kat schrokt ontzettend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

kat schrokt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:02

Wij hebben nu ca 2 jaar een kruising siamees. Hij is nu 5 jaar oud en komt uit het asiel. We weten niks van zijn achtergrond, het enige wat het asiel heeft gezegd is dat hij weg moest omdat hij bij zijn vorige baasje de andere katten en honden terroriseerde (hier hebben wij dus helemaal geen last van).

Wat ons wel heel erg opvalt is dat hij altijd ontzettend "hongerig" is. Verder niet mager oid, maar je krijgt amper tijd om het voer IN het bakje te doen. Dit met als gevolg dat zn halve kop eronder zit met natvoer ;)
Met natvoer doet hij het erger dan met droge brok.
We ontwormen ca 4x per jaar, en hij heeft net een speciale kuur van de DA gehad omdat hij toch een lintworm had. Maar voor die tijd deed hij dit ook al. Misschien is hij ondervoed geweest?

Het probleem is echter dat ie zo schrokt dat hij er regelmatig half in stikt, de boel weer uit kotst, en tja, dat hoeft ie dan (begrijpelijk) niet meer.

Kan ik m op een manier leren rustig te eten?

Mijn andere kat hebben we als zielig hoopje van 4 weken oud gevonden (is nu 8) en die gaat gewoon rustig zitten, maar zit vervolgens te brommen omdat Bo hem bij zijn bak weg zit te staren (aangezien die veel eerder klaar is met eten). Lucky weg jagen durft ie gelukkig niet ;)

Anoniem

Re: kat schrokt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:05

Heb je al eens geexperimenteerd met wat kleingesneden stukjes droog brood door het natvoer? Dan moeten ze wel beter kauwen. Of een schep gekookte rijst, doet dat wat?

Misschien is het voor zo'n kat beter om om te schakelen naar vers voer?
Ik heb ook zo'n schrokkerd en die doet het erg goed op vers. Dan móeten ze kauwen en kluiven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:07

Hier ook een schrokker, die is met de tijd wel kalmer geworden met eten maar blijft onrustig.
Ik maak het eten klaar op het aanrecht, dat scheelt al en voor de rest scheelt KVV of vers inderdaad behoorlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:10

Ik heb zo'n zelfde gevalletje gehad (ook herplaatser die niet met andere katten kan) :P

1e weken jatte hij zelfs eten met zijn hengelpoot van mijn bord! Zo erg...en idd schrokken....
Ik heb sindsdien 24 uur p/d een bak droge brok staan van Royal Canin en 2 x per dag krijgt hij wat natvoer of koolvis voor het lekker.
Voor het natvoer loopt hij nog steeds warm, maar ligt er tegenwoordig het verkeerde merk in past ie voortaan :)) dus ja je kan het ze afleren....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:13

Kun je niet een baksteen in de bak leggen zodat ze minder snel kan eten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:17

Waar ik het klaar maak maakt niet zoveel uit, hij moet en zal erbij zijn. Gister dook ie zelfs in het hondenvoer, terwijl ik hem net gevoerd had (en toen heeft ie dus ook een schop onder zn kont gehad ;) ). Vers voer heb ik nog nooit geprobeerd. Rijst moet ie niet (toevallig heeft ie weleens een restje gehad wat ie liet staan). Ze krijgen ook weleens een restje macaroni of spaghetti en dat is precies hetzelfde verhaal.
Ik lees wel over vers voor honden, maar wist niet dat dit er voor katten ook was. Eens wat leesvoer opzoeken dus ;)

Een baksteen is bij een paardenvoerbak misschien een idee, maar in een kattenbakje wordt dat lastig ;) Maar ik had wel zitten denken aan grof grind oid. Maar ben bang dat ie dat dan ook mee naar binnen schrokt en dan hebben we een groter probleem denk ik

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:17

Ja oke, een baksteen is een natuurlijk wat overdreven maar een kleine steen die groot genoeg is zodat hij niet doorgeslikt wordt?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:19

H_Nalanta schreef:
Kun je niet een baksteen in de bak leggen zodat ze minder snel kan eten?

Ik krijg nu echt een beeld voor me van een klein voerbakje met grote baksteen eruit stekend :') Haha.

Maar krijgt je kat wel genoeg voer?! Je zal toch kunnen proberen kleinere beetjes over de dag te verdelen. En het voer gewoon op het aanrecht klaarmaken, dan kan de kat er ook niet inzitten als je het nog in het bakje wil doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:20

Poeky

Ik heb ook een katertje gehad die zo schrokte, dat kwam doordat hij op sterven na dood is geweest door ondervoeding. Hij kauwde ook niet eens op z'n korrels, gewoon binnen slikken. Wat wel helpt om ze rustiger te krijgen is gewoon constant korrels ter beschikking. Dan beseffen ze dat er geen hongersnood zit aan te komen :P

Het varieert ook van kat tot kat, we hebben er nog die ernstig ondervoed hier zijn gekomen en het helemaal niet doen, maar sommige blijven toch denken dat ze moeten eten zoveel ze kunnen, nu er eten is.

Magrathea

Ja inderdaad je kan ook een kleine steen ertussen leggen.

Anders kan je misschien proberen om hem meer eetmomenten te geven, waarbij je dan ook kleinere beetjes geeft. Dan leert ie misschien normaal eten, en kotst hij het hopelijk in elk geval niet meer uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:22

Grind zou ik niet doen, denk dat ze dat opeten, in hun schrokkerigheid..
Ze komen hier niet op het aanrecht, dus dat scheelt al met het klaarmaken.
Ze krijgen hier 3x per dag, als ik opsta (KVV), met etenstijd (natvoer of vers) en als ik naar bed ga (KVV).

Ik ben wel heel tevreden met Tinlo voer en dan met name de kip en de makreel, Carnibest en Smuldier moeten ze hier niet :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:26

Ten eerste (en is al eerder geschreven) zou ik het voer op het aanrecht in het bakje doen. Ten tweede zou ik vers proberen.

Ik heb 13 jaar lang een kat gehad uit het asiel, kon ook alleen maar schrokken en 2 minuten later kwam het er weer uit (in grote stukken, niet gekauwd en onverteerd). Standaard. Heb het er in die 13 nooit uit gekregen, is ook gewoon niet minder geworden. En heb ook heel veel dingen uitgeprobeerd.
Alleen niet vers voeren, had nog een mogelijkheid geweest want daar moeten ze wel knagen en kauwen. En zijn ze er een tijdje mee bezig ipv hapklaar voer zó naar binnen schuiven. Als ik dat had geweten, had ik het ook geprobeerd. Helaas moest ik poeslief om een andere reden begin dit jaar in laten slapen |(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:29

Nogmaals: Voer op t aanrecht in t bakje doen haalt niks uit. A: Hij probeert alsnog in t bakje te komen, en B: Het haalt niks uit tegen het schrokken.
Vers voer moet ik even over lezen.
Hier krijgen ze gewoon 2x trouwens, 's morgens brokjes, 's avonds vlees (en als we naar bed gaan een paar snoepjes)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:30

Zo'n speelbal waar brokjes uit komen ook geen optie?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:32

Natuurlijk haalt voer in het bakje doen op het aanrecht niets uit tegen schrokken, maar je klaagde dat ie regelmatig onder de drab zit :D
En als jij je kat enigszins opgevoed hebt, dan komt ie toch niet op het aanrecht? En als het ding niet op te voeden is (blijft een kat, en dan ook nog zo eentje :D ) dan doe je de keukendeur dicht, doet voer in het bakje, zet het op de grond en laat dan pas de katten binnen.

Ik ga ook eens inlezen over vers bij katten. Ik heb hier een topic voorbij zien komen van twee katten die heerlijk met kale vogels aan het vlees scheuren waren. Is gezond, natuurlijk en lijkt me wel wat. Ook al heb ik geen "probleemkatten".

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:35

Ken het ook van een kat die ik uit het asiel heb gehaald (had geld gewonnen en heb naar het asiel gebeld en gevraagd om de kat die er het langste zat).
Bleek een zwarte kater die ik uiteraard heb laten castreren en hij schrokte enorm. Nu is het in de natuur ook niet ongebruikelijk om, als je een prooi hebt gevangen deze zo snel als mogelijk (kan de prooi niet afgepakt worden) naar binnen te werken om deze even later op een veilige plek weer uit te kotsen. Dan kan de prooi alsnog wat rustiger verorberd worden.
Maar met deze kater is het, (ondanks heel veel pogingen) eigenlijk nooit, wat schrokken betreft, goed gekomen. Hij is uiteindelijk bijna 17 geworden en toen was het wel wat minder maar hij is het altijd blijven doen.
Min of meer grappig is wel geweest dat hij, terwijl hij zijn maaltijd naar binnen werkte, enorm kon grommen. Ook praatte hij met zijn mond vol hele verhalen. Ik heb er altijd zoiets in verstaan: "rot op, van mij, van MIJ, VAN MIJ, VAN MIJ" Liet hem dan ook wijselijk met rust :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:50

Ik heb mijn kat niet opgevoed, dat heeft de vorige eigenaar voor me gedaan (of niet...) En daarbij is het een halve siamees (speelt een grote rol is me verteld.)
Anyway, hij komt op t aanrecht, en als ik m eraf gooi zit ie aan een elastiekje en is ie 3 seconde terug.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:58

Fijn, zulke katten :')
Wb vers, begin gewoon eens met wat rauw gehakt of een stukje rauwe kip, liefst een wat langer stukje. Dat moet hij kauwen, maar is toch vrij zacht. Zelfde geld voor vis.
Die van mij is inmiddels ook gek op eendagskuikens en kippenlevertjes (laatste soms bij de supermarkt te krijgen). Die zijn wat lastiger te eten en een iets grotere uitdaging.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:11

maar waarom staat er niet gewoon 24 uur per dag voer, dan gaat de vreetlust vanzelf over :) (althans bij die van mij wel, zie mijn eerdere post)

katten eten echt niet meer als dat ze per dag op kunnen, vol = vol

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:13

Euh, waarom wel? Ik heb al jaren katten en nog nooit 24/7 voer gehad.
Als ze overdag honger hebben gaan ze maar muisjes vangen (doen ze ook trouwens, en ratten, en vogels, en duiven, en konijnen... etc. Dus vers krijgen ze wel binnen ;) )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:13

listiglistje schreef:
katten eten echt niet meer als dat ze per dag op kunnen, vol = vol

Nou da's niet helemaal waar... Er zijn ook katten die zich helemaal tonnetje rond vreten.. Daar zou ik met een voergericht dier wel mee oppassen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:16

stef schreef:
Euh, waarom wel? Ik heb al jaren katten en nog nooit 24/7 voer gehad.
Als ze overdag honger hebben gaan ze maar muisjes vangen (doen ze ook trouwens, en ratten, en vogels, en duiven, en konijnen... etc. Dus vers krijgen ze wel binnen ;) )

en waarom wel....nou misschien omdat de vreetlust dan wel overgaat ;) zie mijn vorige post van mijn verledentijd vraatmonster :D

Maar goed jij vraagt om een oplossing dus misschien eerst eens proberen....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 18-10-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:17

Doe het voer in een voerbal of leg stenen in de voerbak. Er zijn ook antischrok bakken.
Dieren die schrokken kan je het beste grotere brokken geven ;) Zo kauwen ze beter.
Absoluut geen mensen eten erdoorheen doen zoals stukjes brood. Dit verteren ze heel slecht :j

Ik heb ook een halve siamees hier lopen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:19

natvoer in een voerbal lijkt me nogal een zootje worden ;)

wat ik tot nu toe verder ga bekijken:
-uitzoeken hoe vers werkt en of dat hier betaalbaar te krijgen is (hoewel ze dus al wel aardig wat vers binnen krijgen, verser dan vers zelfs ;) )
- kijken wat er gebeurt als er permanent brokjes staan. Hoewel ik dit wel eng vind, want ik zie m er gerust voor aan dat ie blijft vreten.