Probleem met geit - weet iemand een oplossing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Probleem met geit - weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:04

Wij hebben 4 landgeiten, inmiddels allemaal oude dames. Een van de jongste is nu 12 jaar oud en zij kan om de een of andere reden niet meer (op)staan. Ze is fysiek prima, kijkt helder uit haar ogen, ziet er goed uit en is levendig. Alleen opstaan en lopen lukt niet meer.

Het is een maand geleden begonnen; 's avonds was ze er niet toen de geiten binnenkwamen om te eten. ('s nachts slapen ze in 3 aaneengesloten paardenboxen, overdag lopen ze in de wei). We vonden haar bij het hek langs de sloot. Ze kon niet opstaan en we hebben haar met moeite (ze weegt tegen de 80 kilo, is niet dik, maar een grote geit) met ons vieren naar huis gedragen. De volgende ochtend heeft de DA haar ontstekingsremmers, pijnstillers, vitamine-mineralen en een nieuwe wormkuur gegeven. Na een dag of drie probeerde ze pas op te staan en dat lukte ook. Ze liep toen beter dan ze daarvoor deed, want ze liep al een tijdje stijf en moeilijk. Sinds die tijd ging het wel weer. Vorige week donderdagavond hebben we haar weer naar binnen moeten dragen. Vrijdag ook en daarna is ze niet meer opgestaan. Maandagochtend is de DA weer geweest en heeft haar spierversterkers (eenmalig) en pijnstillers gegeven, die we haar nu om de dag moeten toedienen. Het isnu woensdag en ze kan nog steeds niet opstaan. We proberen haar te helpen, maar ze zakt gewoon door haar poten en het is natuurlijk ook geen gemakkelijke klus om zo'n zware geit omhoog te krijgen. Ze wil wel, maar ze kan het niet. De DA zegt dat er niets aan de hand is met haar, althans niets dat een duidelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Omdat ze behalve het lopen nog helemaal okay is, willen we het nog niet opgeven, maar het is duidelijk dat een geit die niet kan lopen niet heel lang probleemloos kan blijven. Ze krijgt ongetwijfeld doorligplekken op den duur (ook al is de strolaag in de stal nog zo dik). Ze wordt er ook zwakker van. We proberen dus iets te verzinnen om haar weer op haar poten te krijgen. Aangezien de DA verder geen mogelijkheden ziet, denken wij dus aan een of ander looprek, zodat ze weer kan lopen, zonder haar eigen gewicht volledig te hoeven dragen en tot ze (hopelijk) weer sterk genoeg is om te lopen. Maar zoiets is niet eenvoudig.

Het moet in en uit de stal kunnen, dus verrijdbaar zijn en door maximaal 2 man kunnen worden bediend. De geit weegt tegen de 80 kilo; het moet dus sterk zijn en we moeten haar samen omhoog kunnen krijgen. Tenslotte mag het niet te kostbaar zijn, want financieel heb ik het niet breed.

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk probleem? of iemand die een oplossing heeft?

3timesmom

Re: Probleem met geit - weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:10

goh mischien niet zo bemoedigend maar ik heb ook een geit gehad bij mn paard. Dat dier was 14 jaar oud en kon ook niet meer staan, op de duur zelfs niet als ze geholpen werd. De dierenarts zei dat die toen nog niets kon vinden. en ze er verder goed uit zag maar op was en oud. Na een paar dagen heb ik de da gebeld om haar te laten inslapen omdat er echt geen verbetering in zat en ze erg slapjes werd. Die zou s middag komen en een uur voordien gaf het diertje uit zichzelf de geest.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:12

12 jaar is oud voor een geit.. Ik denk niet dat dit nog op te lossen valt als ik het zo hoor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:19

Heb zelf ook twee geiten gehad. Één is 9 jaar geworden toen hij stierf, de ander 13.
Die van 13 kon op het laatste ook niet meer staan. de weken van te voren hoordde we al vanalles kraken toen ze liep. Dierenarts zei toen dat dat ouderdom was, de botten waren versleten.

We hebben de geit ook laten inslapen. Ze at en dronk ook nog prima, maar de botten waren gewoon helemaal versleten.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:29

Wij hebben thuis een geitenmelkerij, en helaas zijn bij ons geiten van 12 jaar oud ook echt de ouwetjes van de stal.. Mocht er geen verbetering komen, zou ik dus helaas ook voor het spuitje gaan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:37

Niet gaan rekken, diertje is gewoon oud en in dit geval is krachtsverlies het eerst zichtbaar. Maak een afspraak met de DA en laat haar inslapen voordat dit een lijdensweg wordt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:34

Sorry maar ik vind het *zeer* egoistisch om dit dier nog een minuut langer in leven te houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:45

Ook ik heb 5 geiten gehad en heb dat ook 1 keer meegemaakt. Deze geit had een hersenbloeding gehad en heeft het uiteindelijk ook niet gered.
Al mijn geiten zijn trouwens dik boven de 12 jaar oud geworden. Rond de 20 jaar, dus ik vind 12 eigenlijk nog niet zo oud.
Ik denk dat je zelf je dieren het beste kan in schatten wanneer het genoeg is. Uiteindelijk ben je er elke dag mee bezig en zie je echt wel of ze het zelf niet meer willen.
Maar het blijft heel naar om een van je dieren zo te zien en je kan niets doen, dus bij deze sterkte en ik zal voor jullie duimen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:51

Ze lijkt heel happy, is helemaal niet zielig, behalve dan dat ze niet kan lopen. Alleen zal dat happy zijn niet eeuwig duren uiteraard. We willen graag proberen om haar eens (gesteund) te laten staan, eens kijken wat nu precies wel en niet gaat. Als ze licht belast zou kunnen oefenen, helpt dat misschien. Zo niet, dan zal er helaas geen andere oplossing zijn dan een spuitje. Maar juist omdat ze verder helemaal niet zielig of unhappy is, lijkt dat nu zo zonde.

En Thirty, zeg nou zelf, als wij tijdelijk handicaps hebben, zijn we toch ook niet zo zielig dat we meteen maar afgemaakt moeten worden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:13

Het geitje waar ik het over had hebben we op aanraden van de dierenarts toen der tijd tussen strobalen gezet zodat ze niet kon omvallen.Kan die van jou nog wel gewoon haar koppie omhoog doen om te eten of ligt ze helemaal plat?
Bij dat laatste zou ik wel snel een beslissing nemen en niet al te lang wachten, hoe moeilijk ook.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:27

ze ligt op haar buik. Kan haar poten gewoon bewegen en schuift wel door de stal naar voer- of drinkbak. Het lijkt alsof ze de kracht mist om te staan. Als we haar met veel moeite ophijsen, probeert ze het wel, maar zakt onmiddellijk door haar achterpoten.

Ze heeft haar kop gewoon omhoog, kijkt rond, eet, drinkt en is levendig.

We hebben net de andere geiten even bij haar gelaten ter stimulans. (Normaliter staan ze allemaal samen, maar geiten zijn niet altijd even vriendelijk tegen zwakkere soortgenoten, daarom heeft ze nu een eigen box.) Ze wilde duidelijk wel opstaan, deed een halfslchtige poging, maar het lukt niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:29

Wij hebben jaren geleden ook op stal een geit gehad die niet meer kon opstaan.
Ze was nog wel heel vief en keek verder helder uit d'r ogen, maar voor de gewrichten en organen is het heel slecht om zo lang niet te staan. Het schuiven maakt het er ook niet beter op.
Wij hebben haar laten inslapen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:41

Sorry maar ik heb de beslissing snel genomen: inslapen.
Jij wilt toch ook niet de heledag op een stoel zitten? En van de stoel afvallen om eten te zoeken?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:43

RosiePosie schreef:
Ze lijkt heel happy, is helemaal niet zielig, behalve dan dat ze niet kan lopen. Alleen zal dat happy zijn niet eeuwig duren uiteraard. We willen graag proberen om haar eens (gesteund) te laten staan, eens kijken wat nu precies wel en niet gaat. Als ze licht belast zou kunnen oefenen, helpt dat misschien. Zo niet, dan zal er helaas geen andere oplossing zijn dan een spuitje. Maar juist omdat ze verder helemaal niet zielig of unhappy is, lijkt dat nu zo zonde.

En Thirty, zeg nou zelf, als wij tijdelijk handicaps hebben, zijn we toch ook niet zo zielig dat we meteen maar afgemaakt moeten worden?

Een oude geit die niet meer kan lopen? Ja, die zou hier direct een spuitje krijgen. Wat is dat nou voor kwaliteit van leven?
Arm ding, dat je er zelfs over denkt om haar langer te laten leiden, gaat er hier niet in.

'niet zielig, behalve dat ze niet kan lopen'. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:26

RosiePosie schreef:

Als een dier niet kan lopen is er toch écht iets mis :j

Sorry, de DA kan je helpen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:22

@Iedereen; dank voor alle ideeën en adviezen. Alle ideeën blijven welkom.

@passieAppel: Je hebt mijn beginpost kennelijk niet gelezen. DA is tweemaal geweest.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:27

Ik zeg in eerste instantie ook: Niet langer doormodderen maar laten inslapen. A;s je toch nog wilt kijken of ze nog te helpen is, kun je proberen een strobaal/hooibaal onder haar buik te krijgen, zodat ze haar poten aan de grond kan krijgen(is voor de doorbloeding in de ledematen wel beter) en eens kijken of ze zo weer wat steun vindt. Ik heb dit ooit meegemaakt met een kalfje. Die heeft drie weken gelegen(wij hezen het elke keer op een baal stro en masseerden haar pootjes) en die stond na drie weken toch weer op, is nu 3 jaar oud en kerngezond en heeft haar eerste kalf gekregen. Is geen vergelijking met een geit van 12 jaar oud, dat begrijp ik. Maar even om aan te geven wat wij toen gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:18

RosiePosie schreef:
@passieAppel: Je hebt mijn beginpost kennelijk niet gelezen. DA is tweemaal geweest.

Oh, zeker wel! :)
Maar hij heeft zo geen leven meer.
Als je tóch door gaat, kun je misschien een stobaal bij haar neerleggen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:19

We zijn doorgegaan. Nog tweemaal een DA hier gehad. De tweede maal een expert met landbouwhuisdieren. Aanvankelijk kon ook zij niets vinden. De geit is helemaal gezond, heeft geen dikke gewrichten of ander ongemak, lijkt geen pijn te hebben, maar kan alleen niet lopen. Aan het einde van het lange gesprek over mogelijke oorzaken vraag ik of het echt niet in haar heupen kan zitten. Ze zegt dat heupproblemen bij geiten eigenlijk nooit voorkomen. Maar toch besluit ze om ook dat na te kijken om het uit te kunnen sluiten. Bij de eerste heup reageert de geit alsof het pijn doet. Bij de tweede heup is het onderzoek duidelijk erg pijnlijk. De DA is verbaasd. Ze zegt dat het op heupdysplasie lijkt, wat bij honden veel voorkomt; bij geiten heeft ze het nog nooit meegemaakt. Ze krijgt behalve de Metacam een corticosteroïdeninjectie die ik twee dagen later moet herhalen. Ze hoopt binnen twee dagen op een poging tot staan. Maar niets gebeurt. Dit was afgelopen dinsdag.

Vandaag probeert onze geit ineens om op te staan, maar het lukt niet echt. In de loop van de dag haar diverse keren aangemoedigd en ineens staat ze. Wankel, dat wel. Ze doet een wiebelige stap en nog een en valt weer. Ze is door al het liggen erg verzwakt in haar poten. Later op de dag proberen we het weer. Ze staat zelf op en kan even blijven staan, loopt zelfs een paar passen en gaat dan weer liggen. Het gaat nog niet goed, maar het gaat tenminste weer!

Vanaf woensdag krijg ik voor haar ook een voedingssupplement dat honden die dit hebben ook krijgen. Naast het paardenmiddel, nu ook een hondenmiddel :) Nuja, als het maar helpt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:45

Ik bewonder je doorzettingsvermogen en volharding maar ik vind het niet helemaal op zijn plaats in deze situatie.
Ik ben helemaal niet iemand die bij het eerste pijntje al roept "inslapen!" maar denk dat je op dit moment toch echt alles hebt geprobeerd. Hoe eerlijk is het voor de geit om zo door te moeten? Hij (zij?) heeft wss al een mooi lang leven achter de rug, verdient hij (zij) dan ook niet een mooie en pijnloze dood met zo min mogelijk lijden? Een geit die niet kan staan heeft stress omdat hij niet kan vluchten mocht dit nodig zijn, hij heeft stress omdat hij pijn heeft, hij heeft stress omdat het een kuddedier is wat nu solitair gehouden wordt (voor zn eigen bestwil weliswaar, maar dat snapt hij niet).

Als de diagnose heupdysplasie zal zijn (maar dat is volgens mij alleen uit te sluiten door röntgenfoto's) dan zou ik zeker de knoop door hakken. Tenzij je de geit nieuwe heupen wilt geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:08

Ze slaapt in de stal met de andere geiten, inderdaad tijdelijk gescheiden. Maar elke dag zijn de andere geiten wel een poosje bij haar, onder ons toezicht. Als het lopen weer beter gaat (wat wij nu hopen en verwachten) dan kunnen ze weer samen. Voorlopig kan ze alleen of met de andere geiten gewoon vrij over het erf wandelen (haar staldeur is overdag gewoon open). Daar staat voldoende te eten en het is niet zo groot dat ze grote afstanden hoeft te lopen. Ze is hier, evenals de andere geiten, geboren, de omgeving is vertrouwd en ze krijgt geregeld aandacht.

De DA's vonden het overigens ook zonde om haar te laten inslapen, omdat ze nog zo prima is verder. We kijken wel. Zolang het vooruit gaat met haar, en ze levendig en vrolijk is, laten we haar leven. Als het slecht zou gaan of het lopen helemaal niet meer gaat, wordt het uiteraard een ander verhaal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:32

Wat fijn dat het nu weer wat beter gaat. En ik vind dat je het geweldig aanpakt, al vinden de meeste van niet en had je haar een week geleden al in moeten laten slapen.
Ik blijf voor jullie duimen dat het elke dag een beetje beter gaat, maar zo te horen is het een vechtertje en wil ze zelf nog heel graag verder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:44

Sorry maar ik vind dit moedwillig laten lijden van een dier. :n Ik had de beslissing al lang gemaakt.
Als de heupen versleten zijn gaat het niet beter worden, dat lijkt nu alleen zo door de pijnstillers.
Dus je zult het dier haar verdere leven pijnstillers moeten toedienen of een eerlijke keuze moeten maken en objectief kijken naar de situatie.
Lichaam van het beestje is op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:53

Ik bewonder je doorzettingsvermogen zeg voor je eigen dier! Ik vind zelf dat bij dit het dier niet hoeft te worden ingeslapen. Dat is bij honden die dit hebben ook niet. Ik zou ook graag eerst willen weten waarom het niet kan lopen, en uiteindelijk als je dat weet kan je een betere keus maken. Ik hoop dat het helemaal goed komt met je geitje!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:20

Tja net als bij oude mensen nemen ook bij oude dieren de krachten af.
Als het "alleen" een kwestie van botten of spieren is zou je best van alles kunnen inzetten.
Meestal is de oorzaak neurologisch, ook de hersenen worden minder natuurlijk.
Denk dat jij, Rosieposie, best in staat bent om vast te stellen wanneer het echt niet meer gaat, toch?