Klein hondje in appartement van 45 vierkante meter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Klein hondje in appartement van 45 vierkante meter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:44

Door een ander topic, wat over een kat ging, ben ik een beetje aan het denken gezet geworden, over wat ik in mijn eigen omgeving zie bij andere mensen.

In het appartementencomplex waar ik nu nog woon, zijn allemaal appartementjes die qua oppervlakte ongeveer 45 vierkante meter groot zijn.
De huisjes hebben alleen een klein balkonnetje, dus geen tuintje.

Nu ken ik een aantal mensen die in hun eentje wonen, in zo'n appartementje.
Samen met een klein hondje, en dan moet je denken aan formaat Maltezer Leeuwtje.

Een persoon in kwestie bijvoorbeeld, werkt parttime en gaat wel twee tot drie keer per dag een stukje met zijn hondje wandelen.
Zijn hondje - een ouder asielhondje - lijkt echt gelukkig, en hij ziet er ook best gezond uit, ook al is het een oudje. :j

Ik ben er zelf een beetje sceptisch over.

Doe je een hondje niet tekort door hem op zo'n relatief klein oppervlak te houden?
Mist hij dan niet iets essentieels?

Ik ben benieuwd naar jullie visies.
Is een hondje op 45 vierkante meter houden mogelijk - en dan wel op zo'n manier, dat het hondje ook echt gelukkig is en niets tekort komt - of is het niet diervriendelijk om een hondje onder zulke omstandigheden te houden?

BraveSpots

Re: Klein hondje in appartement van 45 vierkante meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:11

Het kan, mits je (veel meer) loopt dan twee tot drie keer 'een stukje' per dag. Een grote wandeling van een uur tot anderhalf uur per dag plus de normale uitlaatrondjes lijkt mij in zo'n geval het minste.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:12

BraveSpots schreef:
Het kan, mits je (veel meer) loopt dan twee tot drie keer 'een stukje' per dag. Een grote wandeling van een uur tot anderhalf uur per dag plus de normale uitlaatrondjes lijkt mij in zo'n geval het minste.

Aan de andere kant, hoeveel honden zitten er wel niet in eengezinswoningen alleen in de woonkamer en (bij) keuken? Die zullen ook niet veel verder komen dan 45 tot 50m2...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:14

ja hoor kan prima...waarom niet?

zeker als het hondje gewoon uitgelaten wordt,tegenwoordig zijn er honden op 1m2 leven voor vele uren per dag,dus 45m2 lijkt me heel royaal voor een hondje

mijn eerste flatje zal ook zoiets geweest zijn,daar had ik 2 grote honden in,en ons eerste koophuis was totaal 70m2 en daar leefde 5 grote honden in...

daarnaast ligt een hond vrij veel in huis,en zijn honden vaak weinig actief als ze zich alleen moeten vermaken.

maw geen enkel probleem mee :)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:16

Niet alle honden zijn gemaakt voor een grote tuin. Mijn labrador slaapt overdag en leeft zich uit tijdens het wandelen. Zij zou zich prima vermaken in een appartementje. Als ze tijdens het wandelen maar lekker kan rennen.
Je moet gewoon een geschikte hond vinden, dan kan het prima. Net als Vjestagirl zegt, hoeveel honden hebben een groter oppervlakte van 45 m2.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:18

Hond moet toch buiten zijn ei kwijt, want al heb je groter huis, veel verder dan de woonkamer/keuken komt je hond dan toch vaak ook al niet (geen verdiepingen op en af).

Thuis ligt mijn grotere hond ook vaak gewoon een vloerkleed te immiteren, zijn grootste hobby naast rennen en vliegen is slapen!
Maar dan moet hij buiten wel voldoende gelegenheid hebben tot rennen en vliegen!
Dus moet het baasje maar lekker sportief mee doen.
Maar daar zit de lol van het hebben van een hond nou juist in!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:25

Sjolvir schreef:
Hond moet toch buiten zijn ei kwijt, want al heb je groter huis, veel verder dan de woonkamer/keuken komt je hond dan toch vaak ook al niet (geen verdiepingen op en af).

Thuis ligt mijn grotere hond ook vaak gewoon een vloerkleed te immiteren, zijn grootste hobby naast rennen en vliegen is slapen!
Maar dan moet hij buiten wel voldoende gelegenheid hebben tot rennen en vliegen!
Dus moet het baasje maar lekker sportief mee doen.
Maar daar zit de lol van het hebben van een hond nou juist in!

Het baasje van deze hond is een oudere man, die ook niet meer in al te beste conditie is.
Rennen kan dus niet meer, maar het hondje lijkt zich daar op 'aan te passen'.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:28

dan zijn ze vast heel gelukkig samen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:45

Samen oud is ook heel gezellig!
Als hondje geen ren behoefte meer heeft en samen met baas lekker bij de kachel kan hangen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:45

gezien een herder in een kennel te houden is moet een klein hondje op 45 vierkante meter ook wel te houden zijn. Het ligt puur aan de hoeveelheid energie die het dier heeft en beweging die het dier krijgt. Gezien bijv. hoeveel ik met mijn honden loop en buiten bezig ben zouden mijn 2 grote honden op 45 vierkante meter ook kunnen leven. Al ben ik heel blij dat ik met mijn 10 dieren niet op 45 vierkante meter moet leven haha.

Een hond kan zich met een tuin van 2 hectare meer vervelen dan in een ruimte van 45 vierkante meter en veel wandelen e.d. daarnaast.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:48

precies,ik heb hier 2 hect grond aan huis,maar er liggen nu 6 honden als vloerkleedjes op de grond...die gaan echt die tuin niet in als ik daar ook niet ga staan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:08

Ik woon in een apartement van 50m2 en heb een Duitse Herder. Gaat super, binnen slaapt ze en tijdens de 6 keer uitlaten rent ze genoeg. Ik zorg altijd dat er van de 6 rondjes 2 of 3 langere bij zitten. Na het avondeten is het een wandeling van een uur tot anderhalf uur. Overdag dan nog 1 of 2 keer half uur tot 3 kwartier wandelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:12

Sjolvir schreef:
Samen oud is ook heel gezellig!
Als hondje geen ren behoefte meer heeft en samen met baas lekker bij de kachel kan hangen.

Juistem. Het kan prima, mits je de beweging afstemt op de behoefte van de hond.
Een uur rennen is echt niet aan iedere hond besteed. Oudere honden of korte pootjes honden en sommige gezelschapsrassen hoeven niet zo heel veel beweging. Ik denk dat het prima kan, mits je wel een goede afweging maakt en naar je hond en zijn behoeftes blijft kijken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:14

Zoals mijn Jack russel.. Al die geruchten drukte makers enzo. Maar is meer gelukkig op de bank naast de kachel mee tv kijken :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:16

Als zo'n beestje genoeg beweging en afleiding krijgt dat passend is bij zijn leeftijd/fysieke conditie is daar niets mis mee denk ik...

Ik zit wel eens op de camping in een caravan of stacaravan...da's veel kleiner en dat gaat prima...Zolang we maar genoeg de deur uit gaan ;-)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:16

kimmie261 schreef:
precies,ik heb hier 2 hect grond aan huis,maar er liggen nu 6 honden als vloerkleedjes op de grond...die gaan echt die tuin niet in als ik daar ook niet ga staan...

hetzelfde hier. heb drie honden en die moeten ALTIJD op dezelfe vierkante meter staan of liggen waar ik sta. Heb weinig aan de halve hectare tuin, want als ik er niet ben, willen hun er ook niet zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:18

Ja die van mijn schoonouders ook.
Al ken ik er dus ook weer die echt wel een enorme behoefte hebben aan lichamelijke/geestelijke uitdaging.
Grappig dat dat zo wisselend is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:18

Onze hond zit ook op een oppervlakte van 50 m2, maar we hebben wel een dakterras.
Gaat allemaal goed hoor :j Onze hond heeft dan wel 'het geluk' dta mijn partner en ik andere werktijden hebben, hij zit dan ook nooit meer als 3 uur alleen.

Ook bij ons komt hij een keer of 5/ per dag buiten, + daarnaast mag hij mee naar de manege waar hij de beest uit kan hangen en genoeg aandacht krijgt van de mede pensioen klanten.

Zolang het dier geluk uitstraalt en tevreden is met zijn omgevind dan is het goed, volgens mij geeft een dier het echt wel aan wanneer het niet tevreden is met zijn woonomgeving.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:26

Toen ik mijn hond uit het asiel viste woonde ik op kamers; 11 vierkante meter was mijn eigen kamer. Nou mocht de hond ook wel in de rest van het huis van de hospita komen, maar in de praktijk deed hij dat niet. Hij bleef het liefst bij mij in de buurt
Ik heb mijn hond daar ook op uitgezocht; een ouder, rustig, klein hondje. Hij ging dagelijks hele einden meelopen en ik denk niet dat je veel honden zult vinden die meer in de trein/bus hebben gezeten dan Tip. Hij ging óveral mee naar toe. En thuis was hij dan druk met slapen en indrukken verwerken.
Dusse, op 45m2? Prima. Mits het dier er verder genoeg uitkomt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:31

wij wonen op 25 met een boxer en 2 katten

hond komt er niet zo verschrikkelijk veel uit omdat ie op leeftijd begint te komen ;)
Als het warm is staat de achter deur open en kan ie naar buiten, maar als het koud is speelt ie liever voor haardkleedje

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:49

Prima toch, zie niet wat er mis mee is eigenlijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:14

Er zijn genoeg honden die hier genoeg aan hebben. Maar ook die dat niet kunnen, verschilt per hond. De meeste kleine hondjes hebben hier wel genoeg aan.

Ik vind dat altijd zoiets vertederends hebben als je zo'n bejaarde met een bejaard hondje ziet lopen :j

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:37

Ik heb 6 jaar lang met mijn 2 Duitse Doggen in een chalet gewoond van 38 m2, absoluut geen probleem. Of je nu groot woont of klein, dat maakt een hond echt niet uit hoor, als je ze maar genoeg beweging geeft maar dat hoort in mijn ogen ook als je groot woont. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:44

Moet kunnen vind ik.

Zo'n kleine hondjes vinden het meestal héérlijk om lekker heel de dag in hun nestje te luieren. Zeker als het baasje maar part-time werkt, en dus vaak thuis is, heeft het hondje zowat alles wat hij nodig heeft: zijn baasje, zijn nestje, een warm knus huis, zijn lekker bakje eten, en zijn dagelijkse wandelingetjes.

Mijn eigen hond (kruising Border Collie) heeft 4 jaar in een gigantisch grote tuin met veel boompjes en struiken en andere honden geleefd. Hij kwam bijna nooit binnen, sliep samen met de andere honden in de garage (die aansluitend was aan het huis). Het was dus een echte buitenhond.

Nu ben ik verhuisd naar een huis met een 'normale' tuin, vrij klein als je ziet wat hij gewend was, ik heb maar één kamer voor mezelf + de keuken waar de honden ook komen (gemeenschapshuis). Dus heel wat minder ruimte, en mijn hond is nog nooit zo gelukkig geweest! :) Al doe ik nu wel veel meer dingen met hem dan vroeger. Honden leven meer van de liefde dan van de ruimte ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:55

kan prima; ligt aan de hoeveelheid wandelingen op een dag en het soort hond
ik woon op een appartement met 2 drukke boxers maar vlakbij het bos; en mijn honden gaan elke ochtend mee naar het bos v een wandeling van 1 uur tot 1,5 uur; smiddags nog een grote bosronde van minimaal 1 tot 1,5 uur en daarnaast nog minimaal 2 kleine wandelingen van 15/20 min
daarnaast kunnen ze regelmatig los spelen op de afgesloten binnenplaats
in onze woning liggen ze daarom ook alleen maar te slapen omdat ze helemaal voldaan moe zijn op een dag van al die wandelingen.

dus ja ik denk dat het zeker kan sterker nog ; ik denk dat mijn honden het beter hebben dan de meeste andere honden die niet verder komen dan hun grote huis en tuin