Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..KVV/brok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..KVV/brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:26

Sinds ongeveer een week hebben we een hond uit het asiel (Duitse Staander, jachthond dus). Hij is nu voor 2 weken op proef en als alles goed blijft gaan, mag hij blijven.

Omdat hij in het asiel wisselend voer kreeg (wat ze aangeleverd krijgen, wordt gevoerd), hebben we in eerste instantie een zak geëxpandeerde brok gehaald (Hill's Science plan Topfit).
Zelf gaf ik vroeger altijd geperste brok van Prins aan de hond, maar ze raadden het af om dat te gaan voeren, omdat hij dat totaal niet gewend is en je een langzame overgang naar dit voer moet maken om maagkanteling te voorkomen. Aangezien hij in eerste instantie dus op proef is, besloten maar even aan de 'normale brok' te gaan dan.

Maar nu ben ik toch aan het rondkijken voor andere mogelijkheden, alleen..er is zoveel, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Boris is nl. nogal schraal en mag wel wat kilootjes aankomen. Daarbij is hij erg energiek, dus hij verbruikt ook flink wat energie op een dag.

Vers vlees spreekt me wel aan om te voeren, maar ik heb 'geen zin' om uit te gaan rekenen hoeveel van dit en hoeveel van dat hij moet krijgen om aan alle voedingsstoffen te komen die hij nodig heeft. Een compleet pakket heeft dan ook de voorkeur, en dan zouden we evt. af en toe kippennekken, zalmkoppen etc. erbij kunnen geven.
Daarbij moet het wel betaalbaar blijven, maar ik vind het ook belangrijk dat hij kwalitatief goed voer krijgt.
Ik ben inmiddels op de hoogte van Smuldier, Lotgering, Barf en Farmfood. (en evt. Rodi pens), maar niet van de prijs/kwaliteit verhouding en hoe compleet deze voeders zijn)
Bovendien vraag ik me af of je al deze verschillende soorten door elkaar kunt geven, of dat je je het beste aan 1 bepaald merk kunt houden.

Anderzijds vind ik brokken voeren ideaal, vanwege het gebruiksgemak voor ons. Geëxpandeerde brok ben ik gaan fan van, ze voelen vies en vettig en het ruikt ook niet echt aantrekkelijk. Zelf heb ik goede ervaringen met Prins en ik kwam ook nog uit op de site van Farmfood en dat zag er ook goed uit. Zeker omdat ik las dat je ook brok en vlees gecombineerd kunt geven.

Wat mij betreft is een combi van brok en vers vlees ideaal, 's ochtends brok ('s ochtends is spitsuur in huis, brok = makkelijk en snel. Daarbij geloof ik dat ik de lucht van rauw vlees 's ochtend niet prettig ga vinden). 's Avonds dan vers vlees.
Maar in hoeverre is dit ideaal voor de hond?

Tips, adviezen en ervaringen zijn meer dan welkom, omdat ik wat hondenvoer betreft nog echt een nitwit ben. :)

Caira

Re: Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..KVV/brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:31

Ik geef smuldier, en vind het prima. Hond doet het goed, geen gezeur en niet te duur.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:25

Zo ben ik ook begonnen hoor!
Ik wilde graag vers geven, maar vond t lastig en ook een beetje eng.

Ik heb een jaar smorgens brok gegeven en 2 maal in de week vers ( Rodi en of smuldier).
Pakjes Smuldier zijn niet lastig qua uitrekenen, op de achterkant staat wat je kunt geven.

Mijn ervaring is dat Smuldier en Lotgering compleet zijn. Hier wordt er ook mooi op gepoepd, die niet ruikt.
Als je het een uurtje uit de koelkast haalt voordat je het geeft, is het beter op kamertemperatuur.
Je kunt alle merken door elkaar voeren, zolang je maar let op de compleetheid ervan.

Vlees uit de vriezer halen later weer uit de koelkast, wordt een automatisme, net als je tanden poetsen. Hoe meer je ziet/weet, hoe meer je voert waarschijnlijk. Ik heb de brok op een gegeven moment laten vervallen en ben uitsluitend vers gaan geven.
Nu barf ik, en soms wat KVV. Dat bevalt me heel goed.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:29

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:46

Thnx! Ga ik daar ook eens rondneuzen!

Meer info is nog steeds welkom hor! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:34

Smuldier heb ik de meeste positieve dingen over gehoord :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:43

eventueel zou je kunnen overwegen om jarco te voeren.
vergelijkbaar met farmfood brokken.

Je zult voor jezelf een overweging moeten maken wat je makkelijker vind :)
Zo krijgen mijn honden, af en toe vers (zowel renske, als farmfood worstjes) en de rest gewoon royal canin.
(en ik hoef geen opmerkingen over de "staat" van royal canin, heb ik geen boodschap aan ;) )
Dit is meer omdat ik geen zin heb in een volle vriezer, heb nu een flatcoated pup die straks ongeveer 25 kilo of meer gaat wegen, dus die moet al een hoop hebben. Daarnaast gaan we nog wel eens een weekeindje weg, en dan zit ik met diepvries voer (plus dat ik het ook niet altijd even lekker vind ruiken :+ )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:45

Je hebt ook nog Oreijen :) daar ben ik enorm tevreden over :) 75% vlees, 25% groenten/fruit en 0% granen. En dat in brokvorm, dus geen smurrie of dooie beesten.
Onze hond doet het er fantastisch op :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:18

tja vers vlees voeren heeft hier de voorkeur,en met lotgering zou je al een heel eind komen,lotgering stinkt niet,dus je hoeft niet bang te zijn voor vieze luchtjes smorgens,plus het ziet eruit als gehakt.

en ja makkelijk brokken,pff of je nu een schep brokken in een bak doet of een zakje vlees erin kiepert,lijkt mij om het even.

je kan overigens prima brok en vlees geven,alleen tja wat de meerwaarde van die brokken moeten zijn ??

voor het zelfde geld wat je in die brokken stopt waar een hond bijna niets mee kan doen behalve weer uitpoepen,kan je er een bak hoogwaardig vlees voor geven,iets wat zo goed als geheel verwerkt en gebruikt kan worden door een honden lichaam,plus vlees is zoveel beter voor een hond.

lijkt mij financieel aantrekkelijker :D

en lotgering is goed,niet duur en je kan er vanalles bij bestellen als je iets van strot,zalmkop,pens of wat dan ook bij wil voeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:28

Wij zijn tevreden over Smuldier :) Verbruiken twee pakjes per dag bij een (grote) Duitse Herder :)
Zorg wel dat je iedere dag minstens 1 compleetversie voert.

Oh en voor de geur 's ochtends: zorgen dat je geen versie met pens er in voert :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:37

smuldier is ook heel makkelijk en snel te voeren en goed voer...maar als je wat extra barf dingen bij wil voeren dan is lotgering wel heel makkelijk om te bestellen,ze hebben daar ook veel losse producten :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:43

Ik had idd al bij lotgering op de site zitten neuzen.

Hoe zijn de ervaringen met Rodi compleet maaltijden?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:48

Ik weet niet veel van versvlees voeren, rodi vond mijn hond altijd heerlijk! Dat gaven we af en toe is.

Verder zeg ik, brokken van Hills, eukaneuba, royal canin zijn de echte supreme voeders :)
Bij deze voeding weet je dat er genoeg energie in zit
Het is dan wel even uitpuzzelen hoeveel hij precies mag hebben, op de achterkant van de verpakking staan richtlijnen over wat de hond gedurende de dag mag hebben.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:01

Lotgering hoor ik veel goed over, wij voeren zelf een merk loze KVV wordt voor ons gemaakt maar komt heel dichtbij lotgering.

Kwa KVV hebben wij geen eigenlijk alles wel geprobeerd maar vooral bij haaksbarf, rodi, carnibest hadden onze honden huid en allergie problemen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:04

Hmm.. dat Lotgering lijkt me wel wat.
Jullie hebben dus goede ervaringen?

Mag ik vragen wat jullie uiteindelijk per dag of week of maand kwijt zijn aan voer? (Even voor degenen die volledig Lotgering geven.)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 17-10-11 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:11

Ik geef mijn katten ook Lotgering, maar ik vind de verpakking echt vies hoor. Dat vieze dunne plastikje eromheen, niet vastgemaakt. Het bloed loopt er zo uit, dus altijd vieze bakjes. Maar het stinkt niet :D

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:16

Ik voer voornamelijk Farmfood brokken
en 1 of 2x per week voer ik vers (rollen vlees die je dag van te voren uit de vriezer haalt)
Volgens de verkoopster was het geen enkel probleem om farmfood brokken te combineren met vers voer overigens...

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:48

Antheman schreef:
Ik geef mijn katten ook Lotgering, maar ik vind de verpakking echt vies hoor. Dat vieze dunne plastikje eromheen, niet vastgemaakt. Het bloed loopt er zo uit, dus altijd vieze bakjes. Maar het stinkt niet :D

Ik wil dit ook wel eens proberen. Hoeveel bestel jij dan voor de katten? Ik heb 1 kat. Moet je een grote afname nemen?
Bezorgen ze het aan huis? Ik vind de site een beetje onduidelijk :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:49

lieniminnie schreef:
Verder zeg ik, brokken van Hills, eukaneuba, royal canin zijn de echte supreme voeders :)
.

maak daar maar B merken van hoor, "goede"brok, is acana,orijen en brokken met een zo hoog mogelijk vleesaandeel,in jeukanuba hills en RC mag je blij zijn als je voor je centen 20% vlees(nah ja,vleesmeel, hoog verhit dus wat de voedingswaarde is mag je hieruit zelf concluderen) ,en voor de rest brokopvulling waar een hondenlichaam niets mee kan,dan nog maar te zwijgen van een BHA wat RC in de brok verwerkt om het houdbaar te maken wat nog kankerverwekkend is ook... (BHA (en BHT) kunnen (pseudo)-allergische reacties veroorzaken. Er zijn voldoende aanwijzingen dat BHA carcinogeen is voor proefdieren, maar er zijn geen gegevens over de carcinogeniciteit van BHA bij mensen(bron:wikipedia),carcinogeen= kankerverwekkend)

waarom in hemelsnaam mensen deze merken brok zo ophemelen is me tot nog toe zeer onduidelijk...

en dit is een goede brokken vergelijksite: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

en tja wat ben je kwijt voor lotgering,dat ligt eraan hoeveel je voert ,als je een pondje per dag voert ben je dus 1 krat per maand kwijt,voer je meer zal je dat erbij op moeten tellen.

lotgering is wel vet van zichzelf,dus honden worden er makkelijk dik op ( = minder voeren,dus goedkoper voor de portemonnee ;) )

en lotgering bezorgd aan huis :j

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:53

Oke, ik heb een kleine vriezer en heb een half krat besteld. Kan ik dat wel kwijt :')... Hoe weet je wanneer ze komen? Ik heb ook zalmkoppen en kippenekken besteld. Ben benieuwd!

Ontopic: Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van orijen. Echt super voer en alles wat er in zit is puur natuurlijk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:55

Dat is alvast een bijkomend voordeel van Lotgering dan. Ons hondje is momenteel nogal een scharminkel en hij is ontzettend energiek, dus hij verbruikt ook veel. Hij krijgt nu al veel meer dan aangegeven staat op de zak brokken.

Ik neem aan dat (dagelijks) wisselen tussen bijv. vlees van lotgering, farmfood en smuldier geen probleem is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:02

nee zeker niet het is wel goed om te wisselen met merken kvv zelfs :j

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:29

Kan iemand mij dan antwoord geven waarom beide honden van mij (een teckel die al anderhalf jaar op RC staat, en een pup die ook op RC staat) het zo goed doen?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

Ik begrijp niet veel van die prijslijst van lotgering :o?
Hondje eet alleen graag de smuldier pens compleet (hij "kotst" nog al eens 1 en ander uit)
Hierdoor twijfel ik erg aan KVV of toch brok te gaan voeren.

Ik vind het niet erg om iets meer te betalen dan de 50 cent per dag die ik nu betaal aan de smuldier; maar ik wil er geen euro's in pompen per dag. Verder nog tips kwa kvv?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:14

Ik heb even uitgerekend wat wij kwijt zouden zijn als we elke dag Lotgering zouden voeren.
Wij hebben een Franse Bulldog (13 kg.) en we krijgen volgende maand een Boxerpup, ik heb voor het gemak maar even gedaana alsof de Boxer al een volwassen hond van 30 kg. is.

Natuurlijk hangt het ervan af hoeveel kg. je besteld, want de leveringskosten worden erbij gerekend. En hoe zwaar je honden zijn, èn welk voer je bestelt (pens is goedkoper dan lam/rijst.)
Gemiddeld betaal je zo'n 0,60 cent per hond per dag. Daar kom ik tenminste op uit, met onze situatie. Niet verkeerd dacht ik. :D