Konijnen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:29

Ik zit met een heel groot probleem en ik hoop dat jullie me kunnen tips geven :j

Ik heb nu 5 weken geleden 2 konijntjes gekocht, niet van het zelfde nest, maar wel bij de zelfde fokker. Hij had een verwarmd gebouw waar een 20 tal konijnen zaten.
Ik heb toen 2 rammen mee gebracht, Snif en Snuffel, die samen in een kooi zaten in de bureau.
Daar is er geen tocht, en steeds enkele graden warmer dan buiten, het vriest er niet (verwarming)
Nu was het daar niet warm warm, maar ook niet koud.
In het hok ligt zaagsel (ong 2-3 cm denk ik), het hok stond op een verhoogd kussen (geen koud van de vloer) en ze kregen redelijk wat hooi in de kooi om te nestelen en nog hooi in een bakje aan de buitenkant, zodat ze daaraan kunnen knabbelen en steeds proper hooi hebben.
Verder kregen ze kleine beetjes groenten (broccoli, peterselie, witloof,...) die ik beetje bij beetje opbouw en korrels voor jonge konijnen ven Versele-Laga.
Daarnaast nog wilgentakjes, zoutsteen en zo een stick met granen aan.
Voor water hebben ze een fles voor konijnen en nog een bakje apart, want ze waren geen fles gewoon, wat dagelijks ververst werd.
Het hok wordt om de 2 dagen schoon gemaakt.

Nu komt het:
Na 1 week kwam ik thuis van de hogeschool en lag Snuffeltje dood.
Ik heb Snifje toen meer dan een week alleen gehouden, omdat ik niet wist of hij ziek was.
Maar Snif was zo eenzaam, dus heb ik hem een maatje gekocht, Fluf.
Hierdoor werd Snif terug veel actiever en at hij terug meer.
Dit is zo'n 3 weken goed gegaan, tot vorige vrijdag, ik thuiskwam en zag dat Snif niet meer naar me toe kwam.
Hij bewoog niet, zat daar maar en af en toe viel hij om. Ik ben direct met hem naar de DA gegaan.
Daar bleek dat hij onderkoeld was, hij heeft nog suikerwater en antibiotica gehad, maar is daar ter plaatse in men armen overleden.
Fluf is toen ook nagekeken en die was helemaal gezond.

Nu zit Flufje dus alleen, in huis, omdat ik niet wil dat hij ook onderkoelt. De bedoeling was een groot kot in de schuur te zetten, dat voor een deel helemaal wind dicht is en dat helemaal vol met zaagsel, stro en hooi te doen, zodat ze lekker warm zouden zitten.
Maar nu durf ik dat niet meer :( De bedoeling is nu om dat grote hok in de bureau te zetten, waar het niet vriest, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg :n
Dus heb ik een keramische lamp van 250 watt gehaald, die 50 cm boven hen gaat hangen, maar dat kan dus niet in het gedeelte van het hok waar het stro en zo ligt, want dat kan gaan branden.
Ik zou graag voor Fluf een maatje gaan halen, want hij is zo zielig nu, maar k durf het niet goed meer aan :n

Bokkers aub hebben jullie tips voor me? Wat doe ik verkeerd?
(dank je voor het lezen van mijn lange verhaal :o )

WinSel

Re: Konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:36

Ik denk dat beide konijnen al ziek waren bij de fokker...
Je konijnen zaten niet op de tocht en ze maken een wintervacht aan tegen de kou...
Volgens mij doe jij het prima, behalve dan dat je 2 rammen eigenlijk nooit samen moet zetten
Kan uitlopen op de dood... Voor FLuf kun je dus beter een voedster nemen, als hij gecastreerd is

Iig sterkte met het verlies van beide konijnen

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:43

WinSel schreef:
Ik denk dat beide konijnen al ziek waren bij de fokker...
Je konijnen zaten niet op de tocht en ze maken een wintervacht aan tegen de kou...
Volgens mij doe jij het prima, behalve dan dat je 2 rammen eigenlijk nooit samen moet zetten
Kan uitlopen op de dood... Voor FLuf kun je dus beter een voedster nemen, als hij gecastreerd is

Iig sterkte met het verlies van beide konijnen

Ohw dat wist ik dus niet! Ik ken 2 gezinnen die ook rammen samen zetten en dat gaat al jaren prima.
Wel had ik gehoord dat als je rammen samen zet dat ze dan van jongs af aan samen moeten, en dat was bij mij wel het geval. En dat je er dan wel geen voedster mag bij zetten, dat ze dan wel gaan vechten.
In elk geval waren het bij mij steeds de beste vriendjes :j
Ik laat Fluf niet graag castreren want misschien wil ik ooit wel nog een nestje van hem, ik vind m zo mooi van vacht :j
Maar als het moet, moet het.
Dank je, echt stom he maar ik heb echt gehuild voor Snifje, hij was echt men maatje aan het worden ;(

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:53

Ik denk niet dat Snif onderkoeld was door de buitentemperatuur, maar dat hij ziek was en daardoor zijn lichaamstemperatuur niet meer op peil kon houden. Mijn konijnen zitten buiten, hebben uiteraard een tochtvrij en beschut gedeelte, maar huppelen met vorst en sneeuw gewoon vrolijk buiten. Kunnen konijnen prima tegen hoor. (uiteraard niet plotseling van de warme woonkamer naar het koude buiten zetten, daar kunnen ze heel slecht tegen !)

Ik zou echt niet met zo'n warmtelamp beginnen, is veel te warm. Gewoon een lekkere laag stro in het hok en hopen dat niet ook Fluf aangestoken is door de andere beide konijnen. Ik zou even een week of 2 wachten met een nieuw konijn erbij zetten, zodat je zeker weet dat Fluf gezond is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:56

Ik zou in ieder geval nooit gaan fokken met deze konijntjes, dat de "fokker" nu nog jongen heeft zegt al genoeg. En dan spreken we nog buitenom het feit dat er een enorm konijnen overschot is en ik alleen al 400 konijnen heb opgevangen dit jaar (buitenom de vele andere grotere opvangen).
Als je, je konijnen een plezier doet ga je er dus niet mee vermeerderen.
Twee rammen bij elkaar die goed gaan zonder dat ze gecastreerd zijn is echt hele hoge uitzondering, toevallig heb ik er 2 binnen gekregen en ja ze gaan prima met elkaar, toch laat ik ze castreren en geef ik ze een dame als partner straks.. het enige wat ze nu doen is rijden op elkaar zelfs met damesgeuren in de neus.
Verder die zout likstenen zijn heel erg slecht voor konijnen, maar zullen ze niet direct op deze manier ziek van worden. De cuni junior van versele laga bevat te veel eiwitten voor jonge konijnen, beter een brokje zoeken met max. 15% eiwitten.
Hoe oud zijn de konijntjes als ze bij die "fokker" weg gaan?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:51

Faniek schreef:
Ik zou in ieder geval nooit gaan fokken met deze konijntjes, dat de "fokker" nu nog jongen heeft zegt al genoeg. En dan spreken we nog buitenom het feit dat er een enorm konijnen overschot is en ik alleen al 400 konijnen heb opgevangen dit jaar (buitenom de vele andere grotere opvangen).
Als je, je konijnen een plezier doet ga je er dus niet mee vermeerderen.
Twee rammen bij elkaar die goed gaan zonder dat ze gecastreerd zijn is echt hele hoge uitzondering, toevallig heb ik er 2 binnen gekregen en ja ze gaan prima met elkaar, toch laat ik ze castreren en geef ik ze een dame als partner straks.. het enige wat ze nu doen is rijden op elkaar zelfs met damesgeuren in de neus.
Verder die zout likstenen zijn heel erg slecht voor konijnen, maar zullen ze niet direct op deze manier ziek van worden. De cuni junior van versele laga bevat te veel eiwitten voor jonge konijnen, beter een brokje zoeken met max. 15% eiwitten.
Hoe oud zijn de konijntjes als ze bij die "fokker" weg gaan?

Ze waren 9 en 10 weken oud toen. Fluf was 10 weken toen hij bij me kwam.
Waarom zijn die zoutstenen slecht? Die ga ik dan maar weg halen :j niet dat ze daar echt van eten, maar goed...
Het is inderdaad die die ze krijgen, je zou toch denken dat die goed zijn voor jonge konijnen!?!
Maar ik was toch al van plan om ander eten te halen, want dit vinden ze precies niet echt lekker :n

In elk geval dan je wel voor je post :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:29

Ik hoop dat je niet gaat fokken , maar em laat castreren en een leuke voedster er bij op haalt
Vind hij zeker weten veel leuker en als je het konijnenoverschot in nederland kent, jij ook....

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:38

Die van ons hebben een flat (3 verdiepingen) op poten met uitloop en ingegraven gaas. Ze kunnen eruit, verstoppen enz. Gaan idd ook naar buiten met kou, zijn wel vlaamse reuzen (zijn niet echt klein).

Ik vrees dat ze al ziek waren zoals hierboven gezegd. Overigens halen wij ze nooit zo snel weg. Hebben een goede moeder zitten die het zelf regelt, zij voedt ze ook een beetje op.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:50

renate ik weet niet wat je precies verkeerd heb gedaan, wel is mijn ervaring neem nooit een binnen konijn. dus geen konijnen uit dierenwinkels of die binnen staan in een verwarmde schuur. ik koop mijn konijnen daar beslist nooit omdat ze gewoon een slechetre weerstand hebben. konijnen zitten buiten gewoon het best en horen daar ook op te groeien. ik heb ja meer dan 30 jaar konijnen en heb dit van huis uit meegekregen en is altidj goed gegaan. een keer in de zomer een opvang konijn gehad, heel voorzichtig buiten laten wennen maar dier bleef toch zwakker dan de rest en is uiteindelijk ook veel te vroeg overleden (Was nog geen 9 jaar oud)
ik neem aan dat je wel genoeg hooi gaf? en niet teveel water? alle dagen een klein beetje korrels?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:06

_blue_ schreef:
renate ik weet niet wat je precies verkeerd heb gedaan, wel is mijn ervaring neem nooit een binnen konijn. dus geen konijnen uit dierenwinkels of die binnen staan in een verwarmde schuur. ik koop mijn konijnen daar beslist nooit omdat ze gewoon een slechetre weerstand hebben. konijnen zitten buiten gewoon het best en horen daar ook op te groeien. ik heb ja meer dan 30 jaar konijnen en heb dit van huis uit meegekregen en is altidj goed gegaan. een keer in de zomer een opvang konijn gehad, heel voorzichtig buiten laten wennen maar dier bleef toch zwakker dan de rest en is uiteindelijk ook veel te vroeg overleden (Was nog geen 9 jaar oud)
ik neem aan dat je wel genoeg hooi gaf? en niet teveel water? alle dagen een klein beetje korrels?

Als ik fok hou ik ze zeker zelf :j
Wel dat van die binnenkonijnen heb ik nu ook wel gemerkt ja . Flufje komt van een familie waar ze in een tuinhuisje zaten, waar het gewoon even warm/koud was dan buiten, dus ik hoop dat hij wel gezond is.
Hooi hebben ze altijd in overvloed, water hebben ze uit een drinkfles, maar heel erg veel drinkt hij niet. Waarom mogen ze niet te veel water? en hoe regel je dat dan?
Ze krijgen alle dagen een beetje korrels, want ze eten er toch niet echt veel van. Meestal mag ik het dan toch weg gooien 's avonds..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:39

Konijn hoort gewoon 24 uur per dag water tot zijn beschikking te hebben.
En denk gewoon dat ze al ziek/zwak waren. Had dit jaar zelf ook 2 konijtjes van rond de 3 maand en die zijn ook dood gegaan. Gelukkig rest van de groep niet.
En zou niet zomaar fokken met rasloze konijnen. Heb zelf wel raskonijnen (teddydwerg) Maar daar fok ik heel af en toe mee. Alleen als ik weet dat ik ze zeker kwijt kan.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:08

geef je wel echte konijnenbox en niet van die supermarktgrut? (met al die kleurtjes) want de eerste is echt veel beter, de tweede gewoon mc donalds en laten ze de korrels vaak liggen.
water hoor je weg te halen als ze groenvoer krijgen, anders krijgen ze teveel vocht binnen zal je vertellen mijn konijnen krijgen nooit water leven op groenvoer daar zit meer dan voldoende water in maar dat is een stukje ervaring dat raad ik niet iedereen aan

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:20

Ze krijgen elke avond groenvoer, maar overdag niet, dus moeten ze wel water hebben lijkt me? Ik zou me denk ik niet goed voelen wetende dat ze geen water hebben, dat laat ik toch maar hangen :j
Ik geef een mengeling van Versele Laga nu (cuni junior) en nog een brok ook van Versele Laga. Maar blijkbaar zit daar te veel eiwit in? Dus ik weet nog niet wat ik dan wel ga geven.
Ja ze zullen al zwak geweest zijn, ik hoop alleen dat Fluf het niet overgekregen heeft!

Fluf is vandaag naar zen nieuwe hok verhuist *\o/*
Een afgesloten stukje, heb ik zaagsel ingedaan en vol hooi en stro gestopt, zodat hij een lekker nestje kan maken, de plaats daarnaast staan zen drinken, eten, warmtelamp en poepbakje.
Daarnet zat ie al onder de warmtelamp te smullen :j
Mijn geweldige vriend <3 heeft er een regeling opgezet, dat het max 18 graden wordt in het hok, zodat ie niet te warm krijgt en er geen brandgevaar is.
In november laat ik hem castreren en dan gaan we achter een vriendinnetje voor hem :+:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:11

Wat goed dat je hem laat castreren!! :j En dat heet trouwens geen fokken, maar vermeerderen waar je het over had :)

Geef anders Science Selective, dat is goed voer. Wat voor hooi geef je?
Waarom nou die warmtelamp? Dat hebben ze echt niet nodig hoor daar verslechterd de weerstand alleen maar van. Die knaagsticks zijn trouwens ook niet zo goed, zit aan elkaar vast met soort van honing dus zitten veel suikers in.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:33

die lamp verbaas ik mij ook over wat is de reden dat je die gaat gebruiken? ik zou dat dus echt niet doen als je wilt dat hij went aan het buitenleven breng je zijn weerstand hiermee in gevaar. konijnen zijn pelsdieren die hebben dat niet nodig, is zelfs ongezond.
ik koop gewoon de korrels van de welkoop of boerenbond, je weet wel de goedkoopste.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:58

Ik ga eens kijken waar die Science Selective te verkrijgen zijn, dank je.
De warmtelamp doe ik op aanraden van de DA, omdat het andere konijn dus erg onderkoeld was.
Ik wil niet riskeren dat ik Flufje ook kwijt raak, dus volg ik het advies van men DA :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:02

Ik zou die lamp weghalen hoor, is nergens voor nodig, je andere konijnen waren al ziek en kunnen dan hun lichaamstempratuur niet meer op orde houden
Flufje is gezond en maakt een wintervacht aan, weg met die lamp dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:02

Heb je Flufje ook al laten onderzoeken bij de DA? Gewoon voor de zekerheid :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:46

love_western schreef:
Heb je Flufje ook al laten onderzoeken bij de DA? Gewoon voor de zekerheid :)

Ja hij kon niets vinden, maar hij zij dat het nog afwachten is. Al verwachtte hij niet dat Flufje iets zou overgenomen hebben. Hij denkt dat de andere twee gewoon van bij een slechte fokker en in slechte omstandigheden gehouden worden, dat ze daardoor zwakker waren zonder echt ziek te zijn. Maar hij kon het niet met zekerheid zeggen, dus het blijft afwachten.
Fluf is helemaal blij met zen grote hok *\o/* alleen mist ie een maatje nu, het arme ding! Maar dat is nog enkele weken wachten.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:39

slecht wil ik niet zeggen, alleen had hij der wel bij moeten vertellen dat dit konijn niet naar buiten had gekunt deze winter, dat weet iedereen met een beetje verstand van konijnen toch wel. en met die lamp kweek je een zelfde probleem hoor! wil je een sterk en gezond konijn hebben ga dan geen warmte en koude geven, maar een gelijkmatige temparatuur. dat is veel beter.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:42

_blue_ schreef:
slecht wil ik niet zeggen, alleen had hij der wel bij moeten vertellen dat dit konijn niet naar buiten had gekunt deze winter, dat weet iedereen met een beetje verstand van konijnen toch wel. en met die lamp kweek je een zelfde probleem hoor! wil je een sterk en gezond konijn hebben ga dan geen warmte en koude geven, maar een gelijkmatige temparatuur. dat is veel beter.

Ik heb de lamp op aanraden van de DA, dus daar hou ik het ook bij. Omdat we dus niet weten of Fluf nu wel of niet ziek is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:44

Geloof me, zo krijg je nooit een sterk konijn
Je konijn red zich prima zonder die lamp
Niet alles wat een DA zegt is ook echt zo

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:51

dan heb je een dierenarts getroffen die niets van konijnen weet. zoals ik al eerder zei is een konijn een pelsdier, kan heel goed tegen de koude, en minder goed tegen de wamrte. jij gaat nu iets creeren waardoor jou konijnen geen goede wintervacht gaan ontwikkelen en in het ergste geval al gaan verharen en hun zomervacht krijgen.
denk aan de deken in de winter op een paard, maar dan nog erger!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:16

Die warmte lamp zou ik ook weg doen. Een lekkere laag stro is net zo warm. Hier een jong nijntje opgevangen vorig jaar in de winter. Deze zat met gewicht van 400 gram in de sneeuw buiten en sliep in de sneeuw. NOoit een seconde ziek geweest en kon in een hok met veel stro echter daar at hij zijn biks en meer deed hij niet in het hok. Was een geweldig nijntje dat behoefte op de kattenbak deed. Omdat hij een ram is en ik al 2 rammen heb bij 4 voedsters is hij herplaatst naar een thuis met 2 voedsters en heeft hij het super naar zijn zin.

Konijnen kan je altijd water geven hoor. Is net als met honden en katten ze drinken als ze dorst hebben en water weghalen isgewoon slecht. De mijne zijn al 5.5 jaar (de oudsten) en nooit teveel water gedronken en er gaat heel wat water doorheen hier op sommige dagen makkelijk 3 liter (uiteraard verdampt er ook altijd wel)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:29

al 5.5 jaar? dat vind ik geen prestatie de konijnen hier worden met gemak 3.5 keer zo oud en dan zijn ze nog niet kapot te krijgen, en dat zonder water.