eerste nestje puppies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

eerste nestje puppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:33

Hallo :D
Mijn dwergpincher krijgt 13 dec. puppies. Het is haar eerste nestje. Ze is gedekt door een andere dwergpincher, dus we krijgen raszuivere hondjes. Ik vind dit erg leuk en spannend! Wie heeft hier ook voor het eerst een nestje gekregen met je hond? En hoe was het en hebben jullie nog tips o.i.d.? :) Ons hondje slaapt nu best veel en is erg dik. Ze weegt nu 7 kilo! Het is trouwens wel een wat grotere dwergpincher, ze is 30cm.

Anoniem

Re: eerste nestje puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:17

Leuk! :D

Ik heb waarschijnlijk een tip die je al weet: lekker met rust laten :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:48

Heel veel plezier ermee!
Ik heb alleen de tip om heel veel foto's te maken :P (en er natuurlijk ook een paar plaatsen op bokt)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:50

leuk!!!! spannend!!!
Mijn hond heeft 2 nestjes gehad (nouja.... nestjes...... het 2e nest bestond uit 13 pups...)

tips?? wat wil je weten? heb je een goede werpkist waar de pups in kunnen blijven en mams zelf uit kan?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:23

Dankjewel voor jullie reacties! :)

Ja foto's maak ik dan ook idd. Ik heb de digitale camera bij handbereik :o .
We hebben een grote doos waar ze in kan bevallen, die bedekken we met krantenstukjes en lakens.
Verder hebben we een bench waar ze altijd in ligt..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:45

Gefeliciteerd! Hoe oud is mams? Overigens: raszuiver zijn ze niet maar wel waarschijnlijk rastypisch ;) tenzij beide ouders stamboom dan is het raszuiver. Niet dat het wat uit maakt voor de pups uiteraard maar de benaming is wel verkeerd. Succes

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:49

dit is het eerste nestje van 1 van mijn honden.

Bij dit nestje durfde ze zelf eigenlijk niet zoveel te toen.
Bij dr 2e nestje haalde ze zelf de vliesjes af en heb ik de navelstrengen gedaan omdat ze dit niet voor elkaar kreeg met dr platte snuitje.

ik heb inmiddels al heel wat bevallingen gedaan bij shih tzu's of kruisingen daarvan.
Ik heb altijd een 2e persoon erbij.
Voor de navelstrengen knippen (krijg je echt met je nagels niet voor elkaar) en om mij de washandjes en dergelijke aan te geven.
Wij zitten dan dus altijd met zijn 2e behoorlijk wat nachten op (gemiddeld een week) omdat de shih tzu's niet erg duidelijk zijn wanneer de bevallen nu eigenlijk gaat beginnen :')
Laatst bijgewerkt door moyra op 27-11-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:51

Is ze ook getest op ziektes etc voordat je met haar geen fokken? Of is dit een pretnestje?

Maar gefeliciteerd..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:51

Puppy's worden blind geboren en zoeken naar moeder's tepels. ze kunnen verstrikt raken in lakens. Dat is niet handig....

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:56

had even over de lakens heen gelezen.
Nooit doen.
Ook geen kranten dit geeft inkt af en is giftig.
Wi gebruiken ribkarton (grote rol) en de pups liggen in de box waar aan de onderkant platen zijn gemaakt zodat de pups niet door de spijlen heen kunnen.

Tevens geven we de teef wel een oude handdoek in de werpkist voor de bevalling.
Waarin ze kunnen graven en bijten en zodra de bevalling van start gaat halen we deze direct eruit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:59

Die van ons is bevallen op de kale vloer. onze werpkist stond op de grond met vloerverwarming!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:20

moyra schreef:
had even over de lakens heen gelezen.
Nooit doen.
Ook geen kranten dit geeft inkt af en is giftig.
Wi gebruiken ribkarton (grote rol) en de pups liggen in de box waar aan de onderkant platen zijn gemaakt zodat de pups niet door de spijlen heen kunnen.

Tevens geven we de teef wel een oude handdoek in de werpkist voor de bevalling.
Waarin ze kunnen graven en bijten en zodra de bevalling van start gaat halen we deze direct eruit.

Ik weet dat hier iemand een stuk tapijt had voor de pups, maar dat was wel na de bevalling. Kort tapijt, dus ze kwamen er niet in vast te zitten en mama hield dat vrijwel schoon. Wat er voor en tijdens de bevalling gebruikt is weet ik niet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:29

tijdens de bevalling gebruiken wij zijlstof matjes.
voor incontinetie en baby's.
Deze kosten bij de etos 10 euro ofzo de pak en kun je makkelijk na elk geboren pup vervangen.
Verder dien je puppymelk in huis te hebben mocht het in de nacht geboren worden.
Bij onze DA valt dit terug te brengen als je het niet nodig hebt gehad.

Verder hebben wij minimaal 12 washandjes liggen die zonder wasverzachter zijn gewassen en hebben gedroogd aan de lijn,zodat ze ruw zijn.
Verder staat er een keukenweegschaal klaar om ze te wegen bij de geboorte.
Een schrift en pen (zit ook iemand tijdens de bevalling mee , maakt dus 3 personen).
let wel dit zijn allemaal mensen uit eigen gezin of iemand die de teef heel goed kent (altijd vaste mensen dus).
zij helpt bij de bevalling van mijn hond en ik weer bij die van haar hond.
Verder hebben wij garen klaar liggen en het nummer van de DA .
Een schaar die steriel van de apotheek komt en vervolgens uitgekookt word.
En druivensuiker voor moederhond, hoewel ik dit nooit heb gebruikt voor de hond te veel kan zeer gevaarlijk zijn voor de hond, dus deze neem ik vaak zelf als ik het niet meer aankan.

Verder hebben wij een flesje desinfectie voor de handen staan (word tot 3,5 week na de bevalling nog gebruikt tijdens aanraking met de pups)
Alles voor hygiene

Tapijt gebruik ik niet omdat deze toch een stuk minder schoon is te houden als karton.
Je ziet direct dat er geplast ofzo is en kunt direct het vel vervangen (als er meerdere plekken op zitten)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 08:41

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb hier echt wat aan! :j
Wat lief zeg dat filmpje. Als ze bijna is uitgerekend dan zetten we de doos en de bench gewoon op onze slaapkamer zodat we het ook horen als ze onrustig wordt. (bench is haar veilige plek)
Ons hondje is ruim 2 jaar oud. En we zijn geen fokker ofzo het is gewoon voor de ueh lol..of hoe je dat ook moet noemen.. Ze heeft alle entingen gehad en gaven haar altijd ontwormingskuren :).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:44

een bench en doos zijn geen handige plek om te bevallen.
Als je moet ingrijpen kan je nergens bij.
Een werpkist is er speciaal voor ontworpen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:38

Dit is ook mijn droom nog om ooit eens te doen. 'Helaas' op dit moment alleen maar mannen in huis. Maar ooit wil ik dit ook graag gaan doen!

Tips kan ik je dan ook nog niet geven. Ik kan je alleen maar veel succes wensen!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:47

Ik vindt dat de gene van het filmpje te snel ingrijpt tijdens de bevalling en de moeder geen kans gaf om het zelf te proberen.
Weet niet de rede ervan maar ik vindt dat een dier het eerst zelf moet proberen.
Ik heb 2 bevallingen meegemaakt van mijn hond en 2x zelf laten doen terwijl ik er wel bij zat en alleen ingegrepen als het echt nodig was.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:50

Ik heb mijn hond het zelf laten doen maar bij het 2e nest (13 pups) kon ze het op een gegeven moment niet meer. na de 7e of 8e pup was ze zo moe.... Toen heb ik geholpen. Maar heb dan echt alleen het vlies om het koppie kapot gemaakt en verder mocht ze het zelf doen. Bij het eerste nest hebben we helaas de laatste pup gemist welke in het vlies gebleven is. Het was een mooi blauw teefje (de enige en die wilde ik zelf houden.....)
Het is voor de moeder hond heel erg belangrijk zelf de pups schoon te maken. Ga op een afstandje zitten kijken maar ga niet te snel helpen. meestal lukt het wel en doe je meer lwaad dan goed.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:01

ik heb de doos zelf uitgesneden zoals een werpkist dus kan er zeker wel bij en het is een dikke doos.
Ik ga nog zulke matjes kopen bij de etos zoals hier werd gegeven als tip :) En verder werk ik dan ook met oude handdoeken.

Maar de teefjes gaan dan meestal zelf ook de navelstreng door bijten o.i.d.? Of is het altijd goed om een schaar erbij te houden?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:22

sweetwendy schreef:
Ons hondje is ruim 2 jaar oud. En we zijn geen fokker ofzo het is gewoon voor de ueh lol..of hoe je dat ook moet noemen.. Ze heeft alle entingen gehad en gaven haar altijd ontwormingskuren :).

Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde op genetische ziektes en oogproblemen.

Maar goed ik ga hier niet over in discussie, veel plezier met je nestje.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:01

Myryana schreef:
sweetwendy schreef:

Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde op genetische ziektes en oogproblemen.

Maar goed ik ga hier niet over in discussie, veel plezier met je nestje.

Sorry maar hiervoor heb ik ook niet de topic geopend. Ik wil graag tips over de bevalling e.d. :)
Dankjewel

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:28

spannend hoor, leuk

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:06

sorry hoor, ik zal niet meer reageren, je fokt wel maar je bent geen fokker. Iedereen die niet fokt (wat doe je dan?) maar wel een nestje krijgt is alsnog de fokker hoor. Dus als jij de gezondheid totaal niet belangrijk vind van de pups dan nog ben jij wel de verantwoordelijke waar mensen hun klachten kunnen leggen en hun geld kunnen halen als er iets mis is met de gezondheid van de pups op gebied van de vele erfelijke afwijkingen die er zijn (bijv. alleen al patella luxatie). Gelukkig dat je wel gewacht heb t/m een leeftijd van 2 jaar maar dat is ook wel het enigste voordeel dat ik erin zie. Een preventief ontwormen en jaarlijkse enting zet echt geen zoden aan de dijk qua gezondheid.

Spijt me ENORM dat je totaal niet in zit over de gezondheid van de hondjes die je zo op de wereld laat komen. Het kan gelukkig goed aflopen maar kan ook zijn dat straks mensen jaren aan het tobben zijn met hun pup/volwassen hond omdat ze zo dom waren een pup te kopen uit niet getestte ouders.

Alsnog veel succes gewenst want hoop uiteraard dat het allemaal goed gaat verlopen. Let op bij dwergpinchers dat de bevalling lang niet altijd makkelijk verloopt (omdat sommigen bolle kopjes hebben en moeders maar klein en smal is) kan veel pijn geven bij je teef dan dus reken erop dat ze tijdens de bevalling wel eens minder aardig kan zijn.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:32

dierenfan schreef:
sorry hoor, ik zal niet meer reageren, je fokt wel maar je bent geen fokker. Iedereen die niet fokt (wat doe je dan?) maar wel een nestje krijgt is alsnog de fokker hoor. Dus als jij de gezondheid totaal niet belangrijk vind van de pups dan nog ben jij wel de verantwoordelijke waar mensen hun klachten kunnen leggen en hun geld kunnen halen als er iets mis is met de gezondheid van de pups op gebied van de vele erfelijke afwijkingen die er zijn (bijv. alleen al patella luxatie). Gelukkig dat je wel gewacht heb t/m een leeftijd van 2 jaar maar dat is ook wel het enigste voordeel dat ik erin zie. Een preventief ontwormen en jaarlijkse enting zet echt geen zoden aan de dijk qua gezondheid.

Spijt me ENORM dat je totaal niet in zit over de gezondheid van de hondjes die je zo op de wereld laat komen. Het kan gelukkig goed aflopen maar kan ook zijn dat straks mensen jaren aan het tobben zijn met hun pup/volwassen hond omdat ze zo dom waren een pup te kopen uit niet getestte ouders.

Alsnog veel succes gewenst want hoop uiteraard dat het allemaal goed gaat verlopen. Let op bij dwergpinchers dat de bevalling lang niet altijd makkelijk verloopt (omdat sommigen bolle kopjes hebben en moeders maar klein en smal is) kan veel pijn geven bij je teef dan dus reken erop dat ze tijdens de bevalling wel eens minder aardig kan zijn.

Je blijft altijd een risico lopen als je een hondje koopt.
Ook uit geteste ouders .
Dat hondje kan dan alnog toch ziek worden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:50

Onze mechelaar heeft vorig jaar december haar eerste nestje gehad. We hadden een mooie werpkist voor haar maar ze ging niet in maar naast de kist bevallen op haar kussen waar ze altijd op ligt. Het ging verder prima, ze maakte de pups razendsnel schoon en beet ook zelf de navelstrengen door. En daarna lagen wij ze in de kist onder de warmtelamp. Toen er 8 waren dachten we dat ze klaar was en de DA was geweest om te controleren en al pups na te kijken en die dacht ook dat het klaar was. Maar zo rond 5 uur de volgende ochtend kwam er nog eentje uit, die bleek helaas niet meer te leven en een uurtje later kwam er nog een uit en die leefde nog wel. Dat was wel heel apart.
Ik had gewoon fleecedekens in de kist tot een week of 4. Daarna heb ik er hemparade ingedaan, dat beviel heel goed. Veel beter dan kranten etc, dat werd een grote bende. Dit was heel makkelijk schoon te houden.

Maar moeders heeft het echt perfect gedaan, vond het heel bijzonder om mee te maken. De hondjes hebben allemaal een super tehuis gekregen en we hebben zelf 2 aangehouden.