Hond steelt voedsel..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Hond steelt voedsel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:46

Maar geen mensenvoedsel. Nee, dat van de katten!

Geen groot probleem, maar ik ben benieuwd of er tips zijn hoe ik het in betere banen kan leiden.
Ik probeer het stelen te managen, maar die hond is zo verdomd slim.

Het betreft een 5-jarig boomertje/vuilnisbakje (shih-tzu, maltezer en poedel zit erin). :)
Belangrijk om te weten, het is een op voedselbeluste hond!
De katten krijgen hier op het vensterbank eten. Nu klinkt dat wat raar, maar het is ruim een meter van de grond en een ideale plek hier in huis.
De brokken interesseren haar (de hond) niet, alleen als de katten hun vleesvoer krijgen.

Als de katten gaan eten, neem ik haar mee uit de keuken en ligt ze bij ons in de buurt. Mand of grond.
In het begin was het namelijk zelfs zo dat ze de katten van vensterbank af joeg en de bakken zelf ging leegschrokken.
Nu dus niet meer.
Zodra zij hoort dat de katten van vensterbank afspringen en klaar zijn, zoekt ze al oogcontact met ons. Commando 'blijf' of een enkele "pas der op" laat haar dan blijven. In een onbewaakt ogenblik [lees: afleiding door tv, internet of iets anders in huis] sneakt ze naar de keuken en is het raak.Het is zelfs zo dat als ik (en hubs ook) in de kamer/keuken blijf, dat ze wel een poging doet. Vervolgens stuur ik haar dan weg en blijft ze over het algemeen weg. Maar die hond is zo slim. Als ik dan de kamer verlaat (bijv. naar de wc) of hubs gaat even buiten roken, al is het echt kwartier/half uur nadat de katten klaar zijn, dan sneakt ze naar de bakjes. Ze vergeet het niet! Er volgt altijd wel nog een poging.
Doe ik alsof (dus even kamer verlaten en weer terugkomen), staat mw. al in de keuken en draait ze weer om.
Ze weet dondersgoed dat het niet mag.

Wat betreft straffen, heb ik al veel geprobeerd.
Wegsturen, kwaad worden (roep), laten schrikken, stil wegsturen. Zelfs negeren.
Geen van allen werkt, het is natuurlijk zelfbelonend gedrag.
Om het nog frustrerender te maken, staat ze ook nog gewoon te kwispelen!

Enige optie die ik heb en ken, is het te managen. Dus als katten 'klaar' zijn, dan bakjes nog verder omhoog zetten.
Nadeel hiervan is, dat katten weleens 2e ronde doen en zij dus niet meer bij bakjes kunnen komen.
Of dat een kat klaar is, de andere nog aan het eten is.

Wat ik graag zou willen weten, is of iemand anders een tip heeft zodat ze gewoon wegblijft van het katteneten.
Is het mogelijk om dit te realiseren met een zo-op-voedselbeluste hond?
Wat misschien ook nog belangrijk is om te weten, is dat honden beter naar mij luisteren dan hubs. Maar beiden zijn wij in dit gedrag wel concequent. Nee is nee.

Ik ben benieuwd :)

dierenfan

Re: Hond steelt voedsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:11

maken dat er elke keer als de katten gegeten ehbben en zij de kans krijgt iets in die bakjes zit wat ze totaal maar dan ook totaal NIET lekker vind maar uiteraard wel iets dat onschadelijk is voor haar. En wat dat iets is? Geen idee, eigenlijk moet je ze dus proberen te foppen maar of ze dat wel/niet snel in de gaten heeft?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:15

De katten aanleren dat ze vaste voedsel momenten hebben? Niet op? Dan is het weg :)
Zo werkt het voor honden het beste, maar ook voor katten. Wennen ze vrij snel aan.

Of de katten nog hoger voeden en zorgen dat alleen zij daar kunnen komen.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:16

De katten minder te eten geven, zodat ze het zelf allemaal in een keer opeten. Zo blijft de beloning uit.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:29

Bedankt tot zover voor tips.

Dierenfan: Ja, vind ik goed punt. Iets vinden det ze niet lust (lastig, volgens mij werkelijk alles), maar de geur moet er wel blijven. Moet haar nog wel 'lokken' zeg maar.

Evelli: Katten krijgen op een nagenoeg zelfde tijdstip hun eten. Omstreeks 20.30-21.00 uur. Ze komen er speciaal voor binnen. Hoger eten geven, ook over nagedacht. Maar zal eigenlijk niet weten waar, niet echt geschikt plekje voor zeg maar. Ff over brainstormen nog, maar dank voor tip :)

Tellisto: Het maakt zelfs niet uit of bakje vol of leeg is. Al is het op, dan nog dient het uitgelikt te worden. Aldus hond.

Allemaal goede punten hoor. Zal even kijken of ik het zo wat kan verbeteren.
Uiteraard hoop ik op de gouden tip :D
Want in feite, zou zij op basis van mijn commando niet bij het eten mogen komen. Misschien trainingtips?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:31

de hond ook zijn eten geven als je de katten dat vlees geeft??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:31

Is er niet een andere plek in huis waar ze kunnen eten? Dat je er een plank voor ophangt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:39

Leren aan je hond dat sommig voedsel 'van jou is'.
Ik begin daar altijd mee door een brokje in een gesloten vuist te houden. Ze gaan dan eerst een hele tijd likken, maar zodra ze stoppen met likken doe je je hand plat en zeg je 'oke' of 'toe maar' of wat je zelf wilt.
Na 5-10 keer hebben ze het meestal wel door en kun je er een commando aan plakken. 'nee' of 'mijn' of 'af' (of eigen keuze). Dan ga je dit uitbouwen door je hand steeds meer open te doen, komt de hond te dichtbij dan maak je weer een vuist van je hand. (ze mogen het pas als jij 'oke' zegt).
Op een gegeven moment weten ze dat commando 'nee' betekend 'geen eten pakken uit hand'.

Vanaf dat punt ga je de brokjes op de grond leggen op dit commando. Dat zal zeker 10-20 keer nog wel bijna fout gaan waardoor je snel je hand op het brokje moet leggen. :D
Maar dan komt het punt dat ze heel duidelijk gaan begrijpen wat 'nee' betekend. Ik kan bij mijn honden (en ik heb ook 1 hond die zo overdreven op eten gefixeert is) de brokjes zelfs op de neus leggen, of op een poot of etc. Mijn eten blijft ook veilig als ik het op tafel heb staan door deze oefening.

Ook oudere honden leren dit goed.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:57

Voedselweigering misschien inderdaad weer oppakken; "Don't Touch" behoort ze te kennen. Wel poosje geleden dat ik dit heb gedaan. Een ding scheelt, een op voedsel beluste hond is gemakkelijk te trainen. Clicker maar even weer opzoeken.

Blijft je voedsel ook veilig als je even er niet bij bent? Bij de gefixeerde hond bedoel ik dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:04

wat is dan het probleem omd e hond en katten tegelijk eten te geven en daarna de bakken weg te halen..

vind het een beetje de kat op het spek binden eerlijk gezegd...of in dit geval de hond op het spek binden...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:05

Ja, op stal staat het kattenvoer zelfs op de grond.
Maar er is wel 1 uitzondering, wanneer iemand anders zegt van goh 'oke' pak dit koekje maar. Dan pakt ze de rest ook meteen :') (in dat geval was het een complete slagroomtaart die verdwenen was :oo ).
Dat is echt een hond die zichzelf dood kan eten als je niet op let.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:33

Het enige wat ik kan bedenken is haar opsluiten in een kamer. Maar dit is geen oplossende oplossing :D

Ik denk dat Pentax een goede tip geeft.... :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:34

Kattenvoer buiten bereik zetten en verder geen eten laten slingeren. Weg van de minste weerstand :)
Afleren is erg lastig en er is altijd kans dat het alsnog fout gaat. En omdat het zo verschrikkelijk zelfbelonend is, is het beter om gewoon etenswaren buiten haar bereik te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:36

Het is natuurlijk wel een natuurlijk gedrag, honden zijn jagers.

Gewoon zorgen dat er geen kattenvoer staat, de katten eten tot ze genoeg hebben en als stoppen met eten, de bak weg halen..desnoods zo hoog zetten dat je hond er niet bij kan en de katten wel..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:35

passieAppel schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is haar opsluiten in een kamer. Maar dit is geen oplossende oplossing :D

Ik denk dat Pentax een goede tip geeft.... :j

Vriendin stelde al voor om haar vast te lijmen aan de vloer... Maar da's ook zo sneu :D _O-

Eigenlijk kom je weer terug bij het punt: managen. Dus buiten bereik en/of zorgen voor afleiding.
Voedselweigering wil ik toch weer eens meepakken in training, wie weet werpt dat z'n vruchten af.
Misschien niet in deze situatie, zelfbeloning is te gemakkelijk. Maar misschien haalt dat nog iets de fixatie op voedsel (de scherpe randjes) eraf :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:37

nog een keer de vraag waarom geef je je hond dan niet gelijk met d ekatten te eten,het is toch logisch als jou katten iets heel lekkers krijgen dat die hond dat ook wil..

zou een beetje hetzelfde zijn dat ik 5 honden lekker te eten geef en 1 die ook honger heeft moet toekijken,die krijgt niets..

gewoon alle 3 te eten daarna bakken weghalen,klaar,hoe simpel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:39

Alles tegelijk eten geven, idd, paarden doe je ook niet na elkaar, dan krijg je hommeles

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:43

O ja, sorry Kimmie. Vergeten op te reageren.

Kattenvlees gaat bij haar boven brok. Ik verwacht zelfs boven al het lekkers; worst, kaas of koek.
Vooropgesteld dat ze dat absoluut niet frequent krijgt. Maar om enigszins haar top 10 aan te geven.
Ik wil het echt proberen, maar ik denk niet dat het de oplossing biedt. Uiteraard zal ik op moment er open voor staan.

Net al even gebrainstormd of ik niet een video-dagboekje kan maken. Puur voor mijzelf of andere geïnteresseerden. Maar die hond is zo verdraaid slim, dat ik denk als ik er redelijk in de buurt blijf, ze niet gaat 'toehappen'

Het stelen van het kattenvlees is natuurlijk ook geen ramp. Het is meer een, wat je noemt, irritatiefactortje. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:45

Geef de katten te eten in een aparte kamer, en maak daar zo'n kattendeurtje in (in de deur) zodat alleen de katten erdoor kunnen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:53

dan koop je voor je hondje een bakje smuldier,ook vlees en geef je dat als de katten kattenvlees krijgen... (weet niet of je normaal brok voert aan de hond?)

ik vind het overigens 100% logisch hoor dat iets wat voor een hond zó lekker is dat ie dat ook zo graag wil hebben,dat ie alles eraan doet om dat dan ook maar te krijgen..

is het vers vlees wat je voert overigens aan je katten,daar zou je hondje ook wel wat van moge eten hoor,geef je die ook een beetje kattenvlees,alle 3 blij :)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:43

Misschien een domme vraag, maar wáárom krijgen de katten kattenvlees? Ik vermoed die smurrie uit blik. Ruikt voor de hond en kat misschien lekker, maar is totaal niet bijzonder gezond, nog duur ook en slecht voor de tanden.
Als je de katten een goede kwaliteit brok geeft, zijn ze misschien allebei wel beter af., want daar taalt de hond niet naar zeg je.
Eigenlijk drie in een klap, of zie ik dat verkeerd?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:51

Tellisto schreef:
Misschien een domme vraag, maar wáárom krijgen de katten kattenvlees? Ik vermoed die smurrie uit blik. Ruikt voor de hond en kat misschien lekker, maar is totaal niet bijzonder gezond, nog duur ook en slecht voor de tanden.
Als je de katten een goede kwaliteit brok geeft, zijn ze misschien allebei wel beter af., want daar taalt de hond niet naar zeg je.
Eigenlijk drie in een klap, of zie ik dat verkeerd?

uhm dat het smurrie is en duur water is en niet bijzonder gezond is dat blikvlees oke. Maar slecht voor tanden absoluut niet!!! Immers brokken blijven rond de tanden hangen en geven tandsteen. Probeer zelf maar eens bijv. hasjee (of hoe je het schrijft) of soep te eten of eet eens een liga koekje.
Brok is enorm slecht voor de tanden. Daarom is goed knaagmateriaal niet van brok gemaakt en daarom hebben vers vlees dieren (ook gemalen vers vlees etende dieren) geen tandsteen tenzij ze weer veel koekjes krijgen als beloning.

Hier was ik gestopt met blikvlees geven. Echter vers willen mijn katten niet en mijn ene kat kreeg last van blaas problemen. Dus toen weer maar gewoon blikvlees met nog extra vocht erdoor naast de brok gaan geven en de blaasproblemen zijn weer voorbij. Ze gaat hoogstens 2x per dag nog behoefte doen en houd het makkelijk 18 uur op (ze doet niets op kattenbak en is makkelijk 18 uur per dag binnen vandaar dat ik dat zo zeker weet).

Dus blikvlees is zeker niet extreem gezond maar tand problemen geeft het niet en voor katten met blaasproblemen die onvoldoende drinken is blikvlees een enorm goede oplossing!
Echter zet ik ze liever op geheel vers vlees maar vrees dat ik dan beter bij mijn volgende katten dat kan gaan doen en vanaf kitten al geven. Deze zijn zo verslaafd aan het zout in de brok e.d. dat ze vers vlees niet waarderen. Echter een zelf gevangen muis of vogel eten ze weer wel. Geef ik het dan moeten ze het niet :( leuk hoor katten :D :+

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:19

Het kan best zijn, dat brok ook aan de tanden vastkleeft, dat geloof ik graag. Maar het nare van blik is, dat er niet gekauwd hoeft te worden, iets waardoor de tanden los komen te staan in het tandvlees. Op een brok kan die in elk geval nog een béétje knagen/ druk zetten.
Een kat is een vleeseter en moet kunnen scheuren en knagen, en ja dan is vers vlees uiteindelijk de beste oplossing. Als je van van je rookverslaving af wilt moet je doorzetten en niet toch stiekum roken. Volgens mij geldt dat voor alle verslavingen, zo dus ook de zout (hééééél slecht voor nieren en blaas).

Nou ja, Succes

Bak weg halen is inderdaad ook een zeer gemakkelijke oplossing.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 06:31

Je hondje vertoond normaal sociaal hondengedrag .
Vooral dat oogcontact zoeken en het eten niet gaan pakken , betekend dat ie jullie als de sterkere van de roedel ervaart.
Honden hebben een roedel gevoel , en in de roedel mag je pas als lagere in rang , gaan eten als de leider erbij weggelopen is .
En door het wat anders te gaan doen van jullie/jou in huis geef je ongemerkt je hond een seintje , de hogere in rang loopt weg en op dat moment is jullie hondje de hoogste in rang in het vertrek , dus heeft hij volgens hem het volste recht op dat voedsel .
Jullie hondje is gewoon goed in het gezin meedraaiende en weet wat zijn plaats is .

Gewoon zorgen dat ie er niet meer bij kan komen .
Of de hond uit het vertrek houden.

GR M

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 06:51

dierenfan schreef:
maken dat er elke keer als de katten gegeten ehbben en zij de kans krijgt iets in die bakjes zit wat ze totaal maar dan ook totaal NIET lekker vind maar uiteraard wel iets dat onschadelijk is voor haar. En wat dat iets is? Geen idee, eigenlijk moet je ze dus proberen te foppen maar of ze dat wel/niet snel in de gaten heeft?

Zo hebben we dat ook bij onze hond gedaan, sambal over het kattenvoer.. :')