Poes laat zich niet vangen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bloem_

Poes laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:49

Beste lezer,

Om even de situatie uit te leggen. Wij hebben een poes die liever binnen is dan buiten, zal nooit bij je op schoot komen liggen, oppakken wil ze niet maar lekker kroelen vind ze op z'n tijd wel erg lekker maar zodra je haar dan probeert te pakken is ze weg.

Nu lag ze gisteren lekker op de bank te slapen en aaide ik haar over haar kopje heen en toen voelde ik bij haar oortjes allemaal kleine bultjes zitten. Iets beter gekeken en het lijken net allemaal kleine teekjes (wit/grijs en zwart) Ze vind het niet heel fijn als je er aan zit dus ik dacht ze moet toch maar naar de dieren arts. Dus de dierenarts gebeld en vandaag konden we om 5 uur terecht. Om 10 over half 5 begonnen met vangen (dieren arts is om de hoek) dus mandje klaar gezet en een bakje voer erbij. Maar zij dacht ook: Ik ben niet gek hoor! Dus mandje uit het zicht en toen begon ze wel met eten. Dus ik haar snel gepakt maar meteen begon ze om zich heen te malen met dr klauwen. Stomme ik had geen handschoenen aan dus bij de eerste trap met haar achterpootjes was het raak en heb ik haar los gelaten. Toen vertrouwde ze het zaakje al helemaal niet meer en begon bij de deur heel lang en klagend te miauwen. Nog een aantal vang pogingen gedaan. maar ze werd steeds linker en op een gegeven moment sprong ze echt meters hoog tegen het raam op ;(, ze was zo in paniek ( wij bleven zelf heel rustig ) en nog pogingen gedaan met leverworst (normaal eet ze je vinger er bijna bij op) maar nu hoefde ik niet meer in de buurt te komen. Om 5 uur hebben we het maar op gegeven en hebben we de dieren arts afgebeld. Situatie uitgelegd en nu heb ik voor morgen om 2 uur een nieuwe afspraak. We hebben geen reismand die van boven open kan trouwens.

Heeft iemand misschien tips zodat het morgen wel lukt?

Alvast bedankt :).

Anoniem

Re: Poes laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:23

Ik weet niet hoe je het vriendelijk moet doen.. dan maar zo?:

Zet de reismand in de hoek. Vervolgens 'drijf' je haar met twee mensen(beter met een ren ofzo, anders rent ze met garantie weg :)) ) daarheen. Wedden dat ze erin springt?

Wel wordt ze heel boos op je :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:26

Iets kalmerends geven?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:30

Als het echt niet anders kan rustig oppakken met een dikke badhanddoek en dan naar reismandje brengen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:31

Als je haar stevig in dr nekvel pakt, gaat ze dan ook uit haar plaat?
Meestal werkt dat bij mijn paniek kat ook, dan wordt hij gelijk een stuk kalmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:35

Bachdruppels zijn prima :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:36

Bachdruppels hebben toch wat langer de tijd nodig voor dat echt gaat werken? En als een kat echt zo vol over de zeik is knallen ze dwars door de bach druppels heen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:38

bach druppeltjes geven zou kunnen werken maar helpt niet altijd , met echte stress werkt dit niet..

wat ik zou doen is een handdoek eroverheen doen, deden wij in uiterste nood in het asiel ook wel eens met een handdoek, dan zorgen dat de pootjes onder de handdoek zitten en in het reismandje stoppen met handdoek en al, zo kan ze niet krabben! hoop dat het lukt!

en ik garandeer wel dat ze je daarna 3 dagen niet aankijkt en ontloopt!

nu zeker niet naar buiten laten want dan is ze voor morgen niet terug, katten voelen dat!! dit doet mijn kat ook altijd als die voelt dat die naar de dierenarts moet slaapt die wel een nachtje buiten en komt ze doodleuk een uur na de afspraak aanwandelen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:41

Ik zou ook de handdoek gebruiken, kat in kleine ruimte (waar ze ook niet onder de bank kan kruipen ;) ) en dan handdoek erover heen... in nekvel pakken, mandje rechtop met opening naar boven, kat in mandje laten zakken en , dichtdoen en dan weer voorzichtig 'rechtop' zetten.
Kat kijkt je de komende week niet meer aan... maar je kan wel naar de dierenarts.

haha Britt :+ maar drie dagen... Floor was een week beledigd en die is prima aaibaar.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:02

Bedankt voor jullie ractie's :)!

passieAppel : Ze zat vanmiddag ook uiteindelijk in de hoek van de kamer en kon echt nergens heen maar ze zat met haar hoofd in de hoek en we kregen haar niet van de plek af. (zat in de hoek en dan afgeschermt door het gordijn.

rockwitch : Toen ik haar vast had en ze mij dus gekrapt heeft had ik haar in haar nekvel vast, eerst was ze ook best rustich wel miauwen totdat ze het mandje zag toen leek er wel een knopje om te gaan in haar hoofd.

passieAppel: Waar kun je die halen?

Britt_Sis, Evelijni: We gaan het inderdaad proberen met die handdoek. Kan dat dan het beste terwijl ze zit te eten? Ik vrees alleen dat ze al weg rent als ik de doek naar beneden doe. Mand rechtop zetten is een goed idee! Want nu spreide ze gewoon haar poten zo dat ze er echt niet in paste.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:25

Ok dat is wel vervelend dat ze toen ze het mandje zag flipte. Zelf zet ik ook altijd het mandje rechtop, dus met het deurtje boven, dan met de kont achterstevoren erin, even met iemand erbij zodat die gelijk het deurtje dicht kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:26

Dan duw je haar toch letterlijk erin? Of ben ik nu gek?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:28

Nee, je laat haar er dan in zakken. Als ik ze met de neus eerst doe zetten ze vaak hun achterpoten breed, zodat ze die achter de opening kunnen haken, nou dan wordt het lastig.
Nu doen ze soms met hun voorpoten de deuropening vast houden, maar als je met 2 personen bent kan die ander even de pootjes los peuteren en dan zakken ze zo in het mandje.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:29

Ik doe het ook zoals rockwitch beschrijft.
De ene kat van mij, wordt ook helemaal panisch als hij in het mandje moet.
De enige manier is hem in z'n nekvel pakken, en het mandje rechtop zodat eerst z'n achterpoten erin gaan.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:44

_Bloem_ schreef:
Bedankt voor jullie ractie's :)!

Britt_Sis, Evelijni: We gaan het inderdaad proberen met die handdoek. Kan dat dan het beste terwijl ze zit te eten? Ik vrees alleen dat ze al weg rent als ik de doek naar beneden doe. Mand rechtop zetten is een goed idee! Want nu spreide ze gewoon haar poten zo dat ze er echt niet in paste.

ja als ze zit te eten of als ze afgeleid is, gewoon gooien en grijpen zegmaar! als je het voorzichtig doet is ze waarschijnlijk weg, dus ook niet langzaam erop af lopen met een handdoek zichtbaar maar gewoon on opvallend zegmaar, katten zijn slimme dieren, en misschien moet je ook wat eerder beginnen als het niet lukt in een keer kan je het later dan nog een keer proberen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:53

pakken met handschoenen aan. En in ene hand voorpoten en andere hand achterpoten en let erop dat ze niet kan bijten boven je handschoenen!! Vervolgens achterkant met achterpoten eerst in vervoersmand doen en maken dat die vervoersmand niet weg kan glijden en geen kleedje in de mand doen. Dan dus achterpoten in de mand en hand weg en voorkant erin duwen en deurtje dicht.
Vertrouw je het bijten niet dan achterpoten vast pakken en nekvel. Echter dan oppassen dan kan ze met voorpoten het deurtje vast pakken en is het moelijk soms deur dicht te krijgen.

Zijn het 100% zeker teken en niets anders dan zou je ook kunnen overwegen stronghold in nek te geven. Dan gaan de teken in elk geval dood.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:12

Inderdaad in het nekvel pakken. Als je haar goed vast hebt in het nekvel kan ze in principe niks.
Maar uhm.. hoe lang heb je die kat wat heeft ze mee gemaakt dat ze in paniek raakt?
Misschien eens clickertraining doen? Kan nog weleens werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:31

Sorry..je hebt je een andere reismand :)
Ik weet niet of je konijnen ofzo hebt, heb je een ren? Dan kun je die gebruiken om haar te jagen.
Met 3 personen is wel heel handig dan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:34

Juist.. maak die kat nog meer in de stress door met z'n drieën te gaan jagen.. :?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:53

jagen op een kat kan makkelijk maar een kat vangen door ze op te jagen lukt al veel minder mensen hoor. Een kat is een roofdier en dat weten ze heel erg goed. Ze zijn vliegensvlug, springen snel en goed en kunnen ook gerust aanvallen als ze zich erg bedreigd voelen.
Lokken en overmeesteren werkt veel beter.

Hier ook zo'n soort kat in huis (was wild aan komen lopen inmiddels zo tam dat ze het huis in/uit loopt maar dat is het grotendeels wel op 5 minuten knuffelen als ik in bed lig na. Echter als ik ze vlees geef en ze heeft niets in de gaten dan pak ik haar in haar nekvel en bij achterpoten en achteruit het mandje in en het is zo gepiept. Nu is deze kat heel bang en verstard. Die zal nooit krabben of bijten dat is mijn geluk in dit geval. Echter niet alle katten zijn zo.
Heb hier ook een enorme lieve aanhankelijke kat. Alleen bij de dierenarts kan er bijna niets mee. Dan krabt en bijt ze. Doet ze bij ons totaal niet.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:35

Nogmaals bedankt! Ik zal alle tips ondhouden en morgen ga ik ze toepassen en hopen dat het dan lukt! Mocht het niet lukken dan ga ik proberen foto's te maken van haar oortjes kijken of jullie misschien zien wat het is.

Ze is net onder de bank vandaan gekomen en zit te miauwen bij de deur. Negeren?

dierenfan: Ik denk dat het geen teken zijn, het zijn er zo veel bij elkaar en de teken tijd is nu toch al wel voorbij? Zij word dus helaas echt boos en slaat, krapt en bijt in was ze maar tegen komt op dat moment!

saskiakefie: We hebben haar al vanaf baby poesje. Ze is bij een student geboren onder de regepijp buiten, moederpoes heeft ze toen via de regenpijp 1 voor 1 naar binnen gehaald. Maar toen wij haar kregen is ze al verschillende keren naar de dierenarts geweest ik kan me niet herinneren dat het ooit zo erg is geweest.. Reismandje staat eigenlijk altijd gewoon in de woon kamer. Vroeger als kleine katjes speelden ze er zelfs in. En nu ligt ze er zo af en toe nog in te slapen. Wie weet dat ik te gestrest was en dat ze dat voelde?

We hebben het vandaag dus met z'n 3e gerobeerd en dat werkte dus niet.. Morgen dus maar alleen proberen! Heb wel een ren maar die kan helaas niet uit de tuin worden gehaald.

Poes zit nu trouwens luid knorrent naast me op de bank en blijft maar kopjes geven. Hmm ik heb het dus nog niet helemaal verpest :). Hopenlijk gaat het morgen wel!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:00

succes en anders bedenk ik me net, eventueel een grote badlaken gebruiken en die rond haar vouwen

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:14

Ik ben zo benieuwd of het gaat banketstaaf! Heb met een andere reismand van een vriendin opgehaald, die is wat groter en het hij kan van de bovenkant open.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:01

Helaas slecht nieuws. Ik was te laat thuis omdat ik dus dat kooitje nog was gaan halen heb het 10 minuten geprobeerd, toen was het 2 uur en toen heb ik gebeld naar de da, ik hoopte namelijk dat ze misschien om 3uur nog een plekje hadden zo dat ik nog een uur had om te vangen maar helaas hadden ze pas om kwart over 6 weer een plekje dus ik heb nu weer een afspraak voor woensdag. Nu ga ik gewoon echt zorgen dat ik eerder thuis ben en dan door tot het gelukt is.

Ze was wel een stuk rustiger dan gisteren gelukkig. Alleen heel hard miauwen en blazen *ze zat onder de bank*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:47

een tip zet nu alvast wat lekker blikvoer in het mandje en laat ze maar uitvogelen of ze het wel/niet op wil eten. Wie weet kiest ze voor wel en als je dat morgen vroeg nog eens doet en dan 's middags weer dat ze er zo in springt. De kans is zeer zeer zeer klein maar zonder proberen doet ze het zeker niet ;)