Geen groot probleem, maar ik ben benieuwd of er tips zijn hoe ik het in betere banen kan leiden.
Ik probeer het stelen te managen, maar die hond is zo verdomd slim.
Het betreft een 5-jarig boomertje/vuilnisbakje (shih-tzu, maltezer en poedel zit erin).

Belangrijk om te weten, het is een op voedselbeluste hond!
De katten krijgen hier op het vensterbank eten. Nu klinkt dat wat raar, maar het is ruim een meter van de grond en een ideale plek hier in huis.
De brokken interesseren haar (de hond) niet, alleen als de katten hun vleesvoer krijgen.
Als de katten gaan eten, neem ik haar mee uit de keuken en ligt ze bij ons in de buurt. Mand of grond.
In het begin was het namelijk zelfs zo dat ze de katten van vensterbank af joeg en de bakken zelf ging leegschrokken.
Nu dus niet meer.
Zodra zij hoort dat de katten van vensterbank afspringen en klaar zijn, zoekt ze al oogcontact met ons. Commando 'blijf' of een enkele "pas der op" laat haar dan blijven. In een onbewaakt ogenblik [lees: afleiding door tv, internet of iets anders in huis] sneakt ze naar de keuken en is het raak.Het is zelfs zo dat als ik (en hubs ook) in de kamer/keuken blijf, dat ze wel een poging doet. Vervolgens stuur ik haar dan weg en blijft ze over het algemeen weg. Maar die hond is zo slim. Als ik dan de kamer verlaat (bijv. naar de wc) of hubs gaat even buiten roken, al is het echt kwartier/half uur nadat de katten klaar zijn, dan sneakt ze naar de bakjes. Ze vergeet het niet! Er volgt altijd wel nog een poging.
Doe ik alsof (dus even kamer verlaten en weer terugkomen), staat mw. al in de keuken en draait ze weer om.
Ze weet dondersgoed dat het niet mag.
Wat betreft straffen, heb ik al veel geprobeerd.
Wegsturen, kwaad worden (roep), laten schrikken, stil wegsturen. Zelfs negeren.
Geen van allen werkt, het is natuurlijk zelfbelonend gedrag.
Om het nog frustrerender te maken, staat ze ook nog gewoon te kwispelen!
Enige optie die ik heb en ken, is het te managen. Dus als katten 'klaar' zijn, dan bakjes nog verder omhoog zetten.
Nadeel hiervan is, dat katten weleens 2e ronde doen en zij dus niet meer bij bakjes kunnen komen.
Of dat een kat klaar is, de andere nog aan het eten is.
Wat ik graag zou willen weten, is of iemand anders een tip heeft zodat ze gewoon wegblijft van het katteneten.
Is het mogelijk om dit te realiseren met een zo-op-voedselbeluste hond?
Wat misschien ook nog belangrijk is om te weten, is dat honden beter naar mij luisteren dan hubs. Maar beiden zijn wij in dit gedrag wel concequent. Nee is nee.
Ik ben benieuwd

(in dat geval was het een complete slagroomtaart die verdwenen was
).

leuk hoor katten