Blaffende hond bij alleen thuis zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bazinga

Blaffende hond bij alleen thuis zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:37

Wij hebben een hele leuke lieve 8 maanden oude pup.
Ze is nu lekker aan het puberen en 1 van de dingen die ze heeft is......ze gaat blaffen als ze alleen thuis is.

Let wel! Ik ben veel thuis, het gaat hier niet over een hond die 12 uur alleen in de bench moet zitten 5 dagen per week.
Ik werk parttime 1 middag per week en verder ben ik elke dag wel even weg. Soms 2 x 2 uurtjes, dan 1 x 1 uurtje etc.

Ik heb het alleen thuis blijven van jongs af aan geoefend.
Langzaam aan begonnen en dit steeds meer gaan uitbreiden, totdat ze met 6 maanden 5 uur alleen thuis kon blijven zonder probleem.

De radio staat altijd aan en ze krijgt altijd een lekker kluifje in de bench.

Nu waren wij pas een week op vakantie met hond en toen is ze aardig verwend, doordat ze overal mee naar toe mocht. We gingen veel wandelen, dus ze ging lekker mee.
Sinds we een paar dagen thuis waren begon ze ineens te blaffen als ze alleen thuis moest blijven en hard ook.
De buren een paar huizen verder op hoorde haar in huis hard blaffen.

Nu ben ik dus weer vanonder af aan begonnen met alleen thuis blijven. Eerst even kort weg en ook steeds blokje om fietsen en dan stiekum luisteren of ze blafte. Ik kwam om het kwartier met de fiets even luisteren en elke keer stil. Daarna wat langer, ben nog nooit zoveel bij kennissen op bezoek geweest in de buurt, bleef ik een half uurtje weg en dan fietste ik weer langs en luisterde, stil.
Ik blij!
Ook ga ik nu een heel eind met haar lopen voordat ik wegga. Laat haar lekker met andere honden spelen en rennen of ga zelf iets met haar doen, zodat ze geestelijk lekker moe is.
Ik zorg wel dat ik niet gelijk wegga, als ik terug kom van het wandelen, maar dat ze thuis even de rust kan vinden voor ik wegga.
Ook krijgt ze nu een hele lekkere gevulde Kong in de bench als ik wegga, ze staat te watertanden als ze de Kong ziet.

Maar gister moest ik naar mijn werk en ik ging weg en kwam na 10 minuten terug om stiekem te luisteren en ...ze blafte. Heb 5 minuten staan luisteren en ze bleef blaffen. Ik ben daarna naar mijn werk gegaan.

Toen mijn man thuis kwam, was ze stil.

Heeft iemand tips?
Want, ik wil geen gedonder met de buren en naast ons zijn ze niet zo tolerant en we wonen in een huurhuis en in het contract staat dat er geen overlast van blaffende honden mag zijn.....dus je trekt nogal snel aan het kortste eind........
Wat de buren betreft, voordat de pup kwam heb ik ze netjes ingelicht en verteld dat ze kan blaffen en dat we in het begin aan het opvoeden zijn etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:36

Kijk, een hond is een sociaal dier dat behoefte heeft aan een ´roedel´.

Alleen is suboptimaal.
Daarbij heeft een hond niet ons besef van tijd. Zowel het verleden als de toekomst zijn kleine stukjes verlengde van het nú.

Een hond kan leren dat er niet geblaft mag worden om het gevoel van gemis te uiten, doch dat maakt het onlustgevoel niet anders.

Je kan in dit geval het gewenste gedrag; niet blaffen, erg moeilijk belonen.
Blijven E, P- en P+ over.
Zo is een anti-blaf band P+ = het toevoegen van iets onplezierigs als reactie op ongewenst gedrag.

In dit geval beslist iets om over na te denken.
Het is namelijk de hond straffen voor het uiten van een gemis aan iets wat een fundamentele welzijnsbehoefte is.

E staat voor extinctie. Niets doen en hopen dat de hond het blaffen opgeeft omdat het geen resultaat heeft. De hond berust dan in het lot.
In jullie geval is het een race tussen de hond en de buren. Wie is het geblaf het eerste zat.
Afgezien daarvan is ook het berusten op zich iets om over na te denken.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:22

Beste Huertacilla, ik weet het, roedel etc.
Ik hoef niet te berusten.

Ik heb momenteel geen plek voor meerdere honden en ik kan ook niet 24 uur thuis blijven of haar heel de dag meenemen.

Iemand tips.

JoyceLa

Re: Blaffende hond bij alleen thuis zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:27

Poeh lastig!

Zelf vind ik zon anti blaf band zielig..

Weet je ook hoelang ze blaft? Misschien kun je dat aan de buren vragen? Als het een aantal minuten is valt het wel mee lijkt me en zal ze hopelijk met een paar dagen/weken opgeven..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:29

Een anti-blafband is misschien niet zo leuk maar de buren op je dak is ook niet leuk. En een blaffende hond is ook gewoon niet tof. Ik zou toch anders eens zo iets proberen. Succes!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:29

Hoort of voelt ze jouw auto aankomen? Want dat kan ook verklaren dat ze blafte toen je even 'stiekem' kwam luisteren.
Mijn hond staat altijd meteen bij de deur als ik thuis kom met de auto, bij mijn ouders precies hetzelfde. Allebei herkennen ze het geluid of gevoel (mijn hond is intussen doof)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:36

ja helaas zit er weing anders op dan weer op te gaan bouwen, dus 5 minuten naar buiten en als ze dan stil is weer terug naar binnen en belonen, dit uitbouwen, wat ook helpt is zeggen dat je even weggaat en zo weer terug bent, klinkt mal maar ik merk het echt dat ze dan berusten hierin, heb dit ook tegen een buurman gezegd die een Jacky had die blafte en die lijkt het ook meer te accepteren dat ie af en toe boodschappen moet doen, 2 van mijn honden zijn altijd stil als ik weg ben, maar mijn podenco (rescue uit spanje) heeft echt verlatingsangst, ze krijgt wel als ik wegga een snuitje om, kan ze nog wel geluid mee maken, maar ze kan niet gaan krijsen, want dan gaat ze zichzelf over de rooie werken, zo blijf ik dat voor, kan ze gewoon mee drinken ed , radio aan en ik zeg haar dan dat ik bv even een uurtje naar de stad ga, klinkt zot maar ze kijkt me dan echt aan van oke goed baas en gaat dan liggen, blafbanden geloof ik niet in, ik laat ook een hond uit voor iemand die overdag werkt en dat dier begint meteen te krijsen zodra die band af is, dus dat is alleen symptoombestreiding, gaat dus tijd kosten maar het moet goed komen, mijn podenco is nu 95% van de tijd als ik weg ga compleet stil terwijl ze door 2 mensen voor mij terug was gebracht naar de stichting omdat ze ging loeien en krijsen als je haar maar een seconde alleen liet, in een bench gaat ze ook niet, gewoon los in de woonkamer, snuitje is nu nog alleen voor t idee. En vooral elke dag even weggaan, al is het maar een half uur, vooral in t begin, anders kan je steeds opnieuw beginnen, later maakt het niet meer zoveel uit.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:38

@ Mirka: Probleem is dat de ene buurman naast mij zegt: Het boeit me niet, dus ik kan nooit vragen hoelang ze geblaft heeft, ws omdat het verleden week goed ging, heeft hij het ook niet gehoord, anders zegt hij wel anders denk ik....
Die aan de andere kant die minder tolerant zijn, waren gelukkig niet thuis op het moment dat, maar als ze thuis zijn, dan hoor ik het zeker wel!
Buurvrouw 2 huizen verder op zei dat ze zeker een half uur hard geblaft had.
Tot nu toe heeft alleen de buurvrouw 2 huizen verderop er last van gehad ( die is veel thuis ), maar ik wil voorkomen dat...... vooral omdat toen ze een klein pupje was, ze in de tuin speelde met mooi weer en heel af en toe blafte en de buren naast mij toen al zeiden dat ze ene blafbandje om moest! Ze is eigenlijk helemaal geen blaffer in huis, ze is heel stil.
Ik wil eigenlijk een bandrecorder aanschaffen om het op te nemen.

@amies100: Nee, ik heb zelf geen auto ( alleen mijn man en die zit heel de dag op zijn werk ). Ik ga juist met de fiets en loop de laatse meters op mijn tenen naar de voortuin en ga niet eens naar de voordeur. Ik kan het al horen bij het begin van de voortuin ;) . Ik houd nog net mijn adem niet in. :D
Laatst bijgewerkt door Bazinga op 14-10-11 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:39

Miepie77 schreef:
ja helaas zit er weing anders op dan weer op te gaan bouwen, dus 5 minuten naar buiten en als ze dan stil is weer terug naar binnen en belonen, dit uitbouwen, wat ook helpt is zeggen dat je even weggaat en zo weer terug bent, klinkt mal maar ik merk het echt dat ze dan berusten hierin, heb dit ook tegen een buurman gezegd die een Jacky had die blafte en die lijkt het ook meer te accepteren dat ie af en toe boodschappen moet doen, 2 van mijn honden zijn altijd stil als ik weg ben, maar mijn podenco (rescue uit spanje) heeft echt verlatingsangst, ze krijgt wel als ik wegga een snuitje om, kan ze nog wel geluid mee maken, maar ze kan niet gaan krijsen, want dan gaat ze zichzelf over de rooie werken, zo blijf ik dat voor, kan ze gewoon mee drinken ed , radio aan en ik zeg haar dan dat ik bv even een uurtje naar de stad ga, klinkt zot maar ze kijkt me dan echt aan van oke goed baas en gaat dan liggen, blafbanden geloof ik niet in, ik laat ook een hond uit voor iemand die overdag werkt en dat dier begint meteen te krijsen zodra die band af is, dus dat is alleen symptoombestreiding, gaat dus tijd kosten maar het moet goed komen, mijn podenco is nu 95% van de tijd als ik weg ga compleet stil terwijl ze door 2 mensen voor mij terug was gebracht naar de stichting omdat ze ging loeien en krijsen als je haar maar een seconde alleen liet, in een bench gaat ze ook niet, gewoon los in de woonkamer, snuitje is nu nog alleen voor t idee. En vooral elke dag even weggaan, al is het maar een half uur, vooral in t begin, anders kan je steeds opnieuw beginnen, later maakt het niet meer zoveel uit.

Ik had daar nog nooit van gehoord van een snuitje. Heb je er een afbeelding van?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:40

Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 14-10-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:42

Dank u! Het heet gewoon snuitje ( misschien kom ik heel blond over...)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:43

Miepie77 schreef:
Afbeelding

Sorry maar ik vind dit wat dier onvriendelijk en het haalt het probleem ook niet weg aleen een 'symtoom'. Het blaffen moet ergens vandaan komen, kun je dit achterhalen dan zou ej mischien het probleem op kunnen lossen. Zon ding om zijn bek verhelpt het probleem voor de buren maar zeker niet voor de hond...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:45

mirka1994 schreef:
Miepie77 schreef:
Afbeelding

Sorry maar ik vind dit wat dier onvriendelijk en het haalt het probleem ook niet weg aleen een 'symtoom'. Het blaffen moet ergens vandaan komen, kun je dit achterhalen dan zou ej mischien het probleem op kunnen lossen. Zon ding om zijn bek verhelpt het probleem voor de buren maar zeker niet voor de hond...

wat is hier dieronvriendelijk aan, zit zacht om de bek, ze kunnen gewoon drinken ed, bek zit niet strak dicht of zo, ze kunnen overigens nog wel een beetje blaffen hiermee, maar niet voluit, zonder snuitje kon je haar 3 straten verderop horen, nu als ze al blaft alleen als je bij de voordeur staat
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 14-10-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:45

Onze hond maakt met snuitje bijna net zoveel herrie als zonder :+
Die van ons maakt ook een hoop lawaai als wij weg zijn (loeien, blaffen) en kregen best wat buren langs op een gegeven moment.
Oplossing: hij gaat elke dag naar het Asiel/Kennel :) en daar doet ie het prima :D

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:48

@Evelli: Ik ben veel thuis, dus om haar naar een kennel elke dag te brengen omdat ik even boodschappen moet doen ;) .

Ja, de oorzaak achterhalen...ik heb contact gehad met een gedragsdeskundige en die weet het aan, dat ze het weekje op vakantie "verwend"is, in de zin dat ze overal mee naar toe mocht en nu met haar puberende hormoontjes niet meer wil dat we zonder haar weggaan.
Ze weet dat we altijd terug komen.

Tot voor de vakantie 3 weken terug, was er niks aan de hand.

Volgens de gedragsdeskundige pak ik het goed aan en moet het ( hopelijk ) goed komen. Ik hoop het het, daar het na een week trainen heel goed weer ging en sinds gister het ineens weer bal is en wat ik gister anders heb gedaan?????? :=
Laatst bijgewerkt door Bazinga op 14-10-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:48

Evelli schreef:
Onze hond maakt met snuitje bijna net zoveel herrie als zonder :+
Die van ons maakt ook een hoop lawaai als wij weg zijn (loeien, blaffen) en kregen best wat buren langs op een gegeven moment.
Oplossing: hij gaat elke dag naar het Asiel/Kennel :) en daar doet ie het prima :D

als je alleen even een boodschapje wil doen breng je je hond niet daarvoor even weg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:01

Als we boodschappen doen gaat ie mee en dan blijft ie in de auto met een raampje open. Of doen we boodschappen voor we hem van de kennel ophalen. Net als met bruiloften en verjaardagen. Hij ligt rustiger in de kofferbak als in de huiskamer :) ruimte zat om 100 keer van positie te veranderen.
Voor weekendjes weg en vakanties gaat hij naar een kennel waar ze hem uitlaten of naar schoonvaders.
En anders is er een van ons thuis :)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:13

Niet alle anti blaf banden zijn per definitie zielig hoor, je hebt ze bijv. ook die op een spray werken.
Dus ze zijn er ook zonder stroom stootjes.
Onze hond heeft van zijn tijd bij de politie verlatingsangst "opgelopen".
Ik heb haar een tijdje op een antiblaf band gehad met spray,dit werkte prima maar na een jaar of 2 werd ze er imuum voor.
Nu heb ik druppels voor haar, animal freedom (www.natuurlijkinbalans.nl), dit werkt super. Ze is veel stabieler en vangt veel minder achter haar staart aan. Eerder kon ze nog geen half uur alleen zijn,was ze ook buiten adem als ik terug kwam. Zag ik de draaisporen van het staartvangen op de vloer staan.
En nu bijna niets meer, wel als de buren bijv. rond de oprit rommelen,dan heeft ze er nog wel eens last van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:20

curly2day schreef:
Niet alle anti blaf banden zijn per definitie zielig hoor, je hebt ze bijv. ook die op een spray werken.

Die zijn juist zielig. Een hond ruikt echt onwijs goed. En dat is echt een marteling.
De kunst van de blafbanden is wel: 'zo hard als moet, en zo zacht als het kan'.
Heel vaak is na een week een flinke trilling al genoeg om de hond te herinneren dat het toch niet zo'n goed idee was. Ze hoeven niet perse iedere keer geelectrocuteerd te worden.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:39

mijn hond heeft ook een snuitje om als ik weg ben. Is helemaal niet dieronvriendelijk. Ze kan gewoon water drinken enzo.

En als ik een hele dag ga werken dan gaat ze naar me schoonouders die hele dagen thuis zijn. Laatst heb ik dr ook al een keer mee genomen naar het werk dat is weer een voordeel als je in een dierenwinkel werkt :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:40

Wat ik mij afvraag, als ze met zo'n snuitje moeten overgeven, kan dat dan wel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:42

Een snuitje zou ik nooit doen. Dat vind ik nog dieronvriendelijker dan blafband.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:45

maar een blafband omdoen terwijl je weg bent vind ik ook geen fijn idee. En mijne sloopt ook nog eens dus dan moet je wat, maar als ik hele dag weg ben dan gaat ze naar me schoonouders ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:47

Ik vind een blafband dus juist een beter idee. Want de meeste honden gaan dus helemaal niet meer blaffen als ze eenmaal bedacht hebben hoe het werkt. Met een snuitje belemmer je de hond enorm in zijn hondzijn. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het geen indirecte stress oplevert (die jij niet ziet maar er wel is).

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:47

ik heb een blafband gehad maar het helpt echt niet.