Huisvesting oud konijntje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Binnen of buiten?

Binnen
8 (61%)
Buiten
5 (38%)

Totaal aantal stemmen: 13

StableDoor

Huisvesting oud konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:45

Hallo bokkers,

Ik en Gabber zitten met een probleem.
Toen een van onze cavia's overleed hadden we er een konijn als gezelschap bij gekocht. Dit ging heel goed, maar de cavia ging na een week dood van ouderdom. Toen was Gabber, het konijn, alleen. We kochten er een ander konijn bij, mijn moeder wilde persé een vrouwtje, dus na een maand hadden we ineens 7 konijnen :+ . Toen de baby's er waren stinden de konijnen binnen.
We hadden de vader, Gabber, in een apart hok gezet, omdat je vaak hoort dat mannetjes agressief zijn naar kleine konijntjes. Dit was bij Gabber niet het geval, merkten we toen we hem erbij zetten. Hij was heel lief en waste alle kleintjes.

Een van de kleintjes hadden we gehouden. Het konijnengezin verhuisde naar een buitenhok (2 verdiepingen) met een ren. Dit is jaren goed gegaan, maar het kleintje (inmiddels allang een volwassen konijn) kreeg hersenvliesontsteking. We hebben haar nog 8 dagen met spuitjes voer, medicijnen en water proberen te genezen, maar er was geen verbetering, dus lieten we haar inslapen.
Gabber en Molly (het vrouwtje) werden depressief. Na een paar maanden ging het weer goed. Ze zaten altijd samen in het zonnetje en wasten elkaar.
Gisteren hebben we Molly in moeten laten slapen. Na een epileptische aanval had ze haar ruggetje gebroken en was ze verlamd. Dit was echt geen leven voor haar, dus dit was de beste keus. Maar nu is Gabber alleen. Hij heeft eigenlijk nooit alleen geleefd, behalve in de dierenwinkel en toen de cavia overleed een weekje. We willen er geen nieuw konijn bij nemen, omdat Gabber ook al bejaard is, en je dan weer hetzelfde verhaal krijgt (Gabber gaat dood, andere konijn alleen etc.). Gabber zit nu dus in zijn eentje buiten. We hebben hem een knuffel gegeven in konijnenformaat, maar dit kan natuurlijk niet de plek innemen van een echt maatje.

Nu twijfelen we dus of we hem buiten moeten laten staan, of binnen. Binnen zal hij meer aandacht krijgen, en er is bijna de hele dag wel iemand thuis. Hij mag dan lekker door eht huis heen huppelen. Buiten kan hij de hele dag zelf bepalen of hij binnen of buiten zit. Hij zal buiten wel minder aandacht krijgen, omdat je natuurlijk zelf niet de hele dag buiten zit. Hij gaat zich dan denk ik snel vervelen, binnen gebeurt er altijd wat. We willen natuurlijk voorkomen dat hij depressief wordt, en dat lukt waarschijnlijk het beste als hij binnen staat, maar dat is zo onnatuurlijk... Buiten kan hij trouwens niet in de tuin rondlopen, aangezien hij dan naar de buren kan.

Dus: wat is beter voor Gabber? Binnen of buiten? (We hebben dit al aan de dierenarts gevraagd, die zei dat het niet uitmaakte)

Sorry dat het verhaal zo onduidelijk is, dingen goed opschrijven is niet mijn sterkste punt.

xJolien

Re: Huisvesting oud konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:49

Ten eerste, sterkte met het verlies van Molly! Verschrikkelijke manier denk ik om je konijn te verliezen... ;(

Bij sommige asiels/konijnenopvangen hebben ze 'leen'konijnen, dat houdt in dat je het konijn bij jouw konijn zet, totdat jouw konijn overlijdt. Dan kan je het leenkonijn terugbrengen naar de opvang! Erg goede manier om niet 'vast' te zitten aan het konijn die overblijft! Misschien dat dit een optie is?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:49

Persoonlijk zou ik een konijn uit een opvang er bij halen, is Gabber inmiddels gecastreerd ?
Als je naar een opvang gaat en een leuke voedster uit zoek, mag deze altijd terug als je er niet meer voor wil of kan zorgen, dus als Gabber overlijd mag de voedster terug naar de opvang
Als je dit besluit zou ik ze buiten laten
Het is voor Gabber echt veel beter als hij niet alleen blijft zitten, konijnen kunnen sterven van eenzaamheid, en omdat jou konijn nog nooit alleen heeft gezeten lijkt me het niet slim om hem nu alleen te houden

Hoe oud is ie eigenlijk ?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:55

Ik was vergeten erbij te zetten dat mijn ouders echt geen konijn er meer bij willen.. Maar bedankt voor de ideeën.

@xJolien: dankje.
@WinSel: Gabber is gecastreerd.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:55

Dan zou ik voor het konijn kiezen en een nieuw tehuis voor je konijn zoeken waar ie wel een vriendinnetje heeft
Tis echt veel beter voor je konijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:56

Heel veel sterkte iig! :(:)
Normaal vindt ik altijd buiten, maar zoals ik lees is het een aanhankelijk konijn? (Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor) Als het een aanhankelijk konijn is binnen.
Anders buiten laten.. En hoe oud is oud? :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:59

Aww hij heeft ook heel wat mee gemaakt zeg.

Hoe oud is Gabber nu?

En misschien even vervelend, maar ik wilde het toch even vragen. Het konijn met hersenvliesontsteking wat voor symptomen had deze? en het konijntje dat de rug gebroken had, hebben jullie dat allemaal zien gebeuren en is er een foto gemaakt?
Klinkt een beetje raar, maar het 1 kan op het ander slaan.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:59

Het is een aanhankelijk konijn. Hij vindt het erg gezellig bij ons binnen, maar omdat het een buitekonijn is willen we hem niet te vaak en te lang binnen hebben (ivm temperatuurverschil).
Ik weet niet precies hoe oud hij is, maar wij hebben hem nu bijna 7 jaar.

Als Gabber binnen staat, kan hij wel 3-5 uur per dag rondlopen.

@WinSel: het konijn wegdoen is ook niet echt een optie. Hij woont zijn hele leven al bij ons, ik denk dat hij depressief wordt als hij weer weg moet.

@Faniek: het konijntje met hersenvliesontsteking was ongeveer een jaar geleden. De epileptische aanval was best eng om te zien... Ze begon te rollen, een soort van te piepen, heel hard te spartelen en haar nekje heel raar te draaien. Toen ze op probeerde te staan viel ze om, ook liet ze haar ontlasting lopen (verlamming). Na een minuut of 5 deed ze weer normaal, en na een half uurtje hupste ze ook weer. We zijn toen niet naar de DA gegaan, omdat het weer goed ging. Dat was 2,5 week geleden, maar gisterochtend vonden we haar, haar achterhand verlamd en helemaal onder de stront (sluitspier deed het natuurlijk ook niet meer). Ze probeerde zichzelf voort te slepen, maar dat ging echt niet... Dat werd dus een enkeltje DA.
Wat vreemd was, was dat bij de DA er na de eerste prik ineens een enorme golf bloed uit haar stroomde. De DA kon niet vinden waar het vandaan kwam, er zat ook helemaal geen bloed op haar vacht, maar de DA zat wel onder het bloed.. Toen ze dood was kreeg e stuiptrekkingen, echt niet leuk om te zien...

Ik denk dat Molly en Nijntje (haar dochter) allebei zwak waren.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 04-11-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:01

En hoe groot was je konijn nou? :) Kleine konijnen kunnen zo 10 jaar worden :)

Faniek

En was hij nog jong toen hij bij jullie kwam of al volwassen?

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden (wellicht nog niet gelezen) op de andere vragen, daar kan ik misschien nog nuttige informatie voor je uithalen.

WinSel

Hij kan ook behoorlijk depressief worden als ie alleen blijft

Maar als dat geen optie is, zou ik em naar binnen halen, krijgt ie meer aandacht en dan mag ie los lopen...
Maar hou em wel goed in de gaten hoor ! Hij moet blijven eten

PassieAppel, ze kunnen zelfs 15 jaar worden

Kaaaren

natuurlijk zou het meeste ideaal zijn een konijntje erbij, of een leen konijn (wist niet dat het kon maar dat lijkt me super)

Afgezien daarvan zou ik toch voor binnen gaan in de winter, en in het voorjaar miss weer naar buiten?
Een oud konijn heeft miss minder bij te zetten als het echt gaat vriezen. En jullie zijn er meer bij.
Wat altijd beter is als niets!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:07

Faniek schreef:
En was hij nog jong toen hij bij jullie kwam of al volwassen?

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden (wellicht nog niet gelezen) op de andere vragen, daar kan ik misschien nog nuttige informatie voor je uithalen.

Hij is in ieder geval niet meer gegroeid toen hij bij ons kwam.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:08

Ik zou em dan gewoon lekker naar binnen halen en veel aandacht geven
Een maatje zal je nooit kunnen vervangen, maar als er geen andere optie is...

Maar let goed op em

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:15

We zullen zeker goed op hem letten! En als het echt niet goed met hem gaat, da kan hij denkik wel terecht bij onze nicht (heeft een dochter van hem).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:17

Is het echt niet mogelijk je ouders om te praten en er een voedster bij te halen in bruikleen ?
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn

En bedenk wel, als ie naar je nicht gaat, dat je konijnen nooit zomaar bij elkaar moet zetten
Konijnen kennen geen familiebanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:25

Laat je ouders een paar sites lezen :+
Maar hoe groot is hij nou? (Ivm een vriendje)

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:27

passieAppel schreef:
En hoe groot was je konijn nou? :) Kleine konijnen kunnen zo 10 jaar worden :)

Nog wel ouder. Ik heb er hier 1 zitten die is 11+ en nog topfit. Ze zit sinds een half jaar ook alleen omdat ze aangevallen werd door de rest van de groep. Nu zit ze bij mij thuis. Op het balkon. Eerst is ze echt even depressief geweest. Sinds kort leeft ze weer op. Ik heb gewoon hetzelfde ritme aangehouden. Staat dus ook nog steeds buiten. Lekker veel stro hooi en graaf ruimte.

Succes ermee

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:28

Konijnen kunnen zelfs 15 jaar worden
Dus vaak zeggen mensen te snel dat een konijn oud is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:44

Oh dat wist ik nieteens! :) Die van mij loop nu tegen de helft aan dus :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:25

Faniek schreef:
En misschien even vervelend, maar ik wilde het toch even vragen. Het konijn met hersenvliesontsteking wat voor symptomen had deze? en het konijntje dat de rug gebroken had, hebben jullie dat allemaal zien gebeuren en is er een foto gemaakt?
Klinkt een beetje raar, maar het 1 kan op het ander slaan.

Ik bedoelde antwoord op deze vragen, dit in belang voor het huidige konijntje wat je nu hebt. Het klinkt namelijk de combinatie van een konijn met hersenvliesontsteking en een konijn met verlamming dat het mogelijk wat anders is en in belang van Gabber nu kun je misschien antwoord geven op die vragen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:10

Die epileptische aanval hebben we gezien, maar geen foto's gemaakt. We hebben het ook beschreven aan de dierenarts, die de symptomen ook koppelde aan een epileptische aanval. Bij het konijntje met hersenvliesontsteking (ongeveer een jaar geleden) heeft de dierenarts zelf deze diagnose gesteld.

Gabber is een gewoon formaat konijn. Geen dwergkonijn, maar ook zeker geen vlaamse reus.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:05

Wat waren de symptomen bij de hersenvliesontsteking? Het klinkt voor beide namelijk iets anders waar je in de toekomst voor Gabber in de gaten moet houden.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:26

meid zo te horen ben je goed voor je konijn. zomaar bij andere konijnen zetten zeker voor een ouder konijn zal ik niet doen. Lekker binnen zetten wel zonder stro anders word het veel te warm dus alleen vlas of zaagsel op de bodem. Binnen krijg het veel meer aandacht, jullie is hij gewend, andere omgeving geeft heel veel stres. Een konijn van 7 laat hem gewoon lekker genieten bij jullie. En ja alles kan oud worden maar dat is geen garantie. juist voor hem denk ik gezelliger dan misschien een maatje wat niet eens klik.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:39

Mijn konijn is 10,5 mist een oog, en staat lekker binnen.

zou gewoon lekker binnen zetten, kun je hem lekker aandacht geven.