Nieuw huisdier; welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Nieuw huisdier; welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:47

Sinds mijn hamster dood is ben ik rustig aan het kijken voor een nieuw huisdier voor in mijn aquarium van 1,20 bij 0,5m.
Er is alleen zoveel keus uit huisdiertjes dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+

Iemand nog leuke ideeen voor een leuk huisdiertje? Mij leek een witbuikegel wel heel leuk, ze zijn relatief makkelijk te houden maar redelijk duur in aanschaf, een hamster daarentegen is heel goedkoop in aanschaf maar ze leven maar 2 jaar..

Wie o wie heeft er suggesties? *D

Vjestagirl

Re: Nieuw huisdier; welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:48

Cavia's? Je bak is groot zat... Of je neemt vissen, tropisch aquarium is ook leuk.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:49

Gerbils :D. Stinken niet, leuk om naar te kijken, geen bijters en erg nieuwschierig :D .
Wel met 2 houden :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Axel_Clauw op 06-10-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:49

Reptielen? Worden een stuk ouder. :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:50

Gerbils :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:51

Ja gerbils! Ik heb er ook 2 en ik vind ze helemaal geweldig :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:51

Wat ik me dan altijd afvraag, zijn gerbils echt tam te krijgen? Die lijken mij ook wel leuk namelijk. Mij zelf lijkt het erg leuk om ratten te nemen, omdat ik (op Internet heb gelezen) denk dat deze wat rustiger zijn en ze echt bij je blijven zitten. Alleen is een aquarium niet echt geschikt daarvoor natuurlijk.

Weet niet hoe hoog TS het knuffelgehalte wilt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:53

Een aquarium kan prima voor ratten mits je het zo indeelt dat ze wel hun klauterbehoefte kwijt kunnen.
Dus creatief met hangverdiepingen en plateaus zijn.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:56

Uren lang op de schouder zitten willen mijn gerbils niet(gerbils in het algemeen ook niet), maar ze zijn echt wel goed tam te krijgen. Als ik ze loslaat in mijn slaapkamer (hond-vrije-zone ;) ) lopen ze helemaal over mij heen haha helemaal klimmen en klauteren. Even knuffelen willen ze wel maar ze gaan graag op onderzoek uit. Ze zijn ook erg leuk om in een aquaria te zien, ze graven helemaal tunnels in het aquaria. Ook ze zien badderen in chinchilla badzand is erg leuk! Mijne spelen ook vaak met elkaar.

Het zijn zowel dag als nachtdieren in tegenstelling tot de hamster. je kan dus ook overdag van ze genieten!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:57

Gerbils zijn zeker goed tam te krijgen hoor :) En ze zijn zo leuk
Als je je aquarium voor een gedeelte vult met zand oid, gaan ze gangen graven en das zo gaaf om te zien

Mijn hamsters zijn ook zowel snachts als overdag wakker

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:00

Een cavia heb ik eerder gehad, deze zijn toch niet zo mijn ding :o Ratjes hou ik eerlijk gezegd ook niet zo van, en voor een paar ratjes vind ik de bak weer net iets te klein aangezien er geen plateaus in kunnen.

Het is een aquariumbak zonder lichtkap en dergelijke, daarbij is het glas ook niet zo mooi meer aan de achterkant. Daarom heb ik er een hamsterbak van gemaakt.

Gerbils lijken me wel leuk, hoe oud worden deze beestjes? Ik heb geen deksel op het aquarium dus ik weet niet of ze eruit kunnen? De bak is 50 cm hoog.

Knuffelgehalte hoeft niet hoog te zijn, ben nu ook aan het kijken of schildpadjes niet wat zijn. Iemand daar ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:07

Gerbils! :) :)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:39

Gemiddelde leeftijd ligt tussen de 3 en 5 jaar, maar heb meerdere oudere gevallen meegemaakt.
Met een gerbil uit de dierenwinkel (is vaak inteelt) heb je meer kans op vroeg overleiden dan bij een hobbyfokker die fokt met stambomen en gezonde ouderdieren. De hobbyfokkers zijn vaak zelfs goedkoper dan de dierenwinkel zelf en je hebt veel keuze en krijgt extra informatie.

Als je op google: Gerbil fokkerij, intypt zal je er vast een paar tegenkomen, zij kunnen ook al je vragen beantwoorden of zelfs eens een kijkje komen nemen zonder een beslising te maken.

Een deksel kan je makkelijk maken met gaas.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:47

Iris82 schreef:
Een aquarium kan prima voor ratten mits je het zo indeelt dat ze wel hun klauterbehoefte kwijt kunnen.
Dus creatief met hangverdiepingen en plateaus zijn.

én zorgen dat de ventilatie goed is, als de bak niet goed schoon wil (niet goed kan luchten etc) gaat ie namelijk erg stinken want rattenplas kan behoorlijk sterk ruiken. Een aquarium zou niet mijn keuze zijn voor ratten in ieder geval die hebben liever een hoge traliekooi. Wat ik wel goede diertjes vind voor in een aquarium zijn gerbils! Idd zijn ze wel goed tam te krijgen en o zó leuk om naar te kijken! :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:08

Die van mij zijn ook zo lief samen, liggen altijd boven op elkaar te slapen! Is zand in de bak niet vreselijk moeilijk schoon te maken trouwens?

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:13

gerbils! zijn goed tam te krijgen, mits ze van een fokker komen (de mijne niet en die krijg ik nauwelijks tam) ik heb er bij de dierenwinkel meer voor betaald als bij een fokker :P altijd twee neme en nooit drie anders maken ze er eentje af. ik een bak met gerbils hoort zaagsel en hooi, geen zand, daar komt vaak te weinig zuurstof tussen tijdens het graven en bestaat de kans dat ze stikken.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:17

gerbils, het hoeft niet eens heel hoog te zijn als ze maar een dikke laag zaagsel en/of stro hebben voor gangen te graven en zich kunnen vermaken met soortgenoten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:52

Je hebt zoveel verschillende soorten knaagdiertjes.
Gerbils zijn heel leuk en helemaal niet duur.
Muisjes zijn ook leuk, je hebt ze nu in verschillende soorten en kleuren.
Hamster vind ik persoonlijk niet zo leuk, zien er wel schattig uit.. maar slapen overdag.
Degoe's zou je ook kunnen nemen of natuurlijk een rat.

Persoonlijk zou ik niet voor een egel kiezen. Deze slapen overdag en zijn alleen 's nachts actief.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:41

Nienkeee_ schreef:
Sinds mijn hamster dood is ben ik rustig aan het kijken voor een nieuw huisdier voor in mijn aquarium van 1,20 bij 0,5m.
Er is alleen zoveel keus uit huisdiertjes dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+

Iemand nog leuke ideeen voor een leuk huisdiertje? Mij leek een witbuikegel wel heel leuk, ze zijn relatief makkelijk te houden maar redelijk duur in aanschaf, een hamster daarentegen is heel goedkoop in aanschaf maar ze leven maar 2 jaar..

Wie o wie heeft er suggesties? *D

Mag ik je de egel afraden? Ze stinken namelijk echt enorm! Je kan het hok iedere dag of met een beetje geluk om de dag schoonmaken omdat het anders niet te harden is!

Gerbils zijn ontzettend leuk. Ik heb zelf dikstaart gerbils, deze zijn rustiger en slomer dan de meeste andere gerbilsoorten. Hele vriendelijke dieren die van nature ook niet snel zullen bijten.

Welke schildpadden had je in gedachte?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 11:47

Bedankt voor de reacties!

Ik zal me eens gaan verdiepen in gerbils, klinkt wel als leuke beestjes. Die dikstaart gerbil, is dat de meest voorkomende soort?

Welke soort schildpad weet ik niet, het liefste een kleiner blijvend soort (als ik er een zou nemen) zodat de bak ook groot genoeg blijft. Heb wel gelezen dat het echt smerige dieren zijn, klopt dat?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:49

Ik zweer bij ratten :D Geweldige beesten, zou niets anders meer willen.

Edit: Hebben hier ook 2 gerbils welke erg tam zijn. Maar wat zijn die saai.. Heb je helemaal niets aan vind ik. :)
Laatst bijgewerkt door Elamor op 07-10-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:50

Ik heb laatst bij vrienden 2 ratjes gezien, en goh wat een leuke beestjes zeg! Heel nieuwsgierig, klauteren lekker door het huis en klimmen op je. Heel lief, heel tam, en geen bijters. Gerbils zijn ook érg leuke diertjes ja!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:53

Bij ons op school hadden we van die roodwang schildpadden. Dat voer stinkt enorm, een soort gedroogde maden enzo dus die bak verschonen, water en stenen was ook geen lekker klusje ;)
Ik vond er niet veel aan, ze doen niet veel meer dan zwemmen en op een steen zitten en ze hebben een knuffelgehalte van nix. Ik ben meer van de harige types :o

Edit: het waren 2 schildpadden, geen idee of dat beter is of niet

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:05

Elamor schreef:
Edit: Hebben hier ook 2 gerbils welke erg tam zijn. Maar wat zijn die saai.. Heb je helemaal niets aan vind ik. :)

Mag ik je vragen in wat voor hok je ze hebt zitten en hoe groot deze is? Ik heb mijn hele leven gerbils en zijn altijd erg actief, mijn kleinste verblijf is 70X40X40 en die slapen bijna nooit :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:58

Gerbils saai ? Dat heb ik nou nog nooit gehoord, gerbils zijn zulke actieve dieren
Als ze maar de mogelijkheden hebben om te graven, klimmen enz