Konijn (gecastreerde ram) met hele vieze kont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Konijn (gecastreerde ram) met hele vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:26

Wie kan mij helpen?
Mijn konijn, een gecastreerde ram van 3 jaar heeft nu al een paar weken een hele vieze kont, dit wordt steeds erger.
Vorig jaar is hij gecastreerd en sindsdien is hij wat dikker geworden en nu kan hij zijn poepgat etc niet meer goed schoonhouden.
Eerst was het alleen wat gelig van de urine, sinds een paar weken hangt er een steeds groter wordende bal van poep aan..
Nu hebben we al 2 keer geprobeerd het los te weken in een grote bak, maar hij wordt helemaal gek zodra we hem met zijn achterkant in het water laten zakken.
Ook zit de klont dusdanig vast dat we er niet echt aan durven te zitten, we zijn bang hem pijn te doen.
Ook gaat hij steeds meer stinken en dat is voor ons ook niet echt prettig..
Iemand hier ervaring mee?
Wat kunnen we nog doen? Zou de dierenarts hem kunnen helpen?

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:29

wij deden het ook altijd laten weken.. maar we hielden het goed in de gaten dat het niet zown bonk werd..
Maar misschien toch ff naar de DA om te laten scheren ofzo??

pluisje88

Re: Konijn (gecastreerde ram) met hele vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:32

Je moet het laten wegknippen. Soms kan het ook zelf, hebben wij ook wel eens gedaan, maar doe het wel voorzichtig dan!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:33

Wegknippen durf ik niet zo goed, laat dat liever door vakmensen doen :=

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:40

Mijn konijn had het vroeger ook en één van de konijnen die we nu hebben heeft er ook af en toe last van. Zodra je het ziet, toch proberen om het schoon te maken. Mijn konijnen zijn er ook niet fan van, maar het lukt wel. Goed vasthouden, half rechtop met alleen het kontje in een klein teiltje lauw water en dan proberen het eraf te krijgen. Het helpt ook om wat plukken haar rond het kontje eraf te knippen, dan wordt het minder snel vies.

Misschien ook afvragen hoe het komt, het kan aan voeding liggen. Mijn konijn had er vroeger heel vaak last van, die hebben we vaak in bad moeten doen. Tot we erachter kwamen dat gemengd voer vaak tot diarree leidt (en dat koekt het snel aan en wordt het konijn vies). Nu krijgen ze alleen maar brokjes en groenvoer en het konijn heeft er al jaren geen last van. Het konijn dat er nu last van heeft, hebben we nog niet zolang en kon denk ik niet goed tegen de perenschillen...

Succes ermee, je kunt altijd even de dierenarts vragen om advies!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:42

Je moet het idd wegknippen, heel voorzichtig of laten doen. Dat hij dit heeft geef je in je openingspost al aan;
sindsdien is hij wat dikker geworden.
Een konijn mag nooit te vet/dik worden, zijn darmen werken nu niet meer goed. Hij zal op dieet moeten. Mijn konijn heeft dit ook gehad omdat ik té goed voor haar wilde zorgen :o Nadat ze op dieet is geweest en ik haar nu minder voer heeft ze er geen last weer van gehad.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 15:17

Hij is niet zo zeer lichameljk dik, alleen bij zijn borst zit een bult vel met veel haren.
Dat is gekomen na de castratie.. Hij krijgt ook nog hetzelfde voer, maar idd wel gemengd.. Zou zijn stofwisseling daar na castratie niet meer tegen kunnen?
Misschien eens alleen konijnenkorrels proberen dan..
Probleempje is een beetje dat hij bij een voedster zit en kan er moeilijk 1 op dieet zetten en de andere niet :+
Ga iig volgende week de DA bellen en het weg laten halen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:24

Hoe veel voer je precies?
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb gelezen dat konijnen twee soorten poep hebben, waaronder een soort die wat zacht en plakkerig is waar nog veel voedingsstoffen in zitten en normaal gesproken horen ze die op te eten :+ Geef je te veel voer, dan doen ze dat niet meer, en gaat het aan hun kont plakken..
Sinds die van mij alleen nog 's morgens en 's avonds een klein handje voer (gewone konijnenkorrel) krijgt is het over.. (met natuurlijk onbeperkt hooi en wat groenvoer erbij)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:28

wij hebben op stal een konijn wat niet tegen vers groenvoer kan,krijgt je konijn dat ook?
zou daar dan even mee stoppen en alleen hooi geven en een beetje brokjes.

met de kont in het water vinden ze niet leuk,maar als je even doorzet en het water niet te warm of koud maakt moet het wel lukken. :)
ik knip het soms ook wel weg, konijn op je schoot op de rug leggen en dan blijven ze vaak wel stil liggen...met een fijn schaartje kun je de aangeplakte poep wel wegknippen

anders toch maar langs de dierenarts,die kan je er in elk geval mee helpen.
bij te lang laten zitten gaat het smetten en kun je ontsteking krijgen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:33

je laat toch niet dat konijn al een paar weken met een vieze kont zitten?
Dat begrijp ik niet hoor...als het je niet lukt om het schoon te maken ga je naar de da,die spuit hem eventueel wat kalmerends in.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:38

Hoi, waardeloos is dat he, als je konijn daar last van heeft! Stoppen met groenvoer en overgaan op alleen biks, dus zonder al die extra dingetjes erbij.

De dierenarts wil m vast wel voor je schoonmaken. Hij krijgt t nu zelf niet meer weg. Ik doe het meestal zo zelf:
Pak een emmer handwarm water, een spons, schaartje en een tweede persoon :D
Die gaat wijdbeens met het konijn op schoot zitten, konijn op zijn rug, kont tussen de benen op de tuinstoel laten zakken, net over de rand. Dan kun jij er goed bij. Met de spons maak je de poep zacht en dan loopt t water meteen weg op de grond. Als de poep zacht is, knip je steeds een stukje ervan af en zo ga je door tot het helemaal weg is. Pas op met wegknippen van de haren want je knipt snel in de huid. Het mooiste is als je een babynagelschaartje hebt, die is scherp maar heeft afgeronde puntjes.

Succes!!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:39

Hej Chantal! Vervlend he.. vond dat zo'n drama toen met mijn vorige konijn, regelmatig had hij dit probleem. Erg frustrerend, zeker ook omdat het in de zomer echt eraf móet vanwege vliegen die eitjes erop leggen. op zich hoef je ze niet op dieet te zetten, gewoon overgaan op ander voer, gewoon dus harde korrels zondr gemengde dingen. Ik geef ze sinds het drama met mijn vorige konijn science selective (duur) in combinatie met Hope farms Super trio(Niet duur) maar het schijnt dat Hope Farms Super trio kwalitatief net zo goed is als SS dus als je niet zoveel geld kwijt wilt zijn zou ik je die wel aanraden, maar er zijn natuurlijk genoeg soorten harde brok te vinden.en dan daarbij hooi mede omdat mijn vorige konijn ook veel last van plakpoep had,
Ze doen het erg goedop het voer en vinden het ook erg lekker.

Ik heb het ook beetje bij beetje weg geknipt steeds en ook laten weken, maar dat was inderdaad een drama.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:44

Ons konijn heeft hier ook last van gehad. Het was trouwens ook gewoon een beetje een smeerkees :+
we voeren nu veel minder brokjes en nu heeft hij er helemaal geen last meer van en hij is ook direct een stuk vrolijker! Hij kan uren bezig zijn met stro en hooi sorteren nu.
Ik knipte het altijd voorzichtig weg, vriendlief hield hem vast.
Als hij veel in het gras loopt hou ik het extra in de gaten want dan heeft hij meer last van.

Maa het gaat nu echt al maanden heel goed!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:54

Dit is waarschijnlijk door te veel voer, konijnen hebben zoals 8nnemiek zegt, 2 veschillende soorten poep. Wanneer ze dus te veel eten krijgen eten ze de 'vochtige' poep niet op. Hier gaan ze dan inzitten ed. en wanneer het hard is geworden kleeft het heel erg in hun vacht. Zorg voor veel hooi, weinig gras, groeten ed. en 2 keer per dag eten, dus niet ineens heel veel.

De gewichts toename is ook normaal. Door de castratie zijn zijn hormonen stilgelegd, daardoor word hij ook minder actief.
Als ja wilt weten of je konijn te dik is of niet, moet je eens voelen of je zijn ribben kan voelen, aangezien je zelf ook al aangeeft dat hij een 'wam' heeft. Wat je daar aan kan doen is minderen met brokjes, en drinken, brokjes en hooi ver uit elkaar leggen, zodat hij wel moet bewegen om er bij te komen. Hooi help er ook voor dat ze afvallen, maar houden daarnaast ook hun tandjes bij, zorgen dat de poep steviger word en helpt tegen verveling.

Nu zal je toch de poep van zijn kont moeten knippen, als je zelf niet helemaal zeker bent hoe je dit moet aanpakken kan je best naar de DA gaan.

edit: mijn konijnen krijgen hier als brok enkel van die stopjes, dus geen mais, gerst ed.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:07

Mijn vorige konijn had dit ook. Ik zette altijd een laagje lauw water in een bak. Zodat het los kon weken. De rest haalde ik zelf weg.
Niet echt een lekker kleusje maar wel belangrijk dat het gebeurt.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:52

Konijnen eten hun eerste zacht keutels op (copografie), daar halen ze nog belangrijke voedingsstoffen uit.

Voer: Stoppen met alle extra's, minimaal aan brok geven en veeeel hooi. Pas als dat een poos goed blijft het groenvoer weer met hele kleine beetjes opbouwen.

Kont: Laat m een keer schoonmaken bij de kliniek (doet de assistent, zal je amper 2 tientjes kosten), en hou het daarna wekelijks bij, mijn konijn vond het eerst ook oliebol ( :+ ) maar op den duur raken ze er wel aan gewend.. Die van mij heeft het omdat ie eigenlijk ook nog te dik is..
Opscheren zou ik niet zo heel snel doen, als ie buiten zit vanwege het weer, en bij het aangroeien jeukt het vast als een tierelier :')

Hou de urineplekken wel heeeeel goed in de gaten, urinebrand is vervelend voor zo'n dier en kán een indicatie zijn dat er meer aan de hand is. Hij plast nog wel goed? (geen losse drupjes overal?)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 17:00

Bedankt voor alle adviezen, ben net gelijk konijnenkorrels gaan halen en heb een handje in het bakje gedaan.
Hij kijkt er nog niet eens naar.. Dus ik ben benieuwd of hij het wel wil eten..
Hooi had hij al onbeperkt, groenvoer kreeg hij niet dagelijks, soms 1 a 2 keer per week!

Ga dinsdag naar de DA met hem en zal het daarna zelf proberen bij te houden!
Er is vanochtend wel de helft ongeveer mee af gekomen, stukken die los zaten zeg maar, dus hij is al wel een beetje kwijt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 17:02

Nog even een vraagje, het is 25 gram voer per kg lichaamsgewicht toch?
De voedster weegt 1,5 kg en de ram 2,5 kg, dat zou 100 gram zijn..
Maar als ik nou eens sochtends een handje geef en savonds een handje en veel hooi, zou dat dan genoeg zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:36

Geen groenvoer meer geven :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:01

Nee teveel, geef die ram 25 gram biks en verder heel veel hooi voorlopig.
beter is nog Science selective, maar da's wel weer prijzig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:51

Je moet 25 gram per kilo lichaamsgewicht geven van wat ze zouden moeten wegen dus als de ram nu 2,5 kilo is kan het best zijn dat hij maar 2 kilo moet wegen zeg maar.
Kijk naar wat voor brokken je geeft, niet hoger in eiwit dan 15% je kan bijv. Science Selective of HopeFarms Supertrio geven. De brokken van bijv. kenner, kasper etc. zijn allemaal te hoog in eiwit dan los je het probleem nog niet op.
Geen fruit of wortel geven. En altijd enkel en alleen 's avonds voeren, 's ochtends eten ze hun blindedarmkeutels op dus dan enkel hooi geven zodat ze hun bdk goed opeten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:59

Faniek schreef:
Je moet 25 gram per kilo lichaamsgewicht geven van wat ze zouden moeten wegen dus als de ram nu 2,5 kilo is kan het best zijn dat hij maar 2 kilo moet wegen zeg maar.
Kijk naar wat voor brokken je geeft, niet hoger in eiwit dan 15% je kan bijv. Science Selective of HopeFarms Supertrio geven. De brokken van bijv. kenner, kasper etc. zijn allemaal te hoog in eiwit dan los je het probleem nog niet op.
Geen fruit of wortel geven. En altijd enkel en alleen 's avonds voeren, 's ochtends eten ze hun blindedarmkeutels op dus dan enkel hooi geven zodat ze hun bdk goed opeten.

Ben ik het niet mee eens, BD keutels worden ook wel nachtkeutels genoemd, betekend dat ze ze vooral 's nachts eten en natuurlijk ook weleens overdag. Mijn konijnen krijgen ook 2x per dag, 's ochtends en 's avonds. (en ze hebben nog nooit bd keutels laten liggen) Hoe vaker eten hoe beter. Als je ze in een keer heel veel geeft dan laten ze inderdaad hun bd keutels liggen als ze die na het eten krijgen want dan zitten ze vol.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:07

Je moet sowieso niet heel veel biks geven ;)
Ik doe het ook altjd in 1 keer, juist omdat het zo weinig is en dan een beetje pietleuterig is om in 2 keer te verdelen :+
Voer dan ook wel HopeFarms Supertrio, toen ik nog gewone huismerk biks gaf hadden ze veel meer nodig.

Je voedster kan ook gewoon overstappen op biks, veel beter dan de gemengde troep. :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:08

Had mijn konijntje ook last van, ik heb het weg geknipt en ben bij de dierenarts geweest omdat ik niet wist waar het van kwam. Maar meneer was te dik :+ Dus ik moest hem eigenlijk voornamelijk hooi gaan voeren, en daar mee is het wel over gegaan! :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:14

Air schreef:
Je moet sowieso niet heel veel biks geven ;)
Ik doe het ook altjd in 1 keer, juist omdat het zo weinig is en dan een beetje pietleuterig is om in 2 keer te verdelen :+
Voer dan ook wel HopeFarms Supertrio, toen ik nog gewone huismerk biks gaf hadden ze veel meer nodig.

Je voedster kan ook gewoon overstappen op biks, veel beter dan de gemengde troep. :)

Hoeveel geef jij dan? Ik geef SS en ook niet zoveel, maar prima om in 2 maaltijden te verdelen.

Dit is voor 2 konijnen, 1 maaltijd. De konijnen zijn 1,7 kilo en 2,3.

Afbeelding