Denk je leuk de vogeltjes te voederen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Denk je leuk de vogeltjes te voederen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:37

Met zo'n leuke "voerpaal", vervolgens doe je er mezenbollen, pindanetjes, strooivoer en gehele pinda's in.
En dan maar wachten op de musjes, koolmezen, roodborstjes.
Oké, heb meerdere musjes en koolmezen gezien. Maar vandaag is het toch even wat anders. We hebben namelijk vandaag bezoek van:
- Kraaien,
- Eksters,
- Vlaamse Gaaien.

Ach, weer eens wat anders ;) Maar toch wel een apart gezicht.

Wat voor "aparte" vogels hebben jullie bij je voerplaats?

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:41

Voornamelijk dikke duiven en de katten van de buuf. -O-
Bij m'n ouders thuis zie ik echt van alles voorbij komen, winterkoninkjes, merels, meesjes, vinken, mussen, een bonte specht, gaaien, een doodenge kraai en een reiger. Vorig jaar zelfs een veldmuisje die het pindanetje leeg kwam roven. :) Vind het altijd zo leuk om te kijken wat allemaal voorbij komt fladderen.
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 21-11-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:41

Katten :o Hadden we nieteens over na gedacht hahaha, wij leuk zo'n vogelhuisje op zo'n hoge stok hier neergezet maar 't kostte ze niet veel moeite om gezellig ook op het plateau te gaan zitten :+ Stelletje apen :=

capopjekop

Re: Denk je leuk de vogeltjes te voederen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:43

Wij hebben toch wel voornamelijk mussen en koolmeesjes bij de voederplaats zitten (die staat er nu nog niet overigens, pas als het echt koud wordt doen we dat). En karel jaagt ze dan weg. Karel is onze halftamme tuinmerel, die zomers vaak gezellig naast ons tuinhuis gaat zitten als we daar gezellig zitten.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:48

Kraaien en eksters zijn hier geen 'vreemde' vogels hoor :) Als ik musjes en meesjes op m'n balkon zou hebben zou ik het pas bijzonder vinden :P Hele wijk zit hier vol met kauwen, kraaien en eksters, en vooral die laatsten maken een heleboel lawaai als ze met z'n 10en hier in de boom zitten _O-

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:51

Leuke reactie's! Bedankt!

Neej, klopt, zijn opzich geen "vreemde" vogels, maar bij zo'n "elegante" voederpaal wel een apart gezicht ;-)

Zit nu weer een Vlaamse Gaai van de pinda's te eten. Vind die toch wel erg mooi hoor! (mooier dan de eksters en kraaien ;-) )

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:56

Wees maar blij dat de Vlaamse Gaai bij de voerpaal van de pinda's eet. Verleden jaar vlogen die beesten met netje pinda's zo weg. Meesjes en musjes hadden het nakijken. Ze lieten trouwens het lege netje wel weer bij mij in de tuin vallen. Als ze zo brutaal zijn om het netje incl. pinda's mee te nemen, laat ze het dan meteen in de container gooien als ze het op hebben :=
Heb al wel weer mezenbollen gehaald, maar volgens mij voer ik vooral de muizenpopulatie. Maar eens strategische ophangplekken verzinnen. :)*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:00

Ik woon in't bos dus heb altijd vanalles in de tuin. Koolmees, pimpelmees, matkop, kuifmees (leuke kleine tuinkabouters), staartmezen (die komen altijd met z'n velen), winterkoninkje, roodborst, groenling, gewone vink, goudvink (1 keer maar), vandezomer een bonte vliegenvanger zelfs, bonte specht, boomklevers, boomkruiper, mus (wel heel zelden eigenlijk), merels natuurlijk en duiven en vlaamse gaaien. Geloof dat ik daarmee 't meeste wel heb. Uilen en buizerds zitten er ook rond m'n huis maar die zie ik dan weer niet bij de voedertafel (nog niet, heb in't verleden bij een ander huis ook bij het bos wel gehad dat de sperwer af en toe langs kwam om een vogeltje te snaaien. Was net de 'FlyBy van de McBirdy ofzo ;) Daar had ik trouwens weer een koppel raven vlak bij huis waar ik hele gesprekken kon voeren (kennelijk is mijn imitatie van een raaf nogal geloofwaardig :D )

Overigens kun je met het soort voer ook wel beïnvloeden wat je in de tuin krijgt. Erg leuke site voor verschillende soorten voer en kasten (niet alleen voor vogels maar bijv. ook voor kikkers, eekhoorntjes, vlinders en vleermuizen) is www.vivara.nl
Laatst bijgewerkt door Francis op 21-11-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:01

:D
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:04

Ja, die heb ik idd ook Nalanta
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:06

Nu mis ik de Like-button. :D

Mijn minst standaard vogelhuisbezoeker is de roodborst. Althans, die ik gespot heb. Ik weet natuurlijk niet wat er aan komt vliegen als ik niet thuis ben of gewoon als ik niet kijk. ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:08

Zorro_Bjorn, dat zijn dan wel hele aso Gaaien zeg ;-) Nee, hier hangt het goed vast aan de paal, dus dan zouden ze met paal en al weg moeten vliegen ;-)

Francis, jeetje wat een boel soorten! Gaaf! Zit helaas in de stad, in een rijtjeshuis.. Dus hier is de collectie enkel de musjes (waarvan we hier een BOEL hebben, soms bijna 20 tegelijk in de tuin), koolmezen, 1 keer een roodborstje, kraaien, eksters en vlaamse gaaien. En dan heb ik het eigenlijk wel gehad. Maar ondanks dat wel erg leuk om al die vogeltjes te zien eten. (Vind de koolmezen ook altijd mooi om te zien!)

Hahaha, H_Nalanta en Francis!! Dat is nog eens een bijzondere vogels!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:08

hier nog niks :P moet de tuin nog winters aankleden.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:16

Roodborstjes en groenlingen zie ik ook wel voorbij komen bij m'n ouders. Zelfs ook een keer een goudvink, wat best bijzonder was, aangezien zij midden in de stad wonen, met vlak achter de achtertuin een drukke weg. :) Het is jammer dat die vogels zo snel en schuw zijn, want het zijn werkelijk schitterende vogels.

Zijn trouwens echt prachtige foto's, van de katten in de voederhuisjes. :')

Zorro_Bjorn schreef:
Wees maar blij dat de Vlaamse Gaai bij de voerpaal van de pinda's eet. Verleden jaar vlogen die beesten met netje pinda's zo weg. Meesjes en musjes hadden het nakijken. Ze lieten trouwens het lege netje wel weer bij mij in de tuin vallen. Als ze zo brutaal zijn om het netje incl. pinda's mee te nemen, laat ze het dan meteen in de container gooien als ze het op hebben :=

_O-
Geweldig! Heb overigens wel eens een reiger gehad, die met een hele mezenbol, inclusief het netje, ervandoor ging. Hopelijk is 'ie niet gestikt in het netje..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:24

Hier gaan de vlaamse gaaien idd ook nog wel es met hele netjes pinda's d'r vandoor maar ik heb ze niet zo heel vaak in de tuin gelukkig. Spechten kunnen er ook wat van trouwens, die trekken gewoon een groter gat in het netje. Als je daar veel last van hebt kun je natuurlijk ook een pinda-voeder-silo aanschaffen, die heeft gaas en daar gaan ze niet mee vandoor.
@Wendy, ik ben natuurlijk verwend doordat ik echt in het bos woon.
Wat helpt om vogels in je tuin te krijgen is al op tijd beginnen met voeren (in september/oktober al wel) dan weten ze als ze't echt nodig hebben dat er bij jou voer te vinden is. Succes van vogels voeren hangt ook af van continuïteit. Eigenlijk moet je ook wel de hele winter doorvoeren als je eenmaal begint en zorgen dat het niet te lang op is, anders blijven ze ook weg.
Daarom voer ik dit jaar niet, ik sta op het punt te verhuizen en op het moment dat ze't echt nodig gaan hebben ben ik er niet meer. Kunnen ze ook maar beter niet aan wennen dat er bij mij wat hangt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:27

Dat is wel heel lief van je dan opzich dat je nu niet gaat voeren inderdaad!

Heb sinds een week of 2/3 constant mezenbollen en pinda netjes hangen. Zo'n pinda rij met pinda's in noot is vrij prijzig, en die hang ik af en toe op. Probeer het strooivoer (wat dan wel in een bakje aan de paal zit) ook zo goed mogelijk bij te houden met vullen.

En het is wel apart, zo zitten er dagen niets bij, en zoals vandaag weer hele bosjes met vogels. Verschild echt soms..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:29

Ik heb 2 bird swings, zo iets: http://www.vivara.nl/var/cache/52ed94a7 ... ea1ebc.jpg

Vorig jaar hoorde ik een enorme klap, hing er een eekhoorn voor mijn raam...
Daarnaast boomklevers, boomkruipers, roodborstje, bonte specht, meesjes en nog veel meer, ik ben niet helemaal thuis in de namen :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:30

Klopt maar dat is bij mij ook wel zo hoor. Ze trekken toch wat rond en zeker in de loop van de winter hebben ze dan hun vaste adresjes waar ze heen gaan.
Die geregen strengen zijn idd duur, losse pinda's in een korfje van gaas werkt net zo goed en is een stuk goedkoper. Met strooivoer en reuzel of frituurvet kun je ook zelf bollen maken en als je dat doet, gooi er dan ook eens een hand gedroogde meelwormen (dierenwinkel/visbenodigdheden) doorheen. Maak je ze héél blij mee!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:36

Ik ben voorzichtig begonnen met voeren, vanaf dit jaar alleen nog maar via de voersilo, de haken (mezenbollen) en op de voerplank, aangezien ik vorig jaar met mijn enthousiasme mezenbollen in de boom gehangen had en ik daar een uurtje later 5!! muizen op aantrof, die horen er zeker bij, maar ik ga ze niet appart voeren. Hier komen: Koolmezen, Pimpelmezen, merels, spreeuwen, mussen, turkse tortel duiven, houtduiven, roodborstje, winterkoninkje, boomklever, staartmezen, een aantal soorten vinken die ik niet goed uit elkaar kan houden, eksters, vlaamse gaaien en kauwtjes komen ook. Als het heel koud is willen de meeuwen ook nog wel eens komen kijken, al houden die niet zo van de beslotenheid van de tuin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:38

heb een middagje pinda's geregen , maar nu hangt er 1 komt er niks op af :P

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:05

Ik heb vorig jaar september een bol opgehangen, en die hing er in december nog. Onaangeroerd. Helaas, dus dit jaar bespaar ik mezelf de moeite :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:23

Geen speciale :n
Alleen maar de welbekende spelbrekers -O-
-De kraai..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:20

Ik heb voor dit jaar een vogelzaad voeder gekocht.
Dat is een buis met een heel klein stokje eraan die je op moet hangen. Zo kunnen de grote vogels er niet bij. Heb het nog niet opgehangen, ben erg benieuwd of het werkt.

Ik moet eventuele bollen die ik ophang ook stevig verankeren omdat de eksters/kraaien ze anders op de grond gooien. Als de hond ze dan vind eet ze ze op en is ze 2 dagen aan de diarree. :( (Dat is dus al wel gebeurd afgelopen week!)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:23

Wij zetten onze voederpaal binnenkort ook maar weer eens neer.. Ik kan er echt úren naar kijken. Echt zo superleuk! :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:24

Iris, heb je die bij de Action vandaan? Die hadden wij vorig jaar ook.. Maar geen vogeltje die er aan denkt om dát eens te eten :P