hem heeft een eigen dierenspeciaalzaak waar ook een dierenarts een aantal uren per week aanwezig is en waar je dus 'dierenartsvoer' kunt halen).

Keona, het probleem daarmee is dat je dan uiteindelijk niet weet op welk voer hij zo slecht reageert.
Nu weet ik dat ik niet meer hoef te voeren wat ik in het verleden heb gevoerd. Het is nu lang goed gegaan met de Royal Canin Sensible (12 maanden).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:24

keona schreef:
als jij dat vind dan is dat zo,ik vind dat dierenartsen je altijd proberen te verkopen wat hun in hun assortiment hebben,en ja daar verdienen ze aan.en of jij het kul vind of niet ik schrijf wat ik vind en wat ik ervaar,dat jij zweert bij hills las ik net al in een ander topic,ik zweer nergens bij want geef verschillende tips en merken die deze kat misschien kunnen helpen,ik vind dat ieder mens moet doen wat goed is voor haar beestje,en daar baseer ik mijn tips op

Quote Keona ik zou eerst eens kijken of jou dierenarts verdeler van de hills brokken is,want dan is het nog al logische dat z4e jou deze voor schrijven,wil je brok blijven geven zou ik zeker kijken naar orijen is deze te prijzig,dan taste of the wild of acana.

/quote fargo

ZD is inderdaad het Hills product dat wordt gegeven aan dieren met een voedselallergie. Mijn buurvrouw op stal is het juist vorige week gaan geven aan haar poes die helemaal gek wordt van jeuk en stress door ander voer. Bij haar poes gaat het aanslaan, ze geeft niet over, is veel rustiger en de irritatieplekken die zij op haar huid/vacht had worden minder./quote
[/quote]

Ik zweer helemaal nergens bij, weet alleen dat het een goed product is en dat in ieder geval mijn diverse Da's alleen producten voeren waar ze achter staan en dat is in het ene geval bijv Royal Canin als ze vinden dat dat beter aansluit en in het andere geval kan dat Hills zijn. Ik heb een aantal poezenpatienten thuis gehad: een kat die 22 is geworden die de laatste 5 jaar van haar leven het aan haar nieren had en 2 of eigenlijk 3 katten die erg gevoelig zijn voor blaasgruis. Een goede Da weet wat hij heeft staan en wat het beste werkt. En dan mag je als eigenaar nog altijd zelf beslissen. En toevallig ben ik ook nog eens getrouwd met de kwaliteitsmanager van Hills en ik weet wat voor zeikerd dat is als het om kwaliteit gaat. Dus ja ik vertrouw wel op Hills. Maar geef ook Royal Canin en zelfs Felix en Whiskas als dat zo uitkomt aan mijn katten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:32

Heerlijk altijd, hoe kattenvoer tot discussies kan leiden :D
Overigens is Pumbaa ook een gruiskater, maar dat gaat *klopt af* erg goed. Hij ontwikkelde ook een allergie tegen Royal Canin Urinary en de gruisvariant van Trovet. Moeilijk, want je wilt het beste voor je dier.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:37

Dubbele post
Laatst bijgewerkt door LauwtjuhLevi op 06-12-11 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:41

katten met een voedsel allergie hebben vaak een allergie ontwikkeld voor een bepaald diersoort dat kan dus kip rund etc.
Royal canin heeft een voert ontwikkeld waarvan de eiwitten in 1000ende stukjes geknipt zijn zodat de allergie het product niet herkent en dus ook geen allergische reactie opwekt. Royal canin hypoallergenic. Deze voeding is vaak ook bij de dierenarts te verkrijgen. Ook andere merken zijn verkrijgbaar bijvoorbeeld van trovet. Is een goedkoper merk maar net zo goed