Wat zijn de nadelen van een Grasparkietje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zijn de nadelen van een Grasparkietje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:13

Hee Bokkers! :)

Ik had vroeger een -gras-parkietje,
Ik vond dat ook heel erg leuk! Nu wil ik het graag weer..

Maar wat zijn de nadelen?
Dus niet het dat je er tijd aan moet besteden, of er niet zomaar mee kunt stoppen ;)
Maar bijvoorbeeld de rotzooi, of het geluid? :)

Alvast bedankt! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat zijn de nadelen van een Grasparkietje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:32

Ik heb zelf twee grasjes en een valkparkiet, maar de twee grasjes presteren het om drie keer zoveel troep te maken als mijn valk. Ze zijn momenteel ook wel erg in de rui en vinden het een leuk spelletje om nadat ik het gestofzuigd eens flink met hun vleugels te klapperen, zodat de vloer weer eens onder ligt :+
En er komt geluid uit, maar dat weet je van tevoren natuurlijk :)
Ik zou er wel twee nemen. Een grasparkiet die alleen zit is erg sneu.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:34

er zijn geen nadelen!!! ok,voor mij dan... vriendlief roept meermaals hou je kop en wat een bende maken die rot vogels! maar ik zind mn vogeltjes super haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:36

Cayenne schreef:
Ik heb zelf twee grasjes en een valkparkiet, maar de twee grasjes presteren het om drie keer zoveel troep te maken als mijn valk. Ze zijn momenteel ook wel erg in de rui en vinden het een leuk spelletje om nadat ik het gestofzuigd eens flink met hun vleugels te klapperen, zodat de vloer weer eens onder ligt :+

Kijk, hier heb ik wat aan :Y)
Ik heb mij dus net een beetje ingelezen, 2 wordt het dus sws!
Maar is dan een valkparkietje vergelijkbaar? Of wil die meer aandacht? (Kan wel, maar ik ben grasparkietjes gewend)
Dat geluid was wel leuk, hij vond vooral een deuntje heel leuk :=
En hoe zit het met de beweging die ze nodig hebben?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:37

Dat ze niet alleen gehouden kunnen worden omdat het groepsdieren zijn :D

Het steeds zichzelf herhalende geluidje, de stof, het knoeien van de zaadvelletjes, het door de lucht zweven van schelpenzand (met ontlastingsdeeltjes) of het uit de kooi gooien van beukensnippers (afhankelijk van welke je gaat gebruiken natuurlijk)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:38

Kijk eens op mijn site daar vindt je veel info.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:41

Valkparkieten zijn ongeveer 2 keer zo groot en ook die moet je met z'n tweeen houden, wat eigenlijk gewoon met alle vogels zo is. (Die van mij is een uitzondering.)
Grasjes kunnen ook megatam worden hoor, en leren soms nog beter praten als een andere vogelsoort.
Ze moeten iedere dag hun vleugels kunnen strekken. Zorg er dus ook voor dat je een goede ruime kooi hebt. (Die van mij zitten in een kooi voor kleine papegaai-achtigen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:50

Wilawander schreef:
Kijk eens op mijn site daar vindt je veel info.

Ben ik nu (al eigenlijk heel lang :D) aan het doen :)
Handig zeg!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:51

veeeeeel rotzooi en veeel kabaal
hoe harder die tv gaat hoe die beesten kwaken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:57

onley schreef:

Dus ik had het qua nadelen al goed :))

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:06

onley schreef:

Valt toch best mee? Ik heb een soort van mais?? spul als bodembedekking. Dat stuift niet zo als schelpenzand. Dat scheelt al veel in de stof. En met het lawaai valt het ook wel mee. Mijn grasparkiet kwettert overdag heel gezellig en als het donker word hoor ik hem bijna niet meer. Van de tv gaat ie niet harder schreeuwen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:11

Dat rotzooi valt wel mee. Kruimeldief even om de kooi en klaar. Heb rond de 150 grasparkieten en het valt echt wel mee wat ze aan rotzooi maken. Qua herrie valt het ook erg mee. In huis heb ik 2 valken, ook dat valt reuze mee.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:13

Dat ze de poep alsnog op de muur krijgen ookal staat de kooi 15cm van de muur... hoe? geen idee

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:49

ja dat wel ja haha. gelukkig zijn mn muren getext en dus afwasbaar...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:12

nou ik vond het toch niet meevallen hoor :=
als die het op een vladderen zetten vloog alles door de brak heen :n
echt niks voor mij hoor :evaw: en ik had ook geen fijn stuifzand in de kooi maar beukensnippers die
ook niet gauw opvliegen als ze eens door de kooi vlogen :)
Ik heb trouwens ook een kerkuil hier zitten maar die maakt helemaal geen zooi :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:17

De meest voorkomende nadelen zijn al genoemd, maar die van mij vroeger ( zat ik nog op een 3wielertje ;) ) ging niet aan de kant wanneer ik achteruit reed :+ Met als gevolg dus dat ik er overheen reed zo ongeveer :(:)

Hij praatte ook bepaalde woordjes na, dit is waarschijnlijk zo gemakkelijk gegaan omdat ik begon met praten toen ik m kreeg. Dier is nog behoorlijk oud geworden ook, toen ik 9 was stierf ie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:29

Jargeau schreef:
onley schreef:

Valt toch best mee? Ik heb een soort van mais?? spul als bodembedekking. Dat stuift niet zo als schelpenzand. Dat scheelt al veel in de stof. En met het lawaai valt het ook wel mee. Mijn grasparkiet kwettert overdag heel gezellig en als het donker word hoor ik hem bijna niet meer. Van de tv gaat ie niet harder schreeuwen.

Wat dan precies? :Y) (als soort mais?)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:47

Jargeau schreef:
onley schreef:

Neem aan dat je geen 150 grasparkieten in je woonkamer hebt staan en ik denk wel dat dit hier bedoeld word.
Als ik mijn dwergpapegaai binnen vergelijk met de vogels in de voliere, maakt die binnen meer rommel.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:53

Wij hebben 4 grasparkieten (twee koppeltjes). Ok, zij maken kabaal maar alleen als het licht wordt, zodra het donker gaat worden houden zij hun snavels. Maar het is ook zo gezellig, die mannetjes die voor hun vrouwtjes zorgen, kwebbelen, zingen en vaak ook voeren. En ja, zij maken ook troep maar ach, de stofzuiger is snel gepakt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:57

Wij hebben er een tijdje 2 in de woonkamer gehad :)

Qua zooi viel het opzich wel mee, alles bleef netjes binnen een straal van 30cm om de kooi.
Maar, de herrie was op een gegeven moment gewoon niet meer te houden :n

Zodra de TV aan ging begonnen ze te schreeuwen en ook met bezoek (of geruzie van m'n broertje en zusje) begonnen ze te schreeuwen. En dan beiden heel schel en hard dat je oren bijna kapot gingen ;)
Als het rustig was in huis zaten ze wel gewoon gezellig te kwetteren en te fluiten maar dat gekrijs was gewoon niet te doen :n

In het begin elke keer maar een handdoek over de kooi door m'n moeder maar dat was gewoon geen oplossing.... ik denk dat ze beter niet in de woonkamer hadden kunnen staan :o
De hond werd er ook helemaal para van en uiteindelijk hebben we ze aan een kindje uit de buurt gegeven die er helemaal verrukt mee was en naar het schijnt doen ze het daar prima.

Ik denk dat ons huis gewoon te druk voor ze was :n

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:03

Hangt helemaal af van welk karaktertje je hebt. De een maakt gewoon meer zooi dan de ander en dat is met geluid net zo. Onze vorige (mannetje) kletste de oren van je kop en was erg aanwezig. We hebben nu een vrouwtje en die hoor je nooit (is beetje autistisch) maar kan er een behoorlijke paasei van maken.

En hou er rekening mee dat ze best oud kunnen worden dus dat je er voorlopig nog wel wat jaartjes aan vast zit als je een jonkie neemt. Die van ons worden allemaal zo rond de 10 jaar oud.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:04

Dat mais spul is waarschijnlijk Corbo, heel fijn. Totdat het nat wordt.. Mais schimmelt heel snel en dat is heel slecht voor vogels..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:14

Corbo is inderdaad heel fijn en het absorbeert ook heel goed. En alles wat nat wordt kan gaan schimmelen en is slecht voor vogels. Het is gewoon een kwestie van goed in de gaten houden, maar dat is met alles zo. Corbo is ook heel goed voor je eigen luchtwegen want het stuift niet. Ik heb zelf een luchtwegaandoening en dankzij Corbo heb ik daar een stuk minder last van!

De karaktertjes kunnen ook erg verschillen idd. Ik heb een mannetje (Muis) en een vrouwtje (Merel) en Muis maakt meer lawaai, maar dat is sowieso logisch met mannetjes en weet je van tevoren. Muis is wel veel zachter van karakter en zal nooit bijten (hij is niet tam). Terwijl Merel echt als een pitbull in je vinger kan hangen wanneer je haar moet pakken.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:03

Cayenne schreef:
Ze zijn momenteel ook wel erg in de rui en vinden het een leuk spelletje om nadat ik het gestofzuigd eens flink met hun vleugels te klapperen, zodat de vloer weer eens onder ligt :+

Ik ken het inderdaad van de rommel. heb je net gezogen, ligt alles weer onder. Als je ze goed tam wilt maken, neem dan wel 2 parkietjes die het goed met elkaar kunnen vinden, maar niet 2 die smoorverliefd op elkaar zijn. Wij hebben er 2 uit de dierenwinkel die zo schattig bij elkaar zaten. Ze zijn dus smoorverliefd op elkaar (als de ene aan het eten is, begint de andere te krijsen dat die omhoog moet komen) en dus moeilijk tam te krijgen. Ze kunnen wel op de vinger, maar verder niet. En zorg ook voor genoeg beweging en speelgoed. Parkietjes kunnen zich snel gaan vervelen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:51

Mijn ene vrouwtje maakt juist de meeste herrie.,,