Een hond houden, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Een hond houden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:09

Goede avond, ik heb een vraagje.
Ik zou graag een hond willen hebben, eigenlijk wil ik dit al m'n hele leven.
Nu kan het sowieso niet omdat m'n moeder het niet wilt. Maar ook omdat ik denk dat het niet eens kan.
Ik vraag me vooral af, hoe doen jullie dat met het uitlaten? Ik zit op school, m'n moeder werkt.
Als ik straks op mezelf woon dan moet ik ook werken, maar de hond moet toch tussen de middag uitgelaten worden.
En zo'n 4 keer per dag. Hondenuitlaatservice is ook niet goedkoop. En stel dat als ik tegen die tijd dat ik uit huis ga geen vriend heb ofzo en alleen ben, dan zou het dus nog steeds niet kunnen, maar wanneer wel? Ik hoor weleens dat sommigen tussen de middag naar huis kunnen of dat de hond mee gaat. Maar aangezien best veel mensen honden hebben vraag ik me af is dat dan altijd een mogelijkheid, of heb je altijd mensen die dat doen.
Brand los hondenbezitters :))

VogeltjeM

Re: Een hond houden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:14

Ik ben veel thuis, omdat ik op de universiteit studeer. Ik werk veel, maar meestal 's avonds, dus dan is mijn vriend thuis.

Als mijn vriend en ik allebei weg zijn (twee of drie dagen per week) dan mag mn hondje bij mijn ouders. Mijn moeder is (bijna) altijd thuis en mijn ouders hebben ook 2 honden, waar mijn hondje ook leuk mee speelt.

Verder gaat mijn hondje altijd mee paardrijden/hardlopen/naar vrienden/whatever, zodra het ff kan :)

Mijn vriend heeft nu nog een praktijk die niet aan huis is, maar dit is in de toekomst wel de bedoeling. Later hoop ik dus geen beroep meer op mijn ouders te hoeven doen :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:15

Mijn vriend en ik hebben beiden wisselende diensten. Als hij een late dienst is heb ik een vroege, dus dan zit de hond amper alleen. Daarnaast werk ik part-time. Als we beiden eens een zelfde dienst hebben, neem ik de hond mee naar mijn werk :)
Overigens heb ik genoeg mensen die op haar willen passen of haar uit willen laten, maar doe het liever zelf :o

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:17

Ik zou mijn hondje ook mee kunnen nemen naar mijn werk (in de zorg). Lijkt me ook wel een keer leuk :D
Maar voor mij persoonlijk is dat geen permanente oplossing. Ik ben mijn ouders dan ook eeuwig dankbaar, want zonder hen zou ik echt geen hond kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:19

Ik denk dat het ook meespeelt dat je een hele makkelijke hond hebt :)
Dan kunnen ze mee naar de paarden, ect.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:23

Mijn vriend en ik werken allebei fulltime. sOchtends vroeg loop ik met de hond zo tegen half 7, en smiddags weer tegen kwart voor vier. Vriend laat haar savonds uit als ik niet naar mijn paard ga. Verder neem ik haar zo`n beetje overal mee naartoe. Naar de paarden, en mee op visite waar de hond welkom is. Verder gaan we vaak naar het bos en fiets ik nog 20 min. per dag met haar wat ze geweldig vind. Ze was al heel snel gewend aan dit ritme.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:07

Ik kan mijn honden naar mijn ene werk mee nemen en als ik naar mijn andere werk gaat dan passen mijn ouders op. In principe zouden ze als ik op mezelf ga 3 dagen in de week alleen thuis zijn waarbij ik tussen de middag thuis kan zijn. Dan is het 2x 4 á 5 uur alleen thuis zijn en van te voren half uur lopen en dan slapen 's ochtends. Tussen de middag kom ik thuis pak ik broodtrommel en gaan we half uur naar de dijk om te lopen en spelen. Dan gaan ze (ligt aan het weer) of binnen of buiten of binnen/buiten opgesloten de rest van de mdidag door brengen en na mijn werk gaan we weer de polders in voor een uur. Hun hebben zo genoeg beweging voor hun.
Mocht ik later honden hebben die meer nodig hebben dan zou ik 1 dag alleen thuis, 1 dag dagopvang (is vaak minder duur dan uitlaatservice en ze zijn een hele dag eruit) en dan weer 1 dag alleen thuis.
Hoop eigenlijk dat ik over 2 jaar toch wel full time kan werken in dierenopvang en dat de honden dan dus altijd mee kunnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:12

Mijn hond wordt tussen de middag niet uitgelaten. 's Ochtends en 's middags weer als ik uit mijn werk kom.
Ook op mijn vrije dagen gaat ze niet tussen de middag uit. Is maar net waar je je hond aan laat wennen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:12

Wij werken allebei, robin fulltime, ik part time. maar ben veel weg voor mijn eigen werk, paarden en nog meer.
wij hebben de planning zo lopen dat je hond max 5 uurtjes per dag alleen zit. en als het net zo ook
uit komt. dan blijft de hond een middagje bij mijn ouders, met andere honden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:19

Ik ben parttime gaan werken voor de dieren.

Daarbij werkt mijn man veel vanuit huis, wij zijn relatief vaak thuis.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:34

Ligt er ook aan wat voor hond je wilt.Een border collie maak je over het algemeen niet blij met weinig thuis zijn. Een wat oudere hond (wellicht uit het asiel?) wat al heel wat gewend is is dan een heel ander verhaal.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:44

Bij ons zitten ze van maandag tot en met woensdag van half 9 tot 16:00 alleen op donderdag en vrijdag tot 14:00 en ze gaan minimaal 2x per week mee naar bos/park/strand. Daarbij train ik met één van de honden(een poedel) elke dag wel maar kort en op speelse wijze, die mag ook mee skeeleren in de avond of joggen of speuren. De twee malthezers slapen het liefst de hele dag.. :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:11

Ik breng mijn hond altijd naar mijn schoonvader als ik moet werken :j
Ben daar heel erg blij mee natuurlijk!! En hij loopt tussen de middag ruim een uur met mijn hond.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:53

sunshine schreef:
Ik breng mijn hond altijd naar mijn schoonvader als ik moet werken :j
Ben daar heel erg blij mee natuurlijk!! En hij loopt tussen de middag ruim een uur met mijn hond.

Wow, das ideaal :D
Mijn vader heeft ook wel eens van die uitspattingen: dan kom ik de hond ophalen en dan blijkt ze al 2 uur gewandeld te hebben :') super, dan heb ik eens een dagje vrij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:39

Ik werkte onregelmatige tijden waardoor ik bijvoorbeeld in de ochten de hond uit liet, voor het werken. Dan na 3 a 4 uurtjes kwam mijn vriend thuis en liet hij hem uit. En als ik terug kwam van mijn werk liet ik hem weer uit.
Zelfde met ochtenddiensten, zo werd dat mooi afgewisseld en kwam hij veel buiten.
Nu op het moment zit hij bij mijn ouders en mijn moeder is vrijwel altijd thuis, de veranda deuren staan open dus hij kan in en uit lopen.
Mijn hondje kan zeker een dagje alleen zijn, maar liever heb ik dat hij naar buiten kan, mocht het zo zijn dat hij weer bij ons kan en ik weer een baan heb zonder onregelmatige tijden dan zou ik kiezen voor een luik in de deur waar hij toch in en uit kan lopen. Het scheelt dat hij niet groot is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:46

Angeliekje schreef:
Mijn vriend en ik werken allebei fulltime. sOchtends vroeg loop ik met de hond zo tegen half 7, en smiddags weer tegen kwart voor vier. Vriend laat haar savonds uit als ik niet naar mijn paard ga. Verder neem ik haar zo`n beetje overal mee naartoe. Naar de paarden, en mee op visite waar de hond welkom is. Verder gaan we vaak naar het bos en fiets ik nog 20 min. per dag met haar wat ze geweldig vind. Ze was al heel snel gewend aan dit ritme.

Zo doen wij het op dit moment ook. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik wat later begin dus dan is de tijd nog wat korter, maar op dit moment kan dat helaas maar 1 dag in de week.
Daarnaast hebben wij echt een hele gemakkelijke hond die liever lui dan moe is. Doordeweeks lopen we ongeveer 60-90minuten met haar per dag (2x 20 minuten en 1x wat langer), in het weekend gaat ze overal mee naartoe en dan maken we minimaal een dag een lange tocht van zo'n 2 uur, meestal 2 dagen.
Vaak gaan we in de weekenden ook naar mijn ouders en dan loopt ze zo'n 8x per dag buiten een klein rondje(mja, moeders houd van wandelen met de hodn :+ ), maken we een lange wandeling in het bos of park en gaat ze naar iedereen mee. Verder veel met de frisbee spelen waardoor ze helemaal toto is. En dan slaapt ze vaak veel de eerste dagen na het weekend.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:20

Wij hebben een bordercollie, ik werk part-time en onregelmatig, vrijwel altijd late diensten. M'n vriend werk full-time en regelmatig. Ik ga meestal rond 2 uur de deur uit en vriendlief is rond half 6 weer thuis, dit is max 3x per week. Gaan we langer weg, op visite, dagje weg dan gaat ze meestal mee. En heel af en toe blijft ze dan wat langer thuis, maar da's sporadisch.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:55

Ik zou geen hond nemen als je hele dagen weg bent/studeert/werkt.
Ondanks dat hij dan een aantal keren per dan wel uitgelaten kan worden.
Halve dagen kan nog, maar hele dagen zou ik niets vinden. Zou me erg schuldig voelen tegenover de hond om hem/haar de hele dag alleen in huis te laten.

Dan kan je beter 2 katten nemen.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:28

als ik werk gaat met mooi weer me hond buiten in de tuin.. en dan aan de riem dat als ze moet plassen poepen ze naar der eigen plekje kan lopen... ( we hebben een buitenhok en daar gaat ze aan vast en dan hebben we een speciale poep en plasplekje gemaakt wat we s avonds schoonmaken en afspuiten)
als me schoonmoeder thuis is komt ze af en toe me hond ophalen om met der te wandelen
(doet ze ook gewoon als ik thuis ben)

voor de rest als ik thuis ben word er 2x een klein rondje met der gelopen en 1 x eens hele lange wandeling met spelen

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:29

trouwennss weet niet wat voor hondje je wilt maar ik ken mensen die kleine hondjes hebben en die leren ze op de kattenbank.. dus die gaan daarop als ze niet thuis zijn..
verder is het wel belangrijk dat je hond voldoende beweging krijgt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:32

jackiejtjj schreef:
trouwennss weet niet wat voor hondje je wilt maar ik ken mensen die kleine hondjes hebben en die leren ze op de kattenbank.. dus die gaan daarop als ze niet thuis zijn..
verder is het wel belangrijk dat je hond voldoende beweging krijgt

kattenbak, toilet, douchebak....
allemaal prima hoor.

Maar naast de behoefte kwijt kunnen, gaat het om aandacht, niet alleen hoeven zijn. Een hond is een roedeldier en wil bij de mens zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:32

ik zou ook graag een hondje willen, maar bij ons kan het echt niet , pa is buschauffeur (en dus gerust paar dagen weg) mijn moeder werkt meer als 40 uur in de week, en ik heb school/stage. Ik zou het hondje niet genoeg kunnen uitlaten en dus nemen we er geen (wat ik wel jammer vind haha :+ )
maar ik heb er gewoon geen tijd voor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:35

Mijn hond gaat altijd naar mijn ouders als ik werk, of als ik bij m'n paard ben.
Hij is daar dus ontzettend vaak.
Dit kon omdat mijn ouders dat ook leuk vinden.
Ze willen zelf geen dier, maar zo'n oppashond vinden ze weer geweldig leuk.
Ze wonen maar 2 straten verder, dus dat is heel makkelijk.

Anders had ik het dus ook niet gekund.
Een hond kost heel veel tijd.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 03:05

Mijn eerste hondje ging altijd mee naar mijn werk, clienten waren er net zo gek op als ik :D
Nu zitten onze honden in principe 2 dagen 8 uurtjes alleen (ik werk van woensdag tot zondag en ben om het weekend vrij, vriendlief gaat maandag vrachtwagen op en is donderdag avond weer thuis dus in principe gaat het alleen om de woensdag en donderdag), vaak ga ik als het mogelijk is zelf na 4 uurtjes tussendoor even naar huis en anders komt er een vriendin, zus of moeder ze even laten plassen (bij de laatste 3 is het dan vaak een hele wandeling).
Verder gaan ze elke dag minimaal 1x mee naar het bos en in de weekenden als we beide vrij zijn mee naar duin en/of strand, al doen we dat momenteel niet omdat de de jongste hond er nog een beetje te jong voor is.
Ook doordeweeks lopen ze s'avonds standaart nog is een uur.
Verder blijft in de zomer (al staat de tuindeur ook nu nog open) en dan hebben ze nog lekker de hele dag de achtertuin tot hun beschikken.
En we hebben het geluk dat we veel vrienden en kennissen hebben met honden of die het niet erg vinden dat de honden mee komen als we daar op bezoek gaan, dus blijft het echt bij de 2x 8 uur dat ze dus alleen zitten.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:32

Is inderdaad maar net wat je de hond aanwend.
Hier gaan ze ook in de ochtend vroeg en dan pas weer als ik thuis kom einde van de middag.
Nee ideaal vind ik het zeker niet maar toen ik twaalf jaar geleden mijn eerste hond nam was de situatie geheel anders, tsja dat kan dus veranderen. Gelukkig zijn mijn honden er heel makkelijk in dus het gaat goed. Liever zou ik het echter anders zien hoor. Gelukkig zijn we nu bezig met naar Duitsland te verhuizen en als dat gaat lukken dan wordt het voor hen een makkelijker iets om naar buiten te gaan, dan kunnen ze dat zelf regelen.
Overigens zorg ik er natuurlijk wel voor dat op de vrije dagen de honden lekkere wandelingen maken. Op de dagen dat ik werk, van maandag t/m donderdag is dat wat minder aangezien ik ook nog naar de paarden moet, woensdag is mijn paardvrije dag en dan is het hondenwandeldag :D Dus hier is het zo dat ze maandag, dinsdag en donderdag het helaas met wat kortere uitlaatbeurten moeten doen maar daarentegen komen ze de andere dagen genoeg aan hun trekken. :j
Als achterwacht heb ik trouwens wel mijn ouders hoor, mocht het nodig zijn dan zijn zij altijd bereid om ze tussendoor uit te laten!