Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:24

Hallo allemaal,

moet even mijn fustratie uiten... Ik had hier vorige week een topic geopent over een aggresief konijn. [BB] Konijn met aggressie problemen
Dit konijn zat alleen en in een klein hokje. Eigenaresse heeft besloten het konijn aan mijn moeder mee te geven. Want zij durfde niet meer in haar hokkie te komen. Omdat ze dan werd aangevallen. Ik heb haar donderdag bij de groep geplaatst (3 voedsters, de 2 rammetjes worden zo snel mogelijk gecastreerd) en ze werd gelijk geaccepteerd. Behalve door eentje maar die had haar bui niet en zat te snauwen naar iedereen. Totdat ze door de baas van de groep op haar plek werd gezet. En er was weer vrede. Het heeft wel een poos geduurt totdat Kobus haar plek had gevonden in de groep.
Maar ze is niks meer aggresief. Het is alleen geen knuffel konijn. Maar dat zijn mijn andere nijnen ook niet. Alleen borstelen vinden ze leuk gelukkig. Want het zijn teddy dwergen en bij dit ras is dat noodzakelijk.

Maar nu kreeg ik reacties in het topic van mensen dat hun konijn ook aggresief waren en dat het normaal was en het terroriaal gedrag was. Maar deze konijnen zaten wel alleen :( En dan mogen ze nog zo'n groot hok hebben. Ze blijven alleen zitten. En ik vind logisch dat ze hun voerbakje gaan beschermen. Omdat dit het enigste is wat ze hebben in het hok.
Dus waarom zetten mensen hun konijn alleen in een hok? Zoek een maatje voor je nijn en ze worden zoveel gelukkiger. Heb het zelf al meerdere keren mogen meemaken.
Hoe moeilijk is dat nou?

hotchocolat

Re: Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:31

Ik heb hier een afdankertje die vorig jaar bij ons is gekomen.
Het konijn is dus ook alleen, hij heeft wel een nieuw ruim buitenverblijf gekregen.

Omdat ik niet weet hoe oud het dier is en het een mannetje of een vrouwtje is zit hij/zij dus ook alleen.
Mijn ervaring is dat je er niet zomaar een konijn bij kan zetten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:35

Hier zit ook alles samen behalve mijn beide rammen. Ik heb alleen maar goede ervaringen met het samen zetten. Als de ruimte maar groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:35

hotchocolat schreef:
Ik heb hier een afdankertje die vorig jaar bij ons is gekomen.
Het konijn is dus ook alleen, hij heeft wel een nieuw ruim buitenverblijf gekregen.

Omdat ik niet weet hoe oud het dier is en het een mannetje of een vrouwtje is zit hij/zij dus ook alleen.

Je kunt kijken als het een mannetje of vrouwtje is. En bij een opvang zitten genoeg oude nijntjes die een huis zoeken.
En je kunt altijd overleggen als je 1 nijn mag terug brengen als de ander overleden is.
En er worden vaak zat konijnen op oude leeftijd gecastreert. En bij de opvang kunnen ze de juiste nijn zoeken die bij jou konijn past.
Vind dit echt een slechte smoes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:37

Wilawander schreef:
Hier zit ook alles samen behalve mijn beide rammen. Ik heb alleen maar goede ervaringen met het samen zetten. Als de ruimte maar groot genoeg is.

Fok je dan met je nijnen? En ik heb ook alleen maar goede ervaringen.
Maar kan zo boos worden als een konijn alleen zit. Vind het ook al sneu voor mijn rammetjes dat ze alleen zitten.
Maar ik fok er wel mee. Maar wil deze 2 rammen castreren. Want wil graag een andere ram erbij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:41

Ja is de planning om er mee te fokken. het gaat om raskonijnen Thrianta's. Een vrij weinig voorkomend ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:45

Wilawander schreef:
Ja is de planning om er mee te fokken. het gaat om raskonijnen Thrianta's. Een vrij weinig voorkomend ras.

Snel even gekeken op google, maar mooie nijntjes :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:47

hotchocolat schreef:

Geslacht vaststellen is zo gepiept, dus dat moet het probleem niet zijn. En leeftijd maakt vaak bar weinig uit als je genoeg ruimte hebt en karakters een beetje bij elkaar passen. Heb mijn voedster gekoppeld met een oude ram uit de opvang en ondanks hun leeftijd verschil passen ze perfect bij elkaar. Ik vind het heerlijk om naar die twee te kijken, t lijkt wel een verliefd stelletje zo gek zijn ze op elkaar. :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:47

Ik woon in de Eifel In een (voor nl begrippen) klein dorp. Ik ben blij dat er een buurtwinkel is voor als er nood is.
Ik gok dat de dichtsbijzijnde konijnenopvang in Nederland is. Mocht dat in omgeving Heerlen zijn dan is het ongeveer 1,5 uur met de auto hiervandaan.
Op de doordeweekse dagen heeft mijn man de auto voor zijn werk nodig, in de weekeinde ben ik aan het werk.

Ik heb het konijn gekregen incl zijn potstal van een jaar. Mijn man heeft een mooi hok gemaakt waar hij mee op het gras kan (los gaat niet ivm roofvogels, vossen en marters). Hij krijgt nu elke dag te eten en water, het hok is schoon.

Als het zo gemakkelijk is dan hadden we wel verder gekeken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:51

Ik heb het geprobeerd, vele malen, en het is precies 1x goed gegaan om mijn voedster te koppelen. De rest heeft ze allemaal bijna doodgebeten, en ja, ze heeft een grote ren met ruimte om uit elkaars zicht te gaan zitten. De oude eigenaar zegt dat ze als klein konijntje al een hekel had aan andere konijnen. Haar vriendje is overleden en het is me nog niet gelukt om haar te koppelen met een ander konijn. Nu ze ook nog eens gehandicapt is geraakt door een aanval van een hond, ben ik er maar mee opgehouden het te proberen. Ze kan ook niet meer zo snel weglopen voor een konijn dat ze niet aardig vindt, en erachteraan gaan omdat ze boos is, kan ze ook niet meer. Gelukkig is ze redelijk rustig en lief en krijgt ze wel veel aandacht van mijn kinderen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Heb hier 5 konijnen samen lopen en het samen zetten was geen probleem. Alleen de eerste twee waren al eerder gekoppeld en de rest is er 1 voor 1 bijgekomen. De laatste een 2 weken geleden. Het zijn 4 voedsters en gecastreerde ram.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Waarom houden mensen paarden 24/7 in een box? Mensen zijn gewoon egoistisch en hebben niet door wat ze hun dieren aandoen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:54

Caira schreef:
Waarom houden mensen paarden 24/7 in een box? Mensen zijn gewoon egoistisch en hebben niet door wat ze hun dieren aandoen...

We hebben het hier niet over paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:55

hotchocolat schreef:
Ik woon in de Eifel In een (voor nl begrippen) klein dorp. Ik ben blij dat er een buurtwinkel is voor als er nood is.
Ik gok dat de dichtsbijzijnde konijnenopvang in Nederland is. Mocht dat in omgeving Heerlen zijn dan is het ongeveer 1,5 uur met de auto hiervandaan.
Op de doordeweekse dagen heeft mijn man de auto voor zijn werk nodig, in de weekeinde ben ik aan het werk.

Ik heb het konijn gekregen incl zijn potstal van een jaar. Mijn man heeft een mooi hok gemaakt waar hij mee op het gras kan (los gaat niet ivm roofvogels, vossen en marters). Hij krijgt nu elke dag te eten en water, het hok is schoon.

Dan doe je het konijn toch naar iemand waar ze wel een maatje heeft. Makkelijk zat lijkt mij.
Als ik ruimte had voor 1 nijn dan was ik er niet aan begonnen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:56

Ze zegt toch niet dat ze geen ruimte heeft voor een tweede konijn? :? Ze zegt alleen dat ze niet weet waar ze dat konijn nu vandaan zou moeten halen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:56

Caira schreef:

Die van mij lopen 24/7 buiten en kunnen als ze willen naar binnen.
Als het zo gemakkelijk was als met paarden dan was er allang een ander konijn bijgekomen.

Er zijn hier meer paarden dan konijnen of ik moet er eentje uit het natuurgebied vangen maar dat is ook weer zielig.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:58

Ik heb ook een konijn gehad (dwerg) altijd binnen gezeten, in zijn eentje. Beestje was echt niet ongelukkig hoor :n Hij heeft een super leven gehad, nooit echte problemen gehad, liep altijd rond door het huis en is bijna 13 jaar geworden. Konijnen kunnen best alleen gehouden worden, mits ze binnen staan vind ik. Buitenkonijnen verdienen wel een maatje omdat ze dan automatisch minder aandacht krijgen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:00

love_western schreef:
hotchocolat schreef:

Dan doe je het konijn toch naar iemand waar ze wel een maatje heeft. Makkelijk zat lijkt mij.
Als ik ruimte had voor 1 nijn dan was ik er niet aan begonnen.

Ik heb hier ruimte zat. Als jij nou langskomt voor een weekje met een doos vol konijntjes dan kunnen we dan kijken wat er te kombineren valt.

Mijn probleem is het vervoer en de plaats waar ik ze weg moet halen. Ik heb een hooizolder vol hooi en stro. Als er een probleem is dan komt de da aan huis.
Zo slecht ben ik niet voor een afdankertje van een ander.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:01

Mijn konijnen die wel samen zitten vallen mij ook aan als ik aan de voerbak kom, dus imo heeft dat echt niks met alleen zitten te maken. :n
Konijntjes zijn zoveel leuker en vooral ook anders als ze samen ( of met meer) zijn.. máár ik zie liever een konijn alleen dan 2 konijnen in een hok dat net zo groot is als een 'postzegel'.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 10-10-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:01

Mijn vriendin heeft bewust niet meer gezocht voor een nieuw vriendje voor haar oude konijn, het is wel geprobeerd hoor... maar arm ding kon er niet tegen; de oude nijn bliefte geen nieuw vriendje. Moet wel zeggen dat dit konijn erg oud is... dus je ziet dat ie zich alleen maar terug wil trekken in zijn hok. Hok was groot zat; want lopen 9 van de 10 keer los in huis. Maar nee, nijn wil zijn laatste oude dagen in rust slijten. Die wou de verandering niet meer.
Je kan toch moeilijk een ander konijn erbij zetten omdat het een sociaal dier is terwijl dit konijn er zelf absoluut niet happy van werd. Was voor de oude nijn te veel gestress. T lukt helaas niet altijd, ook al wil je nog zo graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:26

Jeanine93 schreef:
Ik heb ook een konijn gehad (dwerg) altijd binnen gezeten, in zijn eentje. Beestje was echt niet ongelukkig hoor :n Hij heeft een super leven gehad, nooit echte problemen gehad, liep altijd rond door het huis en is bijna 13 jaar geworden. Konijnen kunnen best alleen gehouden worden, mits ze binnen staan vind ik. Buitenkonijnen verdienen wel een maatje omdat ze dan automatisch minder aandacht krijgen.

Hier ben ik het niet mee eens :n
Nee, gelukkig geen echte problemen gehad! Gelukkig dacht hij er ook zo over...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:30

Ik heb het ook geprobeerd met onze nijn, maar meneer was er niet van gediend en was heel agressief tegen de andere nijnen. Hij is liever alleen lijkt het wel, hij staat buiten maar krijgt heel veen aandacht en heeft genoeg ruimte om rond te rennen en ook de kat doet zijn best om hem een beetje te gezelschap te houden en die kunnen geweldig samen spelen en dat gaat wel goed :j
Dus ik laat het maar zo, hij oogt heel gelukkig en ziet er goed uit :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:46

Ik ben er voor om een konijn een vriendje of vriendinnetje te geven, maar sommige konijnen - dat echter maar heel weinig voorkomt, op één hand te tellen - tolereren geen maatje. Nu is het altijd zo dat de combinatie gecastreerde man - vrouw de beste slagingskans heeft. Andere combi's moet je niet eens aan beginnen tenzij het familie van elkaar is, maar zelfs dan gaat het regelmatig fout.
Nu was er één konijn die echt een kenau was en geen andere konijnen in de buurt toeliet. Die is 's avonds ontsnapt uit haar hok samen met een gecastreerde vent. Ze zijn nu al een tijdje happy in love. Het mannetje heeft het moeten bekopen met een stukje van zijn penis, maar die hoefde hij toch niet meer te gebruiken (is allemaal medisch nagekeken).
En een andere dame van een jaar of 9 verschillende keren geprobeerd te koppelen, maar dat was echt een pitbull. Terwijl die bij een huis vandaan kwam waar ze met meerdere dames zat! Zo zie je maar weer dat het elke keer anders is.
Wat ik wel vind is dat je het altijd moet proberen om je konijn te koppelen en het liefst nog door een deskundige bij een konijnenopvang o.d. Heel veel mensen weten namelijk niet hoe het moet, doen het vervolgens fout en het konijn is de keren daarna lastiger te koppelen.

@ hotchocolat: Ik pb je even...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:21

love_western schreef:
Caira schreef:

We hebben het hier niet over paarden ;)

Caira geeft aan dat het antwoord doorgaans hetzelfde is voor konijn, paard, hond, papegaai etc.; egoïsme.
´Ja maar, anders kan ík geen X houden....´

Die schoen hoef je niet aan trekken als die niet past.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:28

Tsja, ik heb als klein meisje een konijn gekregen van mijn ouders voor m'n verjaardag. Wisten wij veel dat je ze met 2 moest houden.

Hij was overigens een enorm lief konijn, lag regelmatig met de katten te knuffelen, stond in de zomer buiten en in de winter binnen en is vredig ingeslapen toen hij bijna 12 was. :)

Mocht ik ooit weer een konijn nemen dan komen er sowieso 2 maar toen wist ik (en m'n ouders) niet beter. :)