Poes met blaasontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Poes met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:15

Zo'n 3 maanden geleden begon mevrouw poes in huis te plassen op andere plaatsen dan de kattenbak. We hadden geen idee waarom en ik heb er een bak bij gezet met ander grit erin. Probleem opgelost dacht ik..... Nu 2 m,aanden later heeft ze het hele weekend zitten miauwen, ze drinkt veel en zit steeds op de bak kleine plasjes te doen. Ze plast net naast de bak en ik zie er bloed bijzitten!!!!
Dit is de tweede keer dat ze dat heeft. Mn andere poes heeft er gelukkig nooit last van gehad.
Ik ga straks met haar naar de dierenarts maar ben benieuwd of iemand een tip heeft hoe ik dit kan voorkomen. Madame is een moeilijke eter en ik heb altijd 24/7 brokjes staan.

SecretLIN

Re: Poes met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:17

Heb je ook al speciaal voer gekocht?
de poes van mijn vriendin had het ook en die krijgt speciaal voer en heeft nergens meer last van.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:20

Nee, nog niet! zo'n 2 a 3 jaar geleden heeft ze het een keer gehad en verder gelukkig niet. Maar ik vrees dat we nu aan speciaal voer moeten....... weet alleen nog niet hoe aangezien ik er nog een veelvraatje bij heb lopen.....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:39

mijn vriendin besteld het via internet is veel goedkoper, zal ik haar eens vragen naar de website?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:40

ja graag!!! ik zal vast bij de da het advies krijgen......
Hoop niet dat ik straks brok moet gaan afmeten. ze zijn 7 jaar en het ging altijd prima zo!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:46

SecretLIN schreef:
mijn vriendin besteld het via internet is veel goedkoper, zal ik haar eens vragen naar de website?

Ja en dat is niet via de dierenarts gok ik en dus niet het voer wat de kat waarschijnlijk zal moeten hebben. :)

TS wacht even het oordeel van je dierenarts af. Als er gruis bij zit ontkom je idd niet aan special voer, maar ook je andere kat kan daarop gezet worden aangezien er ook een light versie bestaat :j
Blaasontsteking kan ook komen door stress, dit wordt zelden veroorzaakt door bacterien, dus antibiotica heeft ook weinig zin over het algemeen. Ga eens kritisch naar je kat kijken of zij misschien stress hebben ( katten zijn binnenvetters, dus dat zie je vaak niet direct). Met stress kan je ook een hoop doen.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:47

Wat voor voer geef je de katten nu?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:49

Het is een erg stess beestje. altijd al geweest......
ik wacht nog even met voer kopen hoor!!! maar ik probeer een plasje op te vangen zodat ze niet mee hoeft daarheen. Dat is voor haar weer 3 dagen bijkomen namelijk.... er is hier in huis niks veranderd dus waarom ze nu weer zo stressig doet begrijp ik niet. wat zou ik daar tegen kunnen doen??

Mijn katten krijgen nu diverse merken brokjes. Purina one vinden ze lekker maar gaat deze van overgeven. Perfect fit gaat er wel in, gourmet wil ook nog wel maar verder is deze heel lastig. Ow ja, de nieuwe Felix inhome lust ze graag!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:50

Vlees en vis lust ze niet. en van blikvoer alleen een likje van het gelei spul. verder niks...
Ze komt niet buiten (durft niet)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:54

youngster schreef:
Als er gruis bij zit ontkom je idd niet aan special voer

Onzin... er zullen vast katten zijn die speciaal voer nodig hebben, maar niet elke kat met blaasgruis moet persé speciaal voer :n

Beter gezegd, als wij onze kat nog speciaal voer voerden dan was ze met 1 jaar al ingeslapen (Het deed niks bij onze kat). We hebben de brokken weggepleurd en ze is nu 16 jaar en heeft nergens last van, ZONDER speciale brokken. Vers is bij haar de oplossing.

We hebben ook al een paar kenissen met blaasgruiskatten waarbij speciaal brok niet hielp geadviseerd om vers te geven en die hebben nergens meer last van.

Het werkt vast niet bij alle katten, er zullen vast katten zijn die wel speciaal voer nodig hebben, maar heus niet alle.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:55

Tegen stress is er best wat te doen.
Zeker poezen zijn vaak gestresst, katers hebben daar over het algemeen iets minder last van.

Blaasontsteking kan ook komen door verkeerd voer. Dat maakt de zuurgraad in de urine dan te hoog waardoor er kristallen ontstaan en dus de blaas irriteert.
Daarvoor moet je echt over op dierenartsenvoer. Trap niet in de praatjes van de dierenwinkel, want dat is echt NIET hetzelfde voer. Het voer wat bij de dierenarts ligt mogen zij NIET verkopen.

Als het puur stress zou zijn kan je beginnen met een feliway verdamper op te hangen op de plekken waar zij het meeste is.
Je hebt ook Zylkene: http://www.stress-bij-huisdieren.nl/zylkene/kat.asp
Waar mijn stresskatje het erg goed op doet is Calm van Royal Canin: http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-calm.pdf

Verder kunnen andere katten ook een rol spelen bij stress. Kan ze naar buiten? Wil ze wel spelen? Heeft ze een eigen plek waar ze kan liggen zonder lastig gevallen te worden.
Staat de kattenbak(ken) op een rustige plek?
Allemaal vragen die je jezelf even eerlijk moet stellen om te kijken hoe je het kan verbeteren.
Katten zijn gecompliseerde beesten helaas en kunnen van een deurbel als stress krijgen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:58

Daphne__ schreef:
Onzin... er zullen vast katten zijn die speciaal voer nodig hebben, maar niet elke kat met blaasgruis moet persé speciaal voer :n

Beter gezegd, als wij onze kat nog speciaal voer voerden dan was ze met 1 jaar al ingeslapen (Het deed niks bij onze kat). We hebben de brokken weggepleurd en ze is nu 16 jaar en heeft nergens last van, ZONDER speciale brokken. Vers is bij haar de oplossing.

We hebben ook al een paar kenissen met blaasgruiskatten waarbij speciaal brok niet hielp geadviseerd om vers te geven en die hebben nergens meer last van.

Het werkt vast niet bij alle katten, er zullen vast katten zijn die wel speciaal voer nodig hebben, maar heus niet alle.

Prima als dat bij jouw kat goed heeft gewerkt :j

Ik heb eigenlijk nog nooit een kat gezien waar het niet gewerkt heeft.
Soms komt een eigenaar terug met klachten, maar dan bij goed navragen blijkt dat het oude voer weer wordt gegeven of wordt gemengd.
Misschien is vers voor de kat van de TS ook een optie, maar laten we maar even bij het begin beginnen en eerst de urine uitslag afwachten en dan is het toch wijsheid om eerst dieetvoer te proberen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:02

Ze wil niet naar buiten maar kan best als ze zou willen. De bakken staan op een rustige plek en geven ook geen problemen. Eten en drinken kan ze rustig zonder dat de hond erbij kan (waar ze het niet zo op heeft) Ze ligt vaak op rustige plekken met vloerverwarming of kruipt ver weg (wordt niet lastig gevallen in bijv badkamer of toilet waar ze graag ligt). Spelen doet ze weinig/ niet maar dat zie ik niet als een probleem omdat ze dat nooit veel gedaan heeft. en een deurbel hebben we niet :P

Vers voer zou ik graag willen geven maar het is nou eenmaal een moeilijke eter. Toen ze eerrder blaasontsteking gehad heeft kreeg ik ook speciaal urinevoer mee maar dat kreeg ik er zo moeilijk in dat ik blij was dat ze die zak leeg had het ios bijna dwangvoederen bij haar.....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:03

Welk merk had je toen? weet je dat nog? :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:05

Ik zag het laatst nog staan toen ik met de hond (en deze kat..... omdat ze toen al niet lekker was) bij de da was.
Het is een licht gekleurde zak met goude randjes en een blauw poesje (kan dat??) urine..... volgens mij was de soort. Ik heb toen nog een proefzakje van dieetvoer ofzo meegenomen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:06

Mocht het je niet lukken urine van je kat op te vangen. Bij de DA hebben ze plastic korrels. Die kun je in de
kattenbak doen en daarna heel makkelijk van de urine scheiden. Scheelt een hoop moeilijk gedoe. Althans
ik vond het toen der tijd wel erg makkelijk.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:06

urinary van royal canin?
Er zijn overigens verschillende merken hoor. Je kan je dierenarts daar gewoon naar vragen. Moet ie maar wat moeite doen :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:07

ja die was het!!

Die korrels weet ik van maar daar gaat ze echt niet op hoor...... dan liever in mn schoen of in de schone was......

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:49

Ik heb haar afgelopen voorjaar laten castreren in de hoop dat ze wat relaxter zou worden. Dat lijkt ook wel zo te zijn hoor. ze is meer beneden en komt meer op schoot liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:50

Solidago van A Vogel door het drinkwater doen,mijn kat is er daar door helemaal van af gekomen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:52

Dat zal ik straks even voorstellen bij de da. Maare kan dsat geen kwaad voor n andere kat? ik kan het drinkwater echt niet gescheien houden...

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:07

Daphne__ en versvoeren werkt niet bij iedere kat zo.
bij mij meisje niet, mij werd ook aangeraden.. nou het ging van kwaad tot erger..
hellaas dus voor ons.

wat ik dee bij mij moeilijke eter was het voer mengen (anders vrat mevrouw het niet)
met allerlei soorten dieet voer (maar ook gewoon), nou lopen er hier nog andere rond en die aten er ook van mee.
Cystyease heeft bij ons velle jaren goed ondersteund.

hellas heb ik mijn meisje vorige week moeten laten inslapen ze was op.
maar ze heeft goede jaren gehad (ze heeft flink aantal jaren gehad omdat ze gronisch had)

https://www.dierapotheker.nl/index3.php hier kocht ik trouwens vaak van ons speciaale voer.
ohja en ik heb diverse waterbollen, drinken is goed voor ze

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:12

Iid die korrels deed mijn kat het er ook niet op, ze hield 22 uur haar plas op en ik heb gelezen dat het funest is als katten meer dan 24 uur hun plas ophouden.

Lot had een infectie, ze plaste hele kleine plasje of ze ging zitten en er kwam niks uit.
je kan de bak even weghouden als je dan dadelijk naar de DA gaan dan drukken ze op haar blaas, vangen ze plasje op en dan kun je gelijk te horen krijgen wat er mis is.

Officieel moet ik nog terug om plasje te laten checken op geruis maar toen de kuur was afgelopen plastte Lot gewoon grote plasjes in de bak.
Niks speciaal voer

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:14

chips...... gaat ze net op de bak, ik heb een juslepel klaar liggen..... lepel eronder maar ik had m niet ver genoeg...... balen. straks nog een keer!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:18

:D duhhh denk niet dat dat gaat lukken...bedoel ga jij nog pissen als iemand anders gauw een lepel eronder duwt.

Gewoon bak uit de kamer en haar oplaten houden zodrag je bij de DA bent drukken ze zo haar blaas leeg