Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 14:31

Ik vroeg me af of mensen hier wel weten wat er gebeurt met je dier als je hem na het inslapen achterlaat bij de dierenarts.

Ik had eigenlijk geen flauw idee en ons hondje is een paar jaar geleden wel achtergebleven bij de dierenarts.
Nu werk ik bij de dierenambulance en weet ik beter hoe alles werkt en vraag me af of er wel duidelijk genoeg is wat er gebeurt met je dier.

Nu ik weet wat ik weet zou ik nooit meer een dier achterlaten bij de dierenarts, ik vind het zo respectloos tegenover een dier wat bijna een gezinslid is geweest.

Hoe denken jullie hier over?

Anoniem

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:32

Ik heb er na de tijd ook vaak over nagedacht. Achteraf heb ik ook spijt gehad van de keuze om de hond daar achter te laten...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:33

Volgens mij worden al die dieren bij elkaar gedaan en samen verbrand...
Niet zo'n leuk idee, maar goed begraven enzo is wel veel duurder.

Ik zou het met mijn hond denk ik niet kunnen, een konijn is miss iets anders.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:34

Wat gebeurd er precies dan? Ik heb echt geen flauw idee en heb gelukkig ook nog nooit voor die keuze gestaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:35

Mijn hondje is in onze eigen achtertuin ingeslapen en hebben we daarna zelf bij het crematorium gebracht.. Ik zou van zn levensdagen niet voor iets anders kiezen, zou mn dier altijd in de vertrouwde omgeving willen laten gaan en zelf wegbrengen. Het is het allerlaatste wat je kunt doen, het laatste eerbetoon. Ik zou niet weten wat er gebeurt als je je dier achterlaat bij de da, hoef het dus eigenlijk ook niet te weten :)

Ik vond het eerlijk gezegd al een hel, de periode tussen naar het crematorium brengen en as ophalen. Ligt ze nu in zo'n koude la als je op tv ziet? Doen ze wel voorzichtig met haar? Behandelen ze haar wel met het respect dat ze hoort te krijgen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:35

Ik heb net een topic geopend over het afscheid nemen door een kind van een dier dat ingeslapen moet worden: [MW] Kind afscheid laten nemen van een dier dat overleden is?

De vraag die uit het inslapen volgt: wat gebeurt er met het dier bij de dierenarts, nadat het ingeslapen is. Uit jullie reactie lijkt het niet zo fijn? Kan je er wat meer over vertellen?

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:36

Ik weet niet echt wat er precies gebeurt met het kadaver maar kies er desondanks voor om mijn overleden huisdieren te laten cremeren.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:36

Ik weet wat daarmee gebeurd als je niet kiest voor crematie of individuele crematie.
Weet niet of jullie het aankunnen om te lezen of te weten als je er na al die tijd nog aan denkt.
Vertel het nog niet. Wil eerst weten of jullie er niet van schrikken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:37

Misschien kun je het in nette woorden omschrijven?

Lisett_

Het ligt eraan of je je dier opgeeft voor destructie of dat je het laat cremeren. Wanneer de mensen van het crematiecentrum de hond op komen halen bij de dierenarts, gebeurt dit met heel veel respect voor het dier. Ik had eerder ook allemaal gruwelgedachtes over de destructie, maar niets is minder waar. Ik heb een schoolopdracht uitgevoerd voor een dierencrematorium en daar (dus dat wil niet zeggen dat het overal gebeurt) gingen de honden niet op een grote hoop zoals ik altijd dacht. De honden gaan één voor één in de oven (wel vlot achter elkaar), alleen het as wordt niet apart gehouden. Ik zou zelf mijn hond niet achter laten, omdat ik mijn hond zelf weg zou willen brengen of begraven. Maar ik vind het echt geen schande als mensen dit wel doen :n

Breghje

Ik heb daar zelf niet zo'n moeite mee, omdat het mij om de ziel, de energie van het dier gaat en niet om het "omhulsel" zeg maar. Wat je achterlaat, heeft geen gevoel meer en is voor mij persoonlijk minder moeilijk om achter te laten en dat het daarna vernietigd wordt of naar de Rendac gaat. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen als mensen daar anders over denken.

listiglistje

Dat wordt toch uitgelegd bij de dierenarts?

3 keuzes:

1. Achterlaten bij dierenarts --> opgehaald en naar de destructor
2. Begraven (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)
3. Cremeren (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)

Overigens laat ik zelf mijn huisdieren cremeren, erg goede ervaringen mee :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:38

Ik weet het ook en zou NOOIT mijn dierbare huisdier daar achter laten!!!!!
(wij hebben onze vorige hond laten cremeren en haar as staat bij ons in huis)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:38

TS wat gebeurd er dan met de dieren?
gaan toch met ze alle (grof gezegd) op de grote hoop en worden verbrand.??

bij mij ligt het eraan wat voor dier het is.
ik heb gelukkig genoeg ruimte om ze te kunnen begraven.
maar zo heb ik ook een keer een kat in laten slapen, hartje winter
en probeer dan maar een gat te graven.
die heb ik achtergelaten bij de dierenarts.

maar als het kan neem ik ze liever weer mee en begraaf ik ze zelf.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:39

Die gaan de koelcel in en worden opgehaald voor destructie :)
Of je ze nou laat cremeren of begraven, ze gaan allemaal eerst de koelcel in, anders gaat het wel heel erg stinken allemaal ( en de koelcel stinkt al)

Ik zelf ga geen 100den euro's besteden om een dier te laten begraven of cremeren, het geld heb ik ook niet eens hoe graag ik het ook zou willen, dus ik laat ze bij de DA achter.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:40

Gaan die kadavers niet ook met de rendac mee? Net als paarden/koeien/varkens etc?

Zelf begraven mag officieel toch niet?

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:40

Waarom zou dat respectloos zijn, dat is maar net hoe een ieder dat zelf voelt, mee maakt.

Ik heb mijn liefste Border helaas ook in moeten laten slapen, na nog een prachtdag op stal. Ben er bij gebleven tot ze ging, pas toen ik zei: 'Lot, laatste keer, het is klaar' |(
Ik heb haar netjes weggelegd, en klaar. Ja ik heb haar daar ook gelaten. Voor mij is hetgeen haar tot Lot maakte toch weg, ik zou niet weten wat ik dan met haar lijf moet. Cremeren? Kan, als iemand daar zelf behoefte aan heeft, prima. Dito met begraven.
Ik heb daar niets mee, vind het ook niet respectloos naar het dier, want die heeft een superleven gehad, da's veel belangrijker. Voor dat beeske doet het er toch niet meer toe, dat is iets voor ons, mensen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:41

Naar de destructie gaan ze als je ze bij de DA achterlaat.

Je kunt ze ook zelf wegbrengen naar een crematorium. :j Onze eerste overleden kat hebben wij achtergelaten, hier hebben we zo'n spijt van gehad dat we dat nooit meer hebben gedaan en we ze zelf hebben weggebracht. Ergens toch een prettiger idee. :j

Karin

Misschien heb je iets aan dit topic: [BB] Dier in laten slapen bij DA, en dan?

Daar staat ook mijn ervaring in. Ik heb mijn kat bij de DA achtergelaten. De DA heeft ervoor gezorgd dat mijn kat naar het crematorium ging, waar zij met verschillende andere dieren tegelijk is gecremeerd. Thuis begraven was geen optie en respectloos vind ik deze procedure helemaal niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

picobello

Ik hou zielsveel van mijn dieren, echt alles heb ik voor ze over. Maar als ze overlijden gaan ze naar de destructie. Ikzelf heb niks met een urn as op de schouw en in de tuin liggen ze weg te rotten om het even oneerbiedig te zeggen. Als een dier overlijdt dan is het levenloze lichaam er nog, maar de essentie van het dier, de ziel is er niet meer. Die zit dan in je hart. Althans zo ervaar ik het persoonlijk. En dat is voor iedereen anders, maar daarom heeft het imo nog niks met respectloos oid te maken. Ik heb van al mijn overleden katten een mooie foto op acrylglas laten drukken, zodat ze allemaal in het zicht en bij ons blijven en voor de rest wonen ze in mijn hart...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:42

Wij hebben onze vorige hond thuis in laten slapen en apart laten cremeren en dat zullen we met onze huidige hond ook zo doen. Onze vorige hond hebben we 12jr gehad en onze huidige is inmiddels 11..na zoveel jaar verdienen ze het gewoon niet om als afval weggegooid te worden :n

Vienna2007

Sarah_Elise schreef:
Niet zo'n leuk idee, maar goed begraven enzo is wel veel duurder.

Ik zou het met mijn hond denk ik niet kunnen, een konijn is miss iets anders.

Inderdaad, je kan er zelf voor kiezen.

Of je laat hem achter, dan gaat hij op een soort compost hoop met allerlei andere dode dieren, en worden ze verbrand.
Of je neemt hem mee naar huis en brengt hem zelf naar het crematorium.

Of je laat het de dierenarts doen, maar die kan hem net zo goed op de hoop gooien, en je wel de rekening van het cremeren sturen...
Wij nemen ze altijd mee.

Lisett_

Sarah_Elise schreef:

Bij het bedrijf waar ik mijn opdracht uitvoerde ging het cremeren van destructie dieren zo:
Dier 1 wordt in een oven gelegd met een ingang en een uitgang. Na enige tijd is het dier al groterdeels verbrand. Het as en de nog niet verbrande delen van de hond worden verder in de oven geschoven, richting de uitgang. Dier 2 wordt in het voorste gedeelte van de oven gelegd. Dier 1 is volledig verbrand en het as wordt uit de oven gehaald. Dier 2 wordt doorgeschoven en Dier 3 komt vervolgens weer in het voorste gedeelte van de oven etc.

Ikzelf vind dit alsnog een waardige crematie voor een dier :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:43

listiglistje schreef:
Dat wordt toch uitgelegd bij de dierenarts?

3 keuzes:

1. Achterlaten bij dierenarts --> opgehaald en naar de destructor
2. Begraven (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)
3. Cremeren (keuze zelf wegbrengen of op laten halen)

Beetje apart om een topic op deze manier te openen?
Raadspelletje, laten wachten en dan iets doorgeven wat door weinigen gecontroleerd kan worden?
Ik wacht het antwoord wel af, hoor! :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:43

Kaitlyn schreef:
Naar de destructie gaan ze als je ze bij de DA achterlaat.

Niet per definitie dus. Mijn DA regelt de crematie van huisdieren bij een dierencrematorium hier in de buurt. De eigenaar geeft dan aan hoe hij/zij het wil.