Aquariumstofzuiger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Aquariumstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:33

Hoihoi,

Ik wil als ik helemaal verhuisd ben een aquarium gaan aanschaffen. Heb al de nodige info opgezocht, van water laten testen tot verschillende soorten pompen en bewoners. Kom eigenlijk overal een beetje hetzelfde lijstje tegen.
Echter mijn vriend had het er laatst over dat het absoluut noodzakelijk is dat je een aquariumstofzuiger koopt (en gebruikt 8)7 ). Nu heb ik ooit een aquarium gehad toen ik 9 was, nou, ik deed nooit aan water verversen (ja eens in het half jaar alles) of stofzuigen, en toch had ik vrijwel nooit dode vissen. Dus ja.

Is het nu echt zo noodzakelijk, of volstaat regelmatig 20-25% verversen?

Alvast bedankt!

Groetjes Suzanne

Edit: ik heb het nog nooit op een website zien staan bij de categorie ' wat heb ik nodig als ik een aquarium opstart' , en in de dierenwinkel hebben ze het misschien wel maar ik ben het nooit tegengekomen (terwijl ik wel al veel tussen die schappen heb lopen neuzen *\o/* )

Mars

Re: Aquariumstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:36

Ik heb zelf wel een stofzuigertje voor mijn aquarium, maar gebruik hem niet zo vaak. Als ik water ververs hevel ik met een tuinslang het water af en ga dan met de slang langs de bodem. Op die manier zuig je ook een hoop rommel af.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:37

als je een stuk slang neemt, (tuinslang ofzo maar het handigste is doorzichtig). Dan hang je 1 uiteinde in je bak en 1 uiteinde in een emmer op de grond. Dan moet je heel even aanzuigen, hevel je zo het water eruit en kun je meteen de bodem "stofzuigen". :D Dus ik zeg geen stofzuigertje kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:39

Ah okee :) Maar komen er dan geen visjes mee? haha dat rijmt 8)7

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:42

je moet natuurlijk wel opletten dat de vissen niet te dicht bij de slang komen maar dat gelt ook voor een stofzuiger. Ik heb er hier wel 1 maar gebruik hem echt nooit. met een stuk slang werkt het net zo goed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:45

Hmm ik denk dat ik jullie wel geloof. En ik maak dan wel iets met een elastiekje en een netje eromheen, opletten dat het niet te fijnmazig is, en dan komt het helemaal goed denk ik :D

Hoe vaak verversen jullie trouwens? Ik las 1x per twee weken, is dit een beetje reeel?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:47

Ik ververs elke week ongeveer 10% van het water :j

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:47

ik verschoon 1x per maand mijn pomp en ongeveer 1x per 2 maanden 2/3 water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:31

Vroeger deed ik het met een kopje, twee kopjes erin, twee eruit :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:35

Ik verschoon één aquarium wekelijks met een grote schoonmaak, omdat daar erg veel alg in zit wat voor een hoop plantaardig afval zorgt, de anderen denk ik eens in de maand. (Zit ook amper vis in)

Ik gebruik zelf een keukenzeef, zo'n groot ding voor het wassen van aardbeien enzo, om te zorgen dat eventuele opgezogen dieren niet in de emmer vuilwater komen. (Om de een of andere reden is zo'n slang in het aquarium namelijk heel interessant en willen die sukkels van vissen er graag aanzitten waardoor je ze vervolgens opzuigt.)
Het kopen van zo'n stofzuiger is echt niet nodig, een stuk soepele slang, bij voorkeur doorzichtig, is veel goedkoper en net zo functioneel.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:54

visjes opzuigen lijkt me niet echt goed voor ze :wow: ik beweeg die slang gewoon veel heen en weer waardoor ik ze steeds af schrik

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:52

:P Nou ja, als ze een keer opgezogen worden doen ze het in elk geval niet weer!

Nee ik denk dat ik wat gaas eromheen ga binden met een elastiekje, dan zit in elk geval niet mijn hele vissenbestand in de emmer als ik even niet oplet :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:58

Ik had dus zo'n soort stofzuiger-ding, moet je schudden en dan komt er water (ipv aanzuigen). Werkt voor geen meter :') Zit wel een roostertje in dat er geen visjes kunnen meekomen maar dat schudden.... := Alle visjes in de stress en dat geschud ben je wel ff mee bezig eer het werkt :')

Ik verschoon... Uhm... Nou, denk eens per maand ofzo? En dan een derde...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:00

Mijn vriend is ook ong 1x per maand zijn aquarium aan het "stofzuigen" :P Hij heeft een stuk tuinslang met een stuk doorzichtig kunstof iets aan het uiteinde. Geen idee wat dat is :') Ik heb het 1x moeten doen aangezien hij tijdelijk maar gebruik had van 1 arm. Het is inderdaad uitkijken met de vissen, maar het is een kwestie van goed opletten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:15

ik haal ook met een stuk tuinslang het water eruit. Echter weiger ik om het water erin te zuigen, dus ik vul de slang onder de kraan met water (duim op de ene kant slang, slang vullen, andere duim op de andere kant slang)
Doe gewoon voorzichtig. Heb nu echter een paar babyguppen, dus wacht er weer even mee tot ze groter zijn. Nu schep ik gewoon water vanaf de bovenkant uit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:24

Ik vind de aquariumstofzuiger ideaal! Voor nog een 10tje bij de hornbach weg. En ik schud er niet mee, maar zuig gewoon even aan het uiteinde van de slang. Tuinslang kan ook, maar ik had geen zin om nog crea te zijn met gaas :P

Het filter maak ik schoon als ik merk dat ie tegensputterd omdat de filterwatten vol zit :) Ik heb geen veeleisende vissen, dus eerlijk gezegd kijk ik gewoon even naar de bak zelf of ik moet schoonmaken; eens per maand sowieso 1/3 eruit (incl. ramen schoonmaken). Bodem wil ik tussendoor ook nog wel eens doen als het nodig is :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:25

Evelli schreef:
ik haal ook met een stuk tuinslang het water eruit. Echter weiger ik om het water erin te zuigen, dus ik vul de slang onder de kraan met water (duim op de ene kant slang, slang vullen, andere duim op de andere kant slang)
Doe gewoon voorzichtig. Heb nu echter een paar babyguppen, dus wacht er weer even mee tot ze groter zijn. Nu schep ik gewoon water vanaf de bovenkant uit

waarom weiger je om het erin te zuigen?? ik zuig het altijd aan en krijg nooit water in m'n mond of zo hoor.
ook met babyguppen zuig ik het gewoon af. ik laat de emmer even staan om te kijken of er toevallig 1 tussen door geglipt is. met de slang kan je juist mooi over de bodem om vuil af te zuigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:36

Inderdaad, je hoeft maar heel kort aan te zuigen, je hoeft echt niet eraan te lurken tot er water in je mond komt :P op het moment dat het over het hoogste punt heen is stroomt het gewoon door. Drukverschil blabla zwaartekracht blabla :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:31

Ik zuig hem ook zelf even aan :j
Bij mij gaan de vissen zelf al aan de kant, na een aantal keer snappen ze wel dat ze niet te dichtbij moeten komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:08

Mag ik het niet gewoon smerig vinden dan? Mijn manier werkt prima :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:43

Ik zou ws gegarandeerd een keer hebben dat ik onderweg naar het aquarium vanaf de wasbak de slang laat vallen of mijn duim eraf schuift, waardoor er gelijk overal water ligt. Dat vind ik vies :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:13

Evelli: nee hoor ieder zijn manier :j
Mij kennende zou er inderdaad hetzelfde gebeuren als Magrathea hierboven beschrijft, ben niet zi handig met dat soort dingen :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:14

Ach hier gaat het altijd goed, en anders moet er even gedweild worden, ook geen probleem :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:17

Hoevaak verversen hangt erg van je pompcapaciteit en de bezetting van je aquarium af (hoeveel vissen, en wat voor soort vissen). Ik ververs wekelijks 25% van het water. Ik heb dan ook twee L-nummers die alles bij elkaar poepen; echter ook een krachtige pomp.
Nooit al het water verversen! Maximaal 50% en dat hoeft haast nooit.
Pomp: af en toe open halen en filters uitspoelen / watten vervangen. Ik weet niet wat voor pomp je wilt? Je moet nooit al het filtermateriaal vervangen! Ik doe mijn pomp 1x per twee maanden ofzo, en dat is wederom omdat mijn vissen zulke vervuilers zijn. 1x per twee maanden is nog best veel voor een filter.

Stofzuiger: bij het verversen ga ik gewoon met de slang al het vuil van de bodem halen, zoals al genoemd is. En ja, ik heb wel eens een vis opgezogen... helaas gebeurt dat wel eens, maar meestal blijven ze wel aan de kant hoor. Gewoon een beetje opletten. En ze overleven het meestal prima hoor, zo'n ritje waterslang-emmer.
Laatst bijgewerkt door Century op 12-10-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:19

Ik heb een stofzuiger, een slang met een stofzuiger mond.Je zuigt aan de slang en dan ga je over het vuile gedeelte.Is iedeaal en maar 6 euro.