Zouden jullie de natuur zijn gang laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Zouden jullie de natuur zijn gang laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:29

Tijdens het uitlaten van mijn hond trof ik in de berm een konijntje aan met gezwollen ogen die door de zweling volledig dicht waren. Mijn hond had het dier eerder gezien dan ik en vloog er op af, normaal gesproken rent zo'n beestje dan meteen weg en komt de hond te laat. Maar deze bleef zitten en werd door de hond heel kort gepakt bij zijn vel. Gelukkig liet ie meteen los, en het konijntje strompelde naar de overkant....

Ik helemaal over de zeik natuurlijk. Hond kan er ook niks aan doen. Vervolgens de dierenambulance gebeld. We kwamen tot de conclusie dat niet de hondenbeet, maar een ziekte de oorzaak was van de toestand van het konijn. Met name de dichte, opgewollen oogjes duiden op een veel voorkomende zeer besmettelijke konijnenziekte, aldus de vrouw van de dierenambulance. Het feit dat het dier niet is weggerend toen de hond naar hem toe kwam, wees er al op dat het beestje in verslechterde conditie was. Als ik het dier zou vangen, zouden ze het beestje morgen ophalen, zei de vrouw. Maar dood zou het dier binnen enkele dagen sowieso gaan.

Vervolgens iemand van wildbeheer gebeld, omdat het wellicht diervriendelijker zou zijn het konijn af te schieten (uit zijn lijden te verlossen). Bovendien is het beter een dier met zo'n besmettelijke ziekte zo snel mogelijk weg te halen uit de omgeving (het wemelt hier van de hazen en konijnen) Er werd helaas niet opgenomen.

Vervolgens de dierenambulance uit een ander regio gebeld of die tijd hadden. Nee helaas. Kunt maar beter de natuur zijn gang laten gaan in dit geval, werd er gezegd. Maar na zoeken op internet werd het mij en mijn moeder al gauw duidelijk dat dit zou betekenen dat het konijn nog 3 dagen zou moeten lijden voordat het zou stoppen met ademhalen. Natuur of geen natuur, dat konden wij niet over ons hart verkrijgen.

Vervolgens een dierenarts gebeld, met excuses dat we op zaterdag belden (is normaal alleen voor spoedgevallen) maar dat we op zoek waren naar een betere manier om dit beest te laten sterven. Brengt U em maar naar mij toe, dan geef ik em een spuitje! Zei de dierenarts. Wij met geld in de portemonnee, en een doosje met daarin het konijn dat we uit de berm hadden gehaald (aangezien het best ziek en blind was, rende het sowieso niet weg), naar de dierenarts gereden (20 minuten in de auto), alwaar het arme dier een spuitje heeft gekregen en we vervolgens niet eens hoefden te betalen!!!

*zucht*.... Vind ik ontroerend. Dierenarts met het hart op de goede plaats, mijn moeder en ik gerustgesteld en het konijn een lijdensweg bespaard. Maar zouden jullie dat ook doen?

Corelli

Re: Zouden jullie de natuur zijn gang laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:31

ik vind dat je goed gehandeld hebt :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:32

Waarschijnlijk was hij in de natuur ook nog vandaag dood gegaan door dat hij gepakt was door een roofdier.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:33

ZEKER WETEN! Super dat je het zo opgelost hebt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:34

Goed gehandeld, konijn had Myx en daar is helaas weinig aan te doen
Super dat de Dierenarts ook zo heeft geholpen

Toppie

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:36

Dat is waarschijnlijk myxomatose geweest. Zag het er zo uit? (plaatje kan schokkend zijn vandaar in link)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BA&dur=333
En het klopt idd. dat jij het niet hoeft te betalen, want het is jouw dier niet. Dat hadden wij ook een keer met een konijn met myxomatose.
edit: ik zag dat Winsel voor mij is.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 22-10-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:38

kohtje schreef:
Waarschijnlijk was hij in de natuur ook nog vandaag dood gegaan door dat hij gepakt was door een roofdier.

Die kans is aanwezig ja! Was zelf bang dat ie door een hond van de ander te grazen genomen zou worden, omadt veel mensen hier wandelen met hun hond. Als ie dan meteen dood is, dan geen punt. Maar dat weet je bij hondenbeten dus niet.... Voor hetzelfde geldt ligt ie dan ziek en gewond te creperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:38

Goed gedaan, en wat fijn dat de dierenarts het diertje gratis geholpen heeft +:)+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:39

Sjors493 schreef:
Dat is waarschijnlijk myxomatose geweest. Zag het er zo uit? (plaatje kan schokkend zijn vandaar in link)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BA&dur=333
En het klopt idd. dat jij het niet hoeft te betalen, want het is jouw dier niet. Dat hadden wij ook een keer met een konijn met myxomatose.

Die laatste foto ja!!! ;( Misschien was ie dan al in het eindstadium. Maar denk dat ik toch beter zal slapen nu...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:40

Ik ben trouwens vergeten erbij te zetten: IK vind het echt toppie dat je dit gedaan heb ! +:)+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:43

Als de hond het beestje niet had gepakt, had ik em trouwens helemaal niet gezien volgens mij... Schrok er echt van dat ie ineens zo'n diertje in haar bekkie had even! Wel jammer dat ik van schrik dan wel de hond de stuipen op het lijf jaag door keihard LOS appelflap te roepen! (niet dat ze erg onder de indruk was)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:47

En je hond, kan die er niets aan overhouden?

Sja, wet van de sterkste, lijkt me.
Maar 'k vind het wel mooi dat je dat hebt gedaan voor 't konijntje :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:49

Jeetje TS echt een enorme pluim voor jou dat je je zo om het beestje bekommerd hebt +:)+
Ik zou zo'n diertje ook niet kunnen laten liggen, maar het ook niet over mijn hart kunnen krijgen om het zelf te doden. Als je dan een lieve DA treft die het beestje gratis en vredig in wil laten slapen dan is dat wel een hele mooie oplossing zo :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

LZP --> BB

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

Vind ook dat je goed gehandeld hebt. :)
Beestje had ook vandaag dood kunnen gaan (je weet immers niet hoe ver hij al was dus die 3 dagen zeggen natuurlijk iet zo veel) maar voor hetzelfde geld had hij nog een tijd geleden. Rustig inslapen door een DA is een betere oplossing. :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:56

Op de wadden eilanden was deze ziekte ook heel erg aan het heersen. Ik was daar op vakantie met mijn ouders, en toen zat er ook zon beesje. Mijn vader komt van de boererij en heeft wel vaker dieren gedood, hij heeft toen dat konijntje ik zijn nekje doodgeslagen. Ik was toen nog niet zo oud dus ik natuurlijk janken :+ maargoed, is wel beter anders steekt hij andere konijntjes aan.

Goed dat je hem niet hebt laten liggen! :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:58

Optiwolk schreef:

dat wou ik net vragen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:59

Sjors493 schreef:

het is heel aardig, maar naar mijn weten hoeft het niet, laatste keer dat ik zwerfkatjes naar de DA bracht op zaterdag kreeg ik het volle tarief + weekendkosten berekend ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:00

Jade schreef:
Sjors493 schreef:

het is heel aardig, maar naar mijn weten hoeft het niet, laatste keer dat ik zwerfkatjes naar de DA bracht op zaterdag kreeg ik het volle tarief + weekendkosten berekend ;)

wij hebben toen van de DA gehoord ;) maar dat zou per provincie wel verschillen :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:08

Sjors493 schreef:
Optiwolk schreef:

dat wou ik net vragen

Nee, heb natuurlijk meteen nagevraagd of het ook voor honden besmettelijk was! Maar dat was niet het geval kreeg ik te horen :) Gelukkig :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:10

Myxomatose is een erg nare ziekte, konijnen voelen zich zwaar beroerd dan..
Helaas weet ik er alles van..
Fijn dat hij uit z'n lijden is verlost, super van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

Goed gedaan! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:04

Voor honden is het inderdaad niet gevaarlijk.
Ik heb wel begrepen dat de uitbraak behoorlijk is dit jaar, hier langs de wegen zie je die stakkertjes ook regelmatig zitten, gaan niet eens meer aan de kant voor een auto. Vreselijk naar om te zien en voor de diertjes een lijdensweg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:36

Goed gedaan hoor. Dit konijntje had erg lang kunnen lijden. Het kan wel eens weken duren.. Als ik een konijntje zie met myximatose ga ik hem ook uit zijn lijden verlossen. Ik heb zelf meegemaakt hoeveel pijn die beestjes hebben. Ik snap niet hoe mensen in zo'n geval de natuur hun gang laten gaan. En helemaal de natuur is het niet eens in mijn ogen. Mensen dumpen hun konijntjes gewoon en zo kan de ziekte, wanneer die heerst, sneller worden overgedragen..

@optiwolk: Dit is helemaal geen wet van de sterksten.. Bijna ieder konijntje krijgt deze ziekte als het ermee in aanraking komt.. En dat gaat heel makkelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:07

super gedaan hoor! Ik had mijn ene hond zijn gang laten gaan denk ik die is heel erg snel en idd houden honden er niets aan over.
Gelukkig hebben we hier een dierenambu die gelijk reageerd en anders de DA van de dierenambu die voor ons gerust zo'n nijn in wil laten slapen en dan in overleg met asiel/ambu op hun rekening. Scheelt al de kosten van een rit voor hun. Een dag wachten met rijden terwijl een ziek dier gevangen zit te wachten vind ik echt slecht van een dierenambu.

Idd is het niet de natuur zijn gang laten gaan want myx is sowieso al geen natuurlijke ziekte maar een ziekte door mensen bedacht en dus kan er al niets natuurlijks aan de hand zijn.