Puppy op 6 weken gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sherlock1

Puppy op 6 weken gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:49

Hoi,

Ik woon in Spanje en hier waren 3 puppys over het hek gegooid van ongeveer 6 weekjes oud.
Hiervan heb ik er 1 geadopteerd en de andere zijn naar finland verhuist.
Beestje is sociaal erg leuk en lief en snapt het allemaal en had ook na 2 dagen door dat ze dr behoeftes buiten moest doen.
Dit heb ik haar geleerd door als ze binnen wat deed haar te negeren en verder ieder uur naar buiten te gaan. ( een ongelukje kan gebeuren)

Maar nu is ze 9 weken en slaat ze om in het zindelijk zijn. Alles word in huis gedaan en de mooiste plekjes weet ze te vinden.
Ik heb haar deze avond 5x uitgelaten en als we dan bij de laatste keer thuis komen gaat ze naar de badkamer naast de wc zitten en zitten poepen, met zo'n hoofd erbij van mama lekker warm op de wc zitten, dan ik ook!!!!!
Maar dit is uiteraard niet de bedoeling dus ik ben weer gewapend met een plakje ham aan het uitlaten gegaan.
Is hier een reden voor? Verder is ze sociaal , speels, druk en verschrikkelijk lief.

Ze heeft een benche waar ze haar speeltjes heeft alleen zit die nooit op slot of zit ze erin opgesloten omdat ze nooit langer dan een half uur alleen thuis is en dan ook niks sloopt.
Maar die gebruikt ze inmiddels als ''wc pot'' .

Wie o wie heeft de goude tip om dit beestje lekker buiten te laten plassen !! Een ongelukje kan gebeuren als ze bijvoorbeeld heel blij is maar dit loopt echt uit de hand.

Alvast bedankt !!

Nikka

Re: Puppy op 6 weken gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:52

Ze is 9 weken, geduld is een schone zaak. Gewoon na slapen, eten, drinken, spelen naar buiten zetten en de hemel inprijzen als ze wat doet. In dit geval: de aanhouder wint wel hoor. Succes.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:54

De rotzooi is zo opgeruimt daar gaat het niet om. maar als ze eerst 2 weken gewoon alles netjes doet en dan ineens niet meer. maak ik me meer zorgen of er soms wat aan de hand is dan het probleem om haar plas en poep op te ruimen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:56

Pupjes hebben wel vaker een terugval. Ik zou me er niet meteen zorgen over maken.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:01

Bedankt voor je advies !!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:04

Geen dank :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:10

Prijs haar de hemel in als ze het buiten doet.
Wat je evt. ook kunt proberen is een commando koppelen aan het poepen, als je het haar ziet doen zeg je dat commando, verder niets, eindeloos herhalen. Op den duur moet ze poepen als je dat woord zegt, dat gebruik je dan wanneer je buiten bent en wanneer je het haar binnen ziet doen gebruik je NEE of FOEI.

Maar daarvoor is het wel erg vroeg, er is bijna geen pup die met 9 weken al zindelijk is dus je kunt nog rustig een paar weken doorgaan met trainen voor je je zorgen moet maken.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:14

Bedankt !! ja als ze het buiten doet dan belonen we haar uitbundig en kijken de mensen ons aan alsof we gestoord zijn!! Net heeft ze heerlijk gerent op het strand ( we wonen aan het strand) en deed uiteindelijk een plasje op het gras! dus ik stond te dansen en springen waardoor ze ook helemaal vrolijk werd en vervolgens nog een druppel deed , zo van : kijk baasje krijg ik nu weer zo'n feest !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:16

Gebruik je een commando als NEE wanneer ze het binnen doet? Hoe reageer jij als je haar betrapt?

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:18

Ik negeer dr volledig en ruim het gewoon rustig op . Vooral omdat ze over het hek gedonderd is daarna in een asiel belandde en daarna gezellig met mij mee mocht en dat alles op 6 weken vind ik het bijna zielig om NEE tegen haar te moeten gaan roepen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:19

Het is goed om het te negeren als het al gebeurd is. Mocht je haar betrappen kan je wel "Nee" roepen en haar optillen en meteen buiten zetten. Doet ze het dan buiten, kan je rustig je vreugdedansje doen

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:22

Ik woon op 7 hoog..dus eer ik beneden ben en op het grasveld ben ben ik 5 minuten verder..Gelukkig hebben we een marmeren vloer dus is alles zo schoon !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:23

Dat zij over dat hek gekiept is heeft ze nu geen weet meer van en heeft zeker niets te maken met het binnen poepen. Medelijden heeft ze helemaal niets aan.

Met negeren en rustig opruimen geef je richting haar juist het signaal dat het oke is. Als het al gebeurd is kun je dat doen als ze je niet ziet, als je haar betrapt pak je haar op met een duidelijk NEE en zet haar meteen buiten waar ze het mag doen. Dan direkt de hemel in prijzen, of ze nu wel of niet doorgaat maakt niet uit.

Edit; 5 hoog verklaart wel een deel van het probleem denk ik, als je haar niet kunt laten zien hoe het moet...
Neem een platte bak en vul die met zand of een graszode oid en zet haar daarop als je haar betrapt.
Op den duur associeert ze de ondergrond ook met het doen van haar behoefte, het is het gevoel van gras/zand aan de poten wat het opwekt. Dus neem geen graszode als je buiten in de verste verte geen gras kunt vinden.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:26

Zolang jij consequent blijft in het belonen van gewenst gedrag en negeren van ongewenst gedrag, komt dit vanzelf goed. Zoals eerder al werd aangegeven direct na het spelen, slapen, eten en drinken buiten zetten en de hemel in prijzen! Betrap je haar op heterdaad dan is een ferme "nee" voldoende, niet straffen verder.
Ook goed naar je pup blijven kijken. Op een gegeven moment ga je het gedrag herkennen wat ze vertoond vlak voordat ze gaat zitten om haar behoefte te doen. Dan snel oppakken en naar buiten doen.

Ik heb mijn hond met 7 weken thuis gekregen en het heeft tot een week of 11 a 12 geduurd voordat hij zindelijk was (nu was hij ook ziek waardoor het langer duurde, maar toch...)
De aanhouder wint! Ze is nog zo jong...

Succes! <3

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:23

In de winkel zijn er ook speciale puppy-pads. Ipv een bak met gras kan je dat ook gebruiken.

Naar buiten gaan na het eten en spelen en veel naar je pup kijken. Lijkt het er maar een beetje op dat ze iets moet. Meteenop de puppy-pad zetten of naar buiten.
Als ze zindelijk is op die pad, kan je hem bv bij de deur leggen en zodra ze daarheen loopt oppakken en naar buiten.

Succes ermee :-)

Ik had het geluk dat de fokker onze hond al de pad had geleerd en dus met een weekje zindelijk was :-)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:37

Probeer haar niet constant zielig te vinden, en daardoor geen grenzen aan te geven. Ik weet hoe lastig het is, maar ben je ervan bewust. :) Anders heb je straks een hondje die over je heen loopt. Zo lang je maar correct blijft.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:46

Die grote vent van mijn moeder (een uit de kluiten gewassen langhaar Schotse Collie) had ook als pup immens moeite met zindelijk worden. Lekker buiten spelen, plast lekker buiten, poept lekker buiten. Half uurtje later weer lekker alles binnen doen.
Gewoon geduld hebben en proberen op vaste tijden en vaker naar buiten gaan. Gegeven moment gaat het knopje om en is het afgelopen. Boos worden heeft geen zin. Consequent zijn wel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:16

En sommige rassen kunnen sowieso wat trager zijn met zindelijk worden. Sommige hebben het in een week door, bij sommige duurt het maanden. Ik heb bijvoorbeeld Bassets en die staan er om bekend dat ze nog wel eens traag, ik noem het makkelijk, op dit gebied zijn. Gelukkig ging het hier makkelijk, maar ik hoor wel eens verhalen van een half jaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:19

Ik heb hier een spaanse windhond van 8 jaar zitten die het wel doorheeft maar er haar *** aan veegt, die heb je er natuurlijk ook tussen zitten :')

Maar serieus, puppy's zijn inderdaad klein en jong en hebben nu eenmaal gemakkelijker een terugval :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:15

Iedere keer als ze het wél goed doet belonen.
Ze hebben wel vaker een 'terugval' :)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:21

wat me wel verbaast is dat ze ook haar bench als toilet gebruikt. Hoe groot is je bench?

Een hond vervuilt nl het nest (normaalgesproken) niet. Wat je zou kunnen doen is haar in een bench doen die net wat groter is dan zijzelf (dus dat ze makkelijk kan gaan liggen, maar niet rond kan rennen, en weg kan lopen van haar poep en plas) Of je huidige bench verkleinen. Aangezien ze er toch maar voor max een half uur inzit, moet dat geen probleem zijn. (ben je daar in ieder geval al vanaf) Wat betreft de puppy-pad, leren ze het dan niet op een gegeven moment dat ze op de mat mogen plassen en poepen?

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:27

t klopt hoor van de puppypad! De fokker van onze hond gebruikte pads.
Onze hond was heel snel zindelijk, maar de 2 deurmatjes, bij de voordeur en achterdeur, werden als toilet gebruikt om op te plassen. Toen ze al een tijdje zindelijk was gebeurde er nog steeds wel eens een ongelukje op de matjes.
(Maar goed, was wel weer netjes dat als ze het niet hield dat ze het op het matje deed).

Idd zoals hierboven staat de bench verkleinen. Wij hadden de bench net groot genoeg, dat ze kon liggen en zo deden we hem steeds ietjes groter maken, met hoe groter de pup werd.

Ik zou gewoon volhouden, ze is 9 weken. Idd flink belonen.
Ik had onze pup gelijk het woord plasje aangeleerd en goed zo!!!! Dat hielp ook bij de zindelijkheidstraining.

Nu 7 maanden later kan onze 9 maanden oude puber op commando plassen, heel handig.

Komt helemaal goed met je pup! De aanhouder wint! en nooit boos of geirriteerd worden.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:55

Hoi hoi,

Mijn benche is een vliegtuig kennel. dus zij kan niet weglopen of iets wat er op lijkt.
En ze gaat er daarna ook boven op liggen !
Vandaag heeft ze weer een plasje buiten gedaan waarnaar ik weer mn vreugde dansje deed maar daarna deed ze weer 5x alles in huis !! maar we blijven gewoon vrolijk hoor en beestje heeft niks te klagen..
Bedankt allemaal voor de reacties en tips !! daar heb ik wat aan !!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:11

Misschien schrikt ze wel van je enorme uitbundigheid. Je zou kunnen proberen te laten merken dat je heel blij bent maar wel op een rustige manier. Dus alleen wat lekkers geven (of leer ze de clicker aan!) of ga opgewekt lopen bijv. Je kan ook wat lekkers laten vallen zodra ze klaar is met plassen.

Het feit dat ze in de bench haar behoefte doet is zeer waarschijnlijk omdat ze bij de fokker nooit geleerd heeft dat slaap en ontlasting plaats gescheiden hoort te zijn. Zo'n hondje is moeilijker zindelijk te krijgen amar ook dat moet lukken. Ze is dus misschien wel gewend geweest om 6 weken lang in de behoefte van zichzelf en moeder/broers/zussen te slapen/lopen/spelen en het ook gewoon daar te doen.

De bench zo klein maken dat ze er niet meer goed gestrekt in kan liggen en in eigen ontlasting moet liggen lijkt me een slecht plan. Als je verlatingsangst wil kweken dan zou ik idd beginnen met een zeer kleine bench zodat ze in eigen ontlasting komt te liggen.
Een bench gebruik je wel als veilige plaats en leuke plaats vind ik en niet als mini hokje om zindelijk te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:45

NAIWHL schreef:
In de winkel zijn er ook speciale puppy-pads. Ipv een bak met gras kan je dat ook gebruiken.

Naar buiten gaan na het eten en spelen en veel naar je pup kijken. Lijkt het er maar een beetje op dat ze iets moet. Meteenop de puppy-pad zetten of naar buiten.
Als ze zindelijk is op die pad, kan je hem bv bij de deur leggen en zodra ze daarheen loopt oppakken en naar buiten.

Ik zou juist niet zo'n pad gebruiken, ze lijken teveel op een krant/deurmat of kleding waarmee je dus nog geen zindelijkheid krijgt.
Zoals ik zei reageert de hond op den duur op wat hij onder de poten voelt/ruikt, gebruik je zo'n puppypad dan went hij aan papier of katoen onder zijn voeten en gaat hij dus op je kranten of kleding plassen als je die mat weghaalt.
Buiten liggen geen kranten of katoenen matjes, daar moet je ze dus helemaal niet aan wennen.
Neem een bak zand of een graszode, is nog goedkoper ook.