Te dikke kitten van 7 maanden..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te dikke kitten van 7 maanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:36

Goedemorgen Bokkers...

Ik zit met mijn handen in het haar !! Weet niet meer wat ik nu moet doen .. Ik zal het even uitleggen.

Ik heb een maine coon kruising poesje van nu 7 maanden, ik heb haar meegekregen met 12 weken oud.
Toen was ze ook nog mooi slank zoals een kitten moet zijn geen probleem.

Bij mij krijgt ze goed voer .. royal canin brokjes 30 gram per dag ( ochtend ) en afgewisseld vers vlees/vis met blik voer( S'avonds )
Ze krijgt om de dag dus vers vlees/vis afgewisseld met runderhart/kip en pangafilet ( vis ) .. dit wordt ook allemaal even kort gekookt voor madame het krijgt. ( ongeveer gekookte gewicht van 40 gram )

Het probleem is begonnen sinds ze buiten loopt. Ze heeft veel energie en is heel druk, lekker naar bnuiten zou je zeggen.
Jammer genoeg hebben mijn buren en achter buren iets van 3 a 4 katten die ook veel buiten zijn en hebben daarom buiten hun voer staan.
Fiji ( mijn poes ) neemt daar dus genoegen mee en eet zich figuurlijk tonnetje rond..
ik ben al bij de dieren arts geweest en ik heb het advies gekregen iets in voer qua hoeveelheid te verminderen maar ze mag niet op dieet vanwege haar leeftijd.
Toen ben ik zel fnaar de buren ene achter buren geweest om mijn probleem voor te leggen en had een aantal oplossingen bedacht.

- Liefst binnen voeren maar goed ik had daar geen positief antwoord op verwacht.
- Mijn voer er neerzetten dat zou ik dan betalen.
- ik zou 2 super katten luiken voor ze kopen en dan misschien in de schuur plaatsen zodat alleen hun katten er bij kunnen,uiteraard zou ik voor alle kosten opdraaien gezien ik het graag wil.

Maar alles is nee , nee , nee .. Ik moet mijn kat maar binnen houden of maar geen voer geven !!
Ik heb hun uitgelegd dat ik dan kans heb dat ze niet meer thuis komt.. en het enige wat hun zeiden was .. Tsja vervelend.

Ik weet echt niet wat ik moet doen ze krijgt echt minimaal voer..
Ik zit nu te denken om misschien magere katten brokken te gaan zoeken of het verse vlees weg te laten ( waar ze dol op is ) .. Blikvoer ik van de DA waar 80 % vocht in zit en mag ze gewoon krijgen van de DA.

Waar doe ik nou verstandig aan .. ze is echt veel te dik.

Liefs Peanut en Fiji

Mastrootje

Re: Te dikke kitten van 7 maanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:39

Eventueel je tuin zo afbakenen dat ze alleen nog maar in de tuin kan blijven? :) een raskat is sowieso niet zo'n goed idee om los over straat te laten in verband met dat ze toch een (grote) kans hebben om gestolen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:43

Ik heb mijn poes gewoon buiten. Ik ben er niet bang voor dat ze gestolen wordt.
Katten horen naar buiten te kunnen om te jagen en te spelen en klimmen, dit zal bij mij ook zo blijven.

Ze heeft de ruimte echt nodig en wil dat niet van haar afpakken ..

Dat is voor mij echt geen optie !!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:47

Pff dit is echt lastig. Vervelend dat die mensen het voer voor hun katten niet binnen willen zetten. Je weet nooit wat een kat buiten allemaal opschrokt, maar als je ziet dat hij er echt dik van wordt baal je toch wel een beetje denk ik.
Als je niks kunt overleggen met de buren weet ik zo ook geen oplossing....

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:49

Lekker binnen houden, t is helemaal niet nodig om ze naar buiten te doen. Als je genoeg krabpalen hebt, een maatje, meerdere katten bakken gaat het prima. Mijn katten mogen ook niet naar buiten, en ze zijn echt wel gelukkig.

Binnen houden is jou enige optie, je kunt niet verwachten dat ze een gat in hun schuur maken of in eens hun katten anders gaan voeren, t is jou kat en dus ook jou probleem. Niet die van hun.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:50

tja mijn enigste advies is ook tuin afzetten. Mijn raskat kan ook de tuin niet uit en kan daar genoeg jagen en klimmen. Ze komt in elk geval vol blad afval naar binnen en voordat ze een band met belletje kreeg hadden we ook iedere week een muis of vogel in huis die ze helemaal zelf gevangen had. Alleen in eigen tuin is alsnog buiten en voro vele katten meer dan genoeg. Heb hier een half wilde kat rond lopen en die komt ook bijna niet het terrein af. Ze heeft genoeg te doen. Nu hebben wij wel een grote tuin maar ook niet zeer extreem qua formaat echter wel 150 vierkante meter afgezet voor mijn raskat. Hier worden die namelijk wel gestolen en durf het niet aan. Durf ook een europese korthaar niet zomaar op straat te laten lopen. Maar die half wilde is aan komen lopen en zoektocht leverde geen bazen op. Nu is ze hier 3 jaar en kan ze bijna niet aanraken. Laat staan dus dat ik ze in een afgesloten gedeelte kan houden. Dan wordt ze helemaal gek. Echter niemand kan in haar buurt komen dus meenemen is er voor niemand bij. Helaas aangereden worden wel en dat vind ik doodeng maar voor haar kan ik het niet veranderen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:52

je kan hun overigens wel een enorm duur luik kado doen maar wat als ze besluiten alsnog buiten te voeren? Wie weet zijn ze helemaal gek van je kat en willen ze gewoon niet meewerken omdat ze jou kat nu ook lekker om zich heen hebben. Weet je hoeveel mensen in NL dat wel niet doen? Hier in de buurt zelfs ouderen die geen katten hebben maar wel voer hebben staan. Die genieten zo van tientallen katten uit de buurt. Geloof me, het is hun niet aan hun verstand te brengen dat ze dit NIET moeten doen wegens dieeten, nierfalen, blaasgruis katten enz. dan is het: hou je kat dan maar binnen, maar die en die kat zien er slecht uit en ik MOET ze voeren.................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:57

dierenfan schreef:
je kan hun overigens wel een enorm duur luik kado doen maar wat als ze besluiten alsnog buiten te voeren? Wie weet zijn ze helemaal gek van je kat en willen ze gewoon niet meewerken omdat ze jou kat nu ook lekker om zich heen hebben. Weet je hoeveel mensen in NL dat wel niet doen? Hier in de buurt zelfs ouderen die geen katten hebben maar wel voer hebben staan. Die genieten zo van tientallen katten uit de buurt. Geloof me, het is hun niet aan hun verstand te brengen dat ze dit NIET moeten doen wegens dieeten, nierfalen, blaasgruis katten enz. dan is het: hou je kat dan maar binnen, maar die en die kat zien er slecht uit en ik MOET ze voeren.................

Ik ben bang dat dit ook een beetje het probleem is . ' ze is zo schattig nu ' .. Aldus de buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:58

malih schreef:
Lekker binnen houden, t is helemaal niet nodig om ze naar buiten te doen. Als je genoeg krabpalen hebt, een maatje, meerdere katten bakken gaat het prima. Mijn katten mogen ook niet naar buiten, en ze zijn echt wel gelukkig.

Binnen houden is jou enige optie, je kunt niet verwachten dat ze een gat in hun schuur maken of in eens hun katten anders gaan voeren, t is jou kat en dus ook jou probleem. Niet die van hun.

Ik verwacht het toch ook niet ?? Ik heb het voorgelegd als optie.. >;) het is ook mijn probleem. Ik doe nergens naar of negatief over mijn buren ?? of wel soms.

Mijn tuin is echt te klein daarvoor .. misschien heeft er ioemand een voer advies voor me ? dat ik eigenlijk waar ik naar opzoek ben.
Of er eerder zelf al een servaring mee hebben gehad.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:01

Ik zou als je gaat minderen met voeren juist het blikvoer weglaten! daar zit de meeste troep in..
Wel een heel vervelend probleem zeg.. Jammer dat je buren niet mee willen werken :\
En wat als je nou doet alsof ze een allergie heeft ofzo.. dat ze alleen speciaal voer mag? Misschien helpt dat.. Je moet toch wat..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:08

Ik zou versvoer geven, dat doe je al en eventueel wat brok, maar dat vreet ze al bij de buren.
Geen blik. Maar ik zou dr binnen houden of een kennel voor haar maken. Je kan het niet tegenhouden namenlijk. Stel dat deze 2 buren idd binnen zouden gaan voeren, zoekt ze wel weer een nieuw adresje waar ze wat serveren.
Als je er controle over wilt houden zal je dus je kat moeten "opsluiten".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:09

Ja een allergie dacht ik achteraf ook al aan .. maar jah toen was ik al bij hun geweest.
Het blikvoer is speciaal van de DA waar zo goed als niets inzit. Maar dat is misschien een optie idd.

Ze wordt donderdag ook gesteriliseerd .. moet te zoiezo 2 weken binnen blijven..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:39

overigens.... je kan zelf wel gaan minderen met voeren maar ik kan je 1 ding zeggen dan ben jij je kat kwijt. Een kat is heel makkelijk namelijk. Daar waar ik het lekkerste eten krijg daar ga ik wonen.

Dus voer tips kan ik niet geven. beter kan je idd vers geven omdat vlees niet zo snel aan zet. Blikvlees kan ook alleen geven maar dat is troep en raad ik af (is eigenlijk duur water met wat zooi erin) echter vers vlees zitten niet veel zouten e.d. in. In brok wel. Is je kat gewend aan die zouten dan zal ze steeds minder makkelijk vers vlees willen eten. Op ten duur verhuisd ze dan alsnog naar je buren.

Light voer is een optie. Echter als ze dit niet zo lekker vind als het voer van de buren dan zal ze het niet eten. Daarnaast zal ze bij de buren niet minder gaan eten.
De buren hetzelfde voer geven als jij geeft kan je doen maar dan heb je opeens heel veel katten in verzorging terwijl je maar 1 kat hebt.
ENNNNN de kans is dan ook aanwezig als een buurkat iets medisch krijgt qua problemen (blaasgruis bijv.) dan gaan ze naar jou komen met 'wij moesten van jou dit voer gaan voeren, en nu heeft ze blaasgruis dit is de rekening enne voortaan......'

Dus enigste opties zijn naar mijn idee te dikke kat houden of kat in alleen huis en eigen tuin opsluiten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:48

Peanutbutter schreef:
Ik heb mijn poes gewoon buiten. Ik ben er niet bang voor dat ze gestolen wordt.
Katten horen naar buiten te kunnen om te jagen en te spelen en klimmen, dit zal bij mij ook zo blijven.

Ze heeft de ruimte echt nodig en wil dat niet van haar afpakken ..

Dat is voor mij echt geen optie !!

Dan houdt het al snel op inderdaad.
Je buren zijn er vrij in om voer in hun eigen tuin te zetten.

Mijn tuin is afgezet, wil niet dat mijn katten anderen tot last zijn/elders eten/dood worden gereden/etc. Maar dat is ieder voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:39

Hoe groot is je tuin?
Ik zou ook oppassen met raskatten, idd!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:44

Je buren hebben groot gelijk. Jouw kat komt op hun terrein en daarom moeten zij maar aanpassingen gaan maken? Door jou betaald of niet, dat is toch wel een beetje de omgekeerde wereld.

Hou je kat op eigen terrein, want alleen daar gelden jouw regels. Anders niet klagen als je buren niet mee willen werken :)
Tegenwoordig zijn er genoeg manieren om je kat op een veilige en mooie manier bij je te houden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:55

Dit is ook één van de redenen dat mijn katten niet buiten komen (naast platgereden worden, last zijn bij de buren, etc etc). Je kat gaat rondstruinen, en beestje zou dan gek zijn om het lekkere voer van de buurkatten te laten staan. Ik denk dat je nog heel weinig kan doen aan het probleem.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:58

Angeliekje schreef:
Ik denk dat je nog heel weinig kan doen aan het probleem.

Ze kan er heel veel aan doen :D Maar wil het niet, geloof ik. Tja dan houdt het op :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:05

Ik heb zo het idee dat je buren jouw kat wel zien zitten.. Ik durf mijn (ras)kat ook echt niet verder te laten komen dan de tuin, maar heb er dan ook weer eentje die dat zelf ook niet durft, dus heb makkelijk praten. :P
Heb wel het idee dat je kat al veel eten krijgt, die van mij krijgt 35 gram RC brokjes per dag. :=

Als je je kat bij jou wil houden, zul je toch moeten overwegen om haar binnen of in je tuin te houden. Het zal niet de eerste kat zijn die op dergelijke wijze van huis wisselt...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:06

Thirty schreef:
Angeliekje schreef:
Ik denk dat je nog heel weinig kan doen aan het probleem.

Ze kan er heel veel aan doen :D Maar wil het niet, geloof ik. Tja dan houdt het op :D

Ja binnenhouden, maar dat wil ze inderdaad niet. Dan houdt het op!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:07

Nou ja, of in een ren of de tuin afzetten, er zijn best veel mogelijkheden zodat je kat toch (veilig) van het buitenleven kan genieten, als je dat graag wil voor je dier :)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:11

Ik heb zelf 4 maine coons en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat deze buiten mogen.
Ja in een afgezetten tuin.
Jij kunt je kat ook in de tuin genoeg bewingsruimte geven en zorgen dat ze het naar haar zin heeft.
Dit is echt jouw probleem en niet die van de buren.

Maar ik lees dat er niet veel aan het probleem gedaan wordt tja dan is het wachten tot de buren je kat zo beu zijn dat ze wel iets anders in het voer gaan doen !
lees ook dat ze ongecastreed buitten loopt ERG ONVERSTANDIG !

Wees slim en ben verantwoordelijk voor JOUW dier !
Hier gaan de kitten niet eens weg als ze vrij naar buiten mogen...Een afgezette tuin is echt een vereiste.
En zoveel energie verbuikt je kat dus blijkbaar ook niet want anders werdt ze niet tonnetje rond van het extra eten.

Mijn tip : zet je tuin af en zorg voor een speelmaatje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:20

de buren voorzien van kattenluiken gaat ook niet werken want dan gaat jouw kat wel weer een deur verder of een straat verder. Je kunt kwalijk de hele buurt van kattenluiken gaan voorzien. :D

Beste oplossing is poezel in afgezette tuin laten spelen, als ze nu geholpen wordt moet je ook nog maar afwachten of dat goed gaat met al het voer wat ze nu al overal vandaan haalt. Als ze geholpen zijn hebben ze nog meer de neiging aan te vetten en als ze nu al te dik is terwijl ze nog in de groei is dan wordt het een enorme dikke kat. Dat moet je ook niet willen....

Ik heb 4 Noren en die spelen ook buiten in de tuin met gaas afgezet, vermaken zich prima en komen ook met allerlei blaadjes takjes en vieze poten naar binnen :)
Vangen ook muizen en spinnen etc, ze komen niks tekort en blijven ook heel!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:34

Is ze nog niet geholpen ook?? Sorry maar dan ben je echt geen poes waardig. De zoveelste die gewoon zijn poes moedwillig!!! risico laat lopen om werkelijk als kitten zijnde al moeder te worden. Mag namelijk toch wel ervan uit gaan dat als je een raskat neemt dat je ook weet dat poezen vanaf 5 maanden (en sommigen nog iets eerder) al drachtig kunnen worden?

Als ze niet geholpen is TRIEST dat je ze dan buiten laat lopen!!!!! en is ze wel geholpen dan kan je deze post als niet geschreven beschouwen.

Maar tja je kan natuurlijk flink verdienen he over de rug van je poes als je langhaar kittens hebt....... :( :( :( :( :(

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:36

ik heb ook aan halve raskat (Lijkt net een echte) en die loopt ook lekker buiten hoor :D en hier in de straat werd in het verleden ook wel eens buiten gevoert, dus begrijp je frustratie. ik ben eerst met die buren gaan praten, maar ze begrijpen de noodzaak dr niet zo van, dus heb de db in de arm genomen. die zijn gaan kijken en hun verteld dat buitenvoerne niet handig is ivm met ratten en ander overlast. (denk aan katten die een dieet hebben) Ze hebben het voer toen keurig binnengehaald. nooit geen last meer.
wbt het aankomen houd dr maar rekening mee dat er nog een paar kilo bijkomt als ze geholpen wordt!
En kan je nog een tip geven geen royaal canin meer geven, zitten kankerverwekkende stoffen in en granen, daar worden ze dik van is mij verteld.