kat nemen in appartement van 50m2??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

kat nemen in appartement van 50m2??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:08

Hallo allemaal,
Sinds kort woon ik op mezelf en dat bevalt helemaal prima, maar wat ik echt mis is het warme thuis komen van een kat die je begroet. Ik heb in mijn ouderlijk huis altijd al met 1 kat geleefd en daar ben ik zo aan gehecht geraakt, maar haar meenemen naar het appartement is gen optie. Ze is al rond de 16 jaar oud en gewend om overal te gaan en te staan waar ze wil, ook buiten. Als ik haar meeneem en ze kan nooit meer naar buiten, maar alleen op het balkon als ik thuis ben is ze in no time dood ongelukkig.

Nu ben ik dus echt serieus aan het nadenken om een nieuw katje te nemen (kitten of een asielkat).
Kattenbak en krabpaal kan ik gewoon plaatsen in de woonkamer en in pincipie kan het beestje dan de hele dag rondlopen door het huis. +/- 50m2.
Ik zit op de eerste etage, dus het zal echt een binnenkat moeten worden. Alleen als ik zelf thuis ben mag ze op het balkon.
Ik werk fulltime en mijn vriend ook, dus overdag zal het beestje wel alleen zijn....

Wat vinden jullie ervan? Ik heb zelf altijd gezegt zielig en kan nirt want het is eigenlijk te klein, maar nu ik er zit merk ik toch echt dat een welkomst commite toch wel heel erg leuk is als je helemaal in je uppie zit.
Graag serieuze reacties.
Alvast bedankt voor het lezen

Vjestagirl

Re: kat nemen in appartement van 50m2??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:10

Als je het al doet zou ik er 2 nemen, zodat ze overdag ook gezelschap hebben.

Ik zit zelf op 45m2 heb het niet gedaan omdat ik het te klein vind voor een kat, laat staan voor 2.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:13

Zo beperkt vind ik de ruimte niet hoor,er zijn zat katten in een doodnormaal huis die alleen maar beneden mogen,scheelt vast niet zoveel m2.
Ik zou zelf gaan voor twee rustige katten uit het asiel,hebben ze overdag toch gezelschap aan elkaar of misschien kun je één kat een goed tehuis bieden,die bijv. niet met andere katten samenkan en daardoor al langer in het asiel zit.
Verder denk ik,als jouw toekomstige huisgenoot genoeg speel,krab en klimgelegenheid heeft,dat het met die m2 wel meevalt.

groetjes Linda

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:14

Dankjewel voor je reactie. 2 katten nemen is geen optie. Het gaat het echt om 1tje

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:15

Een kat kan prima alleen, het zijn solitaire dieren.

Ik zou gaan voor een oud knarretje uit het asiel, die lekker de dag doortukt en af en toe een knuffel komt halen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:15

I
tyleysmiley schreef:
Zo beperkt vind ik de ruimte niet hoor,er zijn zat katten in een doodnormaal huis die alleen maar beneden mogen,scheelt vast niet zoveel m2.
Ik zou zelf gaan voor twee rustige katten uit het asiel,hebben ze overdag toch gezelschap aan elkaar of misschien kun je één kat een goed tehuis bieden,die bijv. niet met andere katten samenkan en daardoor al langer in het asiel zit.
Verder denk ik,als jouw toekomstige huisgenoot genoeg speel,krab en klimgelegenheid heeft,dat het met die m2 wel meevalt.

groetjes Linda

Dankjewel voor je reactie

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:16

ik heb 1 kat uit het asiel en woon op 30-35 m2, katlief vind het prima zo! (woon naast mijn ouders, dus af en toe komt hij daar ook even, maar niet heel veel). 50 m2 lijkt me prima voor een kat hoor!
En als je op http://www.ebay.nl naar "katzenkratzbaum" zoekt vind je voor luttele euro's al enorme palen! (ik heb hier een plafonhoge paal staan, 3 hokjes, 2 mandjes, 50 euro! zoiets is wel een must dan, kunnen ze alsnog lekker racen!)

edit: hele dagen alleen is natuurlijk niet echt geschikt inderdaad, daar had ik een overheen gelezen (ik ben student en bijna hele dagen thuis ;) ). Zeker als jullie beide hele dagen weg zijn en waarschijnlijk in het weekend of 's avonds doordeweeks ook nog wel eens een keer weg zijn. Dan zit hij meer alleen dan dat er iemand is, weet niet of dat zo'n succes wordt. Een kitten sowieso niet maar een oudje vind dat denk ik ook niks.
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 18-10-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:17

Thirty schreef:
Een kat kan prima alleen, het zijn solitaire dieren.

Ik zou gaan voor een oud knarretje uit het asiel, die lekker de dag doortukt en af en toe een knuffel komt halen.

Dankjewel. Als ik echt voor een kat ga dan ga ik het toch pas in januari doen, dit ivm de december maand. dan zijn wij altijd heel druk op het werk. Ik wil graag rustig wennen aan het beestje

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:17

Ik zou idd ook een oudje nemen, die heeft ook niet zoveel behoefte meer aan beweging en avontuur :).

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:18

Ik zou het niet doen tenzij je er 2 kunt nemen. Het beestje zal anders teveel alleen thuis zijn en dat is natuurlijk niet ok.

edit: zie net je reactie, daarop gebasseerd zou ik het je echt afraden. Grote kans dat het beestje eenzaam wordt. Dan maar wachten tot je ook echt de mogelijkheid hebt om een kat te nemen.

En een kat kan niet prima alleen zijn voor zo'n lange tijd dag in dag uit. Ruimte zal niet zozeer een probleem zijn, zolang een kat een plekje voor zichzelf heeft om terug te trekken is het al wel goed. Maar aandacht is ook echt wel belangrijk en ik vrees dat jij dat niet genoeg kunt geven.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:21

mistery schreef:
Ik zou het niet doen tenzij je er 2 kunt nemen. Het beestje zal anders teveel alleen thuis zijn en dat is natuurlijk niet ok.

edit: zie net je reactie, daarop gebasseerd zou ik het je echt afraden. Grote kans dat het beestje eenzaam wordt. Dan maar wachten tot je ook echt de mogelijkheid hebt om een kat te nemen.

En een kat kan niet prima alleen zijn voor zo'n lange tijd dag in dag uit. Ruimte zal niet zozeer een probleem zijn, zolang een kat een plekje voor zichzelf heeft om terug te trekken is het al wel goed. Maar aandacht is ook echt wel belangrijk en ik vrees dat jij dat niet genoeg kunt geven.

Sorry, jij hebt je oordeel wel heel erg klaar liggen over hoeveel aandacht ik dat beestje kan geven....
Zoals al eerder vermeld ben ik gewend met katten en ben ik dol op ze. Als ik ze zie kan ik er ook niet omheen. Of ik dat beestje aandacht geef is niet aan de orde, want als ik dat niet zou kunnen/willen als ik thuis ben zou deze vraag niet eens gesteld worden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:24

Het kan op zich wel maar dan moet je niet gaan voor een jonge kat, maar juist een lekker oud beestje die gewoon een rustig plekje zoekt en regelmatig eens een kriebel over zijn bol.
Ik had 2 katten op 40m² dat is krap maar was onder de omstandigheden wel te doen, ik zou er niet snel weer voor kiezen.
Helemaal omdat het jonge katten waren, 2 oudere katten 10+ had best gekund denk ik.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:24

Moet goed kunnen que ruimte, maar neem er dan wel één uit het asiel of bij iemand vandaan die wat ouder is (geen kitten dus), want die kunnen je wat over de kat vertellen en zodat je een kat hebt die binnen kan en geen behoefte heeft aan het buitenleven. Een kitten is lastig als je beide veel werkt, deze heeft het eerste jaar veel contact nodig en misschien kan deze niet aan binnen zijn.

Hier staan veel binnenkatten http://www.herplaatsing.nl/
Ook op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ worden veel katten aangeboden.

Succes ermee :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:25

Er zitten genoeg katten in het asiel die gewend zijn on alleen te zijn of zelfs liever alleen willen zijn

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:25

Dankjulliewel voor de reacties. Als ik het zo lees is dan toch de beste keus een assielkat. Wel 1. Zijn er huiskatten in het assiel te vinden?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:26

ja hoor genoeg

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:27

Lizz schreef:
Moet goed kunnen que ruimte, maar neem er dan wel één uit het asiel of bij iemand vandaan die wat ouder is (geen kitten dus), want die kunnen je wat over de kat vertellen en zodat je een kat hebt die binnen kan en geen behoefte heeft aan het buitenleven. Een kitten is lastig als je beide veel werkt, deze heeft het eerste jaar veel contact nodig en misschien kan deze niet aan binnen zijn.

Hier staan veel binnenkatten http://www.herplaatsing.nl/
Ook op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ worden veel katten aangeboden.

Succes ermee :)

Dankjewel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:27

Inderdaad, een oudere kat uit het asiel die binnen leven gewend is.
Mijn kat was 10 toen ik die uit het asiel haalde en nu is ze 18.
Zoveel ruimte hebben die niet meer nodig, want ze slapen heel veel.
En als je thuis bent, lekker bij je op schoot.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:28

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:29

Ik woon op 28 vierkante meter en heb er 2. Eerst wilde ik er ook maar één vanwege het oppervlakte, maar hoorde van buren dat ze toch wel veel aan het miauwen was. Dus nu zijn er 2. De eerste was net 3 toen ze hier kwam en is altijd binnenkat geweest, de tweede woont hier sinds hij 9 weken is en weet niet beter. 't Gaat prima zo :)

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:40

Wij wonen ook in een appartement en hebben sinds juli een poes erbij. We hebben via marktplaats expliciet gekeken naar een binnenkat en vonden een leuke in het dorp! Vaak staan er op marktplaats inderdaad wel iets oudere katten die bv. door allergie van de kinderen toch het huis uit moet.
Ik heb niet de indruk dat ze te weinig ruimte heeft of te weinig aandacht krijgt :) . Als je ook veel thuis bent moet dat helemaal goed komen!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:41

Dankjewel vor de vele reacties

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:43

lilykashmir schreef:
Wij wonen ook in een appartement en hebben sinds juli een poes erbij. We hebben via marktplaats expliciet gekeken naar een binnenkat en vonden een leuke in het dorp! Vaak staan er op marktplaats inderdaad wel iets oudere katten die bv. door allergie van de kinderen toch het huis uit moet.
Ik heb niet de indruk dat ze te weinig ruimte heeft of te weinig aandacht krijgt :) . Als je ook veel thuis bent moet dat helemaal goed komen!

Dankjewel voof je reactie. Als ik thuis ben zal dat beestje geen aandacht te kort komen, maar k heb wel gewoon een fulltime baan, dus overdag zal ze wel alleen zijn.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:53

niet doen. een binnenkat heeft meer stres kan hierdoor ziektes ontwikkelen en gedragsproblemen. een kat hoort af en toe buiten met soortgenoten uit te kunnen razen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:54

Wat een flauwekul. Mijn katten zijn allebei gezond en de oudste heeft zelfs veel minder stress dan voordat ze hier kwam. Die zou juist volledig in paniek raken buiten.