Help mijn hond wat zekerder te worden......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help mijn hond wat zekerder te worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:12

Zoals jullie misschien weten is onze Dimo een herplaatser. Hij kwam bij ons wonen toen hij 2,5 was. Nu is Dimo vanaf het begin een onzekere hond geweest. Ik heb dat toen geweten aan de puberteit.
De problemen met hem worden nu toch wel wat lastiger. Hij is erg bezitterig op ballen, en ander speelgoed. Hij krijgt dit dus van mij ook niet meer, omdat hij 'zijn' spullen nogal verdedigt. Eerst loopt hij er mee weg, als je hem dan roept houdt hij het in zijn bek, tot zijn kaken bloeden van het vasthouden, en weigert pertinent los te laten. Ruilen tegen iets anders heeft geen zin, hij focust zich op één ding, en dit is dan zijn álles.
Geen speelgoed geven leek in de eerste instantie wat rust te geven. Stokken zijn geen probleem, want die zijn overal, en voor Dimo lang niet zoveel waard als een bal.

Helaas wordt het niet beter, Dimo wordt niet zelfverzekerder. Ik neem hem mee, hij mag mee boodschappen doen en naar de markt, mee op bezoek. Dat vindt hij wel leuk, maar hij wordt er niet zekerder van. Probleem is nu wel dat hij mij gaat zien als zijn persoonlijk bezit, en dus ben ik daar maar mee gestopt. Nu denk ik dat, voor een van nature onzekere hond als hij is, de verhuizing naar ons toe er erg ingehakt heeft.
Ook dat Raphi erbij kwam, en hij zijn plek nu moet delen, zal het niet verbeterd hebben. Ik denk dat Dimo een vorm van verlatingsangst heeft, die vrij heftig is, en dat dit zich uit in die bezitterigheid.
Dimo's gedrag nu:

- andere honden opjagen, van mij wegjagen
- overdreven jaloers
- wordt bang en nerveus (gaat ook tongelen, met de tong snel om de bek likken) als er iets verandert
- extreem bezitterig

Ik neem de honden NIET samen mee uit. Ik wil niet dat Raphi zulk gedrag overneemt. Raphi is heel onbevangen en heel vrij, een heel speelse, blije hond, en ik wil niet dat Raphi denkt dat zulk gedrag normaal is. Ik heb Raphi zelf met speeltjes om leren gaan, Raphi kent ruilen en doet dat ook, is ook soms wel wat jaloers, maar in een normale mate.

Ik wil Dimo niet kwijt. Ik ben alleen bang dat als dit gedrag verergert, ik wel zal moeten, omdat Raphi en Dimo dan ook niet meer samen zullen gaan. Wie helpt mij, maar vooral Dimo? Ik wil niet dat hij zo onzeker is, en zo gestressed, ik wil zo graag dat hij blij is en vrolijk, en lol heeft. Ik weet heus wel dat hij nooit een grote held zal worden, maar het zou me wat waard zijn als hij gewoon blij zou kunnen spelen, en ik zou zo graag mijn honden eens samen meenemen, zonder dat ik voor mijn gevoel ogen in mijn rug moet hebben......

Wilawander

Re: Help mijn hond wat zekerder te worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:28

Ik herken veel van jou verhaal in mijn reu maar dan in mindere mate daar hij geen herplaatster is. Hij is heel onzeker en gaat zich dan juist dominant gedragen terwijl hij dat helemaal niet is. Op het veld gaat dat prima overigens daar dan de knop om gaat. Maar in het dagelijks leven moet hij mij constant beschermen.
ook dat op één ding foccussen ken ik. Bal los laten was ook een tijd een behoorlijk probleem. Vooral voor andere mensen om ons heen.
Bij hem is dit begonnen toen hij ca. 2,5 was. Hij was nog niet volwassen en volop aan het puberen en hij heeft het hier erg moeilijk mee gehad. Precies dezelfde tijd als jij Dimo kreeg. Met 3 was hij lichaamlijk redelijk volwassen maar in het koppie heeft hij het er nog steeds moeilijk mee. Is 7 inmiddels.
Ik heb het gedrag genegeerd, situaties gemeden. Hij gaat dus niet meer mee de stad in enz. Alleen thuis (gelukkig buitenaf) en hondenveld. Ook geen vreemd veld. Dat werkt. Hij heeft rust gekregen, hij is veel ontspannender, hij was zo gestresst van het moeten oppassen op mij en de andere honden. Nu is hij nog steeds wat bezitterig en past ontzettend op maar de mensen om me heen kunnen nu gewoon zonder problemen naast ons staan, spelen met hem, zonder gegrom en onzeker gedoe. merk ik dat hij zenuwachtig wordt. Gaat hij gelijk in zijn bench of hok, niet voor straf maar om de rust want dat is zijn plek waar niemand hem lastig valt. Boos worden en druk opleggen kan hij niet hebben, door de stress neemt hij niks meer op. Een heel moeilijk karakter maar voor mij een fantastische hond. Wilde dat we de eerste jaren geweten hadden hoe moeilijk hij was qua karakter, dan hadden we er eerder op in kunnen springen. Want makkelijk is hij zeer zeker niet. maar negeren en de rust inbouwen werkte hier erg goed, dus juist geen situaties opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:32

Super, wat ben ik blij met je antwoord, echt meid....... je weet het niet half........

't Is gewoon soms net of ik een autist heb. En 't is niet dat hij niet met andere honden kan, hij is best sociaal, maar zo onzeker....... waardoor het steeds weer toch niet goed gaat en hij weer stresst. Precies zoals Max (ik denk Max, klopt dat?)
Situaties vermijden dus...... thanks.

Ik ga even met Raphi naar de hondenspeelweide, ik moet even gek doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:33

Heb je toevallig al eens Bach Bloesems geprobeerd?
Ik heb ze gebruikt bij mijn paarden met verlatingsangst en mijn kat met ernstige angst en teruggetrokkenheid. Inmiddels banjert ze door het huis heen als er bezoek is, duikt ze niet meer trillend als een rietje achter het bed als ik de stofzuiger tevoorschijn haal en is ze zelfs op het aanrecht gesprongen om haar eigen eten vast te pakken :=

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar kan je hond wel helpen om iets zekerder van zichzelf te worden en iets steviger met zijn pootjes op de grond te staan :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:33

Het klinkt herkenbaar, heb ook een herplaatser (inmiddels bijna 11 jaar) die precies hetzelfde gedrag vertoont. Andere honden worden weggejaagd, spelen met speeltjes gaat niet werken (inderdaad niet los willen laten en agressief worden) en ik ben zijn grootste bezit. Bij mij in de buurt komen als ik met hem loop, als is het om iets simpels als de weg vragen is niet mogelijk. Dan sta ik met een compleet doorgedraaide hond aan de riem...

Helaas heb ik het niet op kunnen lossen, maar het positieve is dat ik merk dat onze 2 jonge honden (inmiddels 11 maanden) het gedrag totaal niet kopieren. Misschien dat dit iets geruststelt, al kan ik natuurlijk niets garanderen. Ze zijn gek op mensen, gek op honden en willen alles met iedereen delen. ;)

Hoe gaat hij verder met Raphi om?
Ik merk namelijk met onze hond dat hij wel de pups accepteert (wat ik al boven verwachting vind) en zelfs af en toe even kort met een van de twee speelt.

We laten ze overigens ook gezamenlijk uit, maar de jonge honden mogen los en Chester blijft dan aan de lijn lopen.

Voor ons is het dus een kwestie van aanpassen geworden, maar is het wel mogelijk om de honden gezamenlijk te houden. Ik denk namelijk dat als je zou besluiten Dimo weg te doen de onzekerheid en verlatingsangst juist groter wordt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:47

Yamcha schreef:
Super, wat ben ik blij met je antwoord, echt meid....... je weet het niet half........

't Is gewoon soms net of ik een autist heb. En 't is niet dat hij niet met andere honden kan, hij is best sociaal, maar zo onzeker....... waardoor het steeds weer toch niet goed gaat en hij weer stresst. Precies zoals Max (ik denk Max, klopt dat?)
Situaties vermijden dus...... thanks.

Ik ga even met Raphi naar de hondenspeelweide, ik moet even gek doen.

Klopt. Het is Max. Ik heb soms echt gedacht dat hij geestelijk niet in orde was. Hij leerde vreselijk langzaam vooral toen hij richting het volwassen worden ging. Pakwerk ging super. Daarin voelde hij zich sterk en was zijn uitlaadklep evenals speuren. Maar appel was voor hem puur stress, andere honden, drift niet zo hoog dus onzeker, trainers enz. Iedereen meende dominant, aanpakken die hap enz. Helemaal fout dus.
Tot ik 2 jaar terug bij een politiehonden trainer een weekend getraind heb. Wat heb ik daar een hoop geleerd. Het was overduidelijk. Mijn hond kon niet leren. Door stress kan een hond niks meer opnemen, daarbij moest hij mij beschermen. Meer was niet mogelijk. Ben toen thuis gaan trainen en heb hem nergens meer mee heen genomen. Na een half jaar voor het eerst weer naar het hondeveld, iedereen keek zijn ogen uit. Hij kon toch appel lopen, ontspannen enz. Dit hebben we uitgebouwd en het gaat echt goed. Mensen op het veld kunnen hem aaien, andere honden houden we uit de buurt en je ziet hem genieten, niet meer thuis komend in de hoek rennen en brommen, maar vrolijk. Hij kan het niet afwachten tot we gaan trainen. Merk ik dat hij begint te stressen? dan spelen we met de bijtworst en de training breek ik dan positief af.
Dus alles positief belonen, niks negatiefs, doet hij iets fout, negeer ik dat en inmiddels zeg ik dan Nee.
Het werkt echt.

Met andere honden, Xox was er al voor hij met zijn puberen begon dus die hoort bij de inboedel. Aylah is nu een jaar oud en was een grote stressfactor voor hem. Pups pakken hem alles af, hij bromt maar is onzeker en dat hebben ze zo door. Dus dat was ook even weer erg moeilijk. Ondertussen vindt hij haar niet geweldig maar het moet dan maar hahaha. We hebben Aylah dan ook geleerd niet spelen in huis met Max. Dat is natuurlijk saai en ze laat hem dus daardoor na een enthousiaste begroeting dan ook met rust.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:50

Toen ik je verhaal las wilde ik direct zeggen, negeren! Net zoals Wilawander aan geeft. :j

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:56

Probeer eens Bach Bloesem therapie.

4x daags 4 druppels bach rescue
4x daags 2 druppels holly
4x daags 2 druppels minolus

Hier heb ik er hele goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:29

Pakwerk is hier drama. Bij dreiging klapt hij dicht, en dan wil hij niks meer. Speuren doet hij erg goed en netjes, appèl is maar hoe het koppie staat. Maar hij gaat niet meer mee, omdat het te moeilijk is met de andere honden.
Reddingswerk doet hij wel goed. Maar dat is dus 1 hond tegelijk en als mensen hem niet vastpakken is het oké. Vastpakken betekent stress. Fietsen vindt hij leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:35

pinto_1 schreef:
Het klinkt herkenbaar, heb ook een herplaatser (inmiddels bijna 11 jaar) die precies hetzelfde gedrag vertoont. Andere honden worden weggejaagd, spelen met speeltjes gaat niet werken (inderdaad niet los willen laten en agressief worden) en ik ben zijn grootste bezit. Bij mij in de buurt komen als ik met hem loop, als is het om iets simpels als de weg vragen is niet mogelijk. Dan sta ik met een compleet doorgedraaide hond aan de riem...

Helaas heb ik het niet op kunnen lossen, maar het positieve is dat ik merk dat onze 2 jonge honden (inmiddels 11 maanden) het gedrag totaal niet kopieren. Misschien dat dit iets geruststelt, al kan ik natuurlijk niets garanderen. Ze zijn gek op mensen, gek op honden en willen alles met iedereen delen. ;)

Hoe gaat hij verder met Raphi om?
Ik merk namelijk met onze hond dat hij wel de pups accepteert (wat ik al boven verwachting vind) en zelfs af en toe even kort met een van de twee speelt.

We laten ze overigens ook gezamenlijk uit, maar de jonge honden mogen los en Chester blijft dan aan de lijn lopen.

Voor ons is het dus een kwestie van aanpassen geworden, maar is het wel mogelijk om de honden gezamenlijk te houden. Ik denk namelijk dat als je zou besluiten Dimo weg te doen de onzekerheid en verlatingsangst juist groter wordt.

Hij vindt Raphi wel lief, dat is wel goed. Ben alleen bang dat Raphi dingen overneemt en dat wil ik niet. Raphi kan namelijk wel leuk spelen met andere honden en ballen en zulke dingen.

Wat je laatste opmerking betreft, ik had daar niet ovwr nagedacht, maar dat is zeker waar.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:47

Alleen maar positieve ervaingen geven wanneer hij bang is :+
Klinkt simpel en is moeilijk.
Ik heb van pup af aan een hond en die is voordat die bij mij kwam erg geschrokken. ER is iets gebeurd...wat weet ik niet. Hij was eerst zo'n beetje overal bang van maar door steeds te oefenen en veel positieve ervaringen te geven . Dus als ie bang was zeggen 'kom op!' braaf! En ver der niks en gewoon doorlopen is het over gegaan. Ik liet hem in het begin en nu nog heel veel bij andere honden aan de riem. En dan altijd bij nog bangere honden of puppy's. Zn zelfvertrouwen is enorm gegroeid mede door deze aanpak maar ook door vertrouwend dingen. Vaak opdezelfde plaats komen etc. En het trainen zorgde bij mijn hond ook voor zelfvertrouwen. Ik beloonde altijd en mopper eigenlijk nooit op hem. Dat deed ik tijdens de training de eerst 5 min een paar keer en ik heb een kwartier voor niks op het veld gestaan! Dan doet ze t niet meer. Later kwam het weer goed. :D Dit is mijn verhaal misschien heb je er iets aan. Het is een kwestie van geduld. Hij is nu 2,5 jaar. En gaat vooruit. Alleen van mannen is ie nog steeds bang...Of ja...een vreemde man kan hem wel aaien maar dan krimt die in een en gaat ie bijna liggen...Ik denk niet dat dat ooit beter wordt. Al is het los wel beter dan aan de riem... Want dan kan ze soms even weg rennen en weer terug komen. Ook laat ik hem vaak koekjes geven door mannen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:54

Yamcha schreef:
Pakwerk is hier drama. Bij dreiging klapt hij dicht, en dan wil hij niks meer. Speuren doet hij erg goed en netjes, appèl is maar hoe het koppie staat. Maar hij gaat niet meer mee, omdat het te moeilijk is met de andere honden.
Reddingswerk doet hij wel goed. Maar dat is dus 1 hond tegelijk en als mensen hem niet vastpakken is het oké. Vastpakken betekent stress. Fietsen vindt hij leuk.

Ja begrijp ik. Ik heb het geluk dat ik Max dat van pup af aan heb geleerd en dat is nu zijn uitlaatklep. Misschien dat je over het speuren wat kunt? zeer regelmatig speuren uitbundig belonen, alles positief, hij wordt sterker.

Is het niet mogelijk op de verening hem te laten trainen zonder andere honden en daarna in de auto of hoe je dat doet? dus alleen met jou op het veld en geen andere stress situaties erbij? Tenminste als hij het verder daar leuk vindt.

Ik zou geloof ik alles zo eenvoudig mogelijk houden en dat een half jaar volhouden en dan is kijken hoe dat gaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:04

herkenbaar.....
ik kreeg ook een herplaatser die ze niet geplaatst kregen vanwege haar grote angst.
moet je een fila wezen..... :')
ik had al een hond in huis die erg vrij en vrolijk van karakter was.
ik ga mee met eerste post van Wilawander.
alleen heb ik juist mijn eerste hond gebruikt om de 2e er in mee te trekken.
de eerste werd juist iets getemperd in haar uitbundigheid en de 2e werd juist meegetrokken in de uitbundigheid.
dingen die te voor haar waren heb ik vermeden en dingen die ze leuk vond juist aangemoedigd.
het is uiteindelijk voor 80/90 % goedgekomen en dat had ik niet gered zonder de hulp van hond nr 1. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:06

ik ken het hier deels. En kan zeggen dat mijn hond enorm veel vooruitgang boekt met ttouch en grondwerk in combinatie met bach rescue. Het is wennen en had zelf echt zoiets van moet dit mijn hond helpen? Ja dus!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:20

Lastig Dorian. Ik denk dat zijn onzekerheid ook de reden was dat Tessa feller tegen hem was dan tegen Raphi? Met het reddingswerk werd hij toch wel wat zekerder? Het is een super hond, maar door zijn onzekerheid dan zeker weer niet makkelijk. Maar jij kan hem helpen, echt waar.

Wordt hij niet zekerder met Raphi erbij trouwens? En hoevaak doe je het reddingswerk trainen? Vindt hij het speuren leuk en wordt hij daar zekerder/blij van? Misschien kan het hem helpen als je hem echt een taak geeft? Met uitlaten enzovoorts?

Ik roep maar wat hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:33

Of hij er blij van wordt weet ik niet, hij is niet echt een heel blije hond. Hij wordt er wel rustig van. Kan wel vragen of ik apart met hem mag speuren, dat is wel een idee. Reddingswerk is mss nog te moeilijk.

Tessa vond idd niet veel goed van hem, klopt.

Ik zit ook te denken aan.een DAP verdamper.

TOT zover bedankt iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:47

Heb heel fijne tips gehad van dierenfan, thanks meid!

Voorlopig kan ik heel veel met de tips :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:07

Ik heb veel geprobeerd met homeopathie, bach bloesems en ook bijvoorbeeld Zylkene. Maar daarmee merkte ik totaal geen verschil. Maar dat ligt natuurlijk ook per hond verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:10

Heb net met onze trainer gebeld, hij vindt dat ik sowieso al ver met hem gekomen ben. Hij vindt het ook een moeilijke hond, maar zag wel verbetering. Afgesproken dat ik voorlopig apart ga speuren met Dimo, omdat hij dat heel goed doet en er ook rustig van wordt.
Het grondwerk van dierenfan vond hij ook een erg goed plan, omdat Dimo zich daarbij ook goed moet concentreren. Verder gewoon thuishouden, aan de lijn uitlaten, fietsen en makkelijke dingen laten doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:13

Ik heb nog niet alles door kunnen lezen, maar onze Kazuo is een super onzekere hond. Wat voor ons heel goed helpt zijn de voor hem samen gestelde bach bloesems en reiki!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:34

Berre is ook een onzekere hond, vooral in het begin. Zodra er een vreemde aankwam werd hij vreselijk zenuwachtig en wilde mij gaan beschermen. Leiderschap overnemen dus. Heb je de boeken van Cesar gelezen? Die waren voor mij echt een openbaring. Een hond wordt nog onzekerder van het leiderschap, dat wil hij nml helemaal niet hebben. Er zijn een aantal basisregels, en sinds ik die gebruik merk ik dat hij meer op mij gefocussed is en minder op de buitenwereld. Heel simpele dingen zijn het: zelf eerst door deuren heen, hond aan de voet en niet voor je uit. Hond bedanken als hij aanslaat, maar daarna ZELF eerst naar de deur. Ik merk dat hij langzaam aan steeds meer rust in zijn koppie begint te krijgen, we zijn er nog lang niet, maar hij wordt rustiger, is niet meer zo gestressed en de geplande castratie van afgelopen maandag heb ik afgezegd, ik heb het idee dat we het samen wel gaan rooien.

Ik neem Berre trouwens juist overal mee naar toe, in allerlei vreemde situaties. Daarbij doe ik net alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Maar ik laat vreemden niet aan hem zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:38

Dat zijn idd van die dingen waar ik echt streng in ben. Hij mag niet eerst door de deur, moet aan de voet, moet wachten op zijn eten.....'t is alleen dat hij meer nodig heeft dan dat......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:40

Hoeveel beweging krijgt hij? Berre gaat de hele dag met ons mee, en dat doet hem ook echt goed. Heb je het cesar boek gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:45

's Ochtends een kwartier, 's middags een half uur + zwemmen, 's avonds 10 minuten + fietsen. En 2x in de week op het veld.

Overal mee heen nemen heb ik geprobeerd, maar hij wordt er nerveus van. Dimo zijn leventje moet voorspelbaar zijn, anders wordt hij onzeker en bang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:50

Ik zou hem meer beweging geven, dus je rondes uitbreiden. En hem dan echt aan het werk zetten. Ik doe met Berre altijd eerst 20 minuten lopen aan de voet en dan allerlei oefeningen, dan 10 minuten vrij en dan nog 10 min. aan de voet. En ik merk dat zodra hij een dag minder beweging heeft dat hij gelijk in zijn oude patronen vervalt.