De vacht van mijn hond... Tips??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

De vacht van mijn hond... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:04

Hallo iedereen,

iets meer dan een jaar gelden hebben wij een herplaatshond over genomen van de fokker, dit met de intentie om zelf te gaan fokken. Het gaat hier om een ras hond (met stamboom) border collie - (half) lang harig.
Een schat van een beest.

Bij de fokker leefde zij in een roedel van zeker 10 border collies en stond helemaal onder aan in de rang orde. Veel tijd voor persoonlijke aandacht had de fokker niet voor onze hond (denken wij) Toen zij bij ons kwam was haar algehele conditie erg slecht. En ook haar vacht was helaas niet goed onderhouden. Wij hebben haar toen naar een trimmer gebracht en die vertelde ons dat haar vacht helaas niet meer te redden was en heeft haar toen kaal geschoren.

Nu heeft zij dus dit jaar een super dikke wintervacht gekregen. En verliest ook heel erg veel haar, ze heeft vooral een hele dikke onder vacht. En wat aan haar los komt te zitten gaat jeuken en nu heb ik dus een hond die gek word van de jeuk. Borstelen probeer ik zoveel mogelijk, maar het is moeilijk om haar te borstelen en geen pijn te doen, haar ondervacht is zo dik dat je er bijna niet door heen komt.

Ik heb met dezelfde trimmer over gehad en die wil haar weer kaal scheren, iets wat ik absoluut niet wil.
1. omdat het winter word, en zij altijd mee gaat als ik ga werken en dus hele dagen buiten over het land struint.
2. het niet hoort bij het ras en
3. het erg lelijk is

zo is ze in zomervacht
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QKADIWBP.jpg
Hier was ze geschoren en was het haar al aan het terug groeien (het was dus nog erger)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ECXF4LC.jpg

We overwegen een furmunator, maar ik twijfel nog heel erg omdat ik er zowel positieve als ook veel negatieve ervaringen over hoor.
Iemand nog suggesties?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:10

Dat het misschien één keer noodzakelijk is geweest om te scheren, soit. Dat kan ik niet beoordelen maar zou een laatste redmiddel moeten zijn. Daarna zou je zo'n hond eigenlijk eens per half jaar tijdens de ruiperiode moeten laten ontwollen. Door een goede trimmer. Dat zou al een wereld van verschil maken.

Joscaa

Re: De vacht van mijn hond... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:13

Mijn moeder (hondentrimster) zegt dat scheren waarschijnlijk onnodig geweest is. Ze raadt aan om te kammen met een herderhark of een metalenkam met een postelastiek er in geweeft. Dit is goed stroef en haalt er veel losse haren uit. Een penneborsteltje komt niet op de ondervacht, dus daar heb je niet zo heel veel aan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:17

Ieder half jaar naar de trimmer gaan toch?
Succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:20

Scheren is hoe dan ook geen succes voor een reguliere hondenvacht. Dat het misschien 1 keer echt een laatste redmiddel is geweest a la, maar vooral niet de herhaling in gaan, want haar vacht zal alleen maar slechter worden ben ik bang..

Inderdaad laten ontwollen door een goede trimster lost veel meer op dan de tondeuse er over heen :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:23

Ontwollen is dat het zelfde als plukken? ik heb zelf 4 border collies en de andere drie zijn zo makkelijk in onderhoud van vacht, maar die zijn minder langharig dan zij is.
@ joscaa ik ga even zoeken naar plaatjes van de kammen die jij aanraad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:26

Vachtproblemen kunnen ook van binnenuit komen.
Heb je het al eens aan de dierenarts gevraagd?
Er zijn supplementen te koop voor een betere haargroei en een snellere rui.. het kan nooit kwaad om te proberen lijkt me. Mijn paard geef ik lijnzaad(olie) en daar zie ik echt verbetering.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:26

Kady1 schreef:
@ joscaa ik ga even zoeken naar plaatjes van de kammen die jij aanraad.

Afbeelding
Herderhark

& ik maak even een foto van onze met een elastiek, moment.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:27

Ontwollen is niet hetzelfde als plukken.

Eerlijk gezegd zou ik het door een trimmer laten doen, als ik zie wat ik al aan werk en rotzooi van zo'n vacht in de salon heb... zou ik het aan de vakman/vrouw overlaten. Je kunt nl ook met een relatief zacht herderharkje behoorlijk wat schade aan de huid aanrichten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:30

8nnemiek schreef:
Er zijn supplementen te koop voor een betere haargroei en een snellere rui.. het kan nooit kwaad om te proberen lijkt me. Mijn paard geef ik lijnzaad(olie) en daar zie ik echt verbetering.

Ik ben al uitgebreid bij de DA geweest, en ik heb toen speciale voeding mee gekregen, want de DA dacht dat de jeuk kon voorkomen uit een eiwit allergie, verder was alles in orde. Maar het lijkt tot nu toe niet te helpen.

@ remy, ik denk dat ik met zo'n herderhark mijn hond niet blij ga maken, ik denk dat ik haar daar echt pijn mee zou doen. Zal toch eens kijken voor een andere trimmer.
Ik heb er zelf verder ook niet al te veel verstand van en je denkt toch als je naar een trimmer gaat dat die je dan wel goed advies kan geven.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:33

Afbeelding

Met de vacht mee doen natuurlijk, niet met de prikkers in de huid.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:04

Kady1 schreef:
Ik heb er zelf verder ook niet al te veel verstand van en je denkt toch als je naar een trimmer gaat dat die je dan wel goed advies kan geven.
Dat zou ook zo moeten. Helaas zit er ook in ons vak veel kaf tussen het koren en soms wordt er veel te snel naar de tondeuse gegrepen. Zelf zou ik zo'n hond nooit scheren :n je creëert er een veel groter probleem mee.

Als ik jou was zou ik een paar trimmers bellen, en gewoon eens om advies vragen. Als ze te makkelijk over scheren beginnen en/of je hebt er geen goed gevoel bij zou ik verder zoeken. Een goed trimmer die niet bang is om even hard te werken en de handen vies te maken kan bij zo'n hond echt wonderen verrichten.
Maar... ik zou er wel vanuit gaan dat je echt elke zes maanden een rui/ontwolbehandeling zou moeten laten doen, niet alleen voor het welzijn van de hond maar ook voor de trimmer is het erg frustrerend om een hond iedere keer weer op de tafel te krijgen als de vacht al erg ver heen is

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:06

wij hebben een uitdunschaar werkt goed :)) alleen heeft die van ons niet zo een heel dik haar.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:42

Inderdaad naar een goede trimmer gaan. Wij gingen met onze caïrn altijd naar de fokker. Die trimde meestal caïrn terriërs en wist ook precies hoe ze dat moest doen.

Ik zou even rustig rondkijken. Als ze een dikke ondervacht heeft, zou ze na het ontwollen toch beter in haar haren zitten lijkt me?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:11

Mijn Saarloos Wolfhond heeft ook een enorm dikke ondervacht, welke ontzettend verhaard. Ik heb ongeveer álle kammen en borstels op de markt uitgeprobeerd en ben er achter gekomen dat deze:
http://www.vanree.nl/herderharkje-metaa ... p4205.html
toch echt wel het beste werkt! Ik gebruikte deze kam ook voor mijn langharige Catalaanse herder, waarvan de ondervacht ook erg dik was en erg kon klitten. Probeer het eens, dingen kosten geen drol en werken fantastisch. Voordeel van deze kam vind ik dat je niet echt met de tanden door de vacht gaat, maar op één of andere manier haal je alle losse onderharen weg. Voor mij nooit meer iets anders.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:23

8nnemiek schreef:

Voor een hond is schapenvet erg goed voor de vacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:47

passieAppel schreef:
Succes!

Dat meen je toch niet serieus? Het is een border collie, gewoon af en toe een kammetje doorhalen moet voldoende zijn.

OT, waarom wil je met deze hond gaan fokken...?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:53

Vaak als je de hond een keer goed wast kom je daarna er goed met een kam door heen. Wel haren optillen en van onder uit kamen. Schilfer komen vaak door verstikking van de huid. Dat scheren heeft waarschijnlijk ook de vacht verpest. Een Mars kam werkt vaak ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:56

Kuggur schreef:
passieAppel schreef:
Succes!

Dat meen je toch niet serieus? Het is een border collie, gewoon af en toe een kammetje doorhalen moet voldoende zijn.

OT, waarom wil je met deze hond gaan fokken...?

Het is dan wel een Border Collie, maar als TS 'm kaal heeft laten scheren lijkt dat mij wel voor 't komende jaar handig.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:15

Joscaa schreef:
Mijn moeder (hondentrimster) zegt dat scheren waarschijnlijk onnodig geweest is. Ze raadt aan om te kammen met een herderhark of een metalenkam met een postelastiek er in geweeft. Dit is goed stroef en haalt er veel losse haren uit. Een penneborsteltje komt niet op de ondervacht, dus daar heb je niet zo heel veel aan. Succes!

Hier ga ik in mee.
En ik zou haar 2x per jaar naar een goede!! trimmer brengen om haar te laten ontwollen.
En noooit meer laten scheren ;)

Verder kan vers vlees voeren ook heel erg helpen in de vacht :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:05

de furminator kan je weinig mee. Die tandjes zijn enorm kort en voor mijn lab met dubbele vacht werkt hij heel goed voor mijn langhaar kat werkt hij een beetje. Mijn boxer met enkele vacht doet hij enorm pijn en dus raad ik hem eigenlijk alleen aan voor kortharige honden met ondervacht.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:26

Kuggur schreef:
passieAppel schreef:
Succes!

Als het zo makkelijk zou zijn dan kregen wij ook niet zo vaak vervilte border collies binnen in het asiel, pension of in de trimsalon.
Ik zou inderdaad gewoon elk half jaar naar de trimmer gaan om haar lekker te ontwollen.
Furminator raad ik echt af, ken al zoveel honden waarvan de vacht helemaal verpest is door dat ding!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:46

En 2x per jaar laten trimmen scheelt bakken en bakken met haar in huis ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:04

Kuggur schreef:

Op zich heb je daar absoluut gelijk in, MITS je de hond "natuurlijk" houdt, oftewel, buiten en niet als huishond. Zodat hij in ruiperiodes zichzelf kan helpen door het schuren tegen bomen enz. Bovendien heb je een enorm verschil in vachten, de ene border heeft nergens last van terwijl je van de andere border in de ruiperiode een dekentje kunt maken.

Honden die binnen gehouden worden, en die niet in de gelegenheid zijn om zichzelf in de ruiperiode van de overtollige haren te ondoen, raken binnenshuis hun vacht kwijt en worden soms gek van de jeuk. Dan helpt het echt om ze door een trimmer door die periode heen te laten helpen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:21

@ Kuggur . de fokker waar deze hond vandaan komt staat goed aangeschreven voor pups. En heeft mooie lijnen, en zij hadden deze hond ook helemaal zelf gefokt. Wij vonden haar best een mooie lijn hebben en daarnaast haar aparte kleur (seal) en super lief karakter, maakt haar voor ons interessant om mee te fokken. Daarnaast is ze natuurlijk ook getest op erfelijke aandoeningen.

@ algemeen...
Ik heb net een andere kam gehaald via een andere trimmer (en idd een soort harkje) die wil dat ik eerst twee weken om de dag ga kammen, want die dacht dat dat het al een heel eind kon helpen. En dan keken we verder voor een trim beurt.

Ik weet best veel van honden, maar vacht verzorging is toch een vak apart. Ik heb 4 border collie's en de overige 3 heb ik nooit problemen met de vacht. Maar die hebben alle drie heel ander type vacht.

Mijn honden worden binnen gehouden, maar lopen wel veel buiten, hele dagen over de akkers en de weilanden struinen, vinden ze heerlijk, maar Remy heeft wel gelijk, mijn hond word binnen gek van de jeuk en dat is echt sneu, daarom wil ik haar natuurlijk zo goed mogelijk helpen.
Daarom baal ik dus wel dat ik slecht geadviseerd ben door iemand waarvan je denkt dat deze dus professioneel is en weet waar die het over heeft.