Hond pist binnen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Hond pist binnen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:55

Hoi,

Mijn vriend heeft een 8 jarige duitse jacht terrier x teckel reu met ballen. Die tot ik itp kwam 2 regels had. Niet mijn vriends eten op eten en niet de weg op rennen.

Er is veel veranderd voor hem. En hij is van plek 1 naar onderaan in rang gegaan.

Toen mn vriend en ik gingen samenwonen was ik al zwanger, dus er moesten regels komen. Wodan(zo heet de hond) hand onwijze voernijd en beet dat iedereen die in de buurt was in de voeten. Zwanger of niet, daar den ik niet van gedient. Zijn voerbak is van de keuken naar de hal gegaan en met 2 keer voeren op vaste tijdstippen en hem in zn mand laten wachten is het zo goed als over.

Hij sliep altijd boven in bed. Maar als je dan bewoog gromde hij en beet hij. Ben ik ook niet van gedient. Dus hij slaapt nu beneden in de hal.

Sinds ik (en de baby) er zijn is er dus een hoop veranderd voor hem. Begrijpellijk dat dat soms lastig voor hem is.

Maar na een jaar pist hij nog steeds als hij een keer zn zin niet krijgt tegen onze schoenen aan of tegen het kastje. Zelfs bij zn voerbakjes of tegen zn eigen mandje.
Puur uit domiantie (ik ben geen leek kwa honden).

Eerste negeerde ik het en maakte ik het schoon en beloonde hem als hij niets deed. Werkte niet. Toen werd ik boos starfte en negeerde hem. Werkt ook niet.
Hij weet dat het niet mag. Want als hij heeft gepiest blijft hij in zn mandje zitten en anders staat hij te trappelen voor de deur.

Nou hoop ik dat een van jullie DE oplossing heeft. Want met onze houten vloer stinkt het gelijk 4 weken een uur in de wind!
Anders moet hij maar in de bench.

We zijn het zat en ik wil geen hekel aan hem krijgen.

Alvast bedankt voor het meedenken en de advies. Lisette. h

Iris82

Re: Hond pist binnen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:57

Chemisch castreren een optie?

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:59

mijn jackkie piest sinds mijn andere hond dood is tegen de gordijnen
inderdaad je vloer stinkt een uur in de wind nu als ik weg ga gaat ie in de bench, ik zou zeggen neem is contact op met een gedrags deskundige die kan jouw veel meer vertellen hoe en de wat bellen kost niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:06

Is castreren mogelijk? Maar ik weet niet in hoeverre het nog zin heeft, hij is al wel wat ouder en het is een gewoonte. Hoe dat precies zit weet ik niet. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:15

Zo die is het er duidelijk niet mee eens dat zijn leven is veranderd!!Vervelend hoor..Ik heb helaas geen oplossing maar wens je veel succes :)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:19

Iris82 schreef:
Chemisch castreren een optie?

Bij ons heeft dat niets geholpen, ook niet het daarna definitief castreren.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:26

Thnx voor de reacties.

Castreren zal niks helpen. Duitse jacht terriers zijn eigenlijk geen gezinshonden. Dominante felle hondjes die nooit opgeven. Hij is al zo vanaf dat hij 1jr is.
(We moeten ook maar zien hoe het gaat als de baby ouder is)

Raad je iemand aan Tosha? Anders google ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:44

Ik denk dat de hond niet dominant is maar erg onzeker en dat is niet vreemd. Er is op zijn oudere leeftijd zo extreem veel veranderd dat menig hond dat niet goed verwerken kan en zo te zien is het ook vrij rigooreus gegaan, niet gek dat de hond zo reageert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:59

Ik ga met wila wander mee. De hond heeft behoorlijk moeten inleveren en ik zie het plassen eerder als stressverschijnselen.
Dominantie tussen verschillende diersoorten bestaat strikt genomen niet.

Voor zover ik begrijp is hij vooral 'teruggezet' in zijn hele doen en laten.
Voor de duidelijkheid... de problemen die er waren, zijn zeker niet wenselijk, maar een gevolg aan gebrek aan training door je vriend. Niet de schuld van de hond.

Nu moet hij dus veel 'laten'. Je kunt onwenselijk gedrag corrigeren, maar daar komt meestal ander onwenselijk gedrag voor in de plaats als de diepere oorzaak niet wordt aangepakt.
Ik neem aan dat de hond ook nog eens minder aandacht krijgt dan voorheen door je vriend, nu jij en de baby er zijn?

Laat ik eens een hele andere vraag stellen:

Wat is er veranderd in zijn voordeel? Wat is er voor hem gedaan om al die veranderingen te compenseren? Wat wordt er zoal met hem gedaan?

Ik ben erg benieuwd naar hoe vaak jullie met hem een fikse wandeling maken, welke training jullie met hem doen, hoeveel jullie met hem spelen etc.
Want deze honden zijn honden met veel behoefte aan beweging en werk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:04

liljebo schreef:
Ik ga met wila wander mee. De hond heeft behoorlijk moeten inleveren en ik zie het plassen eerder als stressverschijnselen.
Dominantie tussen verschillende diersoorten bestaat strikt genomen niet.

Voor zover ik begrijp is hij vooral 'teruggezet' in zijn hele doen en laten.
Voor de duidelijkheid... de problemen die er waren, zijn zeker niet wenselijk, maar een gevolg aan gebrek aan training door je vriend. Niet de schuld van de hond.

Nu moet hij dus veel 'laten'. Je kunt onwenselijk gedrag corrigeren, maar daar komt meestal ander onwenselijk gedrag voor in de plaats als de diepere oorzaak niet wordt aangepakt.
Ik neem aan dat de hond ook nog eens minder aandacht krijgt dan voorheen door je vriend, nu jij en de baby er zijn?

Laat ik eens een hele andere vraag stellen:

Wat is er veranderd in zijn voordeel? Wat is er voor hem gedaan om al die veranderingen te compenseren? Wat wordt er zoal met hem gedaan?

Ik ben erg benieuwd naar hoe vaak jullie met hem een fikse wandeling maken, welke training jullie met hem doen, hoeveel jullie met hem spelen etc.
Want deze honden zijn honden met veel behoefte aan beweging en werk

Ik hadt helaas geen tijd voor een uitgebreide mail maar inderdaad ook helemaal wat ik bedoelde.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:07

Het komt een beetje over als "ik moet geen hond" sorry maar uit jou verhaal maak ik dat een beetje op. Tja ik zou eens een gedragstherapeut in de arm nemen en het verhaal uit de doeken doen en dan samen een oplossing vinden. Chemisch castreren vind ik de weg van de minste weerstand tot nu toe.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:08

Als ik die hond was geweest had ik zelf in jou tas gepist :+ Mischien ook eens tijd en aandacht voor zijn situatie nemen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:15

Chemisch castereren heeft op die leeftijd absoluut geen zin. Daar zal het probleem niet mee weg zijn. maar in dit geval is niet de hond het probleem maar de baasjes die de hond niet begrijpen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:19

Nou nou, rustig aan allemaal.

De hond gaat elke dag mee naar werk. En dan is heel de dag in parken rennen mollen en konijntjes zoeken.
Thuis hebben we achter (tussen de akkers) een 500m pad waar hij los zoveel heen en weer mag rennen als hij wilt.
In het donker loopt hij los langs het fietspad en daar mag hij ook gewoon heen en weer lopen en hoeft hij niet aan de voet.
Ik fiets ook graag met hem. Ook dan loopt hij los.

Wat voor positieve dingen er zijn gekomen voor hem:
Ik zorg dat hij elke dag 2 keer te eten krijgt, wat wel eens vergeten werd door mijn vriend. Daardoor is de voernijd ook over.
Ik speel elke dag met hem. Hij is gek op zn das en zn grote touwbal. Wat eerder nooit gebeurde.
Ik denk dat hij het ook wel fijn vind dat hij zich niet meer overal druk om hoeft te maken. De vorige vriendin van mijn vriend heeft hem zitten opjutten om gek te doen als hij de buurvrouw zag of hoorde. Nu slaapt hij dan lekker voor de houtkachel door op zijn schapenmatje.
Hij krijgt elke dag en Dental Stick en soms wat snoepjes.

Naar een (honden)park gaan zou voor hem niets aan zijn, want dan moet hij aan de riem.
Als er, als mijn vriend aan het werk is, te veel honden zijn, gaat hij in de auto. Dat gebeurt altijd al.

Ik weet dat het veel veranderingen zijn, maar wat moet je dan?
Een hond die bijt en gromt maar boven laten liggen waar mijn baby ook slaapt?
Maar voeten aan laten vallen als hij eten krijgt... terwijl mijn baby over een paar maanden op die hoogte is met haar gezichtje?
Hem altijd zijn zin geven?

Mijn vriend is heel makkelijk, stoort zich nergens aan, totaal niet consequent. Maar wilt wel dat de hond zich anders gedraagt dan voorheen. Wodan weet hoe hij beesten dood moet bijten. We willen natuurlijk niet dat onze baby maar een schrammetje krijgt, omdat meneer zijn zin niet meer krijgt. Hij bijt trouwens ook gewoon puppy's, wat in mijn ogen een volwassen hond echt niet hoort te doen!

Oja, ik ben gek op dieren! En ook honden. Wilde altijd al een hond hebben. Wodan is ook vaak heel gezellig. Alleen ik word er niet goed van als hij een keer zijn zin niet krijgt dat hij dan alles onder piest!

Hij had al denk 2 maanden niet meer in huis gepiest en ik ging gisteren met hem wandelen en hij had in ene een muis geroken dus ging het hol uitgraven daarbij gebruikt hij ook zijn bek. Zat helemaal onder de modder. Wilde dat niet in huis hebben want ik had net alles gezorgen die dag. Hij blijft altijd na de laatste wandeling in de hal en dan gaan wij naar bed.
Liet hem nu dus ook in de hal, alleen wij gingen nog een kwartiertje tv kijken. Daar wilde hij bij zijn.
Dus nu hebben we een stinkhal

Als jullie vinden dat ik hem dan eerst helemaal moet schoonmaken en doen zodat hij de laatste minuten er wel bij kan zijn. Tja, dat ga ik gewoon niet doen. Hem 's avonds niet laten graven is makkerlijker gezegt als gedaan, want dan is hij wat oostindischdoof als je er net niet op tijd bij bent.
(23.15 weer binnen- 06.30 mijn vriend beneden)

Hopelijk heeft toch iemand een bruikbare tip
ps:gelukkig ben ik geen handtastypje :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:34

als ik het zo lees word ie genoeg gestimuleerd
Hmm

Al eens gedacht aan zo'n brokjes bal ???
Die heb je tegenwoordig ook van stof

Zo is ie een tijdje bezig met de bal om al die kleine brokjes er uit te krijgen en hij gaat de hal associëren met iets leuks ipv een soort van uitsluiting/afzondering/verbanning

Hoe je het ook draait en keert deze hond ziet zich nog als leider van de roedel
Waarom ? iedereen moet zich inzetten om de hond te corrigeren, ook moet de hond leren zich niet met de baby te bemoeien
Zeker met zo'n dominante aap :D

Hoe zet je de hond in de hal ???
Als ie nog opgewonden en actief is of als ie rustig in zijn mandje gaat liggen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:39

Ok fijn te horen dat je al veel voor de hond doet.
Grootste probleem is in eerste instantie natuurlijk al het volledige gebrek aan opvoeding.
Natuurlijk kun je geen agressiviteit toestaan, maar dat is dus aan de opvoeding te danken. Het had nooit zover mogen komen, maar goed...

Veel wandelen is goed. In het park rennen ook, maar dat kan geen fikse wandeling vervangen. Onze honden kunnen zoveel buiten als ze willen en in de wei van 6 ha. Toch moet ik geen dag de boswandeling overslaan, want dan zijn ze hyper (met name de kruising border en haar zoon)
En dan ligt het er dus ook aan hoeveel uren op een dag de hond daadwerkelijk in het park doorbrengt en hoeveel uren in de auto.

Het plassen is iig geen dominantie, maar frustratie en/of stress. In je genoemde voorbeeld... ja, sorry, maar je had hem toch even moeten afpoetsen. Het in de hal zetten is voor de hond een straf die hij niet verdient/snapt. Hij weet immers niet dat je net hebt gestofzuigd en dat hij je kamer dan vies maakt. Dus mag hij zomaar opeens niet in de kamer bij jullie zijn en uit hij zijn frustratie door te plassen.

Het is simpel... een dier heeft behoefte aan routine. Dat bied zekerheid. Dus als hij savonds altijd nog even bij jullie voor tv mag zitten, dan is dat ook altijd. En niet opeens een keertje niet. Het is ja of nee. Met alles.
Dagelijks samen een stuk wandelen kan helpen en ga met het beest trainen. Leer hem speuren, ga agility of freestyle geven. Geef hem werk.
Dat zorgt ook voor een gezonder psyche.

Het sociale probleem hoeft geen enkele consequentie te hebben in gedrag naar mensen toe. Dat is nl voor een dier heel wat anders. Mijn vriendin had een mechelaar die een schroefje los had op sociaal gebied. Viel alles wat hond was aan. Maar met mensen en kinderen kon je geen bravere hond vinden.'

Tips:
-Voed je vriend op, zodat hij consequent met de hond omgaat
-Lees de boeken 'Don't shoot the dog' en 'reaching the animal mind' van Karin Pryor over positief reinforcement.
-Ga dagelijks een eind samen met de hond wandelen/het bos in
-Geef de hond een taak/werk
-Ja is ja, nee is nee. Altijd. Dus mag de hond s´avonds bij jullie zitten, dan mag hij dat altijd. Ook als hij vies is en voor mijn part in een dood dier heeft gewenteld (ons teefje wil dat wel eens doen.... toch mag ze daarna gewoon binnen. Dan douche ik haar maar even. Niet altijd zin in, maar ja is altijd ja.)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:01

Met liljebo eens.

Je kan de hond nog zoveel laten rennen (wat natuurlijk heel mooi is) maar een hond heeft ook geestelijk werk nodig. Dus inderdaad iets samen met de hond gaan doen.

Ik ben ook van mening dat het geen dominantie is maar stress. Hij snapt de veranderingen duidelijk niet.
Een hond denkt niet als een mens.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:52

Na de laatste wandelingen blijft hij altijd in de hal. Alleen nu bleven wij even nog in de woonkamer zitten en gingen niet gelijk douchen tanden poetsen e.d.
Hij was ook gewoon al gelijk zn mandje in gelopen. Alleen later kreeg hij door dat wij nog in de woonkamer waren. Had ik hem dan bij de eerste piep erbij moeten laten? En hem zijn zin geven? Dan sta ik zeker weten onder hem in rang.

Hij gaat nooit hyper de hal in, dan weet ik zeker dat het niet goed gaat.
Ik gooi wel eens snoepjes door de hal heen zodat hij even wat te zoeken heeft.

Hij rent hier achter de uien aan, maar gooit ze dan in de sloot of piets er overheen... Ja, dan pak ik ze niet meer. En zijn ze van hem.

M'n vriend opvoeden is een even grote taak :)

Verder is de hond alleen geintresseerd in jagen en beesten dood maken en vind die de 'gewone' honden spelletjes niets aan. Kluifjes ook niet, ook niet met pens erin.

Hij blaft ook als een malle als we even de deur uit gaan en stort zich dan tegen de deur aan. Dit is altijd goed gevonden en ga ik ook niet meer proberen af te leren. Het is niet dat hij in ene niets meer mag wat hij gewent was.

Gewoon de dingen die ik niet veilig vind voor mijn kleine meid van 4 mnd.

Thnx voor het meedenken en de tips!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:57

JJane schreef:
Als ik die hond was geweest had ik zelf in jou tas gepist :+ Mischien ook eens tijd en aandacht voor zijn situatie nemen?

pardon? Omdat de hond nu als hond behandeld word?
Een hond hoort ook niet in bed te slapen en te grommen als je in zijn buurt komt terwijl hij eet.
Om dan te schrijven dat jij als hond tegen haar tas zou pissen, gaat echt veel te ver.
Een hond is een hond en geen mens, punt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:04

Storm schreef:
Een hond hoort ook niet in bed te slapen en te grommen als je in zijn buurt komt terwijl hij eet.

Een hond kan best in bed slapen, niets mis mee. Daar hoeft echt geen dominantieprobleem door te ontstaan. Dat is wel zo'n fabeltje.
Dat jij dat niet wilt, prima, maar dat betekent niet dat dat per definitie niet 'hoort' en voor iedereen maar moet gelden.

En een hond mag best grommen als je in zijn buurt komt terwijl hij eet.
Ook een ranglagere verdedigt zijn voer!
Gewoon uit de buurt blijven dus, er is geen enkele reden om een hond te storen als hij eet.

Verder ga ik mee met Wilawander.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 28-11-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:05

Storm schreef:
JJane schreef:

Om dan te schrijven dat jij als hond tegen haar tas zou pissen, gaat echt veel te ver.
Een hond is een hond en geen mens, punt.

Klopt maar deze hond weet niet beter want dat is de schuld van de mens, daar kan die hond niks aan doen en zal hij ook zeker niet snappen. Reactie is wel wat te maar snap hem wel. Probeer je eens te verplaatsen in dat dier dan zul je een stuk begripvoller naar hem zijn.

TS: Het is best mogelijk misschien met hulp dat de hond zulke dingen wel leuk gaat vinden, dat kost tijd en geduld. Maar jou vriend moet daar dan zeker in mee gaan anders zal er weinig veranderen ben ik bang en zal dit gedrag alleen meer worden. Want het is duidelijk dat de hond het totaal niet begrijpt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:07

Hagar_Helga schreef:
Verder is de hond alleen geintresseerd in jagen en beesten dood maken en vind die de 'gewone' honden spelletjes niets aan.

Nogal logisch als je ziet wat voor kruising je daar hebt. Een DJT wordt normaal niet zomaar aan iemand verkocht, alleen aan mensen die er serieus mee gaan werken en een jachtvergunning hebben volgens mij.

Verder zou ik 1 probleem tegelijk aanpakken. Je vraagt nu wel erg veel van een 8 jaar oud hondje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:34

Het is natuurlijk ook moeilijk inschatten van de situatie via internet. Vandaar dat je misschien aannames doet die niet terecht zijn.

Maar er zijn gewoon een paar dingen die je je met zo'n hond moet realiseren. Het is een werkhond. Net als twee van de drie die we hier hebben. Als de honden niet dagelijks een wandeling maken in het bos en aan het werk worden gezet, graven ze overal gaten in de tuin en worden ze ook vervelend.
Een hond werkt nu eenmaal graag voor de kost. Zeker zo'n hond.

Verder is routine erg belangrijk. Mag hij er altijd bij zijn als jullie in de kamer zijn, dan zal hij het echt niet snappen als jullie een uitzondering maken omdat hij vies is.
Jij kunt dan wel vinden dat het voor die keer maar moet kunnen, maar de hond snapt dat niet.
Wil je dat hij af en toe in de hal is, terwijl jullie in de kamer zitten, dan zul je hem daarop moeten trainen. Stapje voor stapje, te beginnen met daar zijn plaats te maken, hem te leren daar te liggen en dat minuutjesgewijs opbouwen, bij voorkeur met positief trainen.
Je kunt dat niet van het ene moment op het andere doen omdat dat jullie beter uit komt, zonder dat het dier dat geleerd heeft.

Het is toch al een hond die altijd heeft geleerd dat alles mag. En nu opeens is dat niet meer zo. Begrijpelijk, maar je zult er rekening mee moeten houden dat nieuw gedrag training en tijd vergt. En begrip. Te snel te veel verwachten leidt altijd tot frustratie.

En alsjeblieft... opmerkingen van... meteen binnen laten bij het piepje, plaats mij onderaan in de rangorde.....
Er is geen sprake van rangorde tussen mens en hond. Een mens is een mens, een hond een hond. Het is aan de mens om de hond te trainen zodat het leven in de huidige maatschappij en in eigen huis voor hem zo goed mogelijk verloopt. Maar van onderlinge rangorde is geen sprake en hem binnenlaten als hij piept heeft totaal niets met rangorde te maken. Wel met conditionering.
Piepen levert hem dan iets op, dus zal hij het meer doen.
Maar.... ga je het piepen negeren en verwacht je iets waarop hij niet is getraind, leidt dat tot frustratie.
De enige optie is dus trainen en zorgen dat gewenst gedrag hem iets oplevert. Heel simpel.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:46

Ik verwacht helemaal niet veel van die hond. DJT hebben het laagste iq kwa honden omdat hij nooit bang mag zijn en elk dier hoort aan te vallen.
Mijn vriend neemt hem mee met jagen maar ook dan blijft hij in de auto want hij heeft niets aan em want meer als een beest dood bijten snapt hij niet.
Ook als hij een konijn ziet gaat die als een idioot rennen wat hij denkt achter het konijn aan maar die kan dan gewoon 2m naast hem zitten en dat heeft hij niet door. Totaal in zn eigen wereld.

Maargoed.

Wodan zit wel vaker in de hal. Ook als er visite is met kleine kinderen. Als de kinderen druk zijn word hij saggo en gaat naar ze grommen. Dan kan je zeggen dat de kinderen niet mogen spelen. Maar hij kan ze ook gewoon uit de weg gaan.

Zelf gaat hij ook graag in zn mandje in de hal slapen. Dus het is geen vervelende plek voor hem.

Op wat voor manier zou je de hond dan trainen zodat hij geen protest(stress)plasjes meer doet!?!?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:37

Hagar_Helga schreef:
Ik verwacht helemaal niet veel van die hond. DJT hebben het laagste iq kwa honden omdat hij nooit bang mag zijn en elk dier hoort aan te vallen.
Mijn vriend neemt hem mee met jagen maar ook dan blijft hij in de auto want hij heeft niets aan em want meer als een beest dood bijten snapt hij niet. Ook als hij een konijn ziet gaat die als een idioot rennen wat hij denkt achter het konijn aan maar die kan dan gewoon 2m naast hem zitten en dat heeft hij niet door. Totaal in zn eigen wereld.

Maargoed.

Wodan zit wel vaker in de hal. Ook als er visite is met kleine kinderen. Als de kinderen druk zijn word hij saggo en gaat naar ze grommen. Dan kan je zeggen dat de kinderen niet mogen spelen. Maar hij kan ze ook gewoon uit de weg gaan.
Zelf gaat hij ook graag in zn mandje in de hal slapen. Dus het is geen vervelende plek voor hem.

Op wat voor manier zou je de hond dan trainen zodat hij geen protest(stress)plasjes meer doet!?!?

Ik bedoel het niet lelijk maar ik vindt juist dat jullie juist erg veel verwachten van een hond die zo te lezen niks heeft geleerd? En ook erg negatief over hem praten.
Hij snapt veel niet maar een hond snapt dat soort dingen ook niet als het hem niet geleerd wordt. Een hond is niet chagereinig, hij weet zich zo te lezen geen raad met de kinderen. Uit de weg gaan is geen natuurlijk iets voor zo'n soort hond. Hij krijgt dan straf door in de hal te moeten wat hij niet snapt. Kortom de hond legt de link niet met wat jullie willen. Jullie begrijpen elkaar niet. het zijn dat ook geen protest plasjes maar meer uit stress omdat hij jullie niet begrijpt.

Misschien dat een hondenveld met juiste training jullie kan helpen? Leren de hond aan het werk te zetten. Hoe je met situaties om moet gaan enz. Elke hond kan leren werken alleen "functioneert" niet elke werkhond hetzelfde. je verplaatsten in het dier helpt vaak ook al veel mee.