kraag voor kat iemand tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

kraag voor kat iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:50

Ja ik heb een kattebeest die zichzelf kaallikt zelfs tot rood aan toe, dit is een heel lastig probleem dus ik vanmiddag die kraag omk nou 4 seconden aangekeken maar was gewoon zielig. kan ik zon ding knippen en is het dan nog veilig. en hoe kort moet dat
?

zonnebloem18

Re: kraag voor kat iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:52

Je zou kunnen kijken naar de mooncollar maar als het iets aan de pootjes is kunnen ze er dan wel bij geloof ik.
Waar likt ze precies want anders kan een medical pet shirt ook nog wel uitkomst bieden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:57

Waar likt ze zich kaal?
buik? Achterpoten, liezen? Bovenop rug?

Heeft het een oorzaak? (jeuk door vlooien, parasieten, allergie)
Of is oorzaak al onderzocht, niet gevonden en is het een soort "tik"?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:57

ze likt aan haar kont links het ergst en rechts af en toe maar wat is da een medical pet shirt?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:00

Sjolvir schreef:
Waar likt ze zich kaal?
buik? Achterpoten, liezen? Bovenop rug?

Heeft het een oorzaak? (jeuk door vlooien, parasieten, allergie)
Of is oorzaak al onderzocht, niet gevonden en is het een soort "tik"?

ik denk zon beetje het laatste heb haar vroeger wel prednison gegeven en dan was het weer goed na een tijdje maar das zon paardemiddel en ze is lichamelijk gewoon minder sterk denk ik. drinkt veekl water dus ben bang voor nieren op latere leeftijd enzo.
Vanmiddag de kraag ff gehaald na overleg en tis heel lastig. vlooienmiddel; heeft ze gehad , ook een paar maanden na elkaar. maar over gaat het niet. en hoe onderzoek je je waar ze allergisch voor is toch bloedonderzoek? en wat is een mooncollar

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:04

Mooncollar:
Afbeelding

Pet shirt:
Afbeelding

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:05

Ik heb het zefde probleem met mijn kat, hoor het graag als iemand wat weet... Ik vind een kraag zo sneu, maar ik weet het niet meer. Ze heeft een hormoonkuur gehad, steroiden, ze wordt netjes ontvlooid... Ze blijft kale plekken houden. Het is begonnen nadat ze is aangereden en een scheurtje in haar bekken had 3 maanden geleden. Ze.doet alles weer, maar dit is een blijvend probleem... Mijn kat likt zich links en rechts van haar ruggengraat t.h.v. Haar flanken en een klein plekje boven haar staart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:09

Je kunt de kraag ook korter knippen zodat die ongeveer terhoogte van haar neusje is. Dus voor het idee: als je de kap recht op de grond zet, dan raakt haar neusje ook nog de vloer. Dan kan ze zichzelf nergens meer wassen, dus probeer wel een paar keer per dag de kap eventjes af te hebben zodat ze zich wel kan poetsen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:16

hm ja zoiets had ik in mn hoofd ja ze was niet amused

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:34

Ik ga die van ons geen kap om doen zolang ze geen hotspots / smetvlekken krijgt. Ik ben bang dat als het stress / een tik is, dat ze dan iets anders gaat doen waar ze misschien nog wel meer last van heeft. Daarbij maakt ze haar dagelijkse rondjes in het bos...en ik ben bang dat ze dan met kap en al ontsnapt ( ze is nagenoeg niet binnen te houden, zelfs met een scheurtje in haar bekken sprong ze 2 dagen later over 75 cm om bij de deur te komen...)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:37

Ons jonge katje had een allergie voor het vlooien middel waardoor een open plekje ontstond, dit bleven ze open likken (vooral onze andere kat bleef eraan zitten, een kap had dus geen zin)
Voor haar heb ik een jasje gemaakt, het bleef wonderbaarlijk goed zitten en ze had er geen last van.
Al lijkt het me lastig iets te maken voor bij de staart..
https://lh4.googleusercontent.com/-iht1 ... G_1154.jpg
Afbeelding

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:38

Ik heb hier ook een poes met dat probleem. ze krabt en likt. heeft een kale kont nu...... geen vlooien en al bij de da geweest. stress??
Ik heb die van mij afgelopen januarie laten castreren ze is een stuk relaxter geworden maar is een paar weken geleden weer begonnen. Ook plast en poept ze vaak op andere plaatsen.... ik weet niet wat er met dat amre beestje aan de hand is maar er ies iets wat niet lekker is.... als het zo blijft ga ik volgende week weer naar de dierenarts. (nee, geen vlooien maar heb wel preventief behandeld...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:41

Katten die zich veel wassen en knagen hebben soms jeuk doordat ze het voer niet goed verdragen. Bepaalde merken zijn er ook berucht om dat ze jeuk veroorzaken. Het kan dus helpen om ander voer te proberen. Mijn vorige kat kreeg het ook van brokjes en deed het uiteindelijk goed op Purina Pro Plan Light en zakjes whiskas. Het is soms een beetje een zoektocht omdat het effect trager komt dan je zou willen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:46

Ik zou ook eerst de oorzaak opzoeken.

Ander voer proberen, Royal Canin of Hills, dat is premium droogvoer en je hebt ook speciale brokjes voor allergie gevoelige katten.
Vaak zit het m inderdaad in het voer. Of het is een vlooienallergie.
Waarmee ontvlooi je? En heet de kat geen mijten?

Stronghold helpt tegen beide, frontline helpt bij veel vlooien al niet meer wegens resistentie

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:47

Hmm ik gooi altijd alles door elkaar wat al 6 jaar goed gegaan is. Ik ben een half jaar geleden test persoon (of nee, mij mkatten waren testkatten) voor Purina one maar daar ging de 'probleem' kat van sugen. Nu heb ik Felix inhome gehad en die vindt ze lekker.... misschien die maar even niet dan....
Jeuk komt niet zomaar denk ik. Bij mijn hond weet ik dat voer belangrijk is omdat ze anders vreemde kwalen krijgt maar bij de katten heb ik nooit problemen gehad en daar ook niet aan gedacht (domdomdom)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:51

Voer is hier al 3 jaar hetzelfde... Ze is verder wel in haar hum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:53

suuzepuus, dat is niet dom hoor, het is niet iets waar je gelijk aan denkt. Bij ons ging Purina One niet goed en Pro Plan dus weer wel, kennelijk luistert het heel nauw. Mijn kat kreeg ook van die kleine bultjes, maar verder merkte je er niks aan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:55

aan voer heb ik ook gedacht probleem is dat ze allebij op blaasgruis dieet zitten. mijten heeft ze denk ik niet want ze is vaak nagekeken en anders had ik ze gezien.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 02-12-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:56

alopectyl is het middel wat ik zelf zou proberen bij dit soort problemen. En als het echt heel erg is toch een huidafkrabsel laten maken om te kijken of er echt niets in de huid genesteld zit. Is er al eens gekeken naar anaalklieren? Algemeen bloedonderzoek? urine onderzoek? o.i.d.? zou dat eerst laten doen. Je kan namelijk maken dat ze met likken er niet meer bij kunnen maar dan kans dat ze met krabben of schuren langs dingen beginnen. Daarnaast weet ik zelf van mijn allergien dat niets zo vreselijk is dan jeuk. Als ik jeuk heb dan moet ik krabben totdat het helemaal open ligt (jeuk van allergie he niet zomaar jeuk) en dan heb ik rust. Liever die pijn dan de jeuk. Ik kan me dus wel levendig voor stellen hoe het voor een kat moet zijn om een kap op te krijgen zodat je niet bij de jeuk kan maar als je wel vergaat van de jeuk.
Juist daarom zou ik zeker een aantal onderzoeken laten doen en als daar niets uit komt dan via homeopathie of rustgevende middelen rust in de kat te krijgen. Levenslang met kap op kan namelijk ook niet en ze kunnen zich dan niet verzorgen ook. Zou dus zelf proberen verder te onderzoeken en hopen op andere oplossing en misschien 1 week een kap om gedrag te doorbreken maar dan zou ik wel medische oorzaak uit gesloten willen hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:56

CM_ schreef:
Ik zou ook eerst de oorzaak opzoeken.

Ander voer proberen, Royal Canin of Hills, dat is premium droogvoer en je hebt ook speciale brokjes voor allergie gevoelige katten.
Vaak zit het m inderdaad in het voer. Of het is een vlooienallergie.
Waarmee ontvlooi je? En heet de kat geen mijten?

Stronghold helpt tegen beide, frontline helpt bij veel vlooien al niet meer wegens resistentie

dart van die frontline schijnt mee te vallen qua resistentie volgens de dierenwinkel ook een verhaal door sommige dierenartsen de wereld ingeholpen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:58

franka75 schreef:
aan voer heb ik ook gedacht probleem is dat ze allebij op blaasgruis dieet zitten.

Dat is heel rot. Want voeding kan idd wel gezien allergie op bouwt en bij iedereen is dat anders. Ik heb allergie voor katten op gebouwt wat pas naar boven kwam toen ik al 3 jaar een kat had (en nog heb) honden heb ik al veel langer en is na 13 jaar pas naar boven gekomen (toen kreeg ik een hond met dubbele vacht en die heb ik nog). Dus kan over jaren heen gaan. Mijn ene hond kon alles eten qua vers voeding. Na een jaar ging runderpens niet meer en inmiddels moet hij glutenvrij eten anders krijgt hij enorm veel jeuk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:59

ja ik vermoed dat die kap het niet gaat worden urine onderzoek kwam gruis uit maar bloed nog niet gedaan. in 2cm plas een laag gruis van 2 ml vdaar heeft ze oplosvoer voor gehad en nu onderhoudend

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:00

hm aha ja maar allergien kan je toch alleen met bloedonderzoek doen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:09

met huidafkrabsel kan je mijten zien bijv. en die graven als het ware in de huid en kunnen dus ook dit soort dingen veroorzaken. Daarnaast kan het zeker ook hormonaal zijn en dan is alopectyl een heel goed middel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:01

ok dank je wel ik ga hier wat mee doen