Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:21

Hoi Bokkers,

Sinds een jaar doe ik vrijwilligerswerk in het asiel bij mij in de buurt. Omdat ik dit ontzettend leuk werk vind en toch wel heel veel dierenleed, maar ook vreugde op mijn pad krijg, leek het mij leuk een topic te openen om deze dingen met jullie te delen. Dit topic is uitsluitend bedoelt ter informatie over wat ik doe, hoe het met de dieren gaat en de ontwikkelingen wanneer er een dier geadopteerd wordt. Dit topic is dus GEEN adoptie of verkooptopic.

Eerst zal ik kort vertellen wat ik vooral doe als ik aan het werk ben:

Mijn belangrijkste taak is natuurlijk het verzorgen van de dieren, dit houdt in, voeren, hokken/verblijven schoonmaken, de dieren nakijken en eventuele medicatie toedienen. Ons asiel is verdeeld in drie delen: de hokken en verblijven met dieren die geadopteerd kunnen worden, een afdeling met hokken en verblijven voor dieren die in quarantaine zitten en/of ziek zijn en een afdeling waar de dieren die voor pension worden afgegeven ondergebracht zijn.

Ik zorg momenteel voor de katten die zijn ondergebracht in de quarantaine/ziekenboeg. Dat houdt dus in dat de katten die bij ons gebracht worden door hun baasjes, katten die zijn gevonden en katten die bij ons worden gedumpt eerst bij mij terecht komen. Ze krijgen dan hun eigen hok met kattenbak, dekentje om op te liggen en water en voer. Deze katten zijn de eerste twee weken ook niet adopteerbaar.

De katten die wel adopteerbaar zijn, verblijven op de afdeling die wij 'de lange gang' noemen, dit is een gang met deuren naar vijf verblijven waar katten in groepen ondergebracht worden. In kamer een zitten doorgaans de jonge katten, in de leeftijd tot 1 á 2 jaar. In de kamers twee t/m vier zitten katten van alle leeftijden en in kamer vijf zitten de katten die speciaal voer en/of medicatie nodig hebben. Deze katten lopen overdag vrij rond, alleen met etenstijd en 's nachts zitten ze in hun eigen hok. De katten in deze kamer zijn de katten die al relatief lang in het asiel zitten.

AfbeeldingJoey in het buitenverblijf van kamer 3.

De katten die voor adoptie beschikbaar zijn, kunnen zelf kiezen of ze binnen willen zijn of naar buiten gaan, ze hebben de beschikking over mandjes met dekentjes, krabpalen en plateau's die op verschillende hoogtes bevestigd zijn (zowel binnen als buiten) en uiteraard staan er zowel binnen als buiten kattenbakken en liggen er overal speeltjes en knuffels.

Bij iedere kamer is een map waarin van iedere kat specifiek een foto en gegevens over het dier staan. Bijvoorbeeld: Naam, geslacht, leeftijd en bijzonderheden zoals speciaal voer, kan wel of niet met kinderen en andere katten enz. Iedere kat heeft ook een eigen gezondheidskaart waar door de medewerkers op wordt bijgehouden hoe de katten eruit zien, of ze goed eten en hoe de uitwerpselen eruit zien.

Afbeelding Guus is lenig :D. Op deze foto zit hij nog op kamer vijf, momenteel zit hij in de ziekenboeg ivm niesziekte.

De katten in de quarantaine/ziekenboeg komen niet buiten, dit is om mogelijke besmetting van gezonde katten te voorkomen. Iedere kat in de quarantaine/ziekenboeg heeft een eigen kaart met informatie over het dier, wanneer het is ontwormd en ontvlooid, het gewicht, wanneer het dier gecastreerd/gesteriliseerd moet worden en of het speciaal voer nodig heeft. Ook heeft iedere kat een kaart waarop de gezondheid wordt bijgehouden, eet het dier goed (zowel brokken als vlees), zijn de uitwerpselen goed, heeft het dier geplast, alles wordt op deze kaart genoteerd met achter iedere dag de mogelijkheid bijzonderheden op te schrijven, bijvoorbeeld:

Zaterdag 19 november:
Brokken: OP
Blikvlees: OP
Ontlasting: JA
Geplast: JA
Bijzonderheden: Ontlasting is zacht/diarree

Of:

Brokken: Half op
Blikvlees: JA
Ontlasting: GOED
Geplast: JA
Bijzonderheden: Geen.

Er wordt iedere dag een logboek bijgehouden waarin wordt vermeld of er dieren zijn binnengekomen of zijn verplaatst naar een andere afdeling, of de dierenarts besloten heeft dat het dier medicatie nodig heeft, of er besloten is dat het dier vanaf die dag speciaal voer nodig heeft of juist niet meer, the works. De bijzonderheden die op de kaart van iedere kat worden vermeld, worden tevens in het logboek genoteerd.

Afbeelding Lena in haar hok in kamer vijf, ze durfde er nog niet uit.Lena heeft een fijn huisje gevonden.

Iedere dag worden de kattenbakken schoongemaakt met bleek en krijgt iedere kat op de quarantaine/ziekenboeg zijn of haar eigen bak weer terug. De hokken worden schoongemaakt met chloor en de bakjes worden afgewassen, even door het chloor gehaald, afgespoeld en afgedroogd. Iedere kat krijgt iedere dag een schoon dekentje om op te liggen. Water en voer worden twee keer per dag ververst/bijgevuld en iedere ochtend krijgen alle katten blikvlees voorgeschoteld, voordat er schoongemaakt gaat worden.

Dit is wel zo'n beetje wat ik doe wanneer ik in het asiel aan het werk ben en ik ben van plan hier iedere zaterdag een update te plaatsen over hoe het gaat met de katten en honden (voor zover ik van die laatste groep op de hoogte ben) en foto's te posten van de dieren.

Vragen zijn uiteraard heel erg welkom, mocht ik het antwoord niet weten, zal ik dit navragen. Wanneer je een kat (of hond) ziet die je heel erg leuk vindt en waar je meer informatie over zou willen, is dat mogelijk en ik zal dan ook alle vragen naar kunnen beantwoorden, ik wil echter nogmaals benadrukken dat dit GEEN verkooptopic is en mocht je een dier willen adopteren, ik met alle liefde het e-mailadres van het asiel wil PM'en, maar dat dit niet het doel is van dit topic.

Ik hoop dat jullie dit een leuk en informatief topic gaan vinden :D.

Groetjes,

San

Anoniem

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:38

Goed van je zeg! :j
Erg leuk om te lezen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:24

Oh wat leuk! :D Die foto's <3 En natuurlijk hartstikke goed van jou dat je dit werk doet!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:23

Leuk hoor, dit topic *\o/* Ik heb vroeger ook een jaar of 6 in een dierenasiel gewerkt. Helaas nu geen tijd meer voor.... te weinig uren in de dag :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:42

Leuke reacties al :D. Ik heb nog een hele hoop meer foto's die ik ook zeker nog ga posten, ik zal eerst even een klein overzichtje maken van de dieren die we nu hebben zitten.

We begonnen in de lente en van het zomer met meer dan 200 kittens, deze zijn of bij ons in het asiel gekomen of naar een pleeggezin gegaan (een deel zit daar nog), een aantal kittens waren dermate ondervoed, onderkoeld of ziek dat we ze hebben moeten inslapen, helaas. Gelukkig hebben we ook veel kittens kunnen plaatsen in samenwerking met andere asiels in de regio.

Nu hebben we in het asiel zelf nog zo'n tien kittens verspreid over vier kamers (waarom leg ik zo uit), in kamer 1 zitten vijf katten, deze katten hebben allemaal chronische niesziekte, deze zijn wel adopteerbaar maar mogen niet bij de gezonde katten komen. In kamer twee zitten 14 katten (erg veel idd), waarvan er een paar speciaal voer hebben, dus we hebben hokken in de kamer gezet zodat dat goed gaat. In kamer 3 zitten 11 katten, in kamer vier zitten er 8 of 9 en in kamer vijf zitten er negen. In kamer vijf is er maar ruimte voor negen hokken, dus meer dan tien katten kunnen daar niet in, die kamer is gewoon vol (en is ook de helft kleiner dan de rest.

Zoals je leest, we zitten dus nog steeds erg vol wat katten betreft en dat gaat eigenlijk al een aantal jaren zo, vooral in de lente en zomer is er een enorme kattenexplosie en worden we overstelpt met jonge dieren, zwakke moederdieren, kittens, bijna allemaal ziek, zwak en misselijk.

In de quarantaine hebben we twee kamers, een linker en een rechter. Aan de linker kant zitten de pas binnengekomen katten, deze zijn voor zover wij weten niet geent, wel worden ze bij ons standaard op de dag van binnenkomst ontvlooid en ontwormd. De linker kant van de quarantaine wordt altijd eerst schoongemaakt. Beide kamers bieden plaats aan 10 katten per kamer, dus in totaal plaats voor 20 katten op de quarantaine. En van het zomer dat deze vól.

De ziekenboeg is hetzelfde, twee kamers, beide kamers hebben ruimte voor 10 katten. De ziekenboeg zat van het zomer vól. Dus van het zomer hebben we alleen op de ziekenboeg en quarantaine alleen al 40 zieke katten gehad. Naast de quarantaine en de ziekenboeg hebben we nog een kittenkamer, normaal gesproken zitten daar de kittens, maar de kittenkamer is voor nu ingericht als tweede ziekenboeg met plaats voor 10 katten. Ook de kittenkamer zat van het zomer vol. Gelukkig zijn er veel katten weer opgeknapt en hebben we ze over kunnen plaatsen naar de lange gang, helaas zijn er ook katten geweest die niet meer beter werden. Een van die katten is Vader Benelux.

Vader Benelux is binnengebracht samen met zijn vrouw, twee zoons en dochter. Het gezin Benelux is van een oude man geweest die is overleden en een lange tijd dood in zijn woning heeft gelegen, de familie van de man wilde ze niet hebben, dus daarom zijn ze bij ons gekomen. Kinderen Benelux knapten heel erg snel op, zij zijn na 2 weken overgeplaatst naar de lange gang. Vader en Moeder Benelux waren echter minder gezond. Vader Benelux werd getroffen door de niesziekte, net als Moeders. Moeders knapte na zo'n 3 weken zienderogen op, had een week geen snot meer in haar hok en mocht uiteindelijk na 4 weken ook naar de lange gang.

Vader Benelux ging echter de verkeerde kant op. Hij kwam binnen als een kater in vergane glorie, klitten in de vacht, traanogen en wat snotterig. Het gezin had het geluk dat ze op een dinsdag zijn binnengebracht en dus meteen de volgende dag naar de dierenarts konden. Deze heeft Vader en Moeder op de medicatie gezet (Doxoral, bij ons liefkozend doxy genoemd), bij Moeder sloeg de medicatie goed aan en zij mocht, zoals ik al zei, na 4 weken naar de lange gang. Bij Vader sloeg de medicatie echter niet aan. Sinds zijn binnenkomst heeft hij de eerste paar dagen niet gegeten (wel gedronken), waardoor hij zijn medicatie onder dwang kreeg, wat hem veel stress opleverde. Na vier weken leek het uiteindelijk toch de goede kant op te gaan, als het rustig was, dan at hij zijn vlees waar medicatie in vermengd zat, werd stukken vriendelijker (mede omdat hij bachbloesem kreeg) en begon zelfs weer te spinnen. Zijn niezen werd minder, we vonden steeds minder snot. Helaas is niesziekte een erg nare ziekte waarmee katten elkaar steeds weer besmetten en tot onze pech hadden we de hele quarantaine en ziekenboeg vol zitten met zieke katten. Vadertje werd weer ziek, zieker en zieker, hij stopte met eten, wilde niet meer drinken. We hebben hem aan het infuus gehad, hij heeft een sonde gekregen waardoor voedsel rechtstreeks naar zijn maag ging, dus regelmatig gedwangvoerd, maar het mocht niet baten. Vorige week is Vader Benelux uit zijn lijden verlost.

Met dit slechte nieuws, kwam wel het goede nieuws dat de andere katten aan de beterende hand zijn. Een deel van de katten in de quarantaine en ziekenboeg zijn naar de kittenkamer overgebracht om daar helemaal aan te sterken. Het lijkt dat we de niesziekte nu onder bedwang hebben. De afgelopen weken is er geen snot meer gevonden en is het totaal aan katten in de quarantaine, ziekenboeg en kittenkamer 20 katten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:53

Afbeelding

Dit is Jarno, de foto is medio september genomen, vlak daarna is hij geadopteerd door een vader en zijn twee zoons.

Afbeelding

Een kat in een van zijn favoriete holletjes. De krabpaal staat buiten tegen de muur, zo heeft hij het overzicht :D.

Afbeelding

Een van de kittens in een hangmat.

Afbeelding

Een kat in kamer 3.

Ik weet niet hoe alle katten heten, daar ik eigenlijk alleen maar op de quarantaine/ziekenboeg/kittenkamer sta.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:58

Leuk topic! Ik werk zelf als vrijwilliger bij de dierenambulance. Maar bij ons blijven de opgevangen dieren nooit langer dan 48 uur, dan gaan ze door naar een asiel. Het lijkt me leuk, maar soms ook moeilijk omdat je toch een band opbouwt met de dieren die je verzorgd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:14

Ik vind het heel leuk werk. En je hebt inderdaad wel gelijk voor wat betreft het hechten aan dieren, maar ik probeer toch altijd een soort van afstand te houden :).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:18

Leuk topic, hoor!
Mijn ene kat komt ook uit het dierenasiel.
Het lijkt me wel sneu om te zien, als er schuwe katten zijn, die daarom geen baasje kunnen vinden.
Hoe ga je om met die schuwe katten, hoe leer je ze wat meer mensen vertrouwen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:21

Dat ligt eraan. De meeste schuwe katten wennen relatief snel aan de nieuwe omgeving, wij schrijven ook exact op welke katten schuw zijn en hoe ze reageren op bepaalde omstandigheden en handelingen, die katten krijgen dan ook extra aandacht om ze aan mensen te laten wennen.

Vaak gaat dat goed, katten die echt niet wilden wennen aan mensen, zijn naar een Kattendorp gegaan waar ze de rest van hun leven wonen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:25

wow interesant , voor school moesten we weleens naar een kattenopvang. ze bestuderen en kleurenkennis, hartstikke bomvol , wou ze allemaal wel meenemen maar 6 thuis is genoeg.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:09

Leuk verslag, en mooie foto's. Dankbaar werk wat je doet.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:14

Wat een leuke verslagen, en wat heb ik toch een respect voor je dat je dit doet! Echt petje af!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 13:03

Leuke reacties :D. Ik heb vandaag wat foto's gemaakt van de verblijven om een beeld te geven van hoe de dieren erbij zitten, ik heb vandaag op de lange gang gestaan, dus dat is mooi :).

Afbeelding
Afbeelding

Een van de kamers tijdens het schoonmaken. Alle kattenbakken zijn eruit gehaald net als de voer- en waterbakken. De kleinere krabpalen worden naar buiten gezet, de grote zware palen blijven staan. De mandjes, speeltjes e.d. gaan allemaal naar boven en er gaat een emmer met chloorwater over de vloed. Lekker schrobben en daarna droogtrekken en met de dweil nadrogen.

Afbeelding

Tijdens het eten. De katten krijgen momenteel een mengsel van Royal Canin intestinal en gewoon blikvlees.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De kamer als alles is schoongemaakt en uitgeklopt. De kattenbakken en de voer- en waterbakken staan er hier nog niet. De kattenbakken staan onder de plateau's op de tweede foto, de voerbakken en waterbakken aan de andere kant. Tevens staat er buiten een bakje voer en water.

Afbeelding
Afbeelding

Het buitenverblijf van de katten. Normaal gesproken staan er ook krabpalen en stoelen buiten en hangen er hangmatten aan de tralies, maar het regent al de hele dag, dus alle kattenspullen staan binnen of onder het afdak (de stoel o.a.).

Afbeelding
Afbeelding

Kamer vijf, de kamer waar de katten met speciaal voer en/of medicatie zitten. Er staan negen hokken, waarvan er momenteel zes bezet zijn. De onderste foto is de binnenkant van een hok, iedere kat heeft een mandje met een dekentje en een eigen kattenbak. De voer- en waterbakjes staan niet op de foto, maar die hangen aan de deur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ons washok. De wasmachine en de droger en de relatief lege planken met handdoeken, dekens, badlakens, theedoeken, dweilen, washandjes, keukendoeken e.d.. Er gaat per dag ongeveer een kliko vol was doorheen, dan tel ik de hondendekens en de stoffen mandjes niet mee :).

Afbeelding
Afbeelding

En dan nog de hondenverblijven. Zoals je ziet staan de manden op een plateau en hebben alle honden een lekkere deken in hun mand en speeltjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:17

Zo, vandaag weer een leuk dagje achter de rug :D. Alle katten uit kamer 1 zijn naar de ziekenboeg verhuisd, daar zitten nu 18 katten. In de quarantaine zitten er zestien. Ook eentje met een halve staart, deze is tussen de deur gekomen en hing er half aan.

Afbeelding

Dit is een foto van het bord waarop per kat alle informatie wordt bijgehouden, zoals ik in de OP heb beschreven. Iedere kat heeft een kaart met basis informatie, naam, geslacht, bla bla, een kaart waar het eten en de ontlasting op wordt bijgehouden en een medicijnkaart wanneer relevant.

Met een blauwe stift wordt er nog extra op het bord gezet welke katten medicijnen hebben, drie katten op de valium, momenteel. De dagelijkse routine weer afgewerkt, schoonmaken, voeren, medicatie, was bijvullen, katten borstelen en aandacht geven.

Ik heb ook nog wat foto's gemaakt bij de honden:

Afbeelding

Dit is Balou. Balou is een bijna 2 jarige Duitse herder x husky kruising en ontzettend speels, lief en een enorme goedzak. Als hij je mag. Het is moeilijk hem alleen uit te laten, dit gebeurt dus met twee mensen, hij trekt, springt en is gewoon gevaarlijk omdat hij achter alles aan gaat dat leeft, ook mannen :7. Verder is het een ontzettend lieve hond, maar hij heeft opvoeding nodig. En heel veel beweging.

Deze foto is gemaakt op de 'loopweide'. De honden komen daar te staan als de hokken schoongemaakt worden, het is een ruimte van zo'n 3 bij 4 meter, waar ze een beetje kunnen rennen en spelen. Ze worden drie keer per dag uitgelaten en gaan tevens ook op de 'speelweide'. Een weiland van zo'n 25 bij 25 meter waar ze kunnen spelen en ravotten.

Afbeelding

Dit de Shar Pei pup. Hij is vorige week ergens binnengekomen en ziet er echt verschrikkelijk uit. Hij heeft huidproblemen (is op de foto vast wel te zien) en heeft last van zijn ogen. Gelukkig gaat het met zijn huid steeds beter.

Hij is heel erg bang, als je langs zijn kennel loopt begint hij heel stoer te blaffen en te springen, maar zodra je je hand uitsteekt, kruipt hij weg in een hoekje.

Afbeelding

Dit is onze Rhodesian Ridgeback Dandy (zonder ridge, waarschijnlijk een kruising) een ontzettend lieve, maar grote hond van twee jaar. Hij heeft een strenge baas nodig maar leert heel snel en is ontzettend blij met een balletje :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:02

Mja, ik zou van alles doen, foto's maken, konijnen en cavia's tellen. Ik faalde. Het was druk, dus dan zijn de katten belangrijker dan jullie van informatie voorzien :P.

Hoewel mijn quarantaine redelijk leeg is qua katten, was het er een enorme troep. Lijsten waren niet ingevuld, handdoeken, dweilen, theedoeken e.d. niet bijgevuld. Dus, eerst de katten voer geven (ik heb er vijf die op medicatie zitten, waarvan drie hun medicijn door het voer krijgen), kattenbakken eruit halen, handdoeken waar ze op liggen eruit, alles in de was. De etensbakjes en drinkbakjes eruit en naar de wasbak. Terwijl de katten aan het eten waren hun hokken uitgesopt, bijzonderheden (bloed in het hok, snot e.d., netjes opgeschreven). Daarna tijd voor de afwas, eerst de kattenbakken, want die gaan weer terug naar hun eigenaar. Ik stapel ze op volgorde van hokken, dus iedere kat krijgt zijn of haar eigen bak weer terug (Beetje blijven hangen uit de schimmelperiode).

Ook nieuwe water- en voerbakjes gegeven, een schone, frisse handdoek en klaar. De vloeren geschrobd, droog getrokken en nagedroogd met een dweil. Dan eindelijk pauze, even wat drinken en kletsen met collega's. Op dat moment werd er een pupje binnengebracht. Afgestaan. Een 3 maand oude Shih tzu x Yorkshire terrier pup. Ontzettend lief en knuffelig hondje. Hij is meteen met een van de medewerkers meegegaan (pleeggezin). Niet lang daarna werd ik weggeroepen omdat er een nieuw klantje voor de quarantaine was. Een kitten, 6 of 7 maand oud met een zeer pootje.

Spottie, de vinder heeft de naam bedacht en deze aan de dierenambulance doorgegeven, is een wit mannetje met vier grote stippen op zijn koppie. Vieze oogjes, snotterneusje en een pootje die hij niet gebruikt. Hij is inmiddels nagekeken door de dierenarts en het pootje is oke, hij heeft met een zenuw klemgelegen, dus binnen een week moet dat beteren, dat gaan we dus netjes in de gaten houden. Hij is ietsje verkouden, maar volgens de dierenarts geen reden voor medicatie. Een lekker warm hok, goed eten en drinken zou het moeten doen. Ook dat gaan we in de gaten houden.

Daarna weer terug gegaan naar de kantine om m'n chocomelk op te drinken. Even over de honden gekletst, we hebben een uitwisseling gehad met een asiel in Hengelo, Badou, de Berner Sennenhond is bij ons ondergebracht. Weer in de quarantaine de schrik van m'n leven, het hele hok van Pokky onder het bloed :o. En niet zo'n klein beetje ook, handdoek onder, de vloer, de zijwanden... Zijn staart (hij heeft een stomp) was weer gaan bloeden. Ik heb hem nagekeken, de wond schoongemaakt en gedept (bloeden hield relatief snel ook weer op) en meteen wat glycerine erop gedaan. Gelukkig is Pokky ontzettend tof, hij lag te spinnen en te kroelen terwijl ik hem behandelde, de schat.

Daarna nog een tijdje in de ziekenboeg geholpen, die helemaal vol zit, afgewassen en gedroogd, kattenbakvulling bijgevuld, kattenvoer aangevuld, de was weggebracht en weer frisse spullen meegenomen.

Toen was de dag ook eigenlijk alweer voorbij, aan het eind van de ochtend lopen we alle hokken nogmaals na of we bijzonderheden zien, de dieren krijgen vers water en voer. Ik heb Levi, de Pers x europese een speeltje gegeven, het diertje is zo energiek, maar nog aan de medicatie, dus nog niet beter.

Ik heb momenteel 2 katten aan de metacam zitten, Pokky (voor zijn staart) en Nienke, waarvan gisteren haar uitslagen binnen zijn gekomen, een oude breuk bezorgt haar pijn. Tevens heb ik een kat, Levy, die parafine krijgt voor zijn oren en dan nog twee katten die een kalmeringsmiddel krijgen omdat ze anders alles aanvallen wat langs loopt en we ze dus nooit goed zouden kunnen verzorgen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:15

Wat een dagtaak heb je ook aan het schoonmaken, het klinkt wel onwijs leuk! Ik heb er zelf ook over zitten na te denken, maar ik heb het op het moment zo druk met school dat ik niet elke week kan helpen. Zeker met dieren in een asiel is het wel fijn voor ze om wat stabiliteit te hebben met 'vaste' verzorgers.
Wel heel goed dat je vrijwilligerswerk bij het asiel doet, helemaal leuk!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:26

Interessant om te lezen. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 12:15

Ik lees hier regelmatig dat mensen bang zijn zich te hechten aan de dieren. Ik heb daar eigenlijk weinig last van, juist omdat ik weet dat ik ze nooit allemaal een goed huisje kan geven en er veel mensen zijn die dat wel kunnen.

Er zijn in het jaar dat ik nu bij het asiel werk drie dieren geweest waarvan ik het moeilijk heb gehad dat ze er niet meer zijn, maar dat is omdat deze dieren niet zijn geadopteerd maar geeuthanaseerd/overleden.

De eerste is Marie, zij kwam bij ons binnen als een hoopje ellende, erg mager, herpes, niesziekte en uitgedroogd, maar een ontzettend lieve grijs cyperse poes. Wij hebben alles gedaan wat we konden, de dierenarts heeft haar eerst aan het infuus gelegd zodat ze vocht binnen kreeg, met dat infuus kreeg ze ook meteen medicatie. Het leek de goede kant op te gaan. Na een week mocht ze van het infuus af en is ze verhuisd naar de ziekenboeg waar ze ingepakt in handdoeken en kruiken iedere dag werd verzorgd en gedwangvoerd. Uiteindelijk ging haar herpes over en kon ze redelijk zelf eten, toch hebben we haar nog regelmatig moeten dwangvoeren en water in haar bekkie moeten spuiten omdat ze zelf lastig water kon drinken. Helaas is ze, na twee weken aan de beterende hand te zijn geweest, ingestort en kon ze niet meer eten, drinken en kwam er op gegeven moment geen ontlasting meer, ondanks dat we dwangvoerden. De dierenarts heeft haar nagekeken en kwam tot de conclusie dat ze van binnen helemaal kapot was omdat ze zo lang geen eten en drinken heeft gehad en heeft toen besloten haar in te laten slapen. Daar had ik het best moeilijk mee, omdat dit in de vakantieperiode gebeurde en ik haar behoorlijk intensief verzorgd heb (meerdere dagen per week wezen kijken en knuffelen) en ze juist zo goed leek te gaan.

Gelukkig heeft Marie niet eenzaam hoeven sterven en had ze een warm en comfortabel bedje waar ze in lag toen ze het spuitje kreeg.

De tweede is Maik. Maik heeft een half jaar bij ons gezeten vanaf dat hij in beslag was genomen door de politie. Maik was een (zeer) grote Amerikaanse bulldog met een klein hartje. Een prachtig dier om te zien, ontzettend sterk, ondanks dat hij ontzettend mager was, geweldig lief en speels. Iedere zaterdag en zondag (toen ik de zondagen nog werkte) heb ik na het werk met hem gespeeld en geknuffeld. Maik is bij binnenkomst door de dierenarts onderzocht en we wisten dat hij een slechte rug en heupen had, hier kreeg hij medicatie voor (pijnstillers en ontstekingsremmers in de hoop dat hij op zou knappen en eventueel beter zou worden). Helaas werd Maik zijn rug slechter en slechter en kon hij ook minder goed lopen, ondanks de pijnstillers. Hij is toen nogmaals grondig onderzocht en door de dierenarts opgegeven .

De derde is Timo. Een 14 jaar oude open kater. Hij kwam bij mij op de quarantaine nadat hij door de dierenambulance was opgehaald. Een erg lieve, zwarte kater met felgroene ogen, een ontzettend brede katerkop en een wit puntje op zijn staart, vermagerd en wat verkouden, maar verder in relatief goede gezondheid voor zijn leeftijd. Iedere zaterdag en zondag (ik werkte toen nog beide dagen) begon hij hard te spinnen zodra je binnen kwam om te beginnen. Helaas hebben wij een niesziekte epidemie gehad en Timo is daar ook mee besmet geraakt. Hij is verplaatst naar de ziekenboeg en na twee weken knapte hij zienderogen op. Omdat hij, met zijn 14 jaar en kater zijnde, behoorlijk groot was en dus nog een kater die er jaren lustig op los heeft gepaard, is hij voor een quarantaineperiode en in afwachting van zijn castratie naar de kittenkamer gebracht om hem zo rust te geven (op de quarantaine zitten ook poezen), waar hij om en om lekker los heeft kunnen lopen. Hij is helemaal opgeknapt en werd nuchter gezet voor castratie. Hij is gecastreerd en vervolgens nooit meer uit zijn narcose ontwaakt .

Helaas heb je dit soort verhalen ook als je in het asiel werkt. Veel hoopvolle en mooie verhalen, maar ook verhalen die niet goed aflopen. Het troost mij dat de dieren in de tijd dat ze bij ons zijn iig nog warmte, liefde en goed voer en water hebben gehad, een goede verzorging en aandacht alle dagen van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:21

Oh oh, ik zou zo al die dieren willen ophalen........ Balou is knap!! Please, blijf verhalen vertellen.

Hoe is het nu met Balou? Is hij al braver?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:56

Met Balou gaat het goed. Hij is nog steeds heel moeilijk met uitlaten, maar het is wel een hele lieve hond. Met mannen ( _O- ) gaat het ook steeds beter :D.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:04

Nou Balou is inderdaad een knappe hond zeg! Dat karakter ook, heerlijk!
Helaas woon ik nog thuis, anders had ik het wel geweten. Het valt dan nog mee hoeveel dieren er bij jullie ingeslapen worden. Ik had een paar jaar terug een klasgenoot die bij het dierenasiel stage liep en toen waren er pitbulls in beslag genomen.
Toen hadden ze nog niet die regeling in NL en mochten die pitbulls zonder stamboom niet herplaatst worden. Ze hebben die pups toen ook in moeten laten slapen. Dat vond ik echt zo oneerlijk, dat ik op dat moment ook echt geen zin had om daar stage te lopen/vrijwilliger te worden. Ook al kon het asiel er weinig aan doen...
Maar hetzelfde zou ik met agressieve honden hebben, ik zou een hond dan niet kunnen opgeven. Mijn mening is dat niet één hond kansloos is, alleen zitten ze met het risico om een hond te herplaatsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:10

Ons asiel heeft het beleid geen dieren te euthanaseren, tenzij om medische redenen. Een prima beleid. Bij agressieve honden wordt er eerst goed naar het dier gekeken met een gedragsterapheut, bekeken waar het gedrag vandaan komt en hoe het op te lossen is en hoeveel tijd daarmee gemoeid gaat.

Wanneer het te arbeidsintensief is, wordt er een andere regeling getroffen. Vaak gaan de honden dan naar een ervaren gastgezin of naar een andere instelling die zich bezig houdt met dit soort dieren. Voor een asiel is het haast niet te doen erg agressieve dieren te rehabiliteren, er is gewoonweg geen tijd voor. Gelukkig krijgen de honden wel altijd een kans. Net als de katten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:11

Dat is wel fijn! Werkt het asiel waar jij zit ook met gastgezinnen voor drachtige katten en kittens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:13

Ja, wij hebben, zo uit mijn hoofd, 15 gastgezinnen. Ieder gast gezin heeft tussen de 1 en 4 kittens thuis en voedt deze op samen met of zonder moederpoes, dat ligt er een beetje aan.

Ook hebben wij gastgezinnen voor de honden en de knaagdieren.