Een hond aanschaffen: wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbenfroh

Een hond aanschaffen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:38

Een beetje een breed topic, maar ik ben vrijwel een leek op dit gebied.
Mijn vriend en ik denken erover om een hond aan te schaffen. We hebben al een paar weken een kruising herder/husky op het oog, uit het asiel. 11 jaar.
Vanmiddag een kennismaking gehad en dat klikte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit echter wel met allerlei 'simpele' maar logische vragen....Wat moeten we allemaal aanschaffen, waar denken we niet over na, wat doe je als je een dagje weggaat (pretpark oid), als je een natte, modderige hond na het uitlaten in huis hebt, etc etc...
Deze hond kent de commando's 'blijf' 'zit' 'volg' en 'hier', maar geen 'poot' oid....Leer je dit een hond van 11 nog aan? Is het uberhaubt mogelijk om een oudere hond nog wat 'bij' te voeden qua opvoeding?

Ik hoef geen kritiek of ik er wel over nadenk; daarom plaats ik dit topic juist....Tips, aanschaf, etc. We denken er zeker over na, doen veel research naar rassen etcetera, we hebben beide een full-time baan, dus genoeg financieen en de hond kan elke dag mee naar mijn vriends bedrijf en heeft daar genoeg ruimte (binnen en buiten) dus zal vrijwel nooit uren alleen thuis zitten. :) Mijn vriend en ik wonen nu anderhalf jaar samen in een mooi, half vrijstaand huis met tuin, naast de dijk om lekker te kunnen lopen.

Bedankt alvast! :)

benangelique

Re: Een hond aanschaffen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:47

allereerst; top dat je gaat voor een 'oudere' hond ipv een pup.
een hond van iedere leeftijd is nog het eea aan te leren, al zal je hier en daar meer geduld moeten hebben en ze op dat vlak echt als pup moeten behandelen. dat hij mee kan naar het werk is geweldig, maar probeer de eerste week lekker met zijn allen thuis te zijn, zodat hij kan wennen aan het huis, de omgeving en aan jullie. maar ook omgekeerd; jullie aan hem.

wij hebben een stapel badlakens in de gangkast liggen. als de honden dan nat en/of vies zijn, drogen we ze daarmee af en dat volstaat eigenlijk wel. wij vegen ook altijd de poten van de honden vorodat ze naar binnen mogen :+

dagje weg is heel verschillend per situatie. hier kunnen ze prima alleen blijven, dat zijn ze ook gewend. mijn moeder of de buurvrouw laat ze dan tussendoor lekker lang uit en geeft de honden te eten, prima geregeld dus.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:49

Om zo even te zeggen waar je allemaal aan moet denken is een beetje moeilijk. Ten eerste...zo vanaf de foto....Wat een leuk dier :j . Ook vind ik het top dat jullie een dier op leeftijd nog een leuk huis willen bieden. Wat je jullie zelf wel moet realiseren met een oud dier...wat is de medische gezondheid van hem/haar?
Als jullie bij een goed asiel zijn beland, dan kunnen zij goed aangeven wat je allemaal nodig hebt. Ja natuurlijk is een riem, voerbak, speeltje, mand of kussen nodig. Wat natuurlijk leuk is om te doen...Ga een cursus samen met hem volgen. Volgens mij is vanuit het asiel/dierenbescherming een cursus "de gehoorzame huishond".
Ook een hond van 11 jaar oud jun je nog dingen leren..... zelfs een pootje geven *D
Je kan met het asiel overleggen als je een dag weggaat naar iets waar je geen hond mee toe kan nemen of zij gelegeheid hebben om een dag je hond te nemen (als een soort dagopvang) of je buren/familie, vrienden.
Volg jullie gevoel en neem alles mee naar het asiel om erover te praten.
Succes

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:07

Wat leuk dat je dit "oudje" een kans wilt geven! :D

Wat moet je allemaal aanschaffen... allereerst een halsband & riem, mand/kussen/kleedje om op te liggen, voer- & waterbak en voer. Dan heb je het belangrijkste wel in huis, meer spulletjes schaf je in de loop van de tijd wel aan.
Wil je een dagje weg dan kun je de hond misschien bij vrienden of familie onderbrengen, anders kun je denken aan een pension.
voor een natte, modderige hond bestaan er handdoeken. Ik moet zeggen dat ik het zelf meestal niet gebruik, ik dweil wel een keer extra als er weer een modderspoor door de kamer loopt :+
Een oudere hond kun je vast nog wel iets leren, de vraag is alleen of je dat ook nodig vindt. Ik persoonlijk vind de commando's die de hond nu al kent het belangrijkst. Ik hecht minder waarde aan het geven van een pootje, dus dat zou ie van mij niet meer aan hoeven te leren. :n Dat is natuurlijk persoonlijk, de hond zal het vast nog wel kunnen leren :j

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:19

Bedankt voor de leuke reacties al! :) Wil hem zeker een kans geven, het is echt een leuke hond. Er is veel over bekend. Medisch heb ik niets over gehoord maar ga ik zeker navragen. Is wel gecheckt door DA. Goed asiel ook geloof ik, moeten eerst echt paar keer komen om te kijken of het klikt. Indruk was in ieder geval goed. Er zit ook garantie op :+ lekker cru, maar mocht het thuis echt niet gaan, is herplaatsing een optie. Het kost ook 150 euro om hem bij ons te plaatsen. Hij trekt trouwens behoorlijk, maar luistert ook (voor een eerste ontmoeting naar een vreemde). Hij is nog heel kwiek en speels!

We werken beide full time en ik kan geen week vrij nemen (vriend ook niet) dus de eerste week samen thuis zitten zit er al niet in. Ondanks dat dat inderdaad een goed idee is. Dat is dus niet handig? := Noodzakelijk?

We hebben hier trouwens ook twee katten. Cinto had bij oude baas ook een kat als huisgenootje, dit ging goed. Maar het is een echte jager dus ik ben benieuwd hoe dat hier zou gaan.

En als jullie de hond dan een dag alleen laten (hoop dat de buuf wil uitlaten) laten jullie ze dan in huis gewoon? Of in zo'n kennel? We kunnen wel een omheinde tuin met hok realiseren eventueel. Maar dit zou dus alleen gebeuren met dagjes weg. Maar net als met weekendjes weg....Oppas?

Pootje was een voorbeeld haha, maar vooral het trekken aan de riem wil ik afleren...Een cursus zou een hele goede zijn, ik heb ook zeker veel te leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:24

Er zijn ook hondenuitlaatservices als je buurvrouw niet wil en je niemand anders kan vinden, al weet ik niet wat het kost.
Als wij zelf weggaan nemen we ons hondje mee als het kan (je hebt speciale tuigen voor in de auto, waarmee je ze aan een gordel kan maken, wel zo veilig). Een halve dag kan hij prima alleen blijven, hij blijft dan in de kamer. Hij heeft wel een bench waar hij graag in ligt, maar daarvan staat het deurtje altijd open, meneer vertikt het om in en mand of op een kussen te gaan liggen, in de bench vind hij fijner. De enkele keer dat hij niet mee kan én we lang weg zijn vragen we iemand om hem uit te laten. Met weekendjes weg of vakanties (ongeveer 1x per jaar) gaat hij naar een kennel/hondenpension hier in de buurt, en dat gaat prima.

Handig hebbedingetje om nog aan te schaffen is een teken-pen. Mocht je hond ergens een teek hebben zitten dan kan je die tenminste meteen verwijderen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:27

Oh ja, ik bedoel dus een bench ipv een kennel. :+
Ik zou de hond ook graag zoveel mogelijk meenemen, maar bijvoorbeeld naar een pretpark is dan niet handig.
Weekendjes weg zou hij dan meekunnen mits we een hondvriendelijke verblijfsplaats regelen (mogen honden vaak ergens niet in/heen?)
Maar met een stedentrip is het weer minder handig. Het asiel biedt trouwens inderdaad een pension-mogelijkheid aan. Maar ik wil hier dan niet vaak gebruik van maken....

En wat zijn we gemiddeld kwijt per maand aan voer en dergelijke?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:30

Je kunt een hond ook naar de dagopvang brengen voor een dagje hoor, of zelfs naar een hondenpension. Dan weet je zeker dat hij genoeg aandacht en beweging krijgt, weet je ook zeker dat hij niets gaat slopen in huis en hoef je andere mensen ook niet te vragen om voor je hond te zorgen.

Leuk dat jullie voor een iets oudere hond gaan! :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:32

Mijn hond gaat in December mee naar Berlijn, dus ook met stedentrips zijn er wel mogelijkheden. :j (is wel erg goed zoeken hoor en je bent natuurlijk wel erg gebonden)

kosten zijn helemaal afhankelijk van wat je gaat voeren. Mijn hond eet nu voor zo'n 80 cent per dag KVV. (duitse herder van 5 maand)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:58

allereerst ontzettend goed dat jullie een oudere hond uit het asielnemen, dikke pluim!
je vraagt ons wat tips wat er eventueel bij komt kijken.
allereerst ben ik benieuwd waarom je voor een oudere hond heb gekozen. je schrijft dat je lange wandelingen wilt maken over de dijk, weet je ook dat een oudere hond wss niet zo lang kan volhouden? oudere honden (met name grotere rassen) hebben sneller spierpijn en last van de gewrichten, dan kan het best zo zijn dat je er niet zo heel lang mee kunt lopen, of daags erna weer rustig aan moet doen.
of een hond los kan in de kamer is afhankelijk van het feit of hij sloopt. als dit in zijn verleden bekend is, en je zult het ook zelf moeten uitproberen, en kan hij wel lang alleen zijn? want slopen is naast dat het erg vervelend en kostbaar kan zijn, ook levensbedreigend.
een bench is dat een prima optie, of een flinke wandeling voordat je een dagje weggaat. Of een oppas.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:05

Geweldig dat jullie een 'oudje' een kans geven :D Echt top :)

Als je geen vrij kan krijgen, dan is het misschien een idee om 'm op een vrijdag op te halen, zodat jullie een weekend samen hebben om een beetje te bonden :) wbt het alleen thuis zijn, dat zou ik gewoon in stapjes opbouwen. Even kijken wat de hond zelf aankan enzo :) Als wij een dagje weggaan (zelden, ik ga liever iets doen waarbij de hond meekan :P ) of 's avonds een feestje hebben wat tot laat kan duren, dan zorg ik dat ik oppas heb. Of m'n zusje komt onsite oppassen, of hij gaat een dagje naar z'n fokker. Dat zijn toevallig vrienden van ons, en andersom passen wij ook wel eens een dagje (of een paar) op hun honden :) Misschien kun je zoiets regelen met vrienden of kennissen? Ga inderdaad een cursus met 'm doen, gewoon voor de binding, een cursus van het een of ander is echt ontzettend leuk voor de baas/hondrelatie :)

Kosten, tja.. Helemaal afhankelijk van wat je voert, met smuldier ben je al gauw goedkoper uit dan met de meeste brokken, en vers voeren is nog beter ook ;) Ik voer zelf Carnibest, omdat mijn reu het daar vooralsnog echt het best op doet, en ja, dat kost 3,50 per kilo dus ik ben voor mijn 24kilo wegende hondje al gauw 60 a 70 euro kwijt aan voer.. Maar wat ik zeg, smuldier is een hele goeie vervanger voor de meeste honden :)

Veel plezier!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:17

Hij kan lang alleen zijn, athans bij zijn oude baas :j Kan ook in de auto.

Wat leuk die reacties over het oudje een kans geven! :) Ik wilde eerlijk gezegd het liefst een pup, maar dat is in onze situatie niet haalbaar en dat zie ik zeker in. Wel ben ik dus erg voorstander van het dieren een mooi thuis bieden vanaf het asiel. Mijn vriend wilde graag een al redelijk opgevoed oudje. Ook wil hij nu eerst niet (klikt cru) de komende 15 jaar vastzitten en willen we samen graag een oudje een fijne oude dag bezorgen!

Hij is dus nog wel erg kwiek en speels en gezond en kan nu nog wel lange wandelingen maken, en als dat later niet gaat is het geen ramp hoor, ook zonder hond kan ik lang wandelen over de dijk :D :)

Ik heb helaas ook nooit 'weekend', ik werk als restaurant/banqueting manager en erg onregelmatig (keer een dinsdag en een vrijdag vrij, keer een maandag, etc etc, weinig twee opeenvolgende dagen ook) dus ik ga wel kijken of het in het rooster past om 2 dagen vanaf het ophalen vrij te plannen. :j

Ik ben ook niet bekend met het ras herder/husky, iemand hier wel? :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:20

jep hier. Het zijn eerste klas acrobaten. Denk maar de slimheid van een herder met de energie van een husky. Kunnen enorme uitbrekers en weglopers zijn. Echter het kan ook heel goed zijn dat hij baasgericht is en aardig goed kan leren e.d.
Het is net maar wat er naar boven komt en hoe zijn husky voorouders zijn. Niet alle huskys zijn enorme loophonden die niet luisteren, altijd overal overheen klimmen of onderdoor graven en niet te verzadigen zijn.

het lijkt me een enorme lieverd zo te zien!.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 07:58

Dankjewel! Er zit maar een beetje husky in en vorige baas heeft er veel plezier van gehad.

Wij hebben best wel regelmatig 'dingetjes', zoals volgende week een nachtje hotel en een familiebrunch de volgende dag. Wat doe je dan met de hond?? Elke keer een pension gaat ook klauwen met geld kosten?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:05

Wellicht heb je buren/kennissen/familie waar hij dan een nachtje heen kan? Wij hebben twee 'oppas-adressen' en dit gaat helemaal prima!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:09

Ook hier veel respect dat je een oudje in huis haalt :D

Als ik wegga voor een dagje, let mijn familie (die naast mij wonen) op mijn honden en laten ze meermaals buiten.

Als ik langer wegga, gaat mijn reu naar mijn schoonmoeder, haar vriendin is gehandicapt en Raki (mijn reu dus), vindt het best een uitdaging om haar te helpen in haar dagelijks leven.
Mijn 2 teven gaan naar een opvang speciaal voor spaanse windhonden. Het kost me telkens 3u rijden, maar het is het wel waard :j

Pension kost je €10/dag :j Wat je ook kan doen is een familielid of goede vrienden vragen (dit doen wij regelmatig :j ) of ze een dagje komen dogsitten, velen doen dit met plezier :D
Wat je ook kan doen is naar verenigingen bellen die honden opvangen en opnieuw een thuis voor hen zoeken, zij hebben vaak adressen waar je hond terechtkan in huiselijke kring (dus geen pensions!) tijdens jouw vakantie of dagje uit.

Wat ik vooral in huis heb voor de honden:

- véél tennisballen!
- trektouw (jouw hond gaat dat zeker ook leuk vinden, naar z'n ras te zien!)
- een grote mand met kussen en dan nog een extra groot kussen op een andere plaats
- elke hond heeft 1 halsband. Qua leiband hebben wij een politieleiband, héél gemakkelijk!
- een heel lang touw (of longeerkoord van de paarden) is ook leuk als je je hond lang wilt laten maar hem niet los wilt laten lopen
- uiteraard HOPEN poepzakjes
- knauwbenen (geen dentastix, is naar het schijnt rommel volgens mijn DA)
- eet en drinkpot op staander (vinden mijn doggies gemakkelijker)
- bal waar zijn brokken uit vallen als hij er mee speelt is ook best een succes
- naamkokertje of plaatje voor het geval hij er eens vandoor zou gaan

commando's kan je een oudere hond zeker nog leren :j

Ik zou toch zien dat de eerste week iemand thuis kan zijn om het beestje te laten wennen aan zijn nieuwe thuis.

Mijn ervaring met herders / husky's: extreem trouw aan de baas toe. Ik ken een husky die het NIET toestaat dat je aan haar baasje komt, maar dat is een werkhusky tot in een verre bloedlijn.

Verder ben ik eens in m'n kont gebeten door een herder omdat ik in 'zijn' huis binnenkwam, maar dat was wederom ook een échte werkherder tot in een verre bloedlijn :')

Ik ken wel héél veel kruisingen husky x andere rassen (zoals jack russel, beagle, etc) en die zijn allemaal zachtaardig, hebben veel levenslust, hebben niet erg veel loop nodig maar wel beweging. Tot zover mijn kennis van het ras :')

Veel succes ermee :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:16

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat is de reden dat de hond is afgestaan?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:19

Top, dat jullie voor een oudere hond willen gaan uit een asiel. Maar weten jullie zeker dat een hond wel wat voor jullie is? Zoals ik het lees hebben jullie beide een drukke full-time baan. Zijn jullie zo nu en dan weg van huis, en willen jullie evengoed dingen kunnen ondernemen die minder geschikt zijn voor een hond. Is het niet een idee, dat jullie wanneer het jullie uitkomt naar een asiel gaan en daar met een hond uit wandelen gaan? Geen idee hoor of een asiel daar aan begint, maar wellicht kunnen jullie op die manier rustig aan bekijken of een hond wel in jullie drukke leven past. Het is voor een hond ook erg sneu en onrustig als het baasje veel van huis is of het met regelmaat naar een oppas wordt gebracht...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:35

It_is_me, daarom zijn we ook erg aan het afwegen :j We werken beide inderdaad full time maar de hond zal altijd meekunnen naar het bedrijf van vriendlief. Het gebeurt ook niet vaak dat we iets hebben hoor, maar toch wel eens wat. Daarom zitten we ook in dubio. Over het algemeen zijn we gewoon aan het werk of thuis. Wij wonen hier helaas niet in de buurt van familie. Eventueel een lieve buurvrouw :) Pension kost hier 14 euro per dag.

Moeilijke beslissing! :j

Dankjewel voor de uitgebreide reactie chipieke!!

Baasje is overleden, daarom is Cinto daar.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:17

Het is al gezegd, maar ook vanuit hier: leuk dat je een oudere hond een kans wilt geven. ;)

Ik heb ook geen familie in de buurt wonen, maar ach, er is toch altijd wel een lieve buur of vriend die dat even wil doen.
Voor wat betreft natte honden is een hal/gang ideaal. We hebben de hal tot halverwege laten betegelen, op de vloer liggen stenen, dus daar liggen ze dan als ze nat zijn op hun kleedjes/mandjes op te drogen. :)
's Zomers liggen ze in de kennel, maar zou jouw hond ook in de tuin kunnen liggen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:10

Een opraap poepschep(of hoe je het ook noemt :') ) en poepzakjes.
Ik weet dat gemeente Arnhem vreselijk zijn op dat gebied als je het niet bij je hebt.
En heel veel oude dekens en handdoeken om af te drogen en de kleden om op de mand of kussen te leggen tot ie droog is.
Voor de rest komt het alleemaal wel op je pad wat je nodig hebt.
Anders even bij JumperXL even kijken en informeren.
Daar kun je echt los gaan op voer gebied en speelgoed,manden ect.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:47

Leuk dat jullie voor een oudere hond willen gaan.

Echter vind ik het niet eerlijk om hem direct alleen te laten, ook niet na een weekendje. Juist ook een oudere hond heeft tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving!!
Vergis je daar niet in. Wat als de hond zich niet zeker voelt en gaat slopen, of nog erger, 8 uur per dag de buurt bij elkaar schreeuwt. Het is wel een Husky kruising dus dat zijn roedelhonden pur sang.
Dat hij voorheen wel goed alleen kon blijven zegt maar weinig over een nieuwe situatie in een nieuwe omgeving.

En hoe ga je het aanpakken als de hond echt oud wordt en zijn behoefte niet meer de hele dag kan ophouden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:58

Woehoe! Asielhonden adopteren = goed! *\o/*

Ja ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk vrije dagen bij elkaar te schrapen zodat je toch een tijdje thuis kan zitten met de hond. Is een stuk rustgevender voor hem :j is hij afgestaan of is hij binnengebracht? Dat scheelt ook wel, vraag daar ook naar, van zwerfhonden weten ze niets maar van afgestane honden soms wel.
Uhm ja probeer veel dingen over hondengedrag op te zoeken op internet, over dominantie enzo (dus niet op de bank laten, jij eerst door de deur dan pas de hond, hond krijgt pas eten nadat de mensen hebben gegeten etc.) om gedragsproblemen te voorkomen en om duidelijk te zijn naar jouw hond zodat hij zijn plek goed weet, is ook het fijnst voor hem. 9 van de 10 gedragsproblemen worden veroorzaakt door het gebrek aan duidelijke leiding, waardoor de hond denkt dat hij zich moet opwerpen als leiding van de roedel en daar gaat het mis :)

Verder: hecht waarde aan de eigen plek van je hond. Het kan heel handig zijn om twee plekjes te maken(twee kleedjes/manden/kussentjes waar hij kan liggen dus) : eentje dicht bij de bank, dat hij in het zicht ligt en dus aandacht kan krijgen (voor als hij even onder de mensen wil zijn) en een plekje meer in de hoek, achter de bank ofzo, waar hij zich terug kan trekken. Het is verstandig om hem op dat plekje ook geen aandacht te geven en bezoekers vragen dat ook niet te doen. Hij weet dan dat als hij daar is, hij niet gestoord zal worden :) En dat is weer lekker rustgevend voor hem.

Ik wens je heel veel succes en plezier met deze mooie jongen, als je iets wilt vragen mag je pben :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:27

Het is wel een pittige kruising om mee te beginnen hoor! Je moet echt zorgen dat je sowieso een week vrij kunt krijgen wanneer de hond mee naar huis komt. Je kunt het dier niet na 2 dagen al aan zijn lot overlaten..
Mijn hond wordt sowieso om de 5 uur uitgelaten, ben ik langer weg van huis dan zorg ik ervoor dat er iemand langskomt om haar uit te laten.
Fulltime werken en een hond hebben vind ik zelf persoonlijk een waardeloze situatie, hoe goed de hond ook alleen kan zijn. Mijn hond kan ook met gemak 10 uur alleen zijn, maar ze vindt het toch echt een stuk fijner als we thuis zijn hoor. Een hond aanschaffen als je bijna nooit thuis bent is imo ook een beetje onzinnig, wat is het leuke er dan van voor jezelf maar ook voor de hond? Aan de andere kant.. hoe leuk is een asiel voor een oudje..

Ik ben aan voer 32 euro p/m kwijt. Weet niet of je van plan bent om vlooienmiddel te gebruiken maar reken dan maar op nog een een 10tje extra in de maand. Met een oude hond moet je ook rekening houden met hoge dierenartskosten, dus je moet er ook wel een spaarpotje voor hebben.

Heb je zelf al enig idee hoe je zijn opvoeding wilt hervatten? Wat ik ervan begrijp is dat het een goed opgevoedde hond is, maar hoe houden jullie dat in stand? Hebben jullie al afspraken gemaakt over hoe jullie dat gaan aanpakken? Grenzen moeten vanaf begin af aan duidelijk worden gemaakt, ook bij een oudere hond.

Een dagje weg gaan of vakantie kan best lastig zijn. Een pension zou ik mijn hond niet heenbrengen, denk niet dat zij ervan zou kunnen genieten en ik vertrouw andere mensen niet genoeg om ze mijn hond in handen te geven. Heb je iemand die op je hond kan passen iedere dag? Gezien je fulltime werkt en het me erg sneu lijkt als je je hond iedere dag 8 uur of langer alleen laat.

Hoop dat je er nog goed over nadenkt en dat je alles op voorhand goed gaat regelen. Het is wel een erg leuke hond om te zien!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:36

Wat leuk :)
Cinto is inderdaad een hele lieve hond :j Lekker enthousiast nog, veel plezier met hem !!
Al is een hond of dier oud, je kunt hem zeker nog dingen leren hoor.
In de zomer kun je hem makkelijk schoon maken buiten, in de winter is dat natuurlijk lastiger, dan kun je ervoor kiezen om het in je bad te doen als je dat geen probleem vind.