Dilemma, wel of geen aangifte doen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Dilemma, wel of geen aangifte doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:07

Onze kat is aangereden. Kijk ik ben me heel goed bewust dat de automobilist hier in regel niets aan kan doen omdat ze vaak plots oversteken.

Alleen de automobilist is door gereden. Het is bekend dat hij/zij dit gemerkt moet hebben omdat de kentekenplaat van de auto naast hem lag. De kat leefde op dat moment nog. Hoelang hij daar lag is onbekend.

Gelukkig is er later wel iemand gestopt en heeft hem mee genomen en naar de dierenarts gebracht incl de kentekenplaat. Ben diegene ook heel erg dankbaar!

Van de dierenarts en stichting Amivedi krijgen we advies om aangifte te doen. Volgens hun is degene dus strafbaar, aanrijden na ongeval en een hulpeloos gewond dier achter te laten. En de da is ervan overtuigt gezien zijn verwondingen dat het een harde klap is geweest.

Helaas is hij later de nacht aan zijn verwondingen overleden.

Maar wat zouden jullie doen?

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:08

stoppen

doe een ander niet aan wat je zelf niet zou willen voor hebben
en natuurlijk aangifte doen in jouw plaats
Laatst bijgewerkt door Medra op 02-12-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:09

Aangifte doen. Zeker weten.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:09

Aangifte doen ... Al is het heel cru gezegd om de kosten te dekken van de dierenarts en het opbergen/ wegbrengen van de kat ...

En dat die persoon in kwestie hieruit hopelijk een lesje leert

Kimm1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:10

Ik wil het niet goedpraten van de automobilist maar heb je er ook over nagedacht dat de automobilist zo geschrokken was en doorgereden is. Mensen doen nou eenmaal gekke dingen in zulke situaties...

In ieder geval sterkte met je kat ;)

Brainless

Je bent in Nederland niet verplicht te stoppen na aanrijding met een (klein)huisdier.
Alleen bij groter (hert/wild zwijn) is men dat verplicht.

jolandapinky

zeker aangifte doen, het is een kleine moeite om het dier naar een dierenarts te brengen als je het(per ongeluk) aanrijd!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:11

Ik zou inderdaad ook aangifte doen . Dat je kat is aangereden kan een ongeluk zijn . Maar doorrijden is een misdrijf .

Heel veel sterkte met je verlies :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:11

Ben je verplicht te stoppen als je een dier aangereden hebt?
Ik vraag me af of je hier iets mee kan eigenlijk.

kiki1976

Re: Dilemma, wel of geen aangifte doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:14

Volgens de dierenarts en de dame van Amivedi staat het in de wet beschreven en schijnen al meer mensen hiervoor beboet te zijn geweest....

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:15

Goof schreef:

nee het is niet verplicht te stoppen
alleen inderdaad wat Brainless zegt, als het een hert/ wild zwijn is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:15

Je mag alleen niet doorrijden na het aanrijden van groot wild.

Wettelijk gezien mag je geeneens remmen voor een kat (als er iemand achterop zou rijden ben je nl gewoon aansprakelijk wegens remmen zonder geldige reden).

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:16

Ik heb heel spijtig ook wel eens een kat aangereden, ik ben gekeerd en gekeken of het beestje nog leefde maar het was op slag dood.. De politie reed per toeval langs, wat denk je? Ze hebben hem in de bosjes gelegd en ik moest overstuur als ik was gewoon doorrijden

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:16

Brainless schreef:
Je bent in Nederland niet verplicht te stoppen na aanrijding met een (klein)huisdier.
Alleen bij groter (hert/wild zwijn) is men dat verplicht.

Dit dacht ik ook inderdaad.

Bij aanrijding/ongeval met mensen ben je verplicht te stoppen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:19

sterkte met het verlies en als ik jou was ging ik toch kijken wat je verder kunt doen met dat kenteken, je weet nooit.
Er bestaat ook nog zo iets als fatsoen, wettelijk verplicht of niet.
Succes!

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:22

Goed, ik neem aan dat je het merkt als je een dier aanrijdt en je kenteken eraf gaat, maar zeker weten doe je niet. En bovendien, misschien lag het kenteken er al..
Lijkt me sterk maar toch.
Dus ik zou zeggen: luister naar je gevoel wat die zegt!
Sterkte nog met het verlies van je kat!
Laatst bijgewerkt door charlie_x op 02-12-11 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Goof schreef:

volgens mij is het zowiezo verplicht om een hulpbehoevend dier zorg te bieden. hier is 1 of andere wet voor.
en als de dieren een eigenaar hebben dan moet er ook aangifte gedaan worden. met een aanrijding met een ree moet ook aangifte gedaan worden omdat faunabeheer de "eigenaar" is.

maar stel dat de automobilist schade heeft aan z'n auto door de aanrijding dan kan die op zijn beurt de schade weer bij de eigenaar van de kat/hond verhalen. want die neemt het risico door z'n kat/hond op straat te gooien en is aansprakelijk voor de schade die hij maakt.

Anoli

Tja wat bereik je er mee?
Bezorgd het jou minder verdriet om het verlies van je kat?

Ik denk dat je de voor en nadelen tegen elkaar moet afwegen, maar persoonlijk zou ik zeggen niet doen.

Het feit dat de kentekenplaat ernaast lag wil niet zeggen dat de automobilist het gemerkt heeft, anders was diegene wel uitgestapt en had de kentekenplaat meegenomen want een nieuwe aanvragen is belachelijk duur en heeft nogal wat voeten in de aarde...

Ik snap dat je verdrietig bent om het verlies van je kat, maar persoonlijk denk ik niet dat het je iets gaat opleveren die aangifte.

en ja ik zal heel bokt over me heen krijgen, je kiest er zelf voor om je kat buiten te laten lopen, je weet wat de risico's zijn. Daarnaast hoef je idd bij mijn weten niet te stoppen bij aanrijding van een klein (huis)dier, dus ik denk niet dat de aangifte nut zal hebben :n

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:24

en nee, je hoeft niet te merken dat je hem aangereden hebt. ik heb een paar jaar terug een botsing gehad met een eend. ik reed over een landweg en heb niets gezien. ik hoorde wel iets maar dacht dat het een tak was waarover ik heen reed. wat daar wel vaker gebeurd. totdat ik in m'n achteruitkijk-spiegel keek en de eend zag liggen. terug gegaan en m'n nummerbord lag er naast.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:25

kiki1976 schreef:
Volgens de dierenarts en de dame van Amivedi staat het in de wet beschreven en schijnen al meer mensen hiervoor beboet te zijn geweest....

Werkelijk?Ik heb altijd geleerd dat je niet strafbaar bent, als er een onvoorziene hindernis op je rijbaan, zoals een klein dier op je weg verschijnt en die aanrijdt.
Kon de bestuurder daar stoppen, op dat moment, zonder een ander of zichzelf in gevaar te brengen? Want een mens wordt wel hoger ingeschat als een huisdier...

Vervolgens, wat schiet je er mee op als de ander beboet wordt? Dat hij het nooit meer doet??? We nemen toch wel aan dat het per ongeluk is gegaan?
De kosten voor de dierenarts blijven net zo hoog. Het verdriet net zo erg.
Je kan aangifte doen, maar wat schiet je ermee op?
Laatst bijgewerkt door Ersina op 02-12-11 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:27

Zo hebben ze hier een keer extra een kat voor onze deur dood gereden. ( niet onze kat, wel een zwarte kat en wij hebben ook een zwarte kat )slingerend over de weg om de kat te kunnen raken, helaas heeft mijn moeder het ken teken plaat niet kunnen opschrijven en was zo in paniek dat ze geen adem meer kreeg en bewusteloos is neer gevallen, een half uur later is er pas iemand gestopt om de ambulance te bellen voor mijn moeder ( mijn broer, ik en mijn vader waren niet thuis. )

Als ik het kenteken had gehad had ik het zeker wel door gegeven helaas was deze kat ook niet meer te redden

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:28

Het ligt er ook wel een beetje aan wat voor weg het was denk ik. Mijn ervaring met het aanrijden van een kat was toen ik net een week mijn rijbewijs had, ik reed op een donkere drukke 80 weg zonder verlichting, en daar opeens een kat voor mijn auto.... Ik kon niet meer remmen omdat er meerdere auto's achter mij reden, ook kon ik niet uitwijken omdat er veel tegemoed komende auto's reden.

Ik kon dus niets en raakte hem wel! Er was geen vluchtstrook waar ik stil kon staan, en heb mijn auto verderop ook wel even stil gezet omdat ik zo van slag was dat ik niet meer verder kon rijden..

Ik snap dat je boos bent natuurlijk en ik weet ook niet wat voor weg het was, maar misschien dat de automobilist niet kon stoppen?

Uiteraard ben ik later op een rustig tijdstip samen met mijn vriend terug gereden om te kijken maar geen spoor van de kat...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:48

Dat de automobilist er niets aan kan doen lijkt me logisch. Want de meeste rijden geen dieren voor hun lol aan.
Ik zelf was er nooit opgekomen om aangifte tegen de automibilist te doen. Maar omdat hierover later specifiek contact is opgenomen ben ik gaan twijfelen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:50

Ik zou geen aangifte doen.

Ten eerste, je hebt geen poot om op te staan. Wie zegt dat degene die het kenteken mist, ook daadwerkelijk de kat heeft aangereden? Zijn er ooggetuigen?

Ten tweede, jou kat had, hoe cru gezegd ook, ook een ongeval kunnen veroorzaken omdat jij hem los liet lopen op straat. Stel nou dat de automobilist in kwestie geen andere uitweg zag dan de kat doodrijden of een ongeluk veroorzaken? Ik zou jou dan aanklagen...

En ten derde, ik heb vorige week mijn eerste dier doodgereden, een konijn, kwam uit het niets, ik zag hem aan komen rennen, maar ik reed op een 80 weg, ik probeerde nog (iets) te remmen, uitwijken kon niet, dier plat. Ik deed dat niet met opzet en ik zag daarna de auto achter mij er nogmaals overheen rijden... Konijn was zeker dood. Ik was daarna echt in shock en ik heb mezelf voorgenomen nooit meer over die weg te rijden... (de week daarvoor had ik al bijna een hert op de motorkap). Allicht dat de bestuurder het ook niet met opzet heeft gedaan, ik zou daar niemand voor aan willen klagen... Misschien vind deze persoon in kwestie het al erg genoeg dat het gebeurd is?

Wat ik eventueel wel zou doen, ik proberen contact te krijgen met de eigenaar van het kentekenplaat en het voor te leggen... Dan heb je misschien voor jezelf meer rust en duidelijkheid.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:53

Het is zelfs zo, dat ondanks dat hij doorgereden is, eventueel schade aan zijn auto op jou kan verhalen...

Ik zou geen aangiften doen...