Geeft papieren echt garantie op een goed leven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Geeft papieren echt garantie op een goed leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 09:55

Zit op dit moment animal planet te kijken waar men een flink aantal cocker spaniels opgevangen heeft.
Dieren die ooit shows liepen en nu..? nu zitten ze zo erg onder de klitten dat er zelfs bij eentje de maden uit kruipen.
Je kan zelf niet meer zien dat het een hond is/was.
Gelukkig zijn ze in beslag genomen maar toch hebben deze dieren jaren in een hel geleefd.
Gewoon, omdat de puppies veel geld opbrengen.
Dus zelfs papieren geeft geen garantie op een goed leven.

Tiffany

Re: Geeft papieren echt garantie op een goed leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:56

Nee en dat geld ook voor: "honden met een stamboom, dan heb je weinig kans op ziektes..."

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:58

Nee joh, helemaal niet, de mensen zitten raar in elkaar. Mensen denken altijd dat papieren bij dieren helemaal het einde is, tot je je er meer in verdiept. Zijn ook wel meerdere topics over. :j

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:01

Moet je nu maar eens op animal planet kijken... ben benieuwd wat er onder de klitten uitkomt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:15

En dat verbaast je?

Ik ben helemaal voor goed gefokte honden met boom, maar dat betekent niet dat je daarmee 1 rechte lijn moet aanhouden en je ogen sluiten voor andere ellende.
Kijk maar naar de Engelse Bulldog of de Cavalier. Papieren of niet, schande dat er nog elke dag zulke dieren op de wereld worden gezet.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:29

Mij verbaast niks meer maar niks geeft garantie en daar wordt wel altijd zo hard over geroepen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:31

honden met stamboom zijn er soms juist het slechtst aan toe, omdat ze zo mooi mogelijk gefokt worden.. en daar word alles aan gedaan. Zo krijg je bij bepaalde rassen dat hun hersenen te groot zijn voor hun schedeltjes.. omdat het zo schattig is, zon bol hoofdje met uitpuilende ogen en een platte neus.. ademhalingsproblemen etc.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:41

BraveSpots schreef:
En dat verbaast je?

Ik ben helemaal voor goed gefokte honden met boom, maar dat betekent niet dat je daarmee 1 rechte lijn moet aanhouden en je ogen sluiten voor andere ellende.
Kijk maar naar de Engelse Bulldog of de Cavalier. Papieren of niet, schande dat er nog elke dag zulke dieren op de wereld worden gezet.

En wat dacht je van de franse bulldog en de duitse herder |o :=

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:11

Natuurlijk niet, je hebt nog steeds met levende have én met mensen te maken. Mensen verknallen de gezondheid van 't dier, met of zonder papieren.

Je moet gewoon érg kritisch zijn en je enorm in de lijnen verdiepen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:32

Zie [BB] Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Haal dat gerust op dat onderwerp. Het is wéér een geheim aan het worden en dit topic een verlengde ervan.
Ik het ´oude´ staat heel veel goed onderbouwde en onderbouwende informatie mbt de mythes van papieren en ´verantwoorde fok´.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:36

Tiffany schreef:
BraveSpots schreef:
En dat verbaast je?

En wat dacht je van de franse bulldog en de duitse herder |o :=

Hoeveel herders zijn er wel niet met heup problemen?
Wij hebben er 1 gehad, uit onderzoek vrij van de dingen waar ze op konden testen.Op 7 jarige leeftijd wel zo kreupel als wat.Slijtage, door tekort aan iets.

Hij was 7 en de laatst levende van een nest van 9

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:40

Nee helaas niet, want t is maar n papier, dat houd een mens echt niet tegen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:42

over het algemeen bind men een puppie van 1000 euro niet zo gauw aan een boom als een gratis hondje.
maar er blijven altijd uitzonderingen. wss. hoe meer men betaald, hoe zuiniger je ermee bent.
qua gezondheid is er altijd wat mis.sowieso bij (dure) extreem gefokte rashonden, als bij de (goedkopere) broodfok.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:19

spicegirl schreef:
sowieso bij (dure) extreem gefokte rashonden, als bij de (goedkopere) broodfok.

Haal nu gewoon dat oude topic eens op.
Broodfok en rashondenfok zijn niet verschillend; het is één grote zwartgeld-drukkerij.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:31

Tiffany schreef:
AxS136 schreef:

Hoeveel herders zijn er wel niet met heup problemen?
Wij hebben er 1 gehad, uit onderzoek vrij van de dingen waar ze op konden testen.Op 7 jarige leeftijd wel zo kreupel als wat.Slijtage, door tekort aan iets.

Hij was 7 en de laatst levende van een nest van 9

Tja ik heb zelf een mechelse en daar zie je ook wat voorbij komen hoor ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:48

Broodfok.. :n
Ik keek het ook heel vaak!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:50

Ik weet al precies welke discussie hier uit voort gaat komen, en die discussie is compleet kansloos hier op bokt ;)
Het blijft kamp 1 (alleen rashonden zijn goed) tegen kamp 2 (mijn vuilnisbakje is anders al 12!) tegen kamp 1 (van vuilnisbakjes zijn geen gegevens bekend, dus je weet niet of die gezonder leven) tegen kamp 2 (jawel hoor, kijk maar naar de gemiddelde vuilnisbak zn leeftijd!)

Etc....

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:53

ik fok ook met stamboom.
maar mijn honden worden altyd , pra , hd en von willebrand getest.
en daarna pas op bloedlijn bij elkaar gezocht mbt uiterlijk.

( even als reactie op honden met stamboom met afwijking)

op de show word ook gegeken naar het gebot , de gezondheid etc.
te groot / te klein of uiterlijke kenmerken die niet horen worden in mindering gebracht.

maaaaaar er zijn zoveel leuke stamboomloze hondjes die net zo goed , of soms beter leven...
lekker vies worden in de modder
achter de kat van de buren aanrennen etc :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:58

Nahh zal wel meevallen denk ik stef :) Onze grote rashond werd 14, kleine vuilnisbak 12, zegt dus ook niet alles :+

Ik denk dat niets voor een dier garantie geeft op een goed leven. Een vuilnisbakkie van een paar tientjes wordt eerder gezien als ''wegwerpspeelgoed'' terwijl een dure rashond een mode-aanschaf kan zijn en ondanks gebrek aan kennis en kunde en de wil om daarin te verdiepen (!) in huis gehaald moet worden. Daarbij komt nog dat je zo'n dure rashond niet effe op straat dumpt. Ik bedoel, we hebben er 1000 euro voor betaald, dat doooeee je toch niet! Nee, dan kunnen we m beter aan de ketting leggen en eens in de 3 weken een paar restjes brood voeren.

Met of zonder papieren, beide heeft voor- en nadelen. Het enige waar je het op zou kúnnen gooien is dat een beetje rasfokker selectief is in waar zn pups heen gaan. Is geen garantie, maar die rasfokker zal minder ''slechte'' baasjes overhouden op die manier dan de gemiddelde broodfokker. Desalniettemin is een goede rasfokker ook niet helderziend en ook die zal eens een hondje meegeven aan onkundige mensen. Heb je het over kruisingen kun je ook de oeps-netjes van particulieren er weer bijrekenen die in sommige gevallen misschien contact willen houden met de nieuwe eigenaar. Die iig in veel gevallen weer emotioneel meer betrokken zijn dan de gemiddelde rasfokker (omdat die er nu eenmaal een ''beroep'' van heeft gemaakt, dus ligt net even anders dan de oh zo geliefde Fifi die per ongeluk een nestje krijgt van die leuke Henkie van de buurman :+ ).

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:49

onze cairn heeft papieren erbij en we zijn nog nooit met een hond zoooo vaak naar de DA moeten gaan (allergie voor bepaalde dingen ) we hebben ook nog een york ( nu 17jaar ) die heeft NOOIT wat gehad, was een perongeluk nestje.
dus nee papieren zegt weinig vindt ik, ook denken wij nogsteeds dat onze cairn ouder is ( denk aan pup met papieren overleden, verkopen we een andere cairn met zijn papieren )

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:55

Tja die problemen hebben wij ook al gehad. een jackrussell met papieren. Aanschafwaarde van bijna 800 euro en het beestje heeft een afwijking. Kreeg epilepsie en de fokker laat niets meer van zich horen.
Dit was een aangeboren afwijking helaas die op latere leeftijd zichbaar werd. Hond is op 6 jarige leeftijd ingeslapen en mijn moeder heeft een trauma voor het leven.
Nu hebben we 2 jackrussells van een gelegenheidsnestje. Beide moeders zijn na het nestje geholpen en er komen dus geen nestjes meer bij.
Geen papieren en geen gedonder. Hondjes zijn beide gezond.
We hebben eerder een asbakje gehad.
Kregen we helaas al met 5 weken oud. Moederhond was onder een auto gekomen en meneer moest de puppies kwijt. Sonja is 16 jaar oud geworden zonder zorgen........
Dus waarschijnlijk ( hoe raar het ook klinkt) komt er bij ons geen stamboomhond meer in huis

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 14:15

Maar het gaat er niet over of een rashond beter is als een bastaard het gaat erom dat er ook dieren die met liefde gefokt zijn en met goede papieren ook bij slechte eigenaren terecht komen en dus ook papieren geeft geen garantie op een goed leven.
In deze aflevering van animal police houston waren er 32 cocker spaniels in erbarmelijke staat gevonden 4 waren er van andere eigenaren die zeiden niet te weten dat hun honden zo gehouden werden en kregen dus hun honden terug maar ik snap dan weer niet hoe mensen het zover kunnen laten komen dat je niet weet hoe iemand voor je hond zorgt.
Wat betreft de honden zelf... die waren ondanks de verwaarlozing nog steeds lief en stonden wel 3 a 4 uur op de trim tafels terwijl een normale trim beurt ongeveer een uur duurt.
Dus wat betreft het ras de cocker spaniel waren/zijn deze honden een goed gefokt product.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:28

Maar hoezo zouden papieren dan een garantie voor een goed leven zijn? Je hebt het tegendeel gezien in dat programma, dat zowiezo al, en verder worden er genoeg rassen uitgebuit omdat ze toevallig populair zijn, tja...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:03

Over honden kan ik niet meepraten, maar ik heb een totaal verknipte ex-bengaal dekkater opgevangen waar geen land mee te bezeilen was. Een brits-korthaar (siameeskleur) die zo mishandeld was dat hij 4 operaties heeft moeten ondergaan (korte versie van het verhaal-DA stand bijna te janken toen hij de rontgenfoto's zag, die kat is als voetbal gebruikt, alle botten die hij had waren al een keer gebroken geweest- aanrijding was uitgesloten). en sinds 2wkn ben ik in bezit van een maine coon, graatmager (4kg voor een kat die +8kg moet weken) godzilla kat zo groot is hij....met FIV kattenaids dus.

blijkbaar geeft een stamboom je geen bescherming tegen mensen

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:49

Niks is een garantie maar wordt het dan niet eens tijd om nog minder te fokken?
Dus ook met de dieren die wel papieren hebben.