Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:04

Door een ander topic open ik dit topic

Iedereen kan hier zijn of haar mening geven over het samen houden van konijnen of een konijn alleen houden

Ik ben van mening dat een konijn samen moet, het is een groepsdier (feit) en een konijn hoort niet alleen te leven.
Vaak hoor je, ja maar ik ken veel mensen die ook een konijn alleen hebben.
Helaas klopt dat, maar moet jij het dan ook persee doen ? Het is toch het beste voor het dier om hem of haar samen te houden ?

Gooi het er maar uit :D

Captain

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:07

Even een quote:
H_Nalanta schreef:
Ik snap je gedachtegang TS.
Ik had vroeger mijn konijnen ook altijd alleen.
Ze waren vrolijk, en blij dus ik dacht dat er niets aan de hand was.

Tot ik een nieuw konijn erbij kreeg. Toen zijn mijn ogen echt open gegaan. Mijn konijnen werden veel gelukkiger en lagen de hele dag naast elkaar, waren elkaar constant aan het wassen en waar de een ging, ging de ander.

Mijn konijn gaf voorheen ook geen teken dat hij 'ongelukkig' was. Of, misschien herkende ik die tekenen gewoon niet..
Een mens kan een konijnenvriendje nooit vervangen. Je kan je konijn geen affectie geven die een vriendje hem wel kan geven.

Ik hoop dat je deze reactie niet ziet als een aanvallende reactie, ik dacht namelijk net zoals jij. :j
Maar probeer toch even verder te kijken dan hoe je nu denkt, je zou je konijn zóveel gelukkiger maken met een vriendje.
En als goed baasje wil je dat toch? :)

Dus ja, een konijn moet absoluut samen! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:08

Hier ook nog even een stukje over het samen houden van Cavia's en Konijnen....

Citaat:
Er gaan vele verhalen rond over het wel of niet samen houden van cavia’s en konijnen. Wat is wijsheid? De een zegt dat dat prima kan, weer een ander zegt dat het onverstandig is..

Beide zijn juist, het kan wel maar is absoluut onverstandig! Konijnen en cavia’s zijn 2 heel verschillende dieren met beiden heel ander gedrag en heel andere levensbehoeften.

Om te beginnen is een cavia een knaagdier en een konijn niet. Buiten dat spreken ze ook nog eens allebei een andere taal. Dat betekent dat een konijn en een cavia niet met elkaar kunnen communiceren. Soms ziet u wel eens een cavia en konijn samen heel innig tegen elkaar aan liggen en dat ziet er heel lief uit. Dan wordt gezegd dat het zulke goede vriendjes zijn. Dat is maar deels waar: ze stellen elkaars aanwezigheid op prijs maar daar houd het eigenlijk wel mee op.

Gedragsverschil, een aantal voorbeelden: Konijnen houden ervan om elkaar te wassen, kunnen elkaar uren “afsoppen”, cavia’s daarentegen zullen elkaar niet of nauwelijks wassen. Dat betekent dus dat een cavia flink geïrriteerd kan raken als het gewassen wordt door een konijn terwijl het konijntje het goed bedoelt. Konijnen kunnen flink stampen met hun achterpoten. Dit kan oa boosheid aanduiden. Een cavia zal dat niet begrijpen waarop het konijn mogelijk zijn boosheid op het caviaatje afreageert. Konijnen zijn dol op speelgoed, kunnen druk zijn met een bal, proppen papier, slepen met oude doeken etc. Cavia’s spelen niet op die manier, en zullen dus niet als speelkameraadje deelnemen aan de pret die het konijn heeft. Beide dieren zullen elkaar dus keer op keer ongewild teleurstellen, wat totaal onnodig is.

Voeding, ook heel verschillend: Cavia’s hebben een heel belangrijke behoefte en dat is Vit.C Het lichaampje van een cavia kan dat niet zelf aanmaken en zal dat dus uit zijn voeding moeten halen. Om die reden is er speciaal voor cavia’s biks te verkrijgen waarin dat extra is toegevoegd. Een konijn heeft dat niet extra nodig. Dat betekent dat als je beide elkaars voeding geeft het konijn teveel vit. C (mogelijk met ernstige nierproblemen tot gevolg!) krijgt en de cavia te weinig.

Nu is dat volgens velen te compenseren dmv groentes maar ook daar weer verschillen: Cavia’s kunnen praktisch alle groenten verdragen maar konijnen niet! Daarbij kunnen meerdere cavia’s grote hoeveelheden “wegwerken” terwijl bij konijnen toch wel enige voorzichtigheid is geboden. De hoeveelheid zal voor konijnen langzaam opgebouwd moeten worden. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van het maag/darmstelsel van het konijn. (Meer info over voeding van het konijn en maag/darmproblemen –ziekten gas en/of verstopping zie: www.konijnen.nl )

Woonruimte: Konijnen hebben absoluut behoefte aan flinke woonruimte. Het dier moet kunnen hollen, rennen, vliegen als het ware. Die schitterende achterpoten hebben ze natuurlijk niet voor niets gekregen. Dat maakt 1 of meer konijnen direct al ongeschikt als huisdier als u hen maar beperkte ruimte kan bieden. Cavia’s zouden dan beter in aanmerking komen. Zij hebben uiteraard wel ruimte nodig maar aanzienlijk minder dan konijnen. Konijnen kunt u ook het hele jaar door buiten houden terwijl het voor cavia’s stukken prettiger is naar binnen gehaald te worden in de winter. Vrieskou kunnen zij maar slecht verdragen.

Conclusie: Wilt u uw cavia en/of konijn echt een groot plezier doen dan geeft u hen beide een vriendje/vriendinnetje van hun eigen soort! Want één feit is absolute waarheid: Konijnen en cavia’s zijn beide groepsdieren en horen dus niet alleen te leven!

Bron: Konijnenopvang Jamies

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:08

Ja, dat is het beste voor het dier. Maar er zijn ook uitzonderingen op de regel. Bij mijn konijn lukt het echt niet. (En het gebeurd volgens de regeltjes). En in een ander topic werd er meteen gegooid met dierenmishandeling, naar mijn mening is dat wel erg kort door de bocht...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:09

Het is nou eenmaal zo dat (DE MEESTE!!!) konijnen een stuk blijer zijn met een konijnenvriend/vriendin. Bij mij zal een konijn ook nooit alleen komen te zitten (hoewel Sieb momenteel een uitzondering is), gewoonweg omdat ik weet hoeveel gelukkiger ze zijn met een soortgenoot...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:10

Sommige konijnen kunnen idd niet gekoppeld worden, dit gebeurd niet vaak, maar het komt wel es voor.
In dat opzicht vind ik het geen dierenmishandeling, maar als je je konijn express alleen houd zonder te proberen om hem of haar te koppelen, dan vind ik het wel dierenmishandeling
Het konijn hoort gewoon niet alleen te leven..

Het beste is trouwens een gecastreerde ram(man) met een voedster(vrouw)
Als je voedster gecastreerd is, laat dan altijd je ram nog castreren, anders blijft ie rijden en dat is neit fijn voor je voedster.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:10

Maar Jolien, mag ik dan deze reactie aanhalen:
Jeetje zeg TS, ik snap dat je liever geen commentaar krijgt op je schattige dotje, maar niet alleen mijn vorige reactie, maar ook alle andere reacties hier in het topic zeggen toch genoeg? Een konijn hoort niet alleen te zitten, dat is in mijn ogen gewoon pure dierenmishandeling. Neem dan geen konijn, klaar.

Vind je het zelf ook niet kort door de bocht het pure dierenmishandeling te noemen?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:11

Oh ja WinSel, daar ben ik het wel mee eens!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:14

Maanon_ schreef:
Maar Jolien, mag ik dan deze reactie aanhalen:
Jeetje zeg TS, ik snap dat je liever geen commentaar krijgt op je schattige dotje, maar niet alleen mijn vorige reactie, maar ook alle andere reacties hier in het topic zeggen toch genoeg? Een konijn hoort niet alleen te zitten, dat is in mijn ogen gewoon pure dierenmishandeling. Neem dan geen konijn, klaar.

Vind je het zelf ook niet kort door de bocht het pure dierenmishandeling te noemen?

Die reactie is misschien niet helemaal fair, daar moet ik je gelijk in geven :j Het is in mijn ogen niet eerlijk een konijn in een hok van 1,5 bij 0,5 te houden, zonder soortgenootje. Dat vind ik wel onder dierenmishandeling vallen. Bewust je konijn 'ongelukkig' houden. Net als een paard opsluiten in een stal zonder soortgenoten om zich heen.

Maar ik moet toegeven dat ik het woord pure dierenmishandeling niet hier had moeten gebruiken. Denk alleen dat ik gewoon kwaad was op de TS, die bleef doorgaan over andere konijnen die OOK alleen zaten en niet ongelukkig waren.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:15

Oke, dan begrijp ik je punt :)
En over het paard ook, mensen houden hun dier nou eenmaal graag zoals ze het zelf willen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:16

Daar kan ik idd ook niet tegen, omdat anderen het zo doen, moet jij het ook zo doen ??
Je springt toch ook niet in de sloot als iemand anders het doet
Als je aan konijnen begint, moet je je eerst in lezen, en dan kom je er zeker achter dat een konijn een groepsdier is. Wil je geen 2 konijnen ? Begin dan niet aan konijnen

Mensen zijn egoistisch...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:17

Wij hadden eerst 2 konijnen (zussen) en dat ging niet altijd goed, maar we lieten ze altijd los lopen in de tuin mede zodat ze, als het echt nodig was, elkaar konden 'ontlopen'. Uiteindelijk waren ze toch best aardig tegen elkaar geworden, maar een paar maanden later overleed 1 van de konijnen. De dierenarts zei nog dat er kans was dat ons andere konijn een soort depressief zou kunnen worden omdat dr maatje weg was, en misschien kon ze zelfs zo depressief worden dat ze eraan kon komen te overlijden, maar dat is nooit gebeurt. Ze leek bijna wel vrolijker nadat dr maatje overleden was en nu, 2 jaar later is ze nog steeds vrolijk en gezond (inmiddels is ze alweer 7/8 jaar), maar ze loopt dan ook altijd los in onze tuin :)

Dus nee, ik vind een konijn alleen houden niet zielig, ook niet als je al nog nooit een poging gedaan hebt er een ander konijn bij te zetten. Ik vind het vele malen belangrijker dat ze veel ruimte hebben, genoeg om te knagen en voldoende aandacht.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 08-11-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:19

XladyX, niet aanvallend bedoeld, maar waarom hebben jullie ervoor gekozen geen nieuw konijn erbij te nemen na het overlijden van je andere konijn? Konijnen kunnen behoorlijk oud worden, het dubbele van wat je konijn nu is ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:19

WinSel schreef:
maar als je je konijn express alleen houd zonder te proberen om hem of haar te koppelen

:j .
Er is nog al een wezenlijk verschil tussen "jamaar ik moet geen vriendje voor mijn konijn want het konijn van de buurvrouw die heeft ook niet graag een vriendje dus niet elk konijn is blij met gezelschap"
of
"Jamaar ik moet geen vriendje want ik heb al talloze-onder begeleiding-pogingen gedaan om hem te koppelen op allerlei manieren maar hij blijft het niet willen."

Je kan onmogelijk zeggen als je konijn gelukkig(er) is alleen als je nooit pogingen hebt gedaan om het van nature kuddedier samen te zetten. Zoals hier eerder geschreven, misschien zie je gewoon niet dat hij veel ongelukkiger is omdat je hem nooit écht gelukkig hebt gezien. En uiteindelijk moet jij het leuk maken voor het konijn, het konijn dient niet om het alleen voor jou leuk te maken. Ik zeg dus een konijn moet altijd de kans hebben gekregen om een vriendje bij zich te hebben, en als dan echt blijkt dat hij met geen soortgenoten kan omgaan, dan pas kan je spreken van "mijn konijn is alleen maar nièt zielig".

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:21

Erg jammer dat je je konijn alleen hebt gehouden, ookal heeft ze veel ruimte
De aandacht wat een konijnenmaatje geeft, kun jij nooit geven....

Mooi verwoord Kwanyin...
Zoals ik ook al eerder heb gezegt, als je het geprobeerd hebt en het konijn wil het echt niet oke..
Maar geef niet te snel op, wij kunnen het ook niet met iedereen even goed vinden...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:22

@xJolien: Dit hebben wij bewust gedaan omdat het niet altijd goed gaat bij het opnieuw koppelen, en bovendien is konijnlief nog steeds erg vrolijk, ze gaat elke ochtend in volle vaart door de tuin (incl de leuke bokkesprongetjes) wanneer er iemand naar buiten komt. Ik heb wel een keer een wild babykonijntje opgevangen omdat die gewond was en in een apart hok gezet waardoor ze hem wel kon zien/ruiken, en daar deed ze heel agressief naar. Bovendien willen mijn ouders er niet weer nog een konijn bij, helaas :n
Laatst bijgewerkt door XladyX op 08-11-11 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:22

WinSel, hebben jullie een konijnenopvang oid? :)

Kwanyin, mooi gezegd! :j En he-le-maal waar!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:23

Maar wat ik me dan afvraag, hoezo wilt mijn konijn dan geen soortgenoten? Kan het zijn dat ze ze niet snapt? Of is ze echt liever alleen >;) ?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:24

XladyX schreef:
@xJolien: Dit hebben wij bewust gedaan omdat het niet altijd goed gaat bij het opnieuw koppelen, en bovendien is konijnlief nog steeds erg vrolijk, ze gaat elke ochtend in volle vaart door de tuin (incl de leuke bokkesprongetjes) wanneer er iemand naar buiten komt. Ik heb wel een keer een wild babykonijntje opgevangen omdat die gewond was en in een apart hok gezet waardoor ze hem wel kon zien/ruiken, en daar deed ze heel agressief naar. :j

Omdat het niet altijd goed gaat met opnieuw koppelen? Sorry, dat vind ik echt een ...reden. Tuurlijk zijn er gevallen waar het niet goed bij gaat, maar met veel geduld en de juiste manier zijn er nog veel en veel meer pogingen waar het wel bij lukt..

Je konijn is vast enorm blij dat ie lekker los mag lopen etc, maar ik denk dat het voor haar zoveel fijner is als er een soortgenoot bij komt....

silvericathy

Ik vind ook dat een konijn samen hoort... helaas krijg ik mijn ouders echt niet overgehaald om mijn konijn te laten castreren en er een vrouwtje bij te koppelen....Ik heb het zelf geprobeerd met een baby konijntje die ik van school had meegenomen, deze heb ik in een ander hok een tijdje thuis gehad en steeds goed verzorgt in de hoop dat ze mocht blijven maar mijn vader wil het gewoon echt niet hebben.
ik heb hem ook sites laten lezen, ik heb leuke konijnen opgezocht op internet die gezellig samen zaten of die tekoop waren... heel veel geprobeerd maar krijg hem niet overgehaald, en tja dan houd het op he.

Captain

WinSel schreef:
Zoals ik ook al eerder heb gezegt, als je het geprobeerd hebt en het konijn wil het echt niet oke..
Maar geef niet te snel op, wij kunnen het ook niet met iedereen even goed vinden...

:j Vaak hoor je: ja maar ik heb geprobeerd te koppelen maar hij/zij wil niet.
Naar mijn idee stop je pas als je alle mogenlijke manieren geprobeerd hebt..

Bij mij heeft het ook een half jaar geduurd, maar toen waren ze toch wel erg gelukkig met elkaar.. :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:25

Bij ons lopen 5 konijnen in een groep (geacstreerde ram en 4 voedsters)

en 1 ram apart waar me mee willen dekken.

Imo horen konijnen in een groep en baal al dat er 1 apart zit maar rammen samen gaat helaas niet.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:25

silvericathy schreef:
Ik vind ook dat een konijn samen hoort... helaas krijg ik mijn ouders echt niet overgehaald om mijn konijn te laten castreren en er een vrouwtje bij te koppelen....Ik heb het zelf geprobeerd met een baby konijntje die ik van school had meegenomen, deze heb ik in een ander hok een tijdje thuis gehad en steeds goed verzorgt in de hoop dat ze mocht blijven maar mijn vader wil het gewoon echt niet hebben.
ik heb hem ook sites laten lezen, ik heb leuke konijnen opgezocht op internet die gezellig samen zaten of die tekoop waren... heel veel geprobeerd maar krijg hem niet overgehaald, en tja dan houd het op he.

Tja, jij zegt dat het dan ophoudt, maar ik zou kijken of ik een beter plekje voor m'n konijn zou kunnen vinden, waar hij WEL met een soortgenootje zou kunnen zitten...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:26

Ik werk bij een konijnenopvang idd :)

Maar Lady, als je het nooit geprobeerd hebt, weetje natuurlijk nooit of het niet goed gaat
Als jij een gecastreerde ram gekoppeld had aan je voedster, was het zeer waarschijnlijk gewoon gelukt...
Maar dan moet het wel op de juiste manier gebeuren...
En een wild konijn is heel wat anders dan een huisdier konijn...

Maanon_ Wat heb je zoal al geprobeerd met koppelen ?
Sommige konijnen zijn idd liever alleen, maar vaak geven mensen het te vaak te snel op
Ik zeg niet dat jij dit ook doet hoor :)

WilaWander, als je die ene ram laat castreren wil het waarschijnlijk wel lukken met je groep omdat je 4 voedsters hebt
Waarom wil je dekken ? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:27

Wilawander schreef:
en 1 ram apart waar me mee willen dekken.

Imo horen konijnen in een groep en baal al dat er 1 apart zit maar rammen samen gaat helaas niet.

Heb ik hier ook hoor. :j
Zitten nu nog samen maar gaan over een weekje uit elkaar omdat ik echt geen vroege zwangerschap bij mijn konijn wil. (dan zijn ze 10 weken)