Zijn Brahma hanen lief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Zijn Brahma hanen lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 01:30

Aangezien ik vanmorgen onze kleine Wyandotte haan dood in de ren aantrof, zijn we op zoek naar een nieuwe haan.

Ik heb al 3 Brahma kippen en we willen er een paar bij.
Nu zit er iemand in de buurt die de kleurslag heeft die wij erg mooi vinden.
Wij willen echter het liefst een niet te oude haan, eentje die we zelf nog een beetje moeten groottrekken en dus kunnen opvoeden. Dat hebben we ook met de Wyandotte haan gedaan. Die hebben we heel veel in de hand gehad en alleen toen hij aan het puberen was, heeft hij ons een keer of 2 proberen aan te vallen, maar daarna nooit meer }:)
Helaas had die man dus alleen maar 8 maanden oude Brahma hanen.

Nu heb ik er geen idee van hoe groot die al zijn met 8 maanden en of je ze dan nog goed kunt opvoeden.
Ik heb nl. geen zin in een akelig grote valse haan :+ .

Die man kan me natuurlijk vanalles wijsmaken, die wil zijn hanen natuurlijk kwijt, dus...is er iemand die ervaring heeft met dit ras en de aankoop en het gedrag van de oudere hanen.

Dit is overigens de link naar de kleur die wij graag willen hebben: meerzomig zilverpatrijs.
http://www.brahmaclub.nl/home/content/9 ... verpatrijs

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:40

Dat sommige hanen aanvallen heeft juist te maken met de opvoeding.
Heb hier nog nooit een valse haan gehad en ik fok er een heel aantal ieder jaar.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:01

Ben ooit eens bij een Brahma-fokker geweest, die goeie man had er een speciale manier voor om ze vast te houden vanwege de verschrikkelijk grote en scherpe nagels van de hanen. Brahma's zijn over het algemeen hele leuke rustige kippen, maar ik weet niet of ik het zou aandurven met én een kindje thuis en zo'n grote haan (het scheelt toch een heel stuk met een Wyandotte), misschien toch naar een kleinere soort kijken?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:02

@ Niezel: Mijn "kindje" is al 12 jaar oud, dus die kijkt wel over zo'n haan heen :D . Hij moet alleen niet gaan aanvallen, want dan vind ik het zelf ook niet meer leuk.

Mijn Opa had vroeger een haan, die joeg iedereen de wei uit. Is eens achter tegen de blote rug van mijn tante aangevlogen, terwijl ze door de tuin liep, mijn nicht en ik hebben eens bijna een uur opgesloten gezeten in het voerhok van de kippen omdat hij ons voor de deur stond op te wachten, ik heb hem eens achter 2 jongens aan zien rennen....die wisten niet hoe vlug ze over de heg moesten springen :+ . Maar die haan kregen ze dus ook toen hij al wat ouder was.
Zoiets wil ik dus niet meemaken.

sunny_l0ve

Re: Zijn Brahma hanen lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:13

Ik vind de Brahma de meest tolerante kippensoort tegenover mensen. Het zijn echt hele lieve kippen, ook tegenover de hennetjes! Wij hadden op de kinderboerderij ook een Brahma die ik had aangeschaft als hennetje, maar toch een haan blijkt te zijn. Ook heel lief, alleen erg schuw voor ons.
Maar ondanks dat geen hanengedrag. Die zit nu trouwens bij een huis waar ze ongeveer 10 hanen heeft rondlopen, waarvan de meeste Brahma's zijn.
Ik zou bij die man gaan kijken, acht maanden is nog jong genoeg om tam te krijgen, het zal misschien langer duren dat wel. Ik heb zelf een kip van 5 jaar nog tam kunnen krijgen, die kwam zo op je schoot zitten. Dus daar heeft leeftijd niets mee te maken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:25

Wij hebben een jaar of twee geleden 3 kuikens gehad van een kennis. Dit waren drie Brahma kuikens, waar van 2 hennen en 1 haan. Op een gegeven moment begon de haan nadat hij was uitgegroeid, op onze oudere Brahma's (7 jaar) in te pikken. Altijd pakte hij dezelfde kip, en pikte vervolgens achter op de kop. Die kop zag eruit als de tomatensaus op een pizzabodem, zo rood en bloederig! Vervolgens een kippenbril aangeschaft en op zijn snavel gedaan, maar helaas mocht dit niet baten. Haan weggedaan en die kip vervolgens apart gezet tot het genezen was. Wij hebben dus helaas geen lieve haan gehad, ondanks dat hij wel sociaal was naar mensen was het voor de kippen een monster. Ze waren echt bang voor hem, en kropen ook in elkaar als hij eraan kwam.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:32

brahma hanen zijn het eerste jaar nog erg lief, maar uiteindelijk worden ze bijna allemaal echt macho
en willen hun kipjes verdedigen dat is mijn ervaring.
ik heb dan er dan ook de nodige litekens aan overgehouden....

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:16

_Nicky schreef:
Wij hebben een jaar of twee geleden 3 kuikens gehad van een kennis. Dit waren drie Brahma kuikens, waar van 2 hennen en 1 haan. Op een gegeven moment begon de haan nadat hij was uitgegroeid, op onze oudere Brahma's (7 jaar) in te pikken. Altijd pakte hij dezelfde kip, en pikte vervolgens achter op de kop. Die kop zag eruit als de tomatensaus op een pizzabodem, zo rood en bloederig! Vervolgens een kippenbril aangeschaft en op zijn snavel gedaan, maar helaas mocht dit niet baten. Haan weggedaan en die kip vervolgens apart gezet tot het genezen was. Wij hebben dus helaas geen lieve haan gehad, ondanks dat hij wel sociaal was naar mensen was het voor de kippen een monster. Ze waren echt bang voor hem, en kropen ook in elkaar als hij eraan kwam.

Dit hoeft niet perse aan de haan te liggen denk ik, een jonge haan met jonge en erg oude hennen wil wel vaker de oude hennen verstoten.
Verder geen ervaring met brahma's, ik zou zeggen test het en je weet het :D Je kan altijd een keer een gedrocht tegenkomen ;) Ik denk dat de opvoeding niet heel veel effect op dergelijk gedrag van de haan heeft.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:48

Ik vind brahma's prettigere hanen hebben dan de gemiddelde kippensoort. Ze zijn tegenover hun hennen vaak wel beschermend. Maar dat maakt ze niet meteen aggressief tegenover mensen. Ik heb er alleen goeie ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:38

Ik heb weleens een bahama vast gehouden,
het is heel erg belangrijk dat ze vanaf het begin heel tam zijn.
Daar was dat niet zo en mijn handen lagen open.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:52

tam vaaf het begin maakt niet echt uit, mijn haan was ook tam
kwam zelfs geregeld met zijn meiden even binnen kijken je kon ze ook allemaal stuk voor stuk op pakken
geen enkel probleem.(ook de haan zelf)
maar op een gegeven moment gaan de meeste hun kipjes verdedigen en de macho spelen
en dan gebeuren er dingen die je liever niet wilt (dit geld natuurlijk enkel als ze los over het terein lopen)
wij hebben verschillende kleurslagen gehad en ze hadden het bijna allemaal, maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:24

Mijn Brahmahaan was ook erg braaf, hij had wel iets meer pit mogen hebben, want een vos heeft zijn 5 vrouwtjes vermoord en hij was de enige die het nog overleefd heeft. Had hij nu maar zijn vrouwtjes gered...

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:57

Pieteritus1 schreef:
Mijn Brahmahaan was ook erg braaf, hij had wel iets meer pit mogen hebben, want een vos heeft zijn 5 vrouwtjes vermoord en hij was de enige die het nog overleefd heeft. Had hij nu maar zijn vrouwtjes gered...

Moet je een Ko Shamo haan nemen :) Dat is een vechthoenderras en die schijnen zelfs vossen aan te kunnen (de haan dan hè), maar of je zelf nog bij het kippenhok kan komen is de vraag, hahaha

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:20

Neem whyandottes!! geweldige kippies!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:40

CK88 schreef:
Neem whyandottes!! geweldige kippies!

Nee, die had ik (is er nog 1 van over) en die vliegen me elke keer over de draad en dan kan ik de eieren overal gaan zoeken :+ .
En dat is dan nog niet het grootste "probleem", ik vind het vervelender dat ze dan ook meteen in de moestuin van mijn buurvrouw gaan scharrelen en haar net gezaaide moestuintje elke keer overhoop halen.
Ik doe niks anders dan vleugels knippen om ze binnen te houden, de draad is steeds hoger geworden, want ze vlogen op een gegeven ogenblik op het kippenhok en vandaar uit over de draad. Ik wil dus wat minder vlieggrage kippen :D . En de Brahma's die ik heb, zijn daarin een stuk gemakkelijker. Die blijven bij/in hun ren.

Maar goed....ik ben me nu aan het bedenken of ik uberhaupt nog een haan moet nemen.
Misschien dat ik toch maar het gewoon alleen bij kippen houdt. Of misschien van het voorjaar broedeieren kopen en kijken wat daar uitkomt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:44

Wij hebben ook hanen gehad en die Brahma hanen vond ik toch wel het liefst, die kleine kriel haantjes zijn meestal veel feller. Ze aten bij ons ook gewoon uit de hand

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:44

Ik vind van die kipjes leuk met die bolle hoofdjes, zo'n enorm kuif/bol erop.
Geen idee hoe ze heten maar ze hebben heel veel veren en dus een soort bolkuif op het hoofd.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:48

Huh, wyandottes horen niet te kunnen vliegen? Meer als een beetje fladderen kunnen die van mij niet hoor :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:42

Mijn ervaring met Brahma hanen is heel uiteenlopend. De ene haan was net een schoothond en de andere haan deed niks anders dan aanvallen.. Ik denk echter niet dat het een 'agressief' ras is van oorsprong.
Succes met het vinden van een nieuwe haan! :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:46

Ik heb geen ervaring met Brahma hanen maar onze buurman heeft er eentje die idd aanvalt.

Wij hebben nu 4 kippen en 1 haan van de red Island Rhode. Die zijn zo vreselijk lief.
En vooral grappig.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:50

Mag ik hier ook even spammen? :o -> [FOTO] Verzameltopic Kippen
Heb dit topic aangemaakt na het zien van de foto verzameltopics van honden, katten en konijnen. Dus plaats hier foto's van al je kippen! :D

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:53

Wij hebben een brahma haan, nooit echt iets aan opvoeding gedaan, wij doen er verder ook niks mee (behalve eten geven :') )
Maar die is echt hartstikke lief, heeft nog nooit agressief gedrag vertoont :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:50

Wij hebben sinds kort ook een brahma haan, hadden al 1 volwassen brahma kip 2 uit de kluiten gewassen vleeskippen en 3 jonge brahma kippen. Deze haan moest weg want hij vermoorde de kippen van de vorige eigenaar bij ons is hij echter heel vriendelijk en rustig maar heb hem de eerste x letterlijk wel op de klomp moeten nemen :=

Nu komt hij zelfs bij je met voeren etc, bij de vorige eigenaar zat hij in een hok van 1 m bij 2 m en was alleen nu heeft hij dus 6 dames en ruim 10m x 30 m vrije uitloop en voor snachts een hok en open ren van 5 x 5 m. Dier leeft helemaal op heerlijk om te zien, hij is vriendelijk heel rustig alleen kraaid hij wel veel :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:24

CK88 schreef:
Huh, wyandottes horen niet te kunnen vliegen? Meer als een beetje fladderen kunnen die van mij niet hoor :P

Ze kunnen ook geen 20 meter vliegen, maar een draad van 1.20m komen ze wel overheen. Moet ook wel zeggen dat ik bovenover een balk over de draad heb lopen waardoor ze er gemakkelijk op konden springen en even blijven zitten. En een kip kan behoorlijk hoog springen, ook een Wyandotte. En als ze dan ook nog een beetje erbij fladderen, dan zitten ze dus zo bovenop het hek.
Alleen met 1 geknipte vleugel komen ze er dus niet op.

Ik heb besloten om het eens even af te wachten. Ik heb nu 3 Brahma's en 1 Wyandotte.
Het is eigenlijk wel lekker rustig zo zonder haan :+ , ook voor de kippen. Geen gestress meer van een haan die bovenop de kippen wil springen en ze eerst door de wei jaagt omdat ze niet willen :P .
Misschien dat ik in het voorjaar ergens broedeieren koop en kijk wat eruit komt. Kan ik nog altijd een haan zelf houden en de rest verkopen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:36

Ik heb geen Brahma haan, maar wel een hele grote Barnevelder. Ik heb niets met het beest gedaan, alleen de waarschuwing gegeven dat als hij agressief gaat doen, hij in de pan beland :+
Het is de grootste nicht die er rond loopt. Hij is heel mak, loopt zelfs het huis binnen, maar zeg boe tegen hem en 'poef' weg is ie _O- .