Kitten met vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:09

vorige week maandag heb ik een kitten uit het asiel gehaald. Het is nogal een kneusje (vandaar dat ik haar ook meegenomen heb), ze heeft niesziekte en krijgt daarvoor antibiotica. Maar nu zag ik dit weekend dat ze ook flink onder de vlooien zit...
Heb haar vandaag eerst goed gewassen (ze stonk nog steeds naar het asiel en haar vacht was vies) heb haar daarna goed gedroogd en gefohnt. Daarna met een spray tegen vlooien ingesprayd (ook het tapijt, de bank, kussens e.d. behandeld en uiteraard mijn andere 2 katten ook) en ontwormd. Wilde haar ook nog goed kammen met een vlooienkam, maar krijg ze er daar niet mee uit :? Ben flink aan het pulken geweest met de kam en een pincet en volgens mij heb ik de meeste wel, maar hoe moet dat met de vlooien die nog achtergebleven zijn? Vallen deze vanzelf uit de vacht doordat ik haar met die spray behandeld heb?
En wat kan ik eventueel nog meer doen?

zonnebloem18

Re: Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:08

Stonghold werkt echt super tegen vlooien en ik zou de kosten ervan verhalen op het asiel want die horen een gezond kitten af te geven en niet 1 onder de vlooien.
Alleen als je haar al met iets behandeld hebt zul je sowieso nog 4 weken moeten wachten voor je stronghold mag geven.
Ik zou even overleggen met het asiel of een dierenarts.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:12

Had de DA al gebeld, maar omdat ze nog zo jong was mocht ik nog niets anders gebruiken dan een spray.
Ga inderdaad het asiel nog wel even bellen, vind dit niet heel netjes namelijk

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:15

De spray die ik heb moet je eerst een nacht laten inwerken en daarna pas uitkammen... anders heeft het geen tijd om in te werken en die vlooien te doden/inactief te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:30

Ik denk dat het wel goed komt zo :)
De DA weet vast wel wat hij voorschrijft :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:34

Ja dat geloof ik ook wel. Heb alleen nog nooit een beest met vlooien gehad, dus vraag me nu af of de vlooien die nu nog in haar vacht zitten vanzelf uitvallen of dat ik toch nog beter met de kam aan het prutsen moet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:36

Als het spray is voor dieren die al vlooien hebben (je hebt ook preventieve, maar daar heb je minder aan als ze onder zitten) dan worden de vlooien vanzelf langzaam, of met een beetje geluk gaan ze dood.

Morgen dus weer even kammen.

Inderdaad niet netjes van het asiel om je zo'n kitten mee te geven :n

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:43

Ik help het je hopen..wij hadden dus ook een kitten met vlooien.

Einde van het liedje was dat de honden ze ook hadden, vlooiendruppels, shampoo, vlooienband en nog kreeg ik die krengen niet weg. Ondertussen was ik al 180 euro armer (ik heb 3 honden) en nog steeds vlooien.
Nu een spulletje van de dierenarts gehad en nu lijken ze eindelijk het loodje te leggen.
Huis heb ik ook meerdere malen ingesprayed.
Over 4 weken moet ik het spul weer behandelen en weer het huis sprayen.
Het schijnt momenteel erg te zijn met vlooien.

Als er eenmaal een plaag is, is het een ramp.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:51

Ik kreeg toen van de dierenarts de tip te kammen...kammen en nog eens te kammen...
Heb verder nooit meer last gehad...Heb na het kammen ook nooit een omgevingsspray
gebruikt...Misschien heb ik mazzel gehad toen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:12

Onze oudste hond is bijna 10 en we hebben nog nooooit vlooien gehad tot dit jaar en gelijk een hele plaag.
De kitten had ze meegenomen maar ik denk dat wij gewoon pech hebben gehad.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:22

Maar hoe kan het dan dat ik ze er met een kam niet uit krijg? Heb ze er echt met een pincet uit moeten trekken en je kan ze zo slecht zien en dus vinden.
Het is trouwens een spray die direct werkt en niet preventief.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:24

Waarschijnlijk is dr vacht te dicht en kom je niet bij dr huid.
Het zijn taaie beesten die vlooien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:43

tja als je kitten ziek is dan is de bloedsomloop ook niet in orde. En als het kitten niet in orde is werkt alles niet optimaal. Je kan dus sprayen en doen wat je wilt maar omdat je kitten niet in orde is wordt het middel niet goed verwerkt in de huid en door het hele lijf heen. HIerdoor blijven de vlooien het overleven. Heb al enorm veel kittens mee gemaakt en weet inmiddels dat als een kitten echt ziek is dat anti vlo middel gewoon niet afdoende werkt omdat het lichaam van het kitten het spul niet goed kan verwerken.

Zou dus niet teveel gekke dingen doen nu ze heeft alles al nodig om de ziekte te overwinnen. Overigens heel slecht van het asiel om een duidelijk ziek kitten te plaatsen. Geeft immers extra stress deze verandering van omgeving en dat komt ziek zijn niet ten goede!! Of je moet het met eigen goed keuren gedaan hebben en duidelijk aangegeven hebben dat je zelf het risico neemt dat ze zieker wordt door deze plaatsing.

Ga duimen dat het snel goed komt en verder die vlooien moeten eraf die trekken namelijk al het bloed uit haar. wat ik zelf zou doen (maar dat komt de werking van het middel dat je gespoten heb helemaal niet ten goede) is kitten onder water doen op kop na en dan kan je de vlooien van de kop af plukken. Dan op kruik in vervoersmand leggen zodat ze goed warm ligt na goed af te hebben gedroogd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:44

Dierenfan: heb haar al onder de kraan gehad en heb zoveel mogelijk vlooien eraf gepulkt. Ben totaal wel 2 uur bezig geweest met haar.
Van de niesziekte wist ik, ze was al aan de AB en had ook nog AB pilletjes meegekregen en kon altijd terugkomen naar het asiel ala de DA daar was als ik het niet vertrouwde. Ze oogt verder niet ziek op wat niezen en af en toe een vies neusje na. Ze eet vrij goed, is wakker, huppelt lekker door het huis en heeft goede ontlasting.

Haar vacht is juist heel dun, heb het gevoel dat de kam te "wijd" is en daarom de vlooien niet meeneemt. De vlooien die los in de vacht zitten pakt ie wel, maar de vlooien die nog vastgebeten zitten krijg ik er niet mee uit. Die heb ik dus steeds met het pincet gedaan, maar aangezien je ze lang niet allemaal ziet heb ik er vast nog een aantal gemist.

Asiel zat bomvol (60 kittens momenteel) en dus vind ik het niet zo raar dat er niesziekte en vlooien zitten. Maar wel jammer dat dit grapje me nu weer behoorlijk wat geld kost

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:52

gelukkig dat ze in elk geval goed eet en drinkt en super dat het asiel medicatie mee gegeven heeft en dat je naar hun DA kan komen!!

Kan goed hoor dat de vlooien door de kam gaan helaas. idd moet je het dan echt van het spul hebben dat moet gaan werken en proberen eraf te plukken. Hopelijk gaat dat heel snel lukken. Heb geen idee of er nog huis tuin en keuken middels zijn die veilig zijn voor zieke jonge dieren om te gebruiken tegen vlooien. Je hoort allerlei dingen van mensen over wat alcehol geven e.d. maar volgens mij kan dat nooit gezond zijn. Durf het zelf niet uit te proberen in elk geval en raad het ook af!

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:12

Vindt het niet netjes dat het asiel een ziek kitten weggeeft, maar helaas gebeurt dit vaker!
Bij jonge kittens is het vaak heel moeilijk om de vlooien er met een kam uit te krijgen. Wassen en plukken met een pincet is dan inderdaad het beste.

Hoe oud is de kitten?
Stronghold kitten mag je vanaf 6 weken geven
Advantage 40 mogen ze hebben vanaf 9 weken.

Omdat je nu al ontvlooid hebt moet je wel een paar weken wachten voordat je dit mag geven.
Let goed op dat de kitten geen bloedarmoede oploopt door de vlooien!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:18

Hier ook heel erg vlooien gehad. Heb advantage gebruikt en hier ben ik echt heel erg tevreden mee. Ga nu voor de 2e maand gebruiken, ze zaten er helaas wel na 3 weken weer. Maar dat was volgens de dierenarts logisch omdat de eitjes voordat ik ging behandelen nog wel uit konden komen. Ik heb ook omgevingsspray, en hoop dat ik er na deze maand nu echt vanaf ben. :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:31

Vlooien hebben een hekel aan paarden geur. Zet de kittens op een paarden deken of shabrak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:45

Ze is geschat op 10 weken, maar het is qua formaat en gewicht echt een scharminkeltje. Ze weegt nog geen 500 gram en past nog op mijn hand.

Denk dat ik het asiel morgen even bel, misschien weten hun nog iets

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:53

Nog geen 500 gram?
Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is dat is het gewicht van een kitten van 4 weken oud.
Stonghold en Advantage mag niet een op zo'n gewicht daar moeten ze zeker 600 gram voor zijn.

Eet en drinkt ze wel goed en hoe is haar ontlasting?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:02

Ze heeft een grote achterstand omdat ze met 4 weken oud gevonden is als bijna dood katje van 200 gram.
Ze doet het nu behoorlijk goed, ze eet en drinkt goed, ontlasting is ook normaal. Zoals ik hierboven al zei, ze is goed wakker, speelt voldoende en huppelt vrolijk het huis door.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:02

Ik neem aan dat je spray van Frontline hebt gebruikt? Daarmee moet je ze echt tot op de huid in "verzuipen". Ik weet niet of je dat hebt gedaan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:03

Krijgt nog extra's om aan te komen?
Kittenmelk, Hills AD of Convalescence Support van Royal Canin, ze mag best wel wat extra voedbaars krijgen buiten kittenbrokjes en natvoer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:08

Zal haar vanavond even op de keukenweegschaal zetten voor het precieze gewicht.
Heb haar uitgekozen omdat het zo'n zielig ding was en ze door de grotere katten onder de voet werd gelopen. Dan kan ze beter met 2 katten in een huis zitten. Helaas accepteren de andere 2 haar nog niet heel geweldig, maar ze laten haar wel met rust iig

Spray was geloof ik niet van frontlune, maar weet het niet helemaal zeker. Zal als ik straks thuis ben even kijken. Heb haar wel echt goed nat gesprayd.

Ze krijgt trouwens onbeperkt kitten 36 van RC. Ze eet daar nu zo'n 30 gram per dag van. Nat voer (die zakjes van RC) wil ze niet hebben. Wilde morgen even melk halen, kijken of ze dat wel lekker vindt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:08

Ik heb toevallig vanavond net een opdracht over vlooienbestrijding gemaakt (ik doe de opleiding paraveterinair) en ik lees dat je de kitten eerst hebt gewassen. Nou las ik zo straks op het etiket van de spray dat je het dier 2 dagen voor het insprayen niet mag wassen, dus ik zou als ik jou was (en in samenspraak met de dierenarts!) over een paar dagen nog een keer sprayen. Het zou kunnen dat de spray niet goed heeft gewerkt omdat je haar net gewassen hebt.