Poes wel of niet naar buiten doen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Poes wel of niet naar buiten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:05

Ik heb een poes van 8 maanden oud en nu is er dus wellis een discussie hier thuis over wanneer de poes voor het eerst naar buiten mag . De poes is een paar maanden geleden gesterreliseert en ze is ook gechipt dus ik vind wel dat ze naar buiten kan... Wij wonen in een rustig dorp en hebben een tuin :j

MAAR mijn schoonmoeder vind het allemaal eng om de poes naar buiten te laten en wil het eigenlijk liever niet... Aan de ene kant wil ze het wel maar aan de andere kant is ze bang dat de poes wat overkomt
zij en de poes zijn namelijk een beetje 2 handen op een buik :') Poes slaapt ook op bed bij haar en mn schoonvader en de poes krijgt van hun ook te eten en hun doen de bak schoonmaken ...

Wanneer is nou een goed moment om de kat voor het eerst buiten te laten en hoe groot is de kans dat ze bv niet terug komt?? In mijn ogen kan het allemaal gemakkelijk we zitten in een goede omgeving de poes kan lekker jagen en het is rustig bij ons in de buurt . De poes is wel heel vaak met mn schoonmoeder aan het kattentuigje naar buiten geweest dus in princiepe weet ze wel een beetje wat buiten is . De poes zou dan ook een dagbesteding en kan haar energie kwijt :j

Wat vinden jullie en hoe hebben jullie de stap gemaakt om de kat voor de eerste keer naar buiten te laten?

Thirty

Re: Poes wel of niet naar buiten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:10

Ik geef je schoonmoeder groot gelijk.

Anders zou ik je tuin afzetten zodat de kat naar buiten kan maar tenminste veilig zit en niemand tot last is.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:12

ik ben van mening dat katten gewoon lekker buiten horen te struinen/jagen/spelen.
Mijn 2 broers gaan graag naar buiten, komen binnen om te poepen en eten en slapen.
Het risico dat ze aangereden worden neem ik maar, ze zijn alert genoeg en 'streetwise', en ze zouden horendol worden als ik ze binnenshuis zou houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:16

Ik heb je een PB gestuurd.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:19

thirty onze tuin is erg moeilijk af te sluiten
om te begrijpen wat ik bedoel zou je eigenlijk is bij ons een kijkje moeten nemen maar het is er ingewikkelt om dat voor elkaar te krijgen...

Ik snap de bezorgtheid van mn schoonmoeder maar zou het ook fijn vinden als de kat lekker elke dag naar buiten kan en ze ook wat meer aan haar dag heeft... Ik hoop dat we eruit kunnen komen thuis en dat de kat ook gewoon terug komt :j

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:21

heb m'n hele leven katten, en ze komen altijd terug (als ze niet worden platgereden), is mijn ervaring.
Zeker als je ze voor het naar bed gaan nog een blikje tonijn ofzo aanbiedt.... :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:30

ik ben ook van mening een kat hoort naar buiten te mogen om te jagen en bomen te klimmen.
heb zelf 4 en neem het risico dat ze doodgereden worden of meegenomen
hen ze gechipt maar geeft natuurlijk geen garantie.
zijn in het verleden 1 poes nooit meer thuisgekomen en 1 doodgereden.
is natuurlijk verschrikkelijk maar liever een 6 jarig leven en lekker kunnen dollen en jagen dan 14 jaar binnen en niet kat kunnen wezen

heb zelf een raskat die komt buiten
want vindt ik ook oneerlijk tegeover de kat
omdat ik raskat ben en veel geld heb gekost mag ik niet kat wezen.
hier dus gewoon naar buiten.
heb nu een jonge kitten van bijna 4 maand en die gaat midden jaanuari voor het eerst naar buiten
ga nu in het weekeind vroeg in de morgen af en toe met hem aan tuigje de buurt verkennen om huis heen en zodat het midden jan is is ie al wat bekend om huis heen en laat hem dan los om zondagmorgen rond een uur om 6.00 zodat het rustig is en rustig alles kan bekijken om huis heen
heb gelukkig emerdere katten dus houden hem wel in de gaten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:36

mijn katten komen niet buiten.
toen ik er nog maar 1 had wel.
tot hij vergiftigd werd.
hij heeft de dood in de ogen gekeken.
hij is gelukkig opgeknapt.
ze mogen bij mij overal in huis komen.
en hebben soms zelfs een muisje van zolder te pakken.
ben blij dat ik een vriendinnetje voor hem heb gevonden en ze vinden het bijde niet erg dat ze niet naar buiten mogen.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:43

Mijn katten gingen naar buiten wanneer ze het zelf ontdekten. Dus wanneer ze snapten hoe het kattenluikje werkt. Onze jongste is nu 3 maand en gaat zelf naar binnen en buiten, maar blijft meestal wel binnen.
Als je geen luikje hebt, weet ik het niet zo goed. ik zou zeggen: laat de deur eens open en ga zelf naar buiten. Kat zal het wel fijn vinden om buiten te gaan. Wij "belonen" ze namelijk voor hun terugkomst met een aai of met eten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:45

Ik vind dit heel lastig.
Ik vind dat katten prima buiten mogen lopen maar wel afhankelijk van je woonomgeving.

Ik woon in een woonwijk met de nodige katten die allemaal buiten lopen. En helaas ook in mijn tuin lopen/poepen. Hier ben ik totaa niet happy mee. Katten buiten, prima, katten in mijn tuin, nee! Dus ik denk dat je het daar van moet laten afhangen wat je met je kat doet :)

Honden horen ook lekker buiten te lopen maar die worden over het algemeen niet gewoon los gelaten ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:49

Mijn katten komen niet buiten zonder mijn toezicht (dus alleen in de tuin). Mijn tuin katproef maken vind ik iets te ver gaan (t oog wil ook wat en mn portemonnee ook ;-) ). Ik zou het mezelf nooit vergeven als een van mijn katten word aangereden of wegloopt, met alle mogelijke gevolgen van dien! Er is binnen voldoende te doen!

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:51

Mijn Siameesje wil heel graag buiten, die is ook enorm druk als ze het niet mag. Maar ze mag nooit 's nachts, dan gaat ze namelijk zitten janken tot we haar komen halen want dan weet ze niet meer waar ze heen moet. die is nachtblind:p Mijn andere poes geeft er helemaal niks om, die zet hooguit in de zomer een paar pasjes buiten om om het terras te rollen in het zonnetje. Maar ze komen altijd terug. Het is net waar ze behoefte aan hebben.
Ik woon wel in een hofje met enorm veel katten dus iedereen is er wel aan gewend hier.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:54

Lekker buite laten lopen!
Een kat moet lekker kunnen jagen en doen :j
heb altijd al mijn katten buiten laten lopen, en 1 is ooit onder een auto gekomen.

Ik woon in een woonwijk en heb nog nooit klachten gehad.
Laat eens lekker de eur open staan, dan ontdekken ze het zelf meestal wel :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:08

als je echt in een rustige buurt woont kan ze wel los, maar dan moet er niet binnen 100 meter een doorgaande weg zijn, want zo ver lopen ze wel, ik heb een provinciale weg binnen 50 meter en ik heb raskatten dus mijn katten gaan niet naar buiten, ik zie hier zo vaak katten dood aan de kant van de weg liggen, ik snap dat soort eigenaren niet, ja zij halen zo weer een nieuw katje, maar dat wil je toch niet op je geweten hebben, katten letten gewoon niet goed op t verkeer, als het te druk is zou ik de tuin.balkon afschermen dan kan de kat toch naar buiten al is het beperkt, gewoon zorgen dat ze voldoende speeltjes heeft binnen dan is er niets aan de hand
voor de mensen die het gaan vergelijken met paarden, die laat je los in een afgezette wei, met paarden waarvan je weet dat het samen goed gaat, je laat ze niet gewoon los op straat, daar is dus ook over nagedacht

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:10

ik snap het argument ras-kat nooit zo (echt niet aanvallend bedoeld!)
Heb raskatten en htk-katten gehad, en alles gewoon lekker naar buiten. Als 'ie wordt doodgereden doet het allebei even zeer, ras of niet, toch?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:10

Overigens is de kat die ik nu heb ook wel een beetje een vreemde, die gaat lekker midde op straat liggen en pas alse de auto 2 meter voor hem is sprint hij zich snel weg :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:14

vanLotje schreef:
Heb raskatten en htk-katten gehad, en alles gewoon lekker naar buiten. Als 'ie wordt doodgereden doet het allebei even zeer, ras of niet, toch?

de opmerking raskat was meer ivm met meenemen door vreemden buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:19

Als je niet aan een drukke weg woont (met auto's die harderder rijden dan 80 km/h) vind ik dat iedere kat naar buiten moet kunnen.

Bij raskatten is het nog wel een idee om ze binnen te laten blijven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:21

Ik heb 2 siamezen en geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om ze naar buiten te doen.

We hebben de verande afgezet met gaas en ze hebben dus hun eigen buitenspeeltuin

Onze witte is zo'n spichtnicht die krijg je nooit meer terug
Onze donkere zou nog wel redelijk in de buurt blijven maar ik wil niet eens het risico lopen
Ze hebben een heel huis tot hun beschikking, en komen helemaal niets te kort.

Onze vorige kat kwam ook niet buiten en heeft een respectabele leeftijd bereikt van 21.5
Ik hoop dat deze het ook worden

En ook al zouden we HTK katten hebben dan nog niet. Ook al wonen we in the middle of nowhere en zouden ze hier een geweldig buitenleven hebben ... nee hoor beide blijven binnen.

Ook ben ik bang dat ze worden meegenomen... en dan weet je dus niet wat ermee gebeurt.
Een hond van de buren is ook " ineens" verdwenen ... dat vind ik dus zielig.

KimbeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:24

Heb je al eens aan een kattenplekje in de tuin gedacht?
Afbeelding

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:27

Miepie77 schreef:
vanLotje schreef:

de opmerking raskat was meer ivm met meenemen door vreemden buiten

oh, op die fiets
dan snap ik je :j

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:28

Ik zou inderdaad een katten´ren´ of binnen houden. Wij waren net plannen aan het maken voor een grote kattenren maar helaas waren we net te laat voor mn kleine katertje (zie onderschrift) Ik woon ook in een rustig dorp maar dat zegt niet veel

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:29

passieAppel schreef:
Als je niet aan een drukke weg woont (met auto's die harderder rijden dan 80 km/h) vind ik dat iedere kat naar buiten moet kunnen.

Okee? Dus het is erger als een raskat dood gaat, dan wanneer een vuilnisbakkie doodgaat?
Hmm, dat is nieuw voor mij... :?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:30

Absoluut naar buiten, liever een kort maar gelukkig leven dan een lang leven maar dat ze wel het buiten zijn moeten missen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:30

KirstenVosje schreef:
passieAppel schreef:

Okee? Dus het is erger als een raskat dood gaat, dan wanneer een vuilnisbakkie doodgaat?
Hmm, dat is nieuw voor mij... :?

zie een paar posten boven je dit gaat niet om het dood rijden maar om het mee nemen van ras katten