Ons o zo lieve kittenbeestje... En z'n medicijnen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Ons o zo lieve kittenbeestje... En z'n medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:24

Dag bokkers!

Ik en mijn vriend wonen twee maanden bij elkaar, gaat super, en als trots stel en kattenliefhebbers besloten wij een kat te nemen. Zo gezegd zo gedaan: sinds twee weken hebben wij er een schat van een kitten bij, een nu 12 weken oud katertje. Wij hebben hem uit het asiel gehaald, broodmager was hij toen. Met 10 weken woog hij slechts zo'n 700 gram. Nu, dat maakt niet uit, als zorgzame ouders van ons kindje en met goede afspraken met het asiel hebben wij het allerbeste voer gezocht dat er voor hem te krijgen valt, een miljoen speeltjes, een krabpaal van een meter en ga zo maar door... :D Als monstertje is hij helaas omgedoopt tot 'Chewbacca', en tot mijn grote spijt luistert hij daar ook naar, dus het werd Chewy. Hij eet goed, drinkt goed en is goed speels en nieuwsgierig... Zoals deze foto wel aantoont:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2875_n.jpg

En nee, melk mag hij niet hoor, hij krijgt heel af en toe een klein beetje kattenmelk. :D

Toen kreeg Chewy diarree, de eerste dag. "O nee!" schoot er door ons heen. :oo Mijn vriend liet per direct alles liggen en als het had gekund, had hij de hele dag met Chewy in z'n armen rondgelopen. Gelukkig leefde Chewy nog veel te veel om dat goed te vinden, want hij bleef spelen. :D

Maar... Na een week was het nog niet weg. Dierenarts! Daar kwam het verlossende woord: wormpjes of een Giardia infectie. Welnu, medicijnen mee en we gaan verder, want onze baby moet nog wel 100 jaar mee hoor! *\o/* Ons lieve haarballetje...

Nou niet lief dus! Medicijn één is te mengen met kattenmelk en drinkt 'ie heel lief leeg. Maarrrrrrrrrrr.... Dan moeten de Giardia medicijnen erin, met een spuit in zijn bekje. RAAWRRRMIAAUUWRRRRRR ! }:) Dat lieve balletje, nouja, ondeugende balletje werd een haarbal met nagels aan alle kanten. Dat leverde meerdere malen zo'n situatie op:" :wow: :oo #) %) :x ;( . "We zullen wel onhandige ouders zijn," was onze mening.

Maar nee! We zijn al tien dagen bezig, en het lukt gewoon NIET! Medicijn één is nog steeds geen probleem. Maar medicijn twee, we zijn er zelfs al mee terug gegaan naar de dierenarts... Hij móet het echt binnen hebben. In de houdgreep met zijn tweeën lukt niet, mengen met wat lekkers lust 'ie niet, in zijn nekvel, eerst rustig maken, kleine beetjes en dan belonen werkt niet. De dierenarts probeerde het door hem in te wikkelen in een handdoek. Foute keuze... }:) De handdoek leeft niet meer, en het medicijn kwam door zijn neus naar buiten. Als hij slikt, en dat doet 'ie nooit (ook niet bij het kopje wat achterover houden tijdens de worstelpartij), dan krijgt hij hoogstens een kwart binnen van wat hij moet. De rest spuugt 'ie uit, al moet het door z'n neus naar buiten. Ik ben dierenarts in opleiding, dierenarts die we hebben heeft natuurlijk het papiertje al, maar met z'n vieren lukt het nog niet eens. Lief poesje... Alleen nu even niet. B-)

Ahum. Ons ouderschap, dramatisch. :\ Toch maar goed dat we geen kind hebben dan.

Hoe dan ook, wat mij betreft is het een boef eerste klas. :D Toch zijn we allebei radeloos met wat we met hem aanmoeten, en de dierenarts eigenlijk ook. Wie o wie heeft de gouden tip om ons tot ouders van het jaar te laten worden?! -:) Alles is welkom! :D
Laatst bijgewerkt door Andante op 15-10-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: Ons o zo lieve kittenbeestje... En z'n medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:25

Krijgt hij panacur? De pasta versie?
Je hebt ook pillen namelijk, die kun je verpulveren en door natvoer heen doen. Bij mij aten ze het dan allemaal prachtig op.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:27

Nee, hij krijgt iets vloeibaars. We hebben al gesmeekt om pillen (die kan je namelijk wel vrij makkelijk in z'n bek doen), maar die zijn er niet! Althans, hij mag ze niet. Wat de reden dan ook is, hij moet dit potje dus hebben.
Laatst bijgewerkt door Andante op 15-10-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:28

Idd, welke soort heb je?
Het meeste is ook wel te mengen.
Edit; Je was me voor...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:29

Wat is de naam van dit medicijn wat hij nu krijgt dan?

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:29

Correctie, het is wel Panacur, maar poeder dat we bij de dierenarts hebben geprobeerd eet hij helemaal niet op. Gemengd of niet, als het moet eet hij een hele dag gewoon niet. Hele pil mag hij niet in z'n bek hebben.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:32

Ik zit met precies hetzelfde!!
Mijn 3 katten kampen met een Giardia infectie. Je krijgt eerst een kuur antibiotica voor 5 dagen en daarna Panacur. De Panacur gaat er nog wel in maar de antibiotica is echt een verschrikking!!! Ik heb het eerst alleen geprobeerd maar dat ging echt niet met die pillen. Ze weigeren pertinent om het door te slikken. Er is een vloeibare oplossing. Die heb ik ook gehaald omdat het doorslikken van de antibiotica echt niet ging. Maar dat ging nog slechter helaas.....
Nu komt mijn moeder me dagelijks helpen. Zij houdt de katten in de houdgreep (en je moet echt goed vasthouden!) en ik schiet de pillen met een pillenschieter achter in de keel en giet er met een kleine spuit een klein beetje melk achteraan zodat ze moeten slikken.
Zelfs dan krijg ik niet alles er in.
Een pasklare oplossing heb ik dus niet. Het is doorbijten...
Mijn kleinste (ook nog een kitten) kreeg ik wel de pillen naar binnen door haar in haar nekvel vast te houden. Die gaat dan nog in slaapstand. Daarna wat melk er achteraan en ze slikt.

(Pillen zijn er dus wel degelijk, die van mij krijgen Metrazol 250)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:42

IK heb als mijn kattin jonger was ook gesukkeld, moest medicamenten hebben maar ik had juist één hand tekort.
Ik heb dan een pillenschieter gekocht en het probleem was opgelost. Ik had geen stress meer en het belangrijkste mijn kat ook niet meer, het gaat zo vlot dat het gedaan is voor ze het beseft.

Afbeelding

Nu jij hebt een pasta, bestaat het ook niet in pilvorm?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:04

Er zijn wel tabletten maar 1 tablet is voor 5 kilo en dit kittentje zal nu hooguit anderhalve kilo zijn dus dat is onmogelijk te doseren.
Ik had trouwens totaal geen problemen met de panacur pasta, 1 streepje op mijn vinger spuiten, vinger afsmeren aan het gehemelte en ze slikten het zo door.
Heb het zo 2x 5x bij 7 kittens gedaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:08

hoe kom ik aan zo'n pillen schieter? hier zelfde probleem.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:32

CK88 schreef:
hoe kom ik aan zo'n pillen schieter? hier zelfde probleem.

Hier koop je ze bij de dierenarts :) 2 euro kosten ze hier.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:42

Ook ik had een kitten die pasta moest hebben, en de dierenarts van het asiel had de gouden tip! Hebben we zeker wat aan gehad! Spuit eerst de hoeveelheid pasta op je hand, en smeer het daarna op de voorpoten. Kat likt het dan zelf schoon :) Antibioticapillen maakte ik heel klein en wikkelde dat in stukjes ham. Zo heeft ze alles binnengekregen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:38

zonnebloem18 schreef:
Er zijn wel tabletten maar 1 tablet is voor 5 kilo en dit kittentje zal nu hooguit anderhalve kilo zijn dus dat is onmogelijk te doseren.
Ik had trouwens totaal geen problemen met de panacur pasta, 1 streepje op mijn vinger spuiten, vinger afsmeren aan het gehemelte en ze slikten het zo door.
Heb het zo 2x 5x bij 7 kittens gedaan.

Metrobac (metronidazole) kun je makkelijk door 4'n delen. Ik zou hem gewoon een halfje of een kwartje geven afhankelijk van het gewicht.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:58

Metrazol wel maar Panacur niet, en vaak proberen de meeste dierenarts eerst Panacur omdat Giardia daar vaak het beste op reageert, Metrazol proberen ze daarna pas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:30

Panacur moet 3 dagen en mag max 5 dagen gegeven worden toch? En dat is altijd lang genoeg tegen giarda bij mijn weten. Of het moet een konijn zijn want die moeten een maand i.v.m. darmkeutels opeten.

Verder qua tip als je met 2 ben. 1 pak met 1 hand met tuinhandschoenen 2 achterpoten en andere hand 2 voorpoten. De ander pakt nekvel en trekt kop wat achterover en dan de spuit aan de zijkant de bek in doen en zo erin spuiten. Ik geef altijd iets meer pasta dan voorgeschreven staat vanwege het morsen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:31

Panacur moet je het zeker 5 dagen geven, dan een week niets en dan weer 5 dagen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:37

Leonoor schreef:
Panacur moet je het zeker 5 dagen geven, dan een week niets en dan weer 5 dagen.

Nooit geweten en kon het net niet vinden maar even verder gezocht op i.net en ja het is dus gebruikelijk
http://www.kattensite.be/forum/medisch- ... ardia.html

Zo leren we elke keer weer bij.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:38

Arme Chewy. En arme jullie. Ik heb geen tips helaas, maar ik wil jullie wel een online hart onder de riem steken. Komt vast goed! En stiekem moest ik wel aan het hilarische stappenplan denken van die kat met die pillen. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:46

Puissance schreef:
Arme Chewy. En arme jullie. Ik heb geen tips helaas, maar ik wil jullie wel een online hart onder de riem steken. Komt vast goed! En stiekem moest ik wel aan het hilarische stappenplan denken van die kat met die pillen. :')

off topic: hier zat ik ook met een glimlach te lezen en dat plan in mijn achterhoofd mee draaiend met alle mogelijke manieren :D :D Maar heel rot als je het zo mee moet maken wat is zo'n klein katje dan enorm!! sterk he!
Ik zeg wel eens je kan beter een bange schuwe kat hebben die laten het zo toe (in vele gevallen) dan een leuke knuffel kat want die laten het kaas niet van hun brood eten in zeer veel gevallen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:50

Bedankt voor de reacties! Pillen mag Chewy echt niet, want als dat had gekund had dat gescheeld, pillenschieter of met de hand gaat met een pil vééééééél makkelijker. :D
Wikkelen in eten of mengen, het maakt niet uit of je het verstopt of niet, hij lust het gewoon niet. Nu vindt hij zacht eten sowieso niet geweldig, alleen z'n brokken en kattenmelk vindt hij lekker. Tja, mengen met brokken gaat niet, dan laat hij de 'bevuilde' brokken gewoon liggen, en kattenmelk gaat Chew zelfs naar blazen als 'ie het doorheeft. :')
Maar, Angeliekje, wat jij zegt heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik zo eens doen!

Verder moesten wij het medicijn drie dagen geven, daarna 10 dagen niet, en nu weer drie dagen lang wel. En we hebben diarreeremmers voor de hele periode, maar die gaan dus wel aardig goed! :)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 12:11

*\o/* En we zegevieren als ouders - dankzij Angeliekjes tip!
Ik heb z'n medicijnen op z'n voorpootjes gesmeerd, en ondanks dat hij het werkelijk vreselijk vindt, likt hij het al rillend en gruwelend een beetje op. Het is nog steeds oppassen (meneer wilde al in de afwasteil springen, terwijl hij er normaal een gigantische hekel aan heeft - geen water in zijn buurt vandaag -:) ), maar, hij krijgt in ieder geval IETS binnen. Gelukkig, morgen dierenarts maar vragen hoe we dat zo verder gaan doen dan. Bedankt Angeliekje! :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:29

Fijn dat dat gelukt is!

Ik heb hier een kat die veel ziek is geweest en dus op een bepaald punt alle grapjes wel kende en heel lastig werd. Tja ik ben in mijn eentje en hij moest wel de medicatie binnen krijgen dus dan wordt je vanzelf creatief.

Ik wikkel hem in een fleecedeken (wat dikker dan een handdoek) waarbij alleen zijn koppie er nog uit komt. Dan zet ik hem in een hoek van de bank zodat ie niet naar voren weg kan en ga ik op mijn knieën (met mijn voeten tegen elkaar aan) achter/boven hem zitten. Hij kan dan dus echt geen kant meer op. Spuit of pillenschieter goed achterin de bek zodat je het direct de keel in spuit/schiet. Ze hebben dan echt niet zoveel keus meer :n
Daarna krijgt ie een snoepje om weer vriendjes te worden :D Dat weet ie zo goed inmiddels dat na medicatie of het verwijderen van een teek, hij naar het doosje met snoepjes rent en hij daar gaat zitten wachten :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:44

Rollen jullie m dan wel goed genoeg op in de handdoek?
Wellicht dan een kwestie van een grotere handdoek gebruiken en verder inderdaad zoals Richtje.

Komisch voorbeeld:
Afbeelding

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:54

Oef, dat is erg vervelend!
Onze kitten van 5,5 maand heeft ook Gardia infectie gehad, en is er nu zo goed als vanaf.
Koosje moest ook pasta met zo'n spuit in z'n bekkie krijgen, maar daar hebben ons mam en ik niet echt problemen mee gehad. Mama deed haar heel goed vast houden, en ik spoot het in der bekkie. Daarna kreeg ze een lekker snoepje.
Dus echte tips heb ik niet..
Succes er mee. Ik volg het even want ik vind dit wel intressant. :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:21

Ach het arme beest :+ Giardia medicatie is echt smerig!

Mijn tip is, leer hem aan dat het allemaal neit zo erg is. Doe af en toe alsof je iets in zn bekje doet, of af en toe iets lekkers. Pak zijn voetjes en doe alsof je zijn nageltjes knipt, oogjes kijken, oren kijken.. Dat soort dingen.
Als je het genoeg oefent went hij eraan, en zal het later gewend zijn.. Je wil de kleine die stress nu niet aan doen, maar zeker niet als hij later oud en kreupel is :(:)
Succes ermee nog! :)