Hoe ex-straatkat leren op de bak te gaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Hoe ex-straatkat leren op de bak te gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:37

Na eerst natuurlijk heel goed uitgezocht te hebben of hij niet al een baas had heb ik sinds een paar dagen een zwerver in huis genomen definitief. Ben ermee naar de DA geweest, hij had geen chip, had heel Amivedi afgezocht, geen melding. Hij loopt hier overigens al maanden rond, was graatmager en heel erg bang, kon niet eens naar hem kijken of hij zat al aan de andere kant van de straat. Met veel tijd en geduld is hij inmiddels dus zo ver dat hij keihard miauwend op me af komt als ik thuis kom, hij wandelt mee naar binnen, komt bij me op de bank liggen en is echt heel erg lief.
Ik had eerst zoiets van nou hij zal wel een baas hebben, dus laat maar buiten lopen, maar hij bleef in de tuin rondhangen en ging dus nergens heen. Volgens de DA heeft ie al een aardig zwervend bestaan achter de rug aan zijn gehavende oren te zien. Hij had ook een voorste luchtweg infectie, dus hij zit nu aan de AB, is ontvlooit en ontwormd (mijn andere katten overigens ook) nog niet geent, vanwege zijn infectie. Ook heb ik hem nu laten chippen zodat als het nodig is, dat ze kunnen zien van wie hij is.

Anyways, over een poosje is het de bedoeling dat hij naar mijn vriend zijn huis verhuisd, want over een aantal maanden zal ik daar zelf ook heen verkassen met de hele bups. Mijn huis is te klein voor 4 katten, dus als hij alvast naar mijn vriend kan is dat wel prettig. Alleen hij is nog niet op de bak geweest, hij gaat af en toe naar buiten en dan denk ik dat hij alles daar doet, maar bij mijn vriend hebben we liever dat hij leert binnen te blijven, want daar zit een vrij drukke weg heel vlakbij en we willen natuurlijk niet dat hij straks in zijn nieuwe omgeving verdwaalt of platgereden wordt. Dus ik wil hem leren op de bak te gaan, maar hoe doe je dit.
Gister geprobeert hem er gewoon op te zetten, was hij het niet zo mee eens, resultaat, mooie kras op mijn arm. Mijn andere 3 katten doen overigens alles gewoon op de bak, dus de bakken ruiken goed naar kat, heb 2 bakken die ik bijna dagelijks even schoon schep.
Maar goed, hoe leer ik hem nou, zonder hem helemaal in de stress te helpen, om die bak te gebruiken?
Iemand tips?

Stybba

Re: Hoe ex-straatkat leren op de bak te gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:43

Je kan er alvast een extra kattenbak neerzetten met zand uit de tuin. Dat is de ondergrond die hij gewend is om in te graven. Als je dan ziet dat hij er regelamtig zijn behoefte doet dan kan je het langzaam gaan mengen met steeds meer met kattengrit. Laat hem af en toe wat langer binnen zitten (als je die mogelijkheid hebt) zodat je het 'naar de bak gaan' wat meer stimuleert. Succes ermee!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:45

Toppie dat je de kat een goed huisje hebt gegeven! +:)+

Mijn katten heb ik ook van de straat, en eigenlijk heb ik ze eers"t "opgesloten" in een kleiner kamertje met daarin alles wat ze nodig hadden, dus ook de kattenbak. Mijn katten hadden het meteen door dat ze daar hun behoeftes konden doen, en maakten daar dus vanaf het begin gretig gebruik van.

Wel had ik ze inderdaad ook meteen op de kattenbak gezet zodat ze wisten dat ze door het deurtje naar binnen toe konden en heb ik ook "gegraven" in de bak.

Hoop dat je hier iets aan hebt. In ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe poezel!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:51

Ik vind het heel goed van je dat je dit hebt gedaan.

Ik heb wel eens gehoord, dat als hij het dus buiten de bak doet, dat je dat dan in de kattenbak moet leggen.. Dan weet ie dat het daar 'hoort'. En zand van buiten is inderdaad een goed idee. En laten zien dat de bak niet eng is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:56

Ik was idd van plan om hem straks als ik ga stofzuigen (dat is eng!!) hem op de badkamer op te sluiten met de bak en dan kijken wat hij ermee doet.
Zand van buiten is wel een idee idd, maar het is nu allemaal modder door de regen haha en ik heb in de tuin geen zand, alleen tegels.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:49

rockwitch schreef:
Ik was idd van plan om hem straks als ik ga stofzuigen (dat is eng!!) hem op de badkamer op te sluiten met de bak en dan kijken wat hij ermee doet.
Zand van buiten is wel een idee idd, maar het is nu allemaal modder door de regen haha en ik heb in de tuin geen zand, alleen tegels.

Precies :j
Kleine ruimte en daar kun je hem best wel even laten zitten (langer dan je stofzuigsessie), ik laat ze meestal de eerste nacht in de badkamer met bak en heb nog nooit een onzindelijke kat gehad. Oh jawel... iemand kakt achter de droger, gewoon naast de bak :+
Maar in de regel zou het zo wel moeten werken :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:56

De floepert was naar buiten geflipt toen ik even de deur open deed om afval buiten te zetten, maar nu is hij weer binnen, vanavond heb ik zumba dus gaat ie dan de badkamer in met kattenbak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:07

ze kunnen het makkelijk 24 uur volhouden. Hier ook een ex straatkat die ook nog eens niet tam is maar wel inmiddels al 3 jaar binnen loopt. Door een blaasontsteking dit jaar weet ik dat ze de kattenbak wel op zoekt als ze denkt te moeten of moet. Ze zat namelijk elk kwartier op de kattenbak. Er kwam wel niets uit maar in elk geval ging ze gelijk richting de bak.

Omdat ik ook niet wist hoe ik het aan kon leren en stel dat ik op mezelf zou gaan wat dan? Had besloten in dat geval een dierenpension in te schakelen. Met de vraag of ze een 3 dagen in pension kon in een hokje. Dan moet ze wel namelijk en in 3 dagen moet een kat wel behoefte doen. In die 3 dagen zou ik kunnen zien of ze wel/niet de bak gebruikt.
Zover heoft het dus niet te komen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:39

Het makkelijkste is de kat in een kleine ruimte zetten met een (open) bak in een hoek. Zoals inderdaad de badkamer. Als 'ie een andere plek uitzoekt dan waar de bak staat, daar de bak planten.

Katten zijn vaak van nature zindelijk. Mochten ze echt gaan wildplassen is dat vaak een medische reden of stress.

Wat is iedereen toch eensgezind vandaag :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:43

Wij hebben momenteel nog 4 zwerfpoezen in huis ( had er op een gegeven moment zelfs 12 ) we wonen in een ruim huis/boerderij de katten komen niet meer buiten ( ivbm drukke weg ) maar ze waren meteen goed zinderlijk alleen heb ik de dames wel gelijk laten helpen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:26

Hij kan het idd lang ophouden en hij is ook wel snel als hij buiten wil en ik moet ook naar buiten voor wat dan ook.
Binnen vind hij het overigens ook heerlijk, want hij slaapt 's nachts gewoon lekker onder het bed in een mandje wat mijn katten niets vonden, maar hij dus wel. Overdag als hij binnen is, ligt ie ook meestal lekker te snurken. Net weer zijn pilletje gegeven in een stuk worst, want alleen bij hem een pil erin mikken lukt niet. En dankzij paard heb ik ook een lichtelijk kapotte hand dus dat gaat nu ff helemaal niet. Maar tis wel een schatje. Zal even kijken of ik een beetje een duidelijke foto heb, want hij is niet zo fotogeniek.

Hier is het bijzondere mannetje, met knalblauwe ogen.
Afbeelding
Hij is echt wel knap.
Afbeelding
En zo ligt ie dan nu op de bank te snurken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UI4GWTYC-D.jpg

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:38

Mooie kat zeg!

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:48

Toppie dat je dit dier in huis hebt gehaald. Mooi dier ook...
Als hij niet op de bak wil is het misschien een tip om een klein druppeltje valeriaantinctuur in de kattenbak te druppelen (niet op je kleren knoeien) Katten zijn hier dol op en zullen al snel op de kattenbak gaan. Oke...dan moet hij nog wel plassen en poepen erop.
Succes en veel plezier met deze mooie blauwoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 08:46

Waar kan je dat valeriaantinctuur halen? Altijd iets om te proberen natuurlijk.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:25

Mooie kat zeg!
Ik denk dat je de tinctuur kan halen bij een kruidenwinkeltje. Onze vorige kat was helemaal gek was van valeriaan (=kattenkruid), hij beet in dingen waar het op zat en likte er aan. Ik zou het eerst uittesten of die van jou dat niet doet, anders eet hij straks kattengrit op. Wat je in dag geval zou kunnen doen is de tinctuur op een stukje stof doen en dat in/bij de kattenbak op hangen.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:39

Bij een kruidenwinkel of gewoon bij de drogist.
Natuurlijk wat Stybba zegt...kijk uit dat hij geen kattengrit opeet. Stukje stof is een goed idee.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 10:32

Ik heb hem gisteren dus opgesloten in de badkamer, meneer heeft flink zitten mauwen, maar wij zijn even weg gegaan. Toen we terug kwamen was hij behoorlijk beledigd en natuurlijk was de bak nog schoon. Maar goed we houden hem gewoon nog ff binnen, want gister was hij weer ertussenuit geflipt toen hij weer uit de badkamer was. Maar vandaag heeft ie pech, hij moet gewoon even binnen blijven en dan maar hopen dat hij de bak op gaat. Ga even bij een kruidenwinkel kijken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:00

Wat een plaatje !!!

Jou andere katten zullen hem ook duidelijk maken waar de kattenbak voor dient
Verder kun je het idd aantrekkelijk maken door er valeriaan of een beetje kattenkruid in de bak te hangen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 15:30

Ik heb van dat kattenkruid spray. Dat hebben we nu erin gesprayd, maar niet op de korrels, maar gewoon op de wand.
Mijn ene kat was gelijk helemaal hoteldebotel van een speeltje waar we dat op hadden gedaan. Geweldig spul. Ben erg benieuwd of hij het gaat snappen, want hij is nu sinds gisteravond binnen, dus hij zal toch een keer moeten. Maar ja met nog 3 andere katten kan ik niet goed zien wie er op de bak is geweest natuurlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:45

de enige oplossing is hem idd binnenhouden. Onze kat is geen straat maar die gaat zelden of nooit nog op haar bak, als het guur weer is mauwt ze nog om buiten te mogen, en is na 5 minuten weer terug, maar oh nee, die gaat alleen in uiterste nood op haar bak... ze houdt ook makkelijk 24u op

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:22

Hij is vanmiddag heel even buiten geweest, was zulk mooi weer en hij wilde ook wel graag. Hij was ook sinds vrijdagavond binnen. Heb nog steeds niet gezien of hij wat op de bak heeft gedaan, maar ik kan ook niks ergens anders in mijn huis vinden.
Had net wat van die spray op een speelmuis gedaan, hij was helemaal verliefd op die muis gelijk. Dus hij heeft even gespeeld, dat had ik hem ook nog niet zien doen.
Woensdag gaat hij verhuizen naar mijn vriend, kijken hoe hij dat vind, want daar gaat hij echt niet meer naar buiten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:08

Nou meneer is gisteravond verhuisd naar het huis van mijn vriend, waar ik als het goed is over 2 maanden ook woon. Het was even spannend voor hem, maar hij kwam al snel bij ons op de bank liggen. Vannacht hebben we hem beneden gelaten en vanochtend toen ik ging kijken had hij een hele mooie plas in de bak gedaan, was dus heel trots. Heel stom, om zoiets kleins trots zijn, maar goed hij snapt het in ieder geval.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:22

Goed nieuws gelukkig!! :D
Nu hopen dat het zo goed door blijft gaan!! :j :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:43

goed nieuws dus :D
gefeliciteerd :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:40

Zal van het weekend eens wat mooie foto's maken, tis zo'n leuk beest. Alleen niet zo fotogeniek.