Teckel schijt steeds op mijn nieuwe tapijt!!! help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Teckel schijt steeds op mijn nieuwe tapijt!!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:01

Hoi,

Ik heb 2 hondjes, 1 teckel en een york/mix.
Ze zijn beiden 6 jaar en geholpen.
Als pup heb ik ze krant zindelijk gemaakt, doormiddel van veel naar buiten en voor de nacht een krant bij de achterdeur.
Iedere dag deden ze daar ook alles netjes op.
Tegen de tijd dat de krant weg was gingen ze alles doen op matjes, bad en wc matjes enz.....
Dan maar weer een krant tegen de deur zoveel werk is dat nou ook niet....

Nu heb ik een mooi tapijt gekregen en ja hoor, de teckel schijt gewoon op het tapijt, en piest ook nog eens om zijn geur natuurlijk achter te laten????

( Toen hij puppy was scheet hij ook altijd in mijn bed, ging ik naar de wc, kwam terug en lag er weer een hoop op mn kussen.( hoe baak ik al geroepen heb die hond gaat weg.....Brillen stuk vreten, schoenen, ritsen van jassen niks was veilig tot hij ouder werd en uit die puberteit kwam.
Iets stukmaken doen ze nu echt niet meer, maar op matjes schijten krijg ik er niet uit!
Badkamer is altijd dicht, slaapkamer ligt geen matje ( of bergje kleren, wil ie ook nog eens tegen plassen)
Ze gaan de hele dag naar buiten in de tuin, rennen spelen en gek doen.

Als het regent willen ze niet naar buiten, ik dwing ze dan wel, dan snel plas en weer naar binnen. ( de krant ligt standaard bij de achterdeur nog steeds)

Nu maar weer de drollen opruimen en met een sopje de plasjes afvegen * tis gelukkig een donker bruine mat)

Is er niet een middel waarmee ik de mat in kan spuiten?
Vanavond gaat het traphekje al voor de deur zodat ze niet richting tapijt kunnen, want ze doen het alleen snachts!
Op de krant ligt dan ook vaak een drolletje en plasje, maar dat vind ik niet erg.

wie heeft tips??????????????

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:04

Ga er eens wat vaker mee wandelen zodat ze hun behoeftes buiten kunnen doen

Charica

Re: Teckel schijt steeds op mijn nieuwe tapijt!!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:05

Ja, dat denk ik ook... En wees blij enthousiast als ze iets buiten doen? Werkt bij puppies wel... :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:07

Sorry,maar moest toch heel erg lachen.Vooral om je kussen verhaal.
Maar snap dat je gillend gek wordt.
Naar mijn idee moet je ze opnieuw zindelijk maken en dan dus zonder krant.
Desnoods s'nachts in een bench en heel goed in de gaten houden.
Ben benieuwd of het nog lukt na zoveel tijd.
De geur krijg je er niet meer uit,mijn badmat wordt regelmatig bepist door mijn demente ouwe hond en na het wassen ruikt die andere het nog steeds.
Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:11

Dit gedrag heb je zelf toe gestaan dus aangeleerd. Dus meer en langer uit laten en hem de kans niet geven om binnen alles te doen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:12

Zo te lezen is het bij je hondje gewoon nooit doorgedrongen dat het weghalen van de krant betekende dat hij niet binnen zijn behoefte mocht doen. Is ook niet zo gek als het gewoon mag en opeens niet meer..
& hoe lang is de tijd tussen de laatste keer naar buiten 's avonds en de eerste keer 's ochtends?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:13

Oh ik heb hier een chihuahua die prima zindelijk is.. doet alles altijd buiten.. tenzij we een carpet neerleggen.. Alsof het een vrijbrief is om daar dan maar op te piesen ipv het nog even op te houden.. En ze gaat vaak zat naar buiten.Ze doet het ook alleen als we er niet zijn.. Dus snachts of als ik even boven ben of op het toilet zit. Als we geen carpet hebben liggen doet ze het dus ook echt niet in huis.. Heb dr ook nog nooit kunnen betrappen op het moment dat ze het deed.. zucht.. Hebben nu een leergeknoopt carpet.. en jahoor.. t is weer raak.. en dat droogt ook niet snel.. :(

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:15

het verbaast mij niets, die dieren zijn gewoon niet goed zindelijk gemaakt, (is ook vaak gemakszucht). Toen ik mijn pup kreeg (ben 28) ging ik desnoods 20x per dag naar buiten en er volgde een hele juich partij als hij een plasje/poepje had gedaan en ene beetje brommen als er een ongelukje binnen gebeurde (na ongeluk meteen even buiten gezet).

Ik begin niet aan kattebak/krant zindelijk gebeuren, tis of lekker buiten of niet en niet eerst met tussen stappen zoals kranten...krijg je alleen maar gezeur mee als je pech hebt, dat ze niet goed de link leggen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:16

Het klinkt alsof je ze zelf hebt geleerd in huis te plassen door de krant en niet door hebt gegrepen met zondelijk maken door de krant weg te halen en alles buiten te laten doen.

Verder kan het op jou geur plassen/poepen als een dominatie stap worden gezien maar daarvoor is het via internet beoordelen wat lastig.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:20

Hoe vaak worden ze per dag uitgelaten? Dat lees ik nergens?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:21

Hihi achteraf kan ik wel lachem om die puppy streken.
maar inmiddels zijn het geen pups meer....

Tegen een uur of half 12 gaan ze savonds nog een rondje naar buiten, of ze echt alles doen zie ik niet is te donker en ze lopen los.
Op het moment dat de lichten uit gaan liggen de honden dus al klaar in bed, zo van kom je nog??????
Ze staan normaal ook niet meer op, heel soms om wat brokjes te pakken of te drinken.
Normaal smorgens ligt er dan een plasje en soms keuteltje netjes op de krant, ik gooi de deur open, krant weg en honden dollen een uur in de tuin ( doen dan alles)
Tussendoor komen ze op de bank slapen en spelen en eten.
Tegen een uur of 1300uur weer naar buiten.
Als ik ga koken tegen half 5 blijft de deur open en blijven ze ook buiten schooien in de tuin.
Rond 2000uur gaat dochter een rondje met ze lopen.

Zo in huis hebben ze jaren niks meer gedaan alleen als er per ongeluk een badmatje lag of kleren op een hoop, maar daar waken we echt voor.
Maar nu met het tapijt.................ohoh...........ik zie het niet zitten om dat tapijt iedere avond op te rollen.
Traphekje zodat ze de woonkamer niet in kunnen is het enige wat ik me kan bedenken ( honden slapen bij mij)

Bestaat er geen middel om in te spuiten wat ze vies vinden?

Gr.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:26

Voer en drinken zou ik in de loop van de avond weghalen. Nergens voor nodig en juist daardoor loop je meer kans dat ze in huis plassen of poepen.
Onze hond krijgt 2x per dag zijn voer en heeft na het wandelen en eten altijd toegang tot zijn waterbak. Waterbak hoeft bij hem 's nachts niet weg, maar genoeg honden waar je dat beter wel kan doen.

Wandelen is voor honden trouwens niet alleen een sanitaire stop. Het is ook het verkennen van de buurt. Zeg maar het lezen van de 'ochtendkrant'.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:46

Dat is het grote nadeel als je in de puppentijd gemakzuchtig bent door met krant te werken. Voor de hondjes is dit nu heel normaal.

Ik zou 4 x per dag een goed stuk wandelen zodat ze een hun behoefte buiten doen, de hemel in prijzen als ze dat doen. Duurt even maar dan heb je ook wat.

En geen voer of drinken weg halen, een dier moet altijd water kunnen drinken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:48

Ik zou als ik jou was eens gaan kijken WAAROM je hond op al die plekken in huis zijn behoefde doet i.pv. alle plekken afbakenen waar hij zijn behoefde doet. Is medisch alles al uitgesloten?
Laat eens een gedragstherapeut naar de situatie kijken.

En waarom heb je nog steeds die krant bij je achterdeur liggen? Dit lijkt mij heel veel onduidelijkheid geven voor je hond. Praktisch gezien mag hij zijn behoefde dus nog steeds binnen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:50

Ik zou inderdaad ook zorgen voor wat meer psychologische uitdaging voor je hond.
Ga oefeningetjes met 'm doen, minimaal een half uur per dag.
Op die manier versterk je de onderlinge band, zet je de hond met z'n koppie aan het werk en verminder je verveling.

Grote kans dat de poep problemen op die manier ook voor een zeer groot deel verdwijnen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:23

ik denk dat een hond het verschil niet snapt tussen krant vs tapijt..tis namelijk beide iets wat op de grond ligt. En ja baasje heeft immers geleerd dat ze mogen plassen en poepen op de krant kortom dus ook de andere dingen die op de grond liggen.

Ik snap het gedrag van de dieren dan volkomen....

Water/voer weghalen is onzin, ik zou iig GEEN krant meer neerleggen en zorgen dat de dieren voldoende buiten komen/wandelen. Des noods de honden 's ochtends om 6-7 uur wakker maken en een rondje lopen zodat ze kunnen plassen en poepen. Dit tijdstip kun je dan vanzelf steeds later zetten als ze het trucje van buiten behoefte doen eenmaal kennen...

Ik stond voor mijn puppie des noods om 5 uur op om even te laten plassen (in het begin kunnen en kennen ze het nog niet zo goed om plasje op te houden)..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:53

BrankaZ schreef:
Wandelen is voor honden trouwens niet alleen een sanitaire stop. Het is ook het verkennen van de buurt. Zeg maar het lezen van de 'ochtendkrant'.

Dit is ook mijn gedachte...
Ik lees dat de honden alleen in de tuin komen en hun behoefte daar doen...
Dat lijkt me al niet goed...Voor de rest zijn er al genoeg tips gegeven.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:56

BrankaZ schreef:
Voer en drinken zou ik in de loop van de avond weghalen. .

Water is een primaire levensbehoefte en moet dus altijd ter beschikking staan!

Ts, waarom heb je eigenlijk honden als je er niets mee doet?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:05

Een hond hoeft 's nachts geen water te hebben. Dat is hooguit nodig als het heel erg warm is.
Qua voer kunnen honden zelfs prima een dag vasten als ze zich een keer klem hebben gegeten.
Water hoeft dus beslist niet 24 uur per dag beschikbaar te zijn.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:13

Geloof inderdaad niet dat de hond het verschil ziet tussen krant of kleed. Je zult de zindelijkheid moeten trainen. Desnoods door hem 's nachts in de bench te doen en bij er uit halen direct naar buiten. Kan je hem even niet in de gaten houden, weer in de bench. Dus terug naar puppytijd en de krant weghalen. Beest moet makkelijk de hele nacht door kunnen komen zonder zijn behoeften te moeten doen. Uitzonderingen daar gelaten door leeftijd (jong of juist oud en ziekte).

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:20

Lees ik nu goed dat de honden in bed mogen? Het bed (en banken/stoelen) moet je eigenlijk zien als plaats voor de alfa. Als het goed is ben jij dat. Dan, en dat klinkt misschien heel stom, hebben de honden daar niets te zoeken. Ik denk dat de honden dit gedrag vertonen, omdat ze dominant over jou zijn. Weet het niet zeker, maar zo komt het over.
Mocht dit zo zijn, moet je erg consequent zijn in wat de honden wel en niet mogen. Vraag daar eventueel professionele hulp bij, want de honden hebben een baas nodig. Verder zeer regelmatig uitlaten. Laat ze maar even flink rennen en spelen (de alfa begint en eindigd altijd een spel).
(Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb het zo geleerd vanuit mijn opleiding. Mocht ik iets hebben geschreven wat niet klopt of wat je beter anders kunt aanpakken, verbeter mij daar aub op.)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:28

Wilawander schreef:
Dat is het grote nadeel als je in de puppentijd gemakzuchtig bent door met krant te werken. Voor de hondjes is dit nu heel normaal.

Dit vind ik wel een hele harde hoor...ook al weten jij en ik dat dit niet altijd succesvol is, heel vaak wordt dit nog gewoon aangeprezen (helaas) dat de TS hiermee is begonnen ooit kan je haar (naar mijn mening) niet kwalijk nemen en ook niet afdoen als gemakszucht...

@ TS...ik zou als ik jou was de zindelijkheidstraining maar opnieuw oppakken, ik denk dat ze het snel zat door hebben op deze leeftijd. Na eten, spelen, slapen naar buiten en plassen / poepen. Als jij er tevreden mee bent dat dat in de tuin is, dan is dat jouw keuze :) Ik ken genoeg honden die 1 x per dag een lange wandeling krijgen en verder op eigen erf hun behoefte doen.

Die krant binnen...daar moet je wel vanaf, op 6 jarige leeftijd is dat echt niet meer nodig, daarmee krijg je denk ik ook de verwarring. Dat tapijt is gewoon een machtig mooie krant...en nog zacht aan de pootjes en spettert niet....

Dat dominantie verhaal...mwah lijkt mij in dit geval niet helemaal het probleem, ik denk meer dat ze niet precies snappen wat baaslief nou wil. En dat het probleem meer in het 'aanleren' van goed gedrag zit. Tuurlijk kan je bed / bank stoelen etc. verbieden, maar als de TS dit accepteert en er verder geen problemen zijn, dan weet ik niet of dat het verbieden van deze zaken er voor zorgt dat de hond niet meer binnen poept. Als hij nou op elke hoek van de kamer zijn poot optilt... dat is een ander verhaal.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:42

:z heerlijk hé teckels

Wij hebben ook zo'n geval, maar die plast voornamelijk op nieuwe kleedjes e.d. uit dominantie.
Laten zien aan de rest dat het van hem is.

of poept in de woonkamer als hij op zijn kop heeft gehad (en dan beledigt is) :=

ik heb zo'n vermoeden dat dat bij jullie ook nog wel eens het geval kan zijn.
teckels zijn niet de meest makkelijke honden ondanks hun kleine formaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:59

Kitty84 schreef:
Wilawander schreef:

Dit vind ik wel een hele harde hoor...ook al weten jij en ik dat dit niet altijd succesvol is, heel vaak wordt dit nog gewoon aangeprezen (helaas) dat de TS hiermee is begonnen ooit kan je haar (naar mijn mening) niet kwalijk nemen en ook niet afdoen als gemakszucht...

@ TS...ik zou als ik jou was de zindelijkheidstraining maar opnieuw oppakken, ik denk dat ze het snel zat door hebben op deze leeftijd. Na eten, spelen, slapen naar buiten en plassen / poepen. Als jij er tevreden mee bent dat dat in de tuin is, dan is dat jouw keuze :) Ik ken genoeg honden die 1 x per dag een lange wandeling krijgen en verder op eigen erf hun behoefte doen.

Die krant binnen...daar moet je wel vanaf, op 6 jarige leeftijd is dat echt niet meer nodig, daarmee krijg je denk ik ook de verwarring. Dat tapijt is gewoon een machtig mooie krant...en nog zacht aan de pootjes en spettert niet....

Dat dominantie verhaal...mwah lijkt mij in dit geval niet helemaal het probleem, ik denk meer dat ze niet precies snappen wat baaslief nou wil. En dat het probleem meer in het 'aanleren' van goed gedrag zit. Tuurlijk kan je bed / bank stoelen etc. verbieden, maar als de TS dit accepteert en er verder geen problemen zijn, dan weet ik niet of dat het verbieden van deze zaken er voor zorgt dat de hond niet meer binnen poept. Als hij nou op elke hoek van de kamer zijn poot optilt... dat is een ander verhaal.

Sorry maar ik zie dat zo. Dat is makkelijker dan elke keer weer naar buiten moeten. Daarom wordt dat vaak zo gedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:00

BrankaZ schreef:
Een hond hoeft 's nachts geen water te hebben. Dat is hooguit nodig als het heel erg warm is.
Qua voer kunnen honden zelfs prima een dag vasten als ze zich een keer klem hebben gegeten.
Water hoeft dus beslist niet 24 uur per dag beschikbaar te zijn.

Jij neemt toch ook drinken als je dorst hebt? hier drinken alle 3 de honden s'nachts ook water. Het is niet normaal om ze dat te ontnemen.